Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
J

Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door J »

Hallo iedereen

Momenteel zit ik in een heel spijtige situatie verwikkeld en ben bang voor de gevolgen

hier mijn verhaal.

Zondag zit op msn wat te praten met mensen. 1 persoon vraagt aan mij om eens af te spreken, ik had deze persoon al ong 3 jaar geleden al eens gezien en hij wou nog eens samenkomen.
ik ken deze persoon dus in het echt amper, maar goed ik ga erop in, we spreken af om zondag rond 19h iets te gaan drinken in antwerpen-stad. Daar ik van lommel ben ken ik dus mijn weg in antwerpen niet, dit heb ik hem ook mede gedeeld, hij zei geen probleem ik begleid je wel van de snelweg naar het cafetje waar we iets gingen drinken. op de heenweg is dit prima gelukt.
we zaten in het café, in totaal heb ikzelf (op een tijdspanne van ongeveer 4 uur) 2 duvels en enkele fanta's gedronken... ik wist zelf al dat ik eigenlijk niet goed bezig was en heel erg moest gaan opassen in het verkeer. de persoon waar ik mee had afsproken had zelf een fles la chouffe op (dit zijn flessen van 75 cl zwaar bier !) en drie bell vue kriek. hij had dus nog veel meer dan mij gedronken, en zelfs niets alcoholsvrij's tot zich genomen.
nu goed we vertrekken dus, het was op zich gezellig geweest, alles verliep goed. hij ging dan weer voor me uit rijden en ik volgen. ik merkte al meteen dat deze persoon zeer wild ging rijden, precies echt om te laten zien wat hij kon, ja ik dus maar proberen te volgen... al enkele malen met groot licht geknipperd om hem het duidelijk te maken maar dat hielp dus niet, en moest wel volgen want wist totaal niet waar ik zat. we rijden dus op een 'grote baan' binnen antwerpen, ik achter hem netjes aan het volgen... opeens slaat het verkeerslicht op oranje... hij remt gewoon als gek ( dit was voor hemzelf ook echt nietmeer veilig stoppen !!!) ik rem iets te laat en raak hem nog lichtjes... mijn nummerbord vooraan beetje geplooid en wat krassen op mijn grill. bij hem wat lichte krasjes op z'n achterbumper.
Nu goed stap uit, kijken naar de wagens, en we komen mondeling overeen dat we dat achteraf wel zouden regelen. dit was mijn eerste ongelukje, dus ik ging akkoord want kende de wettelijke werkwijze toch niet.
goed ik rijd dus verder naar huis, ga gewoon rustig slapen...
smorgens word ik gewekt door de politie aan mijn deur.
ik krijg van de politie te horen dat hij tegen mij een klacht heeft ingediend van vluchtmisdrijf...
de reden waarom ik zou gevlucht zijn was overmatig drinken (nu goed ik had een beetje op, maar ik had best nog willen blazen, dat zou dan toch niet zo erg geweest zijn dan vluchtmisdrijf...). nu zegt deze persoon ook dat hij lichamelijk gewond is...
politie verteld mij dat ik hiervoor voor de rechtbank ga moeten verschijnen, en dat dit een enorm zwaar feit is vluchten wegens dronkenschap.
MAAR
wij zijn samen mondeling die avond overeen gekomen géén politie in te schakelen, want hijzelf had nog meer alcohol gedronken dus is dit geen vluchten volgens mij?
en ik ben helemaal niet doorgereden doordat ik dronken was !

nu heb ik sowieso schrik om voor het gerecht te komen en de gevolgen...en ook nog eens, ik ben nu nog maar een goed jaar in bezit van rijbewijs, dus jonge bestuurder (al heb ik op dat jaar al meer dan 20.000 km afgelegt, geen enkel accidentje gehad)


hebben jullie soms enige tips of hulpmiddelen voor mij wat ik het best kan doen in deze situatie?
en voor welke straffen ik ga moeten vrezen?

alvast bedankt voor jullie reacties



Mvg , J. uit Lommel
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door GRO »

Niet goed bezig hé:

1. Drinken.
2. De weg niet kennen en dus maar te snel rijden om iemand anders te volgen die de weg kent, mag niet.
3. Ongeval en geen europees aanrijdingsformulier ingevuld en door beide partijen ondertekend.
MAAR wij zijn samen mondeling die avond overeen gekomen géén politie in te schakelen,
Dat is zijn woord tegen het uwe.
Als je overeenkomt om de politie niet te laten komen bij een ongeval zonder gewonden, (wet in dat geval niet nodig is) dan moet je een Europees aanrijdingsformulier invullen.
nu heb ik sowieso schrik om voor het gerecht te komen en de gevolgen...
Ik zou in jouw geval hetzelfde gevoel hebben.
hebben jullie soms enige tips of hulpmiddelen voor mij
Een goeie advocaat nemen. Misschien kun je deze via jouw verzekering krijgen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door bert.covens »

Aie, aie.

1) Je had zelf ook gedronken (naar je zelf vermoedde niet al teveel).
2) Je hebt zelf gezien dat die andere veel te veel gedronken had. Je kon dus best al vermoeden dat het ONVERANTWOORD was dat die
persoon ging autorijden.
3) Bovendien reed hij, naar je zelf beweert te snel. Dat had je zelf ook al door, want je hebt hem geregeld geprobeerd ervoor te waarschuwen
4) Plots maakt hij een abrubte rembeweging om toch nog voor dat licht te kunnen stoppen, waarna jij ertegen bent gebotst. Had je dan
wel voldoende afstand gehouden?
5) Wanneer je nog maar een vermoeden hebt dat de bestuurder voor jou onder invloed is, hou dan veel meer nog dan anders afstand. Een
auto die erg onvoorspelbaar rijdt, wat lijkt te zwalpen over de weg ed, kon best eens een chauffeur onder invloed hebben. En zulke
bestuurders kunnen nu eenmaal domme, onverwachte, gevaarlijke capriolen uithalen. Altijd driedubbel mee opletten, dus. En hier wist je
dat hij teveel gedronken had, en bovendien te snel reed. No way dat ik zo iemand ooit zou volgen. Desnoods blijven rijden tot ik vroeg of
laat een wegwijzer, of stadsplan tegen kom.
6) Eenmaal nuchter, kiest dienen typ natuurlijk eieren voor z'n geld, en dient hij klacht in wegens vluchtmisdrijf. Je had net zo goed dat
formulier kunnen invullen, desnoods zonder tussenkomst van de politie. Hoewel. Een positieve ademtest van de tegenpartij, zou mogelijks
nog in je voordeel kunnen gespeeld hebben. Jij bent immers in andermans koffer gereden. Naar jij beweert, maakte hij dan wel een
onnodig abrubt en gevaarlijk remmaneuver, maar JIJ draagt sowieso de bewijslast van je bewering. Die positieve ademtest + eventuele
bijkomende vaststellingen door de politie (bvb remspoor), hadden jouw bewering MOGELIJKS kunnen staven. Daarvoor is het nu te laat,
natuurlijk.
7) In geval de tegenpartij de schade "achteraf" wel zal regelen, vul dan toch nog dat forumier in. Zeker als je geen politie in de buurt wil.
Rijdt de tegenpartij door, deel dan zelf onmiddellijk jouw gegevens mee op het dichtsbijzjnde politiekantoor.
8) Of je dan achteraf de schade vergoed middels tussenkomst van je verzekeraar of uit eigen zak, (wegens ongunstigere bonus-malus),
maakt dan niks meer uit. Niemand kan je dan nog beschuldigen van vluchtmisdrijf. Je kan dan immers aantonen dat jij dat formulier hebt
ingevuld en je bekend gemaakt hebt.

Nu vrees ik dat je inderdaad in de miserie zit. Niet alleen omdat je meer dan waarschijnlijk zult moeten opdraaien voor de schade. Je hebt bovendien ook nog eens die klacht wegens vluchtmisdrijf aan je been.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door Stefan Peeters »

Indien het vluchtmisdrijf inderdaad weerhouden wordt geldt voor een beginnende bestuurder (= minder dan 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B) dat de rechtbank het verval van het recht tot sturen moet uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk moet maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.

http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=202" target="_blank
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
J

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door J »

hallo,

Maar wat ik mij dan daarstraks begon af te vragen...

KAN je vluchtmisdrijf plegen als je weet dat de tegenpartij jou naam kent, jou weet wonen, gsm nr kent enz...????
het is niet zo dat ik 'een onbekende' ben voor de tegenpartij...

en neen inderdaad het is niet goed om achter iemand aan te rijden die onverantwoord gaat rijden... maar ik ben jammer genoeg op dat gebied een hopeloos geval... ik rijd in mijn eigen dorp bewijzen van spreken nog verkeerd... dus ik had geen zin om daar s'avond laat midden in antwerpen stad te staan... natuurlijk weet ik ook wel dat dit op zich geen veilige keuze was maargoed...

mijn rijexamens op zich op nieuw doen heb ik niet zoveel probleem mee, alé ja ik heb ze een jaartje geleden beiden vlot gehaald zonder rijschool...
waar ik dan weer wel voor vrees is de wachttermijn van een praktijkexamen... (die soms meer als een maand kan duren), ik heb ondertussen ook een job, waar ik met de wagen heen moet (bedrijf is 40km van mijn deur, ligt in industriezone, dus geen OV beschikbaar...)

nu goed bedankt voor jullie antwoorden... ik weet dat ik vreselijk stom ben geweest... zo zie je maar wat je aan de hand kan hebben als je je met verkeerde mensen laat 'inpakken'.

hebben jullie soms een idee van de termijn dat ik hier verder iets van hoor? zou dit natuurlijk liefst zo snel mogelijk achter de rug terug hebben natuurlijk


mvg, J uit lommel
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door bert.covens »

J schreef:KAN je vluchtmisdrijf plegen als je weet dat de tegenpartij jou naam kent, jou weet wonen, gsm nr kent enz...????
het is niet zo dat ik 'een onbekende' ben voor de tegenpartij...
Ik ben bang van wel, ja. De tegenpartij heeft immers toch wel degelijk klacht ingediend, niet? Probeer nu maar eens een rechter ervan te overtuigen dat je wel degelijk de intentie had een aanrijdingsforumier in te vullen als jullie weer nuchter waren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door de rijprof »

Vertel eerlijk je verhaal tegen de rechter.
Die gast heeft jou vluchtmisdrijf opgenaaid.
Jij was je van geen kwaad bewust.
Het argument dat je deze gast kent en hij jou kent speelt in jouw voordeel.
Ik vermoed dat de rechter daar rekening mee zal houden.
Het zal wat afhangen of de rechter jouw verhaal gelooft.
Er is sprake van vluchtmisdrijf wanneer je bewust (wetend) je onttrekt van de vaststellingen door te vluchten.
Ik denk niet dat dit jouw bedoeling was.

2 Duvels is minder voorbeeldig. Het komt ongeveer overeen met 6 pintjes! Dat zijn minstens 4 pintjes teveel!
Waarschijnlijk mede daardoor waren je reflexen wat minder en ben je gebotst.
Velen onderschatten de effecten van alcohol. Ze voelen zich nog prima in staat om te rijden maar studies hebben aangetoont dat het reactievermogen flink daalt.
Ook het euforisch rijgedrag neemt toe. Zonder alcohol had je waarschijnlijk wat rustiger gereden en je voorligger had dan ook wel opgemerkt dat je niet volgde en had dan waarschijnlijk ook wat gas teruggenomen.
Rijden en drank gaan echt niet samen en wordt te vaak onderschat.

Kijk eens na of je verzekerd bent voor rechtsbijstand (advocaat).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door Inazuma »

J schreef: KAN je vluchtmisdrijf plegen als je weet dat de tegenpartij jou naam kent, jou weet wonen, gsm nr kent enz...????
het is niet zo dat ik 'een onbekende' ben voor de tegenpartij...
Daar heb je ook een punt.

Heb je tegen de politie verklaard dat je weet welke schade er aan de andere wagen is :?:
Dan moet je er naar gaan kijken zijn ...
Bij vluchtmisdrijf na een aanrijding met geparkeerde wagens gebeurt dat wel vaker dat men gaat kijken en toch doorrijdt, maar na een aanrijding met een in het verkeer zijnd voertuig is dat al minder "voor de hand liggend".

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:
1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

§ 2. Heeft het ongeval voor een ander slagen, verwondingen of de dood tot gevolg gehad, dan wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaren of voorgoed.


Voor een ongeval zonder gewonden, kan je de "dienstige vaststellingen" zelf doen.
De politie vertikt namelijk hoe langer hoe meer deze vaststellingen te komen doen - of er PV voor op te maken indien ze toch zouden langskomen - bij ongevallen zonder gewonden.

Het zelf doen van de vaststellingen bij een ongeval zonder gekwetsten, is dan ook een normale handelswijze volgens Art 52 van de wegcode :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art52" target="_blank

Op het moment van de vaststellingen was er ook geen sprake van een gewonde.
Indien de tegenpartij nu stelt van wel, dan overtrad zij zelf Art 52 (52.3.2° ) en pleegde ze dus eigenlijk zelf ook vluchtmisdrijf ...

Het is dus allerminst zeker dat je veroordeeld zal worden voor vluchtmisdrijf.

Begin NU met je verdediging.
Hoe langer je ermee wacht, hoe minder bewijzen je kan verzamelen.

Zorg dat je kan aantonen dat je de ander kent, eventueel zelfs dat je er die avond samen mee op café gezeten hebt.
Ga desnoods terug naar het café in kwestie, en vraag een schriftelijke verklaring dat jullie daar samen waren (neem een foto van de andere partij mee).

Als je aan het chatten was via MSN : zorg dat je de logs daarvan hebt.
Een chatprogramma houdt doorgaans bij wat er getikt wordt.
Als het gesproken was heb je pech vrees ik.

Persoonlijk zou er bij mij asap een tegenklacht volgen wegens valse aangifte ...
Overleg met je advocaat :!:
( Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt :?: )
waar ik dan weer wel voor vrees is de wachttermijn van een praktijkexamen... (die soms meer als een maand kan duren)
En de wachtperiode van 3 maanden voor je praktisch examen mag doen ... als je dat zou moeten herdoen.
hebben jullie soms een idee van de termijn dat ik hier verder iets van hoor?
Reken op een dagvaarding om te verschijnen voor de politierechtbank binnen ongeveer een jaar ... op zijn minst duurt het maanden.
Mogelijk wordt je intussentijd nog wel eens verhoord, want de klacht en jouw verklaring gaan waarschijnlijk niet erg overeenkomen ...
J

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door J »

ja ik ben rechtsbijstand verzekerd, MAAR mijn verzekeringsagent geeft pas een advocaat in geval van een ontvangen dagvaarding zegt hij ... dus als ik nu eens wat meer uitleg wil kan ik het uit eigen zak gaan betalen.

ik ben wel degelijk bij het ongeval uitgestapt en gaan kijke naar de schade van beide wagens, natuurlijk was het donker en zie je het niet zo goed als bij licht, ik zag ook pas de volgende dag dat ik buiten een geplooid nummerbord, nog enkele krassen op m'n wagen had.

de cafe waar wij iets gedronken hebben kent de eigenaar mij, onze club (selecta antwerp) heeft maandelijks in de zaal, aangrenzend het cafe een vergadering.
chatlogs bewaar ikzelf nooit op mijn pc... ik heb zelfs nog foto's van 3 jaar terug waarop te zien is dat we samen een keer naar een pretpark (efteling) zijn geweest...

ik ben ondertussen naar de politie ook geweest om nog eens te horen wat zijn precieze verklaring is, hij zegt dat ik vrij hard op hem ben gebotst en dat ie daardoor NU WEL pijn in z'n nek heeft... maar de politie heeft ook foto's genomen van mijn wagen dus hieruit moet toch blijken dat dit niet hard botsen kan geweest zijn?, ik rijd met een peugeot partner, deze heeft vooraan volledige bumper uit plestic en hier is buiten lichte krasjes niets aan...

hij heeft me inderdaad serieus liggen gehad...ook die drank... natuurlijk heb ik hem zelf opgedronken maar goed hij vraagt of ik nog wat wens te drinken, ik vraag een fanta en hij komt met een 2de duvel aan. normaal drink ik NOOIT als ik rijd...

heb nu ondertussen ook vandaag een brief gehad van de verzekering van hem.... met een kostenraming en dergelijke...
als ik die bekijk laat hij volgens mij zijn hele wagen vernieuwen...

mvg, J
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door Jari »

Weet je toevallig of hij vooraf al schade aan zijn wagen had? Misschien heeft hij je wel willen kl*ten door een ongeval te veroorzaken en dan zijn schade terug te krijgen van jouw verzekering... Ik heb al wel meer mensen gehoord die zo dachten...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door Inazuma »

J schreef:ja ik ben rechtsbijstand verzekerd, MAAR mijn verzekeringsagent geeft pas een advocaat in geval van een ontvangen dagvaarding zegt hij ... dus als ik nu eens wat meer uitleg wil kan ik het uit eigen zak gaan betalen.
Je kan altijd een eerste juridische advies inwinnen bij een advocaat naar keuze, dat is helemaal niet duur.
Je kan zelf je advocaat kiezen trouwens.
heb nu ondertussen ook vandaag een brief gehad van de verzekering van hem.... met een kostenraming en dergelijke...
als ik die bekijk laat hij volgens mij zijn hele wagen vernieuwen...
Breng je verzekeringsagent hiervan op de hoogte en als de offerte inderdaad echt overdreven is, dat je een tegenexpertise wil met beide voertuigen ter plaatse, ongerepareerd, zodat kan vastgesteld worden of de geclaimde schade wel van het ongeval met jou afkomstig is.
J

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door J »

Ik heb ondertussen deze papieren i v m schade aan de tegenpartij doorgespeeld naar mijn verzekeringsagent, deze ging dit dan verder bekijken/onderzoeken.

ik heb hem gevraagt of ik eventueel nu al advocaat zou raadplegen, hij zei me dat ik voorlopig toch niets zou kunnen doen en gewoon moet afwachten totdat ik de oproepbrief voor het proces krijg.. dan krijg ik van hem een advocaat toegewezen, die zal pleiten voor mij in de rechtszaal en waar ik vooraf het hele verhaal tegen moest vertellen.

voorlopig afwachten dus en wachten op de oproepbrief.... dit zal nog wel even duren dus ik ga nu voor mezelf ook proberen de hele zaak even aan de kant te schuiven en even van me af te zetten...

ik zal jullie via deze weg verder op de hoogte houden...

alvast allen hartelijk bedankt voor al jullie reacties

mvg,
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door Inazuma »

J schreef:dan krijg ik van hem een advocaat toegewezen,
Je kan je advocaat zelf kiezen als je dat wil, je moet de verzekeringsmaatschappij er geen laten aanwijzen.
voorlopig afwachten dus en wachten op de oproepbrief.... dit zal nog wel even duren dus ik ga nu voor mezelf ook proberen de hele zaak even aan de kant te schuiven en even van me af te zetten...
Even aan de kant schuiven, en de kans dat je veroordeeld wordt gaat almaar de hoogte in.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door bert.covens »

Enig nadeel: de ene advocaat (in deze materie gespecialiseerd), is al bekwamer dan de andere. HOE kan je als leek inschatten of je al dan niet met een bekwame advocaat te maken hebt?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Valselijk beschuldigd worden van vluchtmisdrijf ???

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Enig nadeel: de ene advocaat (in deze materie gespecialiseerd), is al bekwamer dan de andere. HOE kan je als leek inschatten of je al dan niet met een bekwame advocaat te maken hebt?
Vragen naar hun specialisatie ...
Plaats reactie