Noodstop

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Debbie

Noodstop

Bericht door Debbie »


Beste,
ik kwam aan een licht op de sint-lievenslaan i nGent, het licht sprong op oranje en dan rood, ik voer een noodstop uit en ik stop juist op het zebrapad, fietspad, word ik dan beboet of geflist?
Ik hinder natuurlijk wel de mensen, maar ze kondne nog voor mijin auto passeren?
Hoe denken jullie hierover?
Gast

Re: Noodstop

Bericht door Gast »

Volgens mij mag je niet op het zebrapad/fietspad pas tot stilstand komen. Mijns inziens zijn er twee mogelijkheden:
a) je kon onmogelijk nog op een voldoende veilige wijze stoppen, en dan mag men nog door het oranje licht rijden, maar wel voorzichtig zijn op 't kruispunt zelf.
b) ofwel is de oorzaak te vinden in een onaangepaste snelheid?
debbie

Re: Noodstop

Bericht door debbie »

Ik reed 50, maximum snelheid daar, ik reed er minder dan normaal 50 is maximum, licht speciaal voor voetgangers, echt kruispunt kan je echt niet noemen denk ik, wie gent kent, aan de brug aan de stropkaai, lin de sint lievenslaan,als je van de afrit komt vna e17-e40 naar links richting citadel

In principe had ik kunnen doorrijden zoals je zegt, maar moet ik dan de voetgangers en fietsers aanrijden?
dat ligt toch ook naast de kwestie?
in principe, tijdig afremmen, maar als het snel verspringt?
dan nog heb ik direct alles dichtgegooid en geremd zodra ik kon.
Gast

Re: Noodstop

Bericht door Gast »

debbie schreef:Ik reed 50, maximum snelheid daar, ik reed er minder dan normaal 50 is maximum
Er is een hemelsbreed verschil tussen "niet sneller rijden dan wettelijk toegelaten" enerzijds en "rijden met een aangepaste snelheid" anderzijds. Van een licht dat al een tijdje op groen staat, kan je verwachten dat 't alle momenten gaat verspringen naar oranjegeel (en verder door naar rood). Daar moet je je snelheid op aanpassen (mogelijks dus trager dan die 50 die daar wettelijk toegelaten is). Mischien moet je items "point of no return" er nog eens op nalezen.
Gast

Re: Noodstop

Bericht door Gast »

[quote="debbie"]In principe had ik kunnen doorrijden zoals je zegt, maar moet ik dan de voetgangers en fietsers aanrijden?

Nee, want dan rij je voorzichtig 't kruispunt op. En er verstrijkt overigens nog een tijdje. Het verkeerslicht wordt eerst oranjegeel, vervolgens rood en die fietsers krijgen pas groen nadat 't al eventjes rood voor jou is. Tegen die tijd ben jij dan al lang weg. Door te stoppen op het fietspad breng je hen ook in gevaar (of toch minstens hinderen)
debbie

Re: Noodstop

Bericht door debbie »

was trouwens een orangelicht, knipprlicht.
betekent gevaar, dat wist ik, dus met een druk knop voor voetgangers en fietsers denk ik, hinderen ok, maar zolang ze nu overkunnen lijkt het mij ok, maar in principe moest ik idd afremmen voor het licht verspringt.
toch bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Noodstop

Bericht door de rijprof »

Mocht deze situatie gebeuren op een praktijkexamen, denk ik dat je niet geslaagd zou zijn.
Een noodstop doe je niet voor oranje, enkel in absolute noodgevallen.
Denk aan je achterliggers.
Was er een achterligger? Had je wel eerst in je spiegel gekeken vóór je hard ging remmen?
Je doet daar een heel gevaarlijke noodstop zonder reden.
Waarschijnlijk was je snelheid niet aangepast en als er oranje knipperlichten staan betekent dit dat je extra voorzichtig moet zijn.
50 km/u.was daar de wettelijke maximum maar waarschijnlijk veel te snel naargelang de omstandigheden.
Had je nog de mogelijkheid om een beetje achteruit te rijden toen je op de oversteekplaats was gestopt? Dan moet je dat toch proberen om je fout wat recht te zetten.

Je mag (moet) door het oranje rijden als je niet veilig meer kunt stoppen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
debbie

Re: Noodstop

Bericht door debbie »

op het moment zo te zien was er geen auto achter mij wals heel laat op de avond, ik ben dus dan een beetje achteruit gereden voor het licht, idd

kan zijn dat ik niet verwacht had dat het licht versprong, maar ik dank jullie voor de reacties, was zelf ook verschoten, was even afgekoeld en dan terug doorgereden.

Maar ik zal rekening houden met jullei interpretaties.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Noodstop

Bericht door Inazuma »

Debbie schreef:het licht sprong op oranje en dan rood, ik voer een noodstop uit en ik stop juist op het zebrapad, fietspad,
Wanneer men het heeft over stoppen voor oranje, wordt steevast het vet aangehaalde stukje van de wegcode "vergeten" :
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;


Je mag bij oranje verkeerslicht een kruispunt enkel oversteken indien je daarbij geen andere weggebruikers in gevaar brengt. Is dat wel het geval dan moet je alsnog stoppen , desnoods voorbij de stopstreep op het kruispunt :!:

In jouw geval is dan wel geen kruispunt, maar dat wil niet zeggen dat je zomaar het licht voorbij kan rijden ...
Als je vindt dat je andere weggebruikkers in gevaar zou brengen door niet te stoppen, dan moet je wel degelijk stoppen.
word ik dan beboet of geflist?
Als er een flitspaal staat, liggen er ook detectielussen in de weg (2 rechthoeken van smalle teerlijnen achter elkaar per rijstrook)
Zolang je niet ook over de tweede lus rijdt aan meer dan 30 km/u, wordt je niet geflitst.
Ik hinder natuurlijk wel de mensen, maar ze kondne nog voor mijin auto passeren?
Stukje terug achteruit rijden, voor een achterligger je vast zet.

Eender hoe snel je rijdt, er is ALTIJD een punt dat je niet meer normaal kan stoppen ...
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Noodstop

Bericht door Metallicdeth »

Bij oranje kan je gewoon nog doorrijden i.i.g. een noodstop is nergens voor nodig. Als een licht op oranje springt en je moet vol op de rem dan heb je ofwel te hard gereden of je mag gewoon door oranje rijden.

In de praktijk is oranje vaak nog even snel meepakken indien mogelijk, maar dat zul je vanzelf wel merken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Noodstop

Bericht door de rijprof »

In de praktijk is oranje vaak nog even snel meepakken indien mogelijk, maar dat zul je vanzelf wel merken.
Wat eigenlijk niet de bedoeling is, als je nog veilig kunt stoppen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
d.

Re: Noodstop

Bericht door d. »

In dit geval heb ik nog kunnen stoppen en een stukje achteruit gereden zodat ze nog konden passeren, de achterliggers kwamen dan iets later af, zodra groen was ik terug doorgereden, zie wel als er toch een boete i nde bus valt, betaal i kgewoon de schikking wel

Dit weekend terug gepasseerd aan een mate snelheid en gecontroleerd op de lichten en het bleef nu wel op oranje knipperen

we zien wel, k probeer idd tijdig te stoppen, maar als he techt niet kan of te dicht mag ik idd sdoor oranje als ik neit veilig meer kan stoppen, maar dat probeer i kte vermijden nu ik aan alle lichten wat afrem of anticipeer op de lichten.

idd, als ik veilg kan stoppen moet ik idd stoppen.
Bedankt aan de rijprof en Izauma, ik respecteer jullie harde werk op dit forum.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Noodstop

Bericht door Benny Stinkens »

Iets is me hier toch niet duidelijk hoor :!:
was trouwens een orangelicht, knipprlicht.
Dit weekend terug gepasseerd aan een mate snelheid en gecontroleerd op de lichten en het bleef nu wel op oranje knipperen
De uitleg wat je tot nu toe gekregen hebt gaat over het plots aanspringen van het vaste oranje licht na groen :shock:
Maar als ik het goed door heb ben jij bezig over een oranje knipperlicht :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Noodstop

Bericht door de rijprof »

@ Benny,
Bij sommige verkeerslichten is het onderste licht een oranje knipperlicht (i.p.v. groen)
het middelste licht kan overslaan naar een vast oranje licht
en daarna wordt het rood.
Ik denk dat het dit type verkeerslicht was.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Noodstop

Bericht door Inazuma »

d. schreef:Dit weekend terug gepasseerd aan een mate snelheid en gecontroleerd op de lichten en het bleef nu wel op oranje knipperen
Dat zijn lastige lichten, mensen registreren vaak maar traag dat zo'n licht van knipperen op vast oranje overschakelt.
Plaats reactie