Pagina 2 van 3

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 23 mar 2010, 20:35
door peter3000
Inazuma schreef:
Gast schreef: Maar tussen Europese landen, en zeker tussen Belgie en Nederland, mag er toch een quasi blind vertrouwen bestaan dat de geleverde diensten van een gelijkwaardig niveau zijn.
Men zou als test eens geslaagde bestuurders moeten laten hertesten in Nederland of Duitsland ... er zullen er nog niet teveel slagen daar.

Vergeet uw "gelijkwaardig niveau", de Belgische rijopleiding is van mindere kwaliteit dan deze in o.a. D of NL.
Je zou het nochtans niet gezegd hebben, die paar dagen dat ik in Keulen was :oops: , wat daar allemaal rond reed...

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 23 mar 2010, 20:46
door bert.covens
Je zou nochtans aardig opkijken als je het totale opleidingstraject voor een beginnend bestuurder in Duitsland zou kennen.

En ook hier in België rijdt er vaak 't 1 en 't ander rond hoor, niet? Er zijn er hier ook genoeg die al te dwaze, roekeloze strapatsen uithalen. Stoten die vroeg of laat afschuwelijk slecht (kunnen) aflopen....

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 23 mar 2010, 21:07
door Stefan Peeters
peter3000 schreef:Je zou het nochtans niet gezegd hebben, die paar dagen dat ik in Keulen was :oops: , wat daar allemaal rond reed...
Er waren daar misschien veel Belgen op stap?

Ik kan alleszins de stelling van Inazuma bevestigen: in Nederland en Duitsland zie je niet half zoveel dommigheden gebeuren.

Bovendien treedt de politie daar ook anders op: in plaats van zich achter een haag weg te stoppen met een flitstoestel, gaan ze daar effectief de gevaarlijke weggebruikers aan de kant halen en confronteren met hun rijgedrag en de gevolgen...
Waar je in België vrolijk elke voorrangsregel vierkant aan je laars kan lappen moet je dat in Duitsland niet riskeren.

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 23 mar 2010, 22:16
door de rijprof
Een eengemaakte europese rijopleiding zou natuurlijk beter zijn, maar dan zou men ook een eengemaakte europese wegcode moeten maken (of zelfs internationaal).

Vergeet ook niet dat België één van de uitzonderlijke landen is waar je nog zonder rijschool kan leren rijden. Een europese rijpoleiding zou dan hoogstwaarschijnlijk inhouden dat elke kandidaat dan verplicht rijschool moet volgen.
En dat is gemiddeld veel meer dan bij ons, die luttele 20 uurtjes...

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 24 mar 2010, 08:57
door peter3000
xantingo schreef:
peter3000 schreef:Je zou het nochtans niet gezegd hebben, die paar dagen dat ik in Keulen was :oops: , wat daar allemaal rond reed...
Er waren daar misschien veel Belgen op stap?

Ik kan alleszins de stelling van Inazuma bevestigen: in Nederland en Duitsland zie je niet half zoveel dommigheden gebeuren.

Bovendien treedt de politie daar ook anders op: in plaats van zich achter een haag weg te stoppen met een flitstoestel, gaan ze daar effectief de gevaarlijke weggebruikers aan de kant halen en confronteren met hun rijgedrag en de gevolgen...
Waar je in België vrolijk elke voorrangsregel vierkant aan je laars kan lappen moet je dat in Duitsland niet riskeren.
Ik weet wel dat het niveau van de Duitsers over het algemeen hoger ligt :wink: , maar ik vond het wel dat er opvallend veel door het rood werd gereden.

En ja, het waren Duitsers.

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 24 mar 2010, 09:33
door de rijprof
k weet wel dat het niveau van de Duitsers over het algemeen hoger ligt , maar ik vond het wel dat er opvallend veel door het rood werd gereden.
Was er een oranje knipperend pijltje?

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 24 mar 2010, 11:23
door peter3000
De Rijprof schreef:
k weet wel dat het niveau van de Duitsers over het algemeen hoger ligt , maar ik vond het wel dat er opvallend veel door het rood werd gereden.
Was er een oranje knipperend pijltje?
Niet dat ik gezien heb.

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 24 mar 2010, 17:08
door Inazuma
De Rijprof schreef:Een eengemaakte europese rijopleiding zou natuurlijk beter zijn, maar dan zou men ook een eengemaakte europese wegcode moeten maken (of zelfs internationaal).
Het enige effect dat het gelijkrichten van de examens tot hiertoe gehad heeft, is een verlaging van de vereisten in NL en D ... gelukkig zijn ze daar vanaf een hoger niveau begonnen.

Er moet geen "EU-gemiddeld", of minimaal-examen zoals hier in B komen, want dan haalt men ook de lidstaten met een goede rijopleiding naar beneden - wat op termijn gevolgen zal hebben voor de verkeersonveiligheid.
Neem de strengste vereisten, en pas die in de ganse EU toe .

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 24 mar 2010, 23:51
door de rijprof
Neem de strengste vereisten, en pas die in de ganse EU toe .
Daarmee ga ik volledig akkoord.

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 25 mar 2010, 15:06
door bert.covens
Inazuma schreef:Er moet geen "EU-gemiddeld", of minimaal-examen zoals hier in B komen, want dan haalt men ook de lidstaten met een goede rijopleiding naar beneden - wat op termijn gevolgen zal hebben voor de verkeersonveiligheid.
Neem de strengste vereisten, en pas die in de ganse EU toe .
Ook volledig akkooord. Enige bedenking: dan gaan er hier in België waarschijnlijk erg veel nog "hard verschieten".

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 25 mar 2010, 21:16
door Benny Stinkens
bert.covens schreef:Ook volledig akkooord. Enige bedenking: dan gaan er hier in België waarschijnlijk erg veel nog "hard verschieten".
Neen hoor :wink:
Nu kent men de Belgische verkeersregels niet, en dan kent men de Europes niet :oops:

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 25 mar 2010, 21:29
door bert.covens
Ik had het eigenlijk vooral over kandidaten die nu al steen en been klagen dat de rijopleiding te duur is, de lat op het examen onredelijk hoog ligt, en de examinatoren steevast afschilderen als onredelijke ambetanterikken.

Zulke kandidaten zouden nog hard verschieten, moesten ze weten wat er in ons omringende landen verwacht wordt.

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 25 mar 2010, 22:07
door Stefan Peeters
bert.covens schreef:Ik had het eigenlijk vooral over kandidaten die nu al steen en been klagen dat de rijopleiding te duur is, de lat op het examen onredelijk hoog ligt, en de examinatoren steevast afschilderen als onredelijke ambetanterikken.
Die mensen gaan dan klagen over te dure rijopleidingen, onredelijk hoog liggende latten op het examen, en onwezenlijk ambetante examinatoren.

En degenen die wel kunnen wat ze moeten kunnen, die ga je niet horen klagen...

Met andere woorden: niks nieuws in de wereld :twisted:

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 27 mar 2010, 17:50
door Metallicdeth
Hahaha, de rijlessen / examens hier te duur? Alsjeblieft zeg. In Nederland betaal je voor een gemiddeld pakket makkelijk € 1800,- en per praktijkexamen € 135,-.

Het is hier spotgoedkoop! Als mensen het hier te duur vinden... man, wat moeten ze dan wel niet van de brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud,... vinden? Dat is in Nederland ook stukken duurder. Zo slecht is het hier echt niet qua prijs.

In Nederland volg je les tot je examen. Dus je mag niet zelf oefenen. Zo leer je dus tot je examen zeer intensief alle regels. Hier kan je na die 20u al je eigen rijstijl ontwikkelen met eigen fouten.

Re: Praktijklessen buitenland

Geplaatst: 27 mar 2010, 18:16
door Inazuma
Metallicdeth schreef:Het is hier spotgoedkoop! Als mensen het hier te duur vinden... man, wat moeten ze dan wel niet van de brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud,... vinden? Dat is in Nederland ook stukken duurder. Zo slecht is het hier echt niet qua prijs.
Het meeste klopt, maar de verzekering en wegenbelasting in NL zijn goedkoper.
De waanzinnige BPM slaat er daar een flinke slok bij de prijs van een auto.
In DK gezien tot wat het leidt : een ouder, en dus meer vervuilend wagenpark ...