Plaatsing "L"

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
JorisP
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2009, 12:25

Plaatsing "L"

Bericht door JorisP »

Zonet naar mijn voeten gekregen van een zeer ijverige politie-agente omtrent het feit dat mijn "L" aan de rechterkant van mijn achterruit hing, terwijl dat "uiteraard" links moet zijn.

Nu vraag ik mij af:
- Waar in het verkeersregelement staat dat ook al weer? Daar moet ik toch zwaar overgelezen hebben.
- Blijkbaar lezen veel mensen daarover, want ik zie de "L" bij anderen ongeveer 50% van de keren rechts hangen.

[mod xantingo: verplaatst]
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Plaatsing "L"

Bericht door BuBbA »

De "L" moet niet links hangen, ze moet zichtbaar hangen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=afd2#art6" target="_blank
2° Het voertuig :
...
d) moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», waarvan het model is bepaald door de Minister;
...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Plaatsing "L"

Bericht door Stefan Peeters »

Er wordt inderdaad niet bepaald aan welke kant van het voertuig die "L" moet geplaatst worden.

Vraag volgende keer misschien aan die ijverige agente waar ze die regel gevonden heeft, en laat het ons weten... :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Plaatsing "L"

Bericht door Benny Stinkens »

xantingo schreef:Vraag volgende keer misschien aan die ijverige agente waar ze die regel gevonden heeft, en laat het ons weten... :wink:
Een geef haar de link naar deze site :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Plaatsing "L"

Bericht door Inazuma »

JorisP schreef:Zonet naar mijn voeten gekregen van een zeer ijverige politie-agente omtrent het feit dat mijn "L" aan de rechterkant van mijn achterruit hing, terwijl dat "uiteraard" links moet zijn.
Toevallig toch niet in Lier :?: 8)
Gast

Re: Plaatsing "L"

Bericht door Gast »

Bedoel je ons Annemie? :D
http://www.gva.be/antwerpen/lier/lieren ... ernet.aspx" target="_blank
JorisP
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2009, 12:25

Re: Plaatsing "L"

Bericht door JorisP »

Bedankt voor de reacties.

Het was niet de beruchte agente in Lier, doch twee blonde dames die in een Smart door Brasschaat patrouilleren.
Met overijverige agenten heb ik helaas al vaker problemen gehad. Het misdaadniveau ligt hier helaas zo laag dat er voor die mensen niets anders opzit dan een PV te schrijven omdat je fietsbel niet in orde is...
JoBé

Re: Plaatsing "L"

Bericht door JoBé »

De "L" moet inderdaad niet links hangen, maar de plichtsbewuste (is wat anders dan de overijverige) agente heeft wellicht gebruik gemaakt van haar "interpretatierecht" en geoordeeld dat deze niet goed zichtbaar hing.
Iedereen zal moeten toegeven dat de linkerbovenhoek de meeste kans maakt om aan de regel "op een duidelijk zichtbare plaats" te voldoen. Hang ze daar dan ook gewoon. :|
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Plaatsing "L"

Bericht door de rijprof »

De agente verwart waarschijnlijk de plaats van de nummerplaat (die ook links mag) met de 'L'.
I.v.m. de 'L' staat er geschreven:
... moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», waarvan het model is bepaald door de Minister;
JoBé schreef:De "L" moet inderdaad niet links hangen, maar de plichtsbewuste (is wat anders dan de overijverige) agente heeft wellicht gebruik gemaakt van haar "interpretatierecht" en geoordeeld dat deze niet goed zichtbaar hing.
De agente hoeft helemaal niet zelf te gaan 'interpreteren' waar die 'L' precies moet hangen, maar gewoon de voorgeschreven regels volgen en niet haar eigen regeltjes opdringen.
Plichtbewust kun je dat evenmin noemen want door eigen interpretaties te geven vervult zij niet haar plicht, n.l. de wet correct doen naleven.

JoBé schreef:Iedereen zal moeten toegeven dat de linkerbovenhoek de meeste kans maakt om aan de regel "op een duidelijk zichtbare plaats" te voldoen. Hang ze daar dan ook gewoon.
Sorry, maar ik denk niet dat iedereen dat moet toegeven omdat jij dat toevallig vindt.
Deze week zag ik een 'L' in het midden van de achterruit en vond dat een zeer duidelijk zichtbare plaats.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Plaatsing "L"

Bericht door bert.covens »

JoBé schreef:De "L" moet inderdaad niet links hangen, maar de plichtsbewuste (is wat anders dan de overijverige) agente heeft wellicht gebruik gemaakt van haar "interpretatierecht" en geoordeeld dat deze niet goed zichtbaar hing.
Euh, dat heeft daar niks mee te maken.

Een agent heeft zgn. appreciatierecht. Dit houdt in, dat hij/zij (althans in zekere mate) vrij is om te beslissen hoe hij ermee omgaat als hij een overtreding vaststelt. Hij kan bijvoorbeeld beslissen om de betrokkene enkel een waarschuwing te geven, of hem daadwerkelijk beteugelen.

Appreciatierecht houdt geenszins in, dat een verbalisant terplekke zijn eigen wettekstjes bij elkaar mag gaan beginnen fantaseren. De "L" moet goed zichtbaar op de achterruit aangebracht worden. En van zodra betrokkene daaraan voldaan heeft, is hij wat dat betreft perfect wettelijk in orde.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie