rijbewijs c+e via vdab ,

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
bina

rijbewijs c+e via vdab ,

Bericht door bina »

hallo,
zou graag een opleiding c+e rijbewijs via de vdab halen
wat zijn mijn voorwaarden , en hoeveel word ik daarvoor betaald
wat zijn de voorwaarden van werkloosuitkering als ik een opleiding volg
mgv. bina
GRO
Administrator

Re: rijbewijs c+e via vdab ,

Bericht door GRO »

Een van onze moderators is instructeur C bij VDAB.
Hij zal je wel de gepaste info geven.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Iedereen die werkzoekende en in het bezit is van een rijbewijs B kan zich inschrijven voor een beroepsopleiding zwaar vervoer bij de VDAB.

De opleiding is specifiek gericht op het werken in de transportsector.
Er wordt de cursisten ook geleerd hoe ze een vrachtwagen moeten laden, lading moeten verdelen en beveiligen, ze krijgen een volledige opleiding ADR, enz.
De opleiding is dus vooral gericht op de praktijk.
Mensen die hun opleiding tot een goed einde hebben gebracht zijn doorgaans graag gezien bij transportbedrijven omdat ze een hoop bagage meegekregen hebben die men op een rijschool niet krijgt. Wat logisch is, de VDAB heeft daar dan ook meer tijd voor: een opleiding duurt zowat 4 maanden:
- 4 weken theorie (inbegrepen: ADR, wegcode, ladingbeveiliging, lastverdeling,...)
- 5 weken module C (inbegrepen: 8 uur in een vrachtwagensimulator, om te leren anticiperen op omstandigheden die in de realiteit kunnen, maar liever niet voorkomen...)
- 7 weken module CE (inbegrepen: 12 uur in een vrachtwagensimulator)
- 2 weken stage bij een transportbedrijf.

Alvorens de opledeiding te kunnen aanvatten dien je wel een aantal proeven af te leggen.
De psychotechnische proeven worden vooral gebruikt om te zien of een kandidaat voldoet aan de eisen die aan een beroepschauffeur gesteld worden (stressbestendig, punctueel,...).
Voor mensen die geschikt zijn om de opleiding te volgen zijn de proeven geen probleem.
Wie niet slaagt in de psychotechnische proeven is niet geschikt om de opleiding aan te vatten en spaart op die manier zichzelf een desillusie en veel tijd, en de belastingbetaler een hoop geld.

Tenslotte is het de belastingbetaler die een groot deel van de VDAB opleiding betaalt, samen met het Sociaal Fonds Transport en Logistiek.

Voor meer informatie kan je altijd terecht op de websites van de VDAB en het Sociaal Fonds SFTL.

Voor wie werkzoekend en gemotiveerd is, heeft de opleiding bij VDAB zeker een grote meerwaarde.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Tom84

Bericht door Tom84 »

ikzelf vind de VDAB zeer interessant voor hun opleiding; je leert er heel veel over hoe je aan de slag kan als chauffeur en ze zijn altijd mee met de nieuwste methodes. De kwaliteit van de instructeurs en ander personeel is natuurlijk ook uitstekend: mijn instructeur William in Hasselt was echt tof!
Veel succes!
Plaats reactie