ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Lente Roos

ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door Lente Roos »

hallo
ik heb een aantal vragen i.v.m. een ongeval van 2 wagens.

Ik heb mijn voorlopig rijbewijs en heb een ongeval gehad met iemand die zijn rijbewijs wel heeft.
De situatie zit zo in elkaar...

plaats:
In een bebouwde kom van 50km/u.

situatie:
Ik rij achter een wagen waar de rechterkant zijn achterlichten niet werken, dus ben ik extra voorzichtig.
op een gegeven moment komen we aangereden op een T-stuk rechterkant parkeerplaatsen linkerkant kan je afslaan.
de wagen voor mij rijdt eerst naar links dus hij staat op de linkerrijstrook en stond toen stil.
ik stond toen ook stil omdat hij stil stond en zijn richting aanwijzers niet gebruikte.
ik heb een tijdje gewacht en hij deed niks dus begin ik verder te rijden en hij slaat dan ineens af voor mij en het was raak.

Ik heb zijn rechter voordeur geraakt met mijn linker voor bumper terwijl ik afremde.

omdat het mijn eerste accidentje was, was ik wel gepanikeerd en wist geen raad en dacht ook niet aan wie gelijk zou hebben en kon dus ook niet nadenken.
ik reed een beetje achteruit om uit te kunnen stappen en om de auto's na te checken.
ik ben als eerst uitgestapt en keek als eerst naar zijn deur. zonder mijn auto na te checken.

we hebben verder gereden tot naar mijn zus om de probleem onder elkaar uit te praten en op te lossen.
Maar nu weigert hij dat hij op de linkerrijstrook is gaan rijden en heeft stilgestaan omdat hij dan ongelijk heeft en ik gelijk. De beide wagens hebben een lichte schade en er zijn geen gewonden bij.

Mijn vraag is. Wat kunnen de gevolgen zijn omdat ik een accident heb gemaakt met een voorlopig rijbewijs.
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door sven.s »

Zo lang jij niet in fout was of er geen aangifte word gedaan zal er niets veranderen aan je voorlopig rijbewijs.

(maar ik weet niet of je in fout bent.)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

Voor je rijbewijs heeft dit geen gevolgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Heb je een schadeformulier ingevuld?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lente Roos

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door Lente Roos »

normaal gezien ben ik NIET in fout en we hebben een schadeformulier ingevuld ja maar het probleem is dat de andere persoon niet wilt toegeven dat hij in fout is.
Hij weigert dat hij op de linker rijstrook is gegaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

Lente roos schreef:maar het probleem is dat de andere persoon niet wilt toegeven dat hij in fout is
Geen van beiden is bij een ongeval verplicht toe te geven dat hij/zij in fout is. Dat jouw tegenpartij dat niet toegeeft, is dus helemaal geen probleem. De verzekering of de rechter zal dat wel uitmaken.

Wat wel heel belangrijk is, is dat het aanrijdingsformulier correct wordt ingevuld en de tekening onderaan correct is. Van zodra de partijen het formulier onderaan ondertekenen, wil dit dus zeggen dat ze akkoord gaan met wat daarop staat.

Bij een ongeval zonder gewonden moet de politie niet komen, behalve als de partijen het onderling niet eens geraken (bij het invullen van het document) en iemand niet wil tekenen. dan kan je aangifte doen bij de politie.
Gast

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

inderdaad het aanrijdingsformulier is correct ingevuld bij de verzekering.
maar mijn vraag is eigenlijk vanaf hoeveel euro zal ik boete kunnen krijgen tot hoe ver kan deze boete gaan?
want ik heb maar mijn voorlopig rijbewijs en de tegenpartij heeft zijn volledig rijbewijs.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

Als er geen aangifte gedaan is bij de politie, komt er ook geen boete.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Lente Roos schreef: de wagen voor mij rijdt eerst naar links dus hij staat op de linkerrijstrook en stond toen stil.
ik heb een tijdje gewacht en hij deed niks dus begin ik verder te rijden en hij slaat dan ineens af voor mij en het was raak.
Waren er (minstens) 2 rijstroken , en is de andere bestuurder daarbij veranderd van rijstrook :?:
Veranderen van rijstrook is een maneuver waarbij voorrang verleend moet worden.

Staat dat ook zo op je aanrijdingsformulier :?:
Wat kunnen de gevolgen zijn omdat ik een accident heb gemaakt met een voorlopig rijbewijs.
Er zijn enkel strafrechterlijke gevolgen mogelijk als het ongeval aangegeven wordt bij de politie, en je nadien door de rechtbank veroordeeld zou worden voor een overtreding die tot het ongeval geleid heeft.

De zwaardere bestraffing voor beginnende bestuurders geldt niet voor wie met een voorlopig rijbewijs rijdt .
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Lente Roos schreef:Hij weigert dat hij op de linker rijstrook is gegaan.
Hoe kan je er dan rechts voorbij als hij niet eerst naar links gereden was :?: :?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:inderdaad het aanrijdingsformulier is correct ingevuld bij de verzekering.
Ik zou me daar dan allemaal niet teveel zorgen om maken. Zoals je zelf zegt, is er geen tussenkomst geweest van de politie. Als het aanrijdingsformulier correct (!!!) is opgesteld, en ondertekend door de beide partijen, is er mijns inziens geen probleem. De tegenpartij heeft toch ondertekend hé? Wel, dan betekent dit ook dat hij zich akkoord verklaart met wat er op het aanrijdingsformulier is ingevuld. Dan kan hij nog maar moeilijk terugkrabbelen nu.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Is op de tekening duidelijk aangegeven dat die andere bestuurder van de linkse rijstrook ineens naar rechts afsloeg? Heeft die andere bestuurder dat ondertekend?

Indien, ja, zou ik mij niet teveel zorgen maken.
Volgens de wegcode moet je eerst rechts voorsorteren en dan mag je pas rechts afslaan.
Hoe zou je zijn rechterdeur geraakt kunnen hebben als hij zogezegd niet links reed?
Als hij rechts had gereden was dit ongeluk niet gebeurd.

Een definitief of voorlopig rijbewijs maakt geen enkel verschil.
De wegcode geldt voor alle weggebruikers hetzelfde.
maar mijn vraag is eigenlijk vanaf hoeveel euro zal ik boete kunnen krijgen tot hoe ver kan deze boete gaan?
Geen boete. Wel schadevergoeding. Dat zal jouw verzekering wel regelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

op de tekening moet je enkel tekenen hoe je het laatst stond of niet? hij beweerd dat ik hem in wou halen via recht dus dat ik hem wou inhalen via de parkeerplaats terwijl hij daar wou gaan parkeren waar er een aantal auto's staan en een boom dus dat is al onmogelijk en iedereen weet dat je enkel via links kan inhalen ;)
mijn grootste schrik is dat ik een boete van grote bedrag zou moeten betalen.
want ik heb gehoord dat men een boete tot 6 a 700 euro kan betalen of dat mijn rijbewijs kan ingetrokken kan worden tot 6 a 8 maanden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

op de tekening moet je enkel tekenen hoe je het laatst stond of niet?
En hoe stond het op de tekening? Hij schuin links en jij rechts?
Je kon onmogelijk zijn deur rechts geraakt hebben als hij rechts stond en jij links reed.
Hij had zich eerst naar rechts moeten begeven (voorsorteren) om dan af te slaan naar rechts.
Verder zegt de wegcode dat een bestuurder rechts voorbijrijden in de bebouwde kom niet als inhalen wordt aanzien. Dus je mocht hem rechts voorbijrijden in dit geval.

want ik heb gehoord dat men een boete tot 6 a 700 euro kan betalen of dat mijn rijbewijs kan ingetrokken kan worden tot 6 a 8 maanden.
Je moet geen boete betalen en je rijbewijs zal niet ingetrokken worden, wees gerust.
Dit is gewoon een ongelukje en de verzekeringen zullen zich daarmee wel bezighouden om de schade te regelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: ongeval een volledig rijbewijs met voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

op de tekening staat ook wel aangegeven dat ik hem van zijn rechtervoordeur heb geraakt.
en tjahh mijn eerste accident dus ik wist niet veel, hij had mij gezegd laten we dit weg vrij maken en ergens laten bespreken en ik had dit aanvaard.
en nu wilt hij niet toegeven dat hij op de linkerrijstrook is gaan rijden op het T-stuk wie dan ook zal een accident gemaakt hebben daar want hij heeft maar een opel astra dus onmogelijk om met die wagen moeilijk te gaan parkeren.
hij zegt dat hij een kleine bocht heeft genomen waar het niet nodig was.
hij beweert dat hij het verhaal aan zijn vrienden heeft verteld en dat hij gelijk heeft, maar wie weet hoe dat hij het verhaal verteld heeft.
Ik heb de situatie juist uitgelegd zoals het is gebeurd en bij de opmerking van de aanrijdingsformulieren heb ik de situatie ook zo ingevuld hoe het is gebeurd, waar hij voor heeft getekend.
mijn grootste schrik was zoals ik al zei van mijn voorlopig rijbewijs dat hij zou worden ingetrokken zijn of dat ik een boete zou krijgen.


hij mag op zijn kop gaan staan maar ik blijf zijn rechtervoordeur raken en dat geeft mij gelijk of niet?
hoe zou ik als ik ongelijk zal hebben zijn rechtervoordeur raken met mijn linker voor bumper?
mijn broer heeft al een hele tijd zitten nadenken van hoe zou dit gebeurd zijn als hij gelijk moet hebben, hij is dus voor mij gekomen dat ik zijn rechtervoordeur heb gepakt.
Plaats reactie