verplicht?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Concept

verplicht?

Bericht door Concept »

Hallo, heb nog een vraagje over de uitrusting van een bromfiets B:
Er staat overal vermeld, een tweewielige bromfiets MAG uitgerust zijn hetzij met een claxon of met een bel..
Is een claxon of bel dan niet verplicht?

En ik heb vernomen dat een stoplicht wél verplicht is,
als een agent me tegenhoud en merkt dat het niet werkt op mijn brommer, ben ik dan meteen mijn voorlopig rijbewijs kwijt?

bedankt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: TRB art. 29.1. De bromfietsen op twee wielen moeten uitgerust zijn hetzij met een bel hetzij met een geluidshoorn die een ononderbroken geluid met vaste toonhoogte kan voortbrengen.
Quote: TRB art. 14.2.§5. Stoplicht.
De stoplichten moeten overdag bij zonnig weer op 30 m en 's nachts bij helder weer op 300 m zichtbaar zijn.
Als het stoplicht van je bromfiets defect is, heeft dat geen invloed op je rijbewijs. Je kan hiervoor hooguit een boete krijgen.

Het is natuurlijk wel heel belangrijk voor je veiligheid dat stoplicht zo spoedig mogelijk te (laten) herstellen.

Intussen geef je, in zoverre je dat veilig kunt doen, een teken met de arm (linker arm horizontaal naar links strekken en een beetje op en neer bewegen):
Quote: AR 10.2.
...
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Ik sluit mij volledig aan bij Jozef zijn uitleg. Deze was volledig!
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef:
Quote: TRB art. 29.1. De bromfietsen op twee wielen moeten uitgerust zijn hetzij met een bel hetzij met een geluidshoorn die een ononderbroken geluid met vaste toonhoogte kan voortbrengen.
Quote: TRB art. 14.2.§5. Stoplicht.
De stoplichten moeten overdag bij zonnig weer op 30 m en 's nachts bij helder weer op 300 m zichtbaar zijn.
Als het stoplicht van je bromfiets defect is, heeft dat geen invloed op je rijbewijs. Je kan hiervoor hooguit een boete krijgen.

Het is natuurlijk wel heel belangrijk voor je veiligheid dat stoplicht zo spoedig mogelijk te (laten) herstellen.

Intussen geef je, in zoverre je dat veilig kunt doen, een teken met de arm (linker arm horizontaal naar links strekken en een beetje op en neer bewegen):
Quote: AR 10.2.
...
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Dus wanneer de bromfiets geen voorziening heeft van een stoplicht is het niet verplicht?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).

Als het stoplicht van je bromfiets defekt is, kun je daar dus een boete voor krijgen.

In dat geval kun je bovendien ook nog een boete krijgen als je je snelheid aanzienlijk vermindert en dit voornemen niet kenbaar maakt door een teken met de arm indien dit [veilig] mogelijk is.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).

Als het stoplicht van je bromfiets defekt is, kun je daar dus een boete voor krijgen.

In dat geval kun je bovendien ook nog een boete krijgen als je je snelheid aanzienlijk vermindert en dit voornemen niet kenbaar maakt door een teken met de arm indien dit [veilig] mogelijk is.
Dank U voor de snelle reactie Jozef.

Ik vind het wel raar, in sommige brommerwinkels valt de politie binnen om opdrijf onderdelen in beslag te nemen. Maar er worden ook achterlichten verkocht waar geen plaats is voor een stoplicht...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).
Amai zeg max 120cm dat moet nogal een kanjer van een stoplicht zijn
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).
Amai zeg max 120cm dat moet nogal een kanjer van een stoplicht zijn
Zou dat niet de hoogte zijn waarop het geplaatst moet worden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Clio-Tuning schreef:
Benny Stinkens schreef:
Quote: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).
Amai zeg max 120cm dat moet nogal een kanjer van een stoplicht zijn
Zou dat niet de hoogte zijn waarop het geplaatst moet worden?
Inderdaad. Maar onze Benny heeft een grenzeloze zin voor humor ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Inderdaad. Maar onze Benny heeft een grenzeloze zin voor humor ...
Inderdaad gaat het over de hoogte waarop het geplaatst moet worden, maar ik kon het niet laten
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).

Als het stoplicht van je bromfiets defekt is, kun je daar dus een boete voor krijgen.

In dat geval kun je bovendien ook nog een boete krijgen als je je snelheid aanzienlijk vermindert en dit voornemen niet kenbaar maakt door een teken met de arm indien dit [veilig] mogelijk is.
Ook wanneer de bromfiets van voor 1983 is?
In het boekje van Flor Coninckx staat dat het enkel verplicht is voor brommers na 1983.

Mijne is van 1982...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Clio-Tuning schreef:
Jozef schreef: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).

Als het stoplicht van je bromfiets defekt is, kun je daar dus een boete voor krijgen.

In dat geval kun je bovendien ook nog een boete krijgen als je je snelheid aanzienlijk vermindert en dit voornemen niet kenbaar maakt door een teken met de arm indien dit [veilig] mogelijk is.
Ook wanneer de bromfiets van voor 1983 is?
In het boekje van Flor Coninckx staat dat het enkel verplicht is voor brommers na 1983.

Mijne is van 1982...
Sorry, met die mogelijkheid had ik even geen rekening gehouden, zodat mijn informatie onvolledig was.

Het stoplicht is inderdaad slechts verplicht voor de voertuigen waarvan de goedkeuring werd ingediend vanaf 1 januari 1983.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Trek het je niet aan, niemand is perfect!
Thx voor het snelle antwoord,
maar wat bedoel je met 'de goedkeuring'?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Clio-Tuning schreef:
maar wat bedoel je met 'de goedkeuring'?
http://wegcode.be/wet.php?wet=24&ampnode=art3

Artikel 3: Goedkeuring van de typen van voertuigen.

§1. Elk voertuig dat in België gebouwd of gemonteerd is of dat in België ingevoerd is onder dekking van een aangifte ten verbruik moet het voorwerp van een goedkeuring per type uitmaken.

Als je motor- of bromfiets die typegoedkeuring heeft, krijg je per voertuig een Proces Verbaal van Goedkeuring mee
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef:
Inazuma schreef: Als je motor- of bromfiets die typegoedkeuring heeft, krijg je per voertuig een Proces Verbaal van Goedkeuring mee
Ik dacht dat je alleen maar een gelijkvormigheidsattest krijgt. Dat is een document dat bevestigt dat jouw voertuig overeenstemt met het exemplaar dat de constructeur destijds ter goedkeuring aangeboden heeft. Het gelijkvormigheidsattest vermeldt het nummer van het proces-verbaal van goedkeuring.

Ik heb ooit een rode kaart gekregen op de technische keuring voor een Renault R4 die amper 6 maanden oud was en 1.500 km gereden had. De reden: het nummer van het PVG op het gelijkvormigheidsattest was niet correct. De invoerder heeft dan een nieuw gelijkvormigheidsattest afgeleverd. Maar de herkeuring heb ik wel zelf mogen betalen.
En wanneer het gelijkvormigheidsatest (GVA) bvb opnieuw werd aangevraagt in 2000, dan is het dus wel verplicht om een stoplicht te hebben ook al is de brommer gemaakt in bvb 1976
Plaats reactie