A3 voorlopig na tien uur.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jasper
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2007, 00:00

A3 voorlopig na tien uur.

Bericht door Jasper »

Wanneer mag ik juist wel en niet rijden met mijn voorlopig A3 rijbewijs? En worden er echt sancties genomen als ik er mij niet aan houd of is het zo iets wat de flikken wel eens laten vallen.

Nog eens bedankt aan de site by the way NUL FOUTEN op mijn theorie.

Groeten,
Jasper
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Jaspar,

Eerst en vooral een dikke proficiat met je mooi resultaat. En dank ook voor je mail.

Met een voorlopig rijbewijs A3 mag je altijd rijden behalve:
Quote: Je mag niet rijden op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen van 22 uur tot 6 uur 's anderendaags. Dit verbod is niet van toepassing op de kandidaat die de leeftijd van 24 jaar bereikt heeft.
Ik denk niet dat de politie tijdens een controle door de vingers zal zien als je rijdt op een ogenblik dat het niet mag.

Misschien kan een van de politiemensen die regelmatig aan het forum meewerken even uitleggen wat er dan gebeurt.
Jasper
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2007, 00:00

Bericht door Jasper »

Eigenlijk nog iets. Ik heb speciaal dit rijbewijs gedaan voor mijn prachtige brommertje dat ik gekocht heb. Maar de merde is er zit een andere uitlaat op dan de originele, waardoor hij niet meer de originele 45 rijdt maar toch wel 55. Ik heb zelf niet de kennis om een andere uitlaat eronder te steken noch het geld.
Ik vermoed dat dit eveneens niet door de vingers gezien wordt maar ik heb allesbehalve de behoefte om het verkeersregelement te breken en zal mij dus wijselijk aan de 45 km/u houden, ik heb een elektrische teller dus ik kan dit zien op een tiende hoe rap ik rijd. Als ik nu op een rollerbank gezet wordt kan ik dan verzachtende omstandigheden of zo pleiten of maakt dit allemaal niet uit en moet ik de volle boete betalen?

Zoja,
Wat is de boete en wordt de uitlaat ook in beslag genomen?

Hoe dan ook, als het een geruststelling mag zijn zodra er geld vrij is zal ik mij een originele uitlaag aanschaffen en laten installeren door een erkend garagist.

Groeten,
Jasper
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Jaspar,

Een bromfiets klasse B kan niet sneller rijden dan 45 km/uur op een horizontale weg.

Als hij getest wordt en het blijkt dat hij wel sneller kan rijden, dan is dat geen bromfiets maar een motorfiets.

De gevolgen: je hebt geen rijbewijs om te rijden met een motorfiets. Je hebt geen verzekering voor een motorfiets.

Dat gaat meer kosten dan het laten aanpassen van je bromfiets.
Jasper
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2007, 00:00

Bericht door Jasper »

Hoe dan ook dat ik volgens het verkeersregelement ongelijk heb. Wij hebben geen inspraak in dit regelement noch de mogelijkheid tot discussie ter plaatse. En de agenten die de boetes uitdelen hebben over het algemeen zelf meer op hun kerfstok dan de mensen die de boetes ontvangen. Doet ons wel denken aan een politiestaat is het niet? Sociale controle, meer ingebouwde veiligheden zijn misschien een oplossing...

Sorry maar dit moest ik toch eens zeggen als men de wereld ziet waarin helft van het onrecht van de staat en de politie zelf komt!

Hoewel dit hier niet op zijn plaats is.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jaspar, ik denk dat je het een beetje verkeerd ziet en ik zal je uitleggen waarom:

a. Je hebt een voorlopig rijbewijs gehaald voor een bromfiets klasse B.
Ik denk dat je akkoord gaat dat je dan met een bromfiets klasse B mag rijden en niet met een auto of een motorfiets.

b. Wat is een bromfiets klasse B? Dat is een tweewielig motorvoertuig dat niet sneller kan rijden dan 45 km/uur. De fabrikant heeft alls berekend en gemaakt dat, als je 45 km/uur rijdt, het voertuig qua constructie nog veilig is.

c. De persoon van wie jij onwetende dat voertuig hebt gekocht, heeft het voertuig omgebouwd zodat het sneller rijdt dan door de fabrikant toegestaan is om veilig te rijden. Hij heeft er dus een (onveilige) motorfiets van gemaakt.

d. Wat doet de politie? Zij moeten van de overheid controleren of alles volgens de regels gebeurt. Dat is hun job.
Stel dat jij met een bomfiets rijdt die veilig is en volledig in orde, en ze controleren jou, dan zullen ze na de controle zeggen. Alles is in orde Jaspar, je mag verder rijden.

e. Als zij je nu controleren en zij stellen vast dat je met een motorfiets rijdt (een motorfiets is een tweewielig voertuig dat sneller kan rijden dan 45 km/uur) en je toont hen een rijbewijs dat niet geschikt is voor een motorfiets (een A3 i.p.v. een A) en een verzekering die niet voor een motorfiets is, dan kan je toch moeilijk boos zijn op de politie???

f. Als je dan zegt: ik rijd maar 45 km/uur, dan rijd je nog altijd met een motorfiets.

De enige op wie je boos kan zijn is op de verkoper van het voertuig. Want jij dacht dat je een bromfiets klasse B hebt gekocht en hij heeft je netjes een motorfiets verkocht. En dan nog een motorfiets die naar de normen van de fabrikant niet veilig is.

De oplossing: je laat het toestel herstellen op kosten van de verkoper.
Jasper
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2007, 00:00

Bericht door Jasper »

Laat ik allereerst zeggen dat ik allesbehalve boos ben op de verkoper van mijn brommer want het is een prachtstuk wat tot tegenstelling van HEEL VEEL brommers op de weg in perfecte en veilige staat is.

Is het wel niet hypocriet dan dat een politieagent ENKEL het recht, laat ons zeggen de plicht heeft om te beboeten en niet te belonen. Waarom komt er dan geen wet:
"B-brommer snelheid verlaagt naar 45, wie meer rijdt krijgt boete, wie minder rijdt krijgt een half jaar gratis verzekering?"
Omdat het niet rendabel is voor de maatschappij om zo acties te voeren? Wel dan is het maar fair om een systeem in te voeren waarin je minstens één waarschuwing krijgt en bij de volgende keer een boete.

Maar er is ENKEL nultolerantie, dank u maatschappij...

Verkeersveiligheid is in het algemeen al een illusie. Mijn brommer rijdt 55, als ik gepakt wordt betaal ik iets van een 150-300€ als ik correct ben (verbeter me indien niet). Dat is ongeveer de aankoopprijs van mijn brommer. Maar de man met de BMW M5 die waar hij 70 mag 130 rijdt. Krijgt een forse boete, waarschijnlijk heel wat hoger dan de mijne en verliest hoogstwaarschijnlijk ook voor een afgeziene tijd zijn rijbewijs. Maar moesten er RECHTVAARDIGE boetes bestaan zou die man ook minstens de prijs van zijn BMW moeten betalen. Wat dus zeker en vast niet het geval is en dat weet u ook.

Men heeft niet het recht iemand te beboeten als die boete is vastgelegd in een hypocriete wetregeling.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jasper schreef: "B-brommer snelheid verlaagt naar 45, wie meer rijdt krijgt boete, wie minder rijdt krijgt een half jaar gratis verzekering?"
Omdat het niet rendabel is voor de maatschappij om zo acties te voeren? Wel dan is het maar fair om een systeem in te voeren waarin je minstens één waarschuwing krijgt en bij de volgende keer een boete.
Hoe gaan ze zoiets beboeten? Stel: Jij komt afgereden tegen 55km/u, je ziet de controle, remt keurig af tot 45km/u. Hoe kunnen zij dan bewijzen dat jij sneller reed? Aparte flitsvoertuigen/palen voor brommertjes? Dingen flitsen waar niet eens een nummerplaat ophangt? Er zijn nu eenmaal regels, waar je je moet aan houden..
Quote: Maar er is ENKEL nultolerantie, dank u maatschappij...
Ben ik ook geheel tegen, ik moet bijna constant op m'n meter letten uit schrik voor een boete...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Is het wel niet hypocriet dan dat een politieagent ENKEL het recht, laat ons zeggen de plicht heeft om te beboeten en niet te belonen.
Het zou maar heel erg zijn als dat de enige taak van de politie zou zijn.
Geloof me, zij schrijven enkel een PV als iets echt niet door de beugel kan. Bijvoorbeeld: rijden met een onverzekerd voertuig of rijden zonder rijbewijs. En in beide gevallen slaat dit op jou.

Beeld je even in dat je mooi 45 km/uur rijdt en een kind loopt plots op de straat. Je rijdt tegen het kind en het wordt naar het hospitaal gebracht.
De verzekering van de bestuurder (jij) zal in dat geval de kosten betalen.
De verzekering van jouw zal zeggen: Jaspar reed met een motorfiets en was dus niet verzekerd. OK, wij betalen alle kosten van het hospitaal enz en Jaspar mag dat mooi terug betalen aan ons.

Stel dat het kind zware operaties moet ondergaan etc, dan kan dit in totaal duizenden euro kosten die jij zult moeten betalen.

Het is niet de eerste maal dat ouders uiteindelijk hun huis moesten verkopen, omdat zoonlief met een opgedreven bromfiets een ongeval veroorzaakte.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Jasper schreef: de agenten die de boetes uitdelen hebben over het algemeen zelf meer op hun kerfstok dan de mensen die de boetes ontvangen.
Niet "over het algemeen", mijn beste Jasper. Dat is de indruk die wel eens gewekt wordt door de media. Eenzelfde misdrijf wordt veel meer in de verf gezet als het begaan werd door een politieambtenaar dan door een andere burger. En het is spijtig voor de goede politieagenten dat het imago van de Politie bezoedeld wordt door een aantal rotte appels. Maar de grote meerderheid van de politiemensen zetten zich ondanks alles nog altijd plichtsgetrouw in voor hun medeburgers. Natuurlijk is het een ondankbare taak als je die medeburgers moet bekeuren voor hun overtredingen weinigen zijn bereid hun fout in te zien en te erkennen.
Quote: Doet ons wel denken aan een politiestaat is het niet?
O nee, mijn beste, een politiestaat is heel wat anders. In België zijn de bevoegdheden van de Politie duidelijk afgelijnd, en beschikt de burger over de nodige rechtsmiddelen als een politieambtenaar zijn boekje te buiten gaat. Er is geen ruimte voor willekeur zoals in een politiestaat. Denk maar aan landen zoals Turkije, waar mensen opgepakt en met folteringen voor de rest van hun leven gekraakt worden. Misbruiken zoals er hier onlangs aan het licht kwamen, kunnen wel een tijdje duren, maar leiden uiteindelijk wel tot de nodige sancties.
Jasper
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2007, 00:00

Bericht door Jasper »

Het is altijd subjectief het gevoel dat je hebt over politie. Ikzelf heb nog geen enkele positieve ervaring gehad met die blauwe pakskes. Ooit was ik eens aan het gsm'en op mijn fiets en daardoor reed ik dus zonder handen op een fietspad afgesloten van de rijbaan toen een politiewagen mij tegenhield en mij de bekeuring van 110€ gaf.
Ik ben dus 18 jaar en 110€ is zoiets als TWEE maanden niet meer leven voor mij. Had hij dat gezegd dat gsm'en op de fiets verboden was, zou ik er onmiddelijk mee gestopt zijn.
Maar misschien is de invloed van de politie wel het constante gevoel van veiligheid en zeker waar ik woon in gebuurte gent is de criminaliteit praktisch nul. Dus daar kan ik eventueel wel dankbaar voor zijn.
Het is hoe dan ook een algemene discussie die moeilijk te voeren valt via het internet, men zou daarvoor eens moeten samenkomen.

En ik heb het opgezocht: mijn snelheid zou mij 150€ kosten...
Dat is zou dicht bij het miljoen zijn met een auto moesten er rechtvaardige boetes bestaan!

Groeten,
Jasper
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jasper schreef: Ooit was ik eens aan het gsm'en op mijn fiets en daardoor reed ik dus zonder handen op een fietspad afgesloten van de rijbaan toen een politiewagen mij tegenhield en mij de bekeuring van 110€ gaf.
Ik ben dus 18 jaar en 110€ is zoiets als TWEE maanden niet meer leven voor mij. Had hij dat gezegd dat gsm'en op de fiets verboden was, zou ik er onmiddelijk mee gestopt zijn.
Heb ik ook al meegemaakt, kwam terug van school en het was vrij koud, maar was m'n handschoenen vergeten, dus zonder handen, handen deels in de mouwen. Was ook een geheel afgescheiden fietspad, waar ook nergens wagens konden komen. Agent ziet mij, agent laat mij stoppen... Ik had niet direct door wat ik mis deed, maar uiteindelijk wel. Het bleef bij een waarschuwing, volgende keer zou ik verkeerslessen moeten volgen zei hij. Vermoedelijk was hij zo zacht, omdat ze eigenlijk iemand anders zochten op het fietspad, en aan ons vroegen of we die persoon kende, wat dus niet het geval was...
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ik heb het ook eens gehad, jaaaren geleden dat ik aan het gsm'en was op de fiets (wel aan het sturen met m'n andere hand) en een politieagent hield me tegen en ik had ook compleet niet door dat ik iets fout deed en hij "GSM?!" "Ahja! Sorry!" 'k mocht gewoon doorrijden, maar sindsdien besef ik wel dat dat inderdaad niet echt ideaal is, fietsen &amp bellen
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Het verheugt mij te zien dat er op een gezonde manier wordt gediscussieerd en dat de stellingen en meningen die worden aangehaald goed gemotiveerd zijn. Sta mij toe om op dit alles te reageren.

Eerst en vooral is het rijden met een bromfiets (voorlopig rijbewijs A3), buiten de voorziene uren, gelijkgesteld aan het rijden ZONDER rijbewijs. Dit zou kunnen betekenen dat je rijbewijs kan/zal worden ingetrokken.

· Bij een eventuele veroordeling voor de rechtbank is het in het verleden reeds vaak gebeurt dat de rechter een verval van het recht tot sturen uitspreekt, dit eens je uw rijbewijs type B ( Auto) behaald. Dit impliceert dat eens je uw rijbewijs voor je auto hebt behaald je deze alsnog mag inleveren. Bezin voor je begint…

Een bromfiets dat meer dan 45 à 50 km/h zou halen is een bromfiets alwaar er een bepaalde manipulatie dit heeft mogelijk gemaakt. Ondanks dat je ter goeder trouw deze bromfiets hebt gekocht, dit met de gedachtegang dat de bromfiets volledig volgens de regels zou zijn, bent uzelf volledig verantwoordelijk eens je u met je bromfiets langs de openbare weg voortbeweegt. Let wel als zijnde bestuurder hé! Voor de strafbare feiten dewelke kunnen worden weerhouden bij een opgedreven bromfiets verwijs ik naar de postings van ‘eugeen’.

België telt drie(3) machten:
- Wetgevende macht
- Uitvoerende macht
- Rechterlijke macht

De politie, in het algemeen, behoord toe aan de uitvoerende machten. Deze hebben als taak het toezicht en de naleving van de wetten opgesteld door de wetgevende macht. Bij een inbreuk ervan zullen de agenten hiervan een akte opmaken en de rechterlijke macht in kennis stellen. De rechterlijke macht zorgt voor de veroordeling… (in realiteit iets complexer weliswaar).

Bijgevolg snap ik niet dat je het hypocriet noemt als de politie zorgt voor de uitvoering en naleving van de wet. Je weet tenslotte dat je een inbreuk pleegt. Toch volhard je in jouw doen. Wanneer je alsnog beboet wordt, dan vind je dit ongehoord en hypocriet. Ondanks dat bepaalde wetgeving in België je niet zint mag je niet vergeten dat ze er is! Indien je er iets wenst aan te veranderen zou ik u aanraden om twee(2)maal na te denken alvorens je bij de volgende verkiezingen je bolletjes kleurt.

Verder is het de wetgevende macht die ook de tarieven bepaald. Ondanks dat ikzelf van tijd niet akkoord ben met de vooropgestelde tarieven zal ik het niet nalaten om verder te bekeuren zoals ik reeds in het verleden deed. Tenslotte bepaald de politie niet de tarieven.

Verder hoop ik dat je in de toekomst positievere ervaringen zult tegenkomen met jouw ‘blauwe pakken’. En denk nu niet dat ik de mening ben toegedaan dat er in de politiewereld geen slechte invloeden/mensen bestaan. Elk huisje heeft zijn kruisje, nietwaar?
thomaes

Bericht door thomaes »

de boete die je zou kunnen krijgen zal wel een stuk hoger liggen dan 150€... het minimum dat je kan krijgen is 500€ en daar komen dan nog eens de takelkosten en andere kleinigheden bij.

btw, deze brommers zijn wél gemaakt om sneller dan 45km/h te rijden, dat bewijst dit fragment uit koppen:
http://users.skynet.be/fa354840/koppen.mpg


langs de ene kant begrijp ik de politie ook wel, ze doen gewoon hun werk en moeten zorgen voor de verkeersveiligheid. en een brommer die 100km/h haalt is inderdaad een gevaar op de baan.

maar ik ken ook verschillende mensen die hun brommer 30 dagen kwijt zijn en zo een hoge boete hebben gekregen omdat hun brommer 55km/h reed... 500€ boete voor 10km/h te hard dat begrijp ik echt niet!!
Plaats reactie