KB 10/10/1974 - technische eisen van bromfietsen - snelheid
Geplaatst: 26 okt 2009, 15:38
Hallo,
Hieronder vindt u een paar antwoorden van politiezones op de vraag of een oldtimer-bromfiets van voor 1975 moet voldoen aan de technische eisen van het KB en of hij dus sneller mag rijden dan 45km/uur. Onder de antwoorden van politiezone Mira en Kortrijk vindt u een E-mail van mij naar PZ Leuven en hun antwoord, wat denken jullie hier van, mag een bromfiets van voor 1975 sneller rijden als 45 km/uur als deze fabrieksorigineel is?
Groetjes,
Jesse
Mijn te restaureren Honda C321 (50cc) met bouwjaar 1964 waar ik mee op de openbare weg zou willen rijden en die sneller als 45 km/uur rijdt.
ANTWOORDEN van POLITIE MIRA EN KORTIJK (daterend uit 2007)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte,
Ik heb uw vraag tot bevestiging van de politie Kortrijk goed ontvangen en kan hun antwoord bevestigen;
Het KB van 10.10.74 betreffende de “Technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen” is van toepassing sedert 01.01.75. Het is evident dat bromfietsen-motorfietsen die voor deze datum in het verkeer zijn gebracht niet moeten voldoen aan alles wat in dit Koninklijk Besluit is opgenomen (handelt o.a. de specifieke technische eisen zoals motor – uitlaat – reflectoren en lichten, goedkeuring – gelijkvormigheidsattest – identificatieplaatje, enz…..)
Let wel er zijn een andere wetgevingen zoals:
De wetgeving op de rijbewijzen KB. 23.03.98 die bepaalt welk rijbewijs je moet hebben naargelang het voertuig die je bestuurt;
De wegcode KB. 01.12.75 dat bijvoorbeeld bepaalt wanneer je met licht moet rijden, een helm moet dragen en diezelfde wegcode bepaalt ook in art.11.3.4° dat een bromfiets klasse B maar max. 45 km/u mag rijden.
Niettegenstaande je bromfiets van vóór 01.01.75, niet moet voldoen aan de technische eisen en dus kan omgebouwd of zelfs “opgedreven” zijn, kan het dus zijn dat je bijvoorbeeld door een snelheidsradar ergens geflitst wordt en staande gehouden wordt door een interceptieploeg. De boete zal dan berekend worden op dezelfde manier als dat auto’s geflitst worden (snelheidsovertreding binnen of buiten de bebouwde kom)
De verkeersdienst politiezone Mira
Demeyere N.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte,
Gevolg aan uw vraag laten wij weten dat de bepalingen van het KB 10.10.1974 inzake de technische eisen van bromfietsen niet van toepassing zijn voor een bromfiets van voor 01/01/1975. Dit betekent dat dergelijke bromfiets sneller mag kunnen rijden dan 45 km/uur.
Dit betekent echter niet dat je met dergelijke bromfiets sneller mag rijden dan 45 km/uur, gezien het KB 01.12.1975 (de wegcode) dan weer wel van toepassing is, ongeacht de ouderdom van de bromfiets. Als je sneller rijdt dan 45 km/uur en dit wordt vastgesteld, loop je de kans op een snelheidsovertreding, weliswaar dus op basis van de wegcode en niet op basis van het reglement op de technische eisen. Dit betekent dan weer bijvoorbeeld dat de bromfiets in dergelijk geval niet kan opgelegd worden.
Ook van belang is het feit dat voor dergelijke bromfiets, die steeds als een bromfiets klasse B wordt aanzien, een rijbewijs A3 vereist is.
Tenslotte is het ook zo dat de bestuurder van de bromfiets met gelijk welk middel zelf moet bewijzen dat de bromfiets in het verkeer werd gebracht voor 01/01/1975.
Ter informatie willen wij tenslotte nog meegeven dat de bromfiets, zelfs voor 01/01/1975 in het verkeer gebracht, wel degelijk op de rollen mag geplaatst worden. Eventuele vaststellingen hebben echter geen gerechtelijk vervolg. Enkel is dus eventuele het rijden aan een hogere snelheid dan 45 km/uur strafbaar.
Met vriendelijke groeten
De Verkeersdienst Lokale Politie Kortrijk
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MIJN VRAAG AAN PZ LEUVEN:
VRAAG:
Geachte,
Graag had ik wat duidelijkheid gevraagd over het Koninklijk Besluit van 10/10/1974 over de technische eisen van bromfietsen. Ik heb namelijk een Honda C321 met bouwjaar 1964 en zou hier graag mee op de openbare weg rijden. Het voertuig is volledig origineel, er staat geen enkel wisselstuk op en rijdt op een horizontale weg +- 75 km/uur. Maar de technische eisen die voor een bromfiets zijn vastgesteld in het KB van 10/10/1974 zijn dus niet van toepassing voor een bromfiets van voor 01/01/1975. Wat dus betekent dat deze bromfiets sneller mag kunnen rijden dan 45km/uur, maar ik hier wel maximum 45 km/uur moet mee rijden en indien niet, dit als een snelheidsovertreding kan worden vastgelegd. Dit volgens het KB van 01.12.1975, de wegcode, die wel van toepassing is, ongeacht de ouderdom van de bromfiets.
Ik had graag geweten of PZ Leuven hier ook rekening mee houdt?
ANTWOORD: (Adjunct Coördinator verkeersorganisatie en mobiliteit Politiezone Leuven)
Beste Jesse,
Ik denk dat u niet helemaal gelijk heeft. Lees even art. 2 2.17 van het KB 1.12.75 na (te raadplegen via ‘wegcode.be’).
In dit art. staat, in het kort gezegd, dat de bromfiets niet sneller mag kunnen rijden dan 45 km/h.
Je kan ook steeds onze dienst telefonisch contacteren op 016/210 760 (dienst VOM, verkeersorganisatie politie Leuven).
Mvg,
Ghislain Rentmeesters
HINP VOM
VRAAG:
Geachte,
Inderdaad, het KB van 1.12.75 zegt dat een bromfiets klasse B niet sneller mag kunnen rijden dan 45km/h. Dus een bromfiets die in het verkeer is gebracht voor dit KB, moet toch niet aan deze eisen voldoen?
Hieronder vindt u de antwoorden van andere politiezones op de zelfde vraag omtrent de technische eisen van bromfietsen van voor 01/01/1975. Graag had ik dan geweten of dit daadwerkelijk klopt, hoewel het eigenlijk zou moeten aangezien het KB is opgesteld na mijn voertuig uit 1964 in het verkeer is gebracht.
ANTWOORD:
Nog geen anwoord ontvangen
Hieronder vindt u een paar antwoorden van politiezones op de vraag of een oldtimer-bromfiets van voor 1975 moet voldoen aan de technische eisen van het KB en of hij dus sneller mag rijden dan 45km/uur. Onder de antwoorden van politiezone Mira en Kortrijk vindt u een E-mail van mij naar PZ Leuven en hun antwoord, wat denken jullie hier van, mag een bromfiets van voor 1975 sneller rijden als 45 km/uur als deze fabrieksorigineel is?
Groetjes,
Jesse
Mijn te restaureren Honda C321 (50cc) met bouwjaar 1964 waar ik mee op de openbare weg zou willen rijden en die sneller als 45 km/uur rijdt.
ANTWOORDEN van POLITIE MIRA EN KORTIJK (daterend uit 2007)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte,
Ik heb uw vraag tot bevestiging van de politie Kortrijk goed ontvangen en kan hun antwoord bevestigen;
Het KB van 10.10.74 betreffende de “Technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen” is van toepassing sedert 01.01.75. Het is evident dat bromfietsen-motorfietsen die voor deze datum in het verkeer zijn gebracht niet moeten voldoen aan alles wat in dit Koninklijk Besluit is opgenomen (handelt o.a. de specifieke technische eisen zoals motor – uitlaat – reflectoren en lichten, goedkeuring – gelijkvormigheidsattest – identificatieplaatje, enz…..)
Let wel er zijn een andere wetgevingen zoals:
De wetgeving op de rijbewijzen KB. 23.03.98 die bepaalt welk rijbewijs je moet hebben naargelang het voertuig die je bestuurt;
De wegcode KB. 01.12.75 dat bijvoorbeeld bepaalt wanneer je met licht moet rijden, een helm moet dragen en diezelfde wegcode bepaalt ook in art.11.3.4° dat een bromfiets klasse B maar max. 45 km/u mag rijden.
Niettegenstaande je bromfiets van vóór 01.01.75, niet moet voldoen aan de technische eisen en dus kan omgebouwd of zelfs “opgedreven” zijn, kan het dus zijn dat je bijvoorbeeld door een snelheidsradar ergens geflitst wordt en staande gehouden wordt door een interceptieploeg. De boete zal dan berekend worden op dezelfde manier als dat auto’s geflitst worden (snelheidsovertreding binnen of buiten de bebouwde kom)
De verkeersdienst politiezone Mira
Demeyere N.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte,
Gevolg aan uw vraag laten wij weten dat de bepalingen van het KB 10.10.1974 inzake de technische eisen van bromfietsen niet van toepassing zijn voor een bromfiets van voor 01/01/1975. Dit betekent dat dergelijke bromfiets sneller mag kunnen rijden dan 45 km/uur.
Dit betekent echter niet dat je met dergelijke bromfiets sneller mag rijden dan 45 km/uur, gezien het KB 01.12.1975 (de wegcode) dan weer wel van toepassing is, ongeacht de ouderdom van de bromfiets. Als je sneller rijdt dan 45 km/uur en dit wordt vastgesteld, loop je de kans op een snelheidsovertreding, weliswaar dus op basis van de wegcode en niet op basis van het reglement op de technische eisen. Dit betekent dan weer bijvoorbeeld dat de bromfiets in dergelijk geval niet kan opgelegd worden.
Ook van belang is het feit dat voor dergelijke bromfiets, die steeds als een bromfiets klasse B wordt aanzien, een rijbewijs A3 vereist is.
Tenslotte is het ook zo dat de bestuurder van de bromfiets met gelijk welk middel zelf moet bewijzen dat de bromfiets in het verkeer werd gebracht voor 01/01/1975.
Ter informatie willen wij tenslotte nog meegeven dat de bromfiets, zelfs voor 01/01/1975 in het verkeer gebracht, wel degelijk op de rollen mag geplaatst worden. Eventuele vaststellingen hebben echter geen gerechtelijk vervolg. Enkel is dus eventuele het rijden aan een hogere snelheid dan 45 km/uur strafbaar.
Met vriendelijke groeten
De Verkeersdienst Lokale Politie Kortrijk
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MIJN VRAAG AAN PZ LEUVEN:
VRAAG:
Geachte,
Graag had ik wat duidelijkheid gevraagd over het Koninklijk Besluit van 10/10/1974 over de technische eisen van bromfietsen. Ik heb namelijk een Honda C321 met bouwjaar 1964 en zou hier graag mee op de openbare weg rijden. Het voertuig is volledig origineel, er staat geen enkel wisselstuk op en rijdt op een horizontale weg +- 75 km/uur. Maar de technische eisen die voor een bromfiets zijn vastgesteld in het KB van 10/10/1974 zijn dus niet van toepassing voor een bromfiets van voor 01/01/1975. Wat dus betekent dat deze bromfiets sneller mag kunnen rijden dan 45km/uur, maar ik hier wel maximum 45 km/uur moet mee rijden en indien niet, dit als een snelheidsovertreding kan worden vastgelegd. Dit volgens het KB van 01.12.1975, de wegcode, die wel van toepassing is, ongeacht de ouderdom van de bromfiets.
Ik had graag geweten of PZ Leuven hier ook rekening mee houdt?
ANTWOORD: (Adjunct Coördinator verkeersorganisatie en mobiliteit Politiezone Leuven)
Beste Jesse,
Ik denk dat u niet helemaal gelijk heeft. Lees even art. 2 2.17 van het KB 1.12.75 na (te raadplegen via ‘wegcode.be’).
In dit art. staat, in het kort gezegd, dat de bromfiets niet sneller mag kunnen rijden dan 45 km/h.
Je kan ook steeds onze dienst telefonisch contacteren op 016/210 760 (dienst VOM, verkeersorganisatie politie Leuven).
Mvg,
Ghislain Rentmeesters
HINP VOM
VRAAG:
Geachte,
Inderdaad, het KB van 1.12.75 zegt dat een bromfiets klasse B niet sneller mag kunnen rijden dan 45km/h. Dus een bromfiets die in het verkeer is gebracht voor dit KB, moet toch niet aan deze eisen voldoen?
Hieronder vindt u de antwoorden van andere politiezones op de zelfde vraag omtrent de technische eisen van bromfietsen van voor 01/01/1975. Graag had ik dan geweten of dit daadwerkelijk klopt, hoewel het eigenlijk zou moeten aangezien het KB is opgesteld na mijn voertuig uit 1964 in het verkeer is gebracht.
ANTWOORD:
Nog geen anwoord ontvangen