Met aanhangwagen (t/m 3500kg) naar het buitenland
-
Gast
Met aanhangwagen (t/m 3500kg) naar het buitenland
Mag je met een Belgisch rijbewijs B met een aanhangwagen naar het buitenland vertrekken? Het is toch zo dat je in bijvb. Nederland er een apart rijbewijs voor nodig hebt (ook t/m 3500kg)..
-
Stefan Peeters
- Administrator
Re: Met aanhangwagen (t/m 3500kg) naar het buitenland
Met een rijbewijs B mag je altijd een aanhangwagen trekken met een mtm van maximum 750 kg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
bert.covens
In België heb je voor zulke aanhanger 3500 kg OOK een rijbewijs Be nodig, meen ik.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Gast
Natuurlijk, mijn fout. Ik bedoelde een aanhangwagen met een mtm tot 750kg.
Mag je daarmee in het buitenland rijden, ook daarvoor heb je in sommige landen een apart rijbewijs nodig volgens mij?
Mag je daarmee in het buitenland rijden, ook daarvoor heb je in sommige landen een apart rijbewijs nodig volgens mij?
-
Inazuma
Dat mag, zonder apart rijbewijs daarvoor :Gast schreef:Natuurlijk, mijn fout. Ik bedoelde een aanhangwagen met een mtm tot 750kg.
Mag je daarmee in het buitenland rijden
Titel
8 NOVEMBER 1968. - VERDRAG INZAKE HET WEGVERKEER.
Art. 41. De geldigheid van rijbewijzen.
1. De Verdragsluitende Partijen erkennen :
a) elk nationaal rijbewijs dat in de eigen landstaal of in een van de eigen landstalen is gesteld, of, indien het niet in een van deze talen is gesteld, dat vergezeld gaat van een gewaarmerkte vertaling;
b) elk nationaal rijbewijs dat voldoet aan de bepalingen vastgelegd in bijlage 6 bij dit Verdrag;
c) elk internationaal rijbewijs dat voldoet aan de bepalingen vastgelegd in bijlage 7 bij dit Verdrag als geldig voor het besturen op hun grondgebied van een voertuig dat valt binnen de categorieën waarvoor dit rijbewijs is afgegeven, mits het rijbewijs nog geldig is en mits het is afgegeven door een andere Verdragsluitende Partij of onderdeel daarvan of door een daartoe door die andere Verdragsluitende Partij gemachtigde vereniging.
De bepalingen van die paragraaf hebben geen betrekking op rijbewijzen voor leerlingbestuurders.
4. Voor de toepassing van paragraaf 1 en van paragraaf 2 c), van dit artikel :
a) kan aan een auto van de categorie B, als bedoeld in bijlagen 6 en 7 bij dit Verdrag, een lichte aanhangwagen worden gekoppeld; er mag ook een aanhangwagen aan worden gekoppeld waarvan het hoogste toegelaten gewicht meer dan 750 kg (1 650 pond), maar niet meer dan de tarra van de auto bedraagt, indien het hoogste toegelaten gewicht van de aldus gekoppelde voertuigen samen niet meer bedraagt dan 3 500 kg (7 700 pond);
Onder dezelfde voorwaarden als hier in België het geval is, mag je dus zelfs met een zwaardere aanhangwagen rijden indien je aan de voorwaarden inzake MTM van de aanhangwagen en de gehele sleep voldoet.
De voorwaarden in de Belgische rijbewijswetgeving zijn iets beter leesbaar opgesteld :
Categorie B:
* auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
* samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.