Pagina 2 van 2

Re: 125 cc

Geplaatst: 14 mar 2010, 22:17
door Gast
Sorry nu ik men post doorlees zie ik dat ik foutief getypt heb :oops:

Ik wou dus zeggen: 'Sinds eergisteren heb ik 2 jaar men VAST B-rijbewijs'...

Maar bedankt allesins voor de reacties - jammer dat ik zomaar geen moto kan huren in Frankrijk.

Re: 125 cc

Geplaatst: 14 mar 2010, 23:29
door de rijprof
jammer dat ik zomaar geen moto kan huren in Frankrijk
Misschien wel of misschien niet.
Je kunt best informatie zoeken over de franse wetgeving.

Re: 125 cc

Geplaatst: 15 mar 2010, 11:39
door Inazuma
Gast schreef:Maar bedankt allesins voor de reacties - jammer dat ik zomaar geen moto kan huren in Frankrijk.
Er is nog dit :

INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU
(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)
Punt B3 - vierde streepje
Het besturen van een voertuig van de categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.


De vette tekst geeft aan dat de regeling slechts geldt als het VOERTUIG binnen de landsgrenzen blijft.
Met je motor van hier naar het buitenland rijden (dus in het internationale verkeer) gaat dus niet - zelfs niet naar een land met eenzelfde regeling.

Dit maakt het natuurlijk onzeker hoe het nu feitelijk zit als je in het buitenland een dergelijke lichte motorfiets huurt - dan ben je evenwel geen internationaal verkeer ...

In principe mag "het buitenland" geen onderscheid maken tussen jou en zijn eigen inwoners.
Het mag in F voor de Fransen ; het mag in B voor de Belgen.
Dus eigenlijk moet het ook mogen voor Belgen in F, mits een Franse motorfiets .

Maar ik neem er geen vergif op in ...
Frankrijk doet zelfs moeilijk met oude Belgische rijbewijzen B waar verdorie zelfs op gedrukt staat dat ze ook voor categorie A gelden !



Voorwaarden in het buitenland :
* België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B
* Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen
* Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden
* Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen
* Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining.

125 cc 25KW

Geplaatst: 19 jan 2012, 10:41
door minimeire
Hallo, ik rij al bijna 4 jaar in de wagen (dus zeker al 3 jaar in bezit van rijbewijs B). Nu ben ik een motor op spoor van 125cc met 25kw. Mag ik hiermee dan rijden?

Groeten,
Michiel

Re: 125 cc

Geplaatst: 19 jan 2012, 10:56
door Wouter
Nee. Maximum 125cc EN maximaal 11 kW

Re: 125 cc

Geplaatst: 19 jan 2012, 11:24
door Minimère
Bedankt!

Re: 125 cc

Geplaatst: 13 mar 2014, 17:03
door Austria
Hello,

the Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology of Austria requested from alle EU countries, if the austrian B driver's license would be accepted for driving a scooter with 125cc in the respective country.

Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic have declared that the (austrian) B driver's license is accepted to drive a motorcycle up to 125cc, but with some national restrictions. One may drive in Portugal only a minimum age of 25 years and in Spain with possession of class B for at least 3 years. And only vehicles with an automatic transmission in the Czech Republic.

Link:
Driver's license law of Austria -Implementing decree (Date: September 2013):
http://www.bmvit.gv.at/verkehr/strasse/ ... 201309.pdf" target="_blank

I think, that also Belgian citicens might be allowed to drive a scooter with 125cc in Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic, but with national restrictions mentioned above.


I also got this from a spanish man with a licence B, who asked how to drive in France.

The answer from the french prefecture was, that a holder of a driving license category B obtained between 01/03/1980 and 19/01/2013 must have a document issued by an insurer attesting to the practice of driving a vehicle 125 CC in the five years before 01/01/2011. Then he can drive his scooter in France.

Greetings from
Austria

Re: 125 cc

Geplaatst: 14 mar 2014, 16:39
door Inazuma
If only it were that simple ...

Re: 125 cc

Geplaatst: 16 mar 2014, 10:15
door Austria
Inazuma schreef:If only it were that simple ...
Hello,

as I wrote, the Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology of Austria (BMVIT) said, that Austrians cat got to Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic because these EU countries have declared that the austrian B driver's license (same as in Belgium) is accepted to drive a motorcycle up to 125cc (with some national restrictions).

And of course we can go with our bikes to Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic.

The BMVIT contacted the foreign ministeries an got a declaration of consent. I think, that the belgian government should also contact the EU countries for legal certainty. But who will ask the belgian government to do this?

I can only show, how things worked in Austria. Belgium is a small country and the question, how to go abroad, arises soon.

Greetings from
Austria

PS: Some people I know went to Italy an it was absolute no problem. The same with the Czech Republic. Lativa and Spain are far away and we have no common borders with this countries.