Vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Vraagjes

Bericht door Gast »

Ik heb weer wat vraagjes. ;)
Als je de koppeling niet induwt, moet je voet dan echt van de pedaal zijn zodat de examinator kan zien dat je de koppeling helemaal niet induwt? Want ik hou mijn voet altijd op de koppelingspedaal omdat ik dan snel kan ontkoppelen bij schakelen.

En als je een straat in gaat draaien, omdat je rechtdoor niet mag, en die straat die je gaat indraaien is de enige straat waar je in mag, mag/moet je dan je richtingaanwijzers gebruiken?

En als je voorrang van rechts hebt, maar er komt een auto toch redelij snel aangereden en je stopt toch maar voor de veiligheid, is dit dan een fout omdat je zogezegd niet weet dat je voorrang hebt? Want ik wacht eerlijk gezegd liever wat langer dan een accident te hebben.

En dan nog het voorlopige laatste vraagje. Moet je echt remmen voor een bocht of is de gaspedaal even lossen ook goed genoeg?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Vraagjes

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Ik heb weer wat vraagjes. ;)
Als je de koppeling niet induwt, moet je voet dan echt van de pedaal zijn zodat de examinator kan zien dat je de koppeling helemaal niet induwt? Want ik hou mijn voet altijd op de koppelingspedaal omdat ik dan snel kan ontkoppelen bij schakelen.
Je voet moet van het koppelingspedaal. Je voet op het koppelingspedaal is sletig voor je wagen, want je zet zo toch altijd een klein beetje druk!
En als je een straat in gaat draaien, omdat je rechtdoor niet mag, en die straat die je gaat indraaien is de enige straat waar je in mag, mag/moet je dan je richtingaanwijzers gebruiken?
Ja. Bij elke richtingsverandering, of die nu verplicht is of niet...
En als je voorrang van rechts hebt, maar er komt een auto toch redelij snel aangereden en je stopt toch maar voor de veiligheid, is dit dan een fout omdat je zogezegd niet weet dat je voorrang hebt? Want ik wacht eerlijk gezegd liever wat langer dan een accident te hebben.
Als je er zeker van bent dat die bestuurder je je voorrang niet gaat verlenen moet je dan inderdaad wachten. Even een opmerking maken zoals "die heeft blijkbaar geen zin om te stoppen..." zodat de examinator weet dat dat de reden is waarom je toch blijft wachten kan helpen bij het duidelijk maken van je bedoelingen.
En dan nog het voorlopige laatste vraagje. Moet je echt remmen voor een bocht of is de gaspedaal even lossen ook goed genoeg?
Als je gewoon je gaspedaal lost, en je kan op die manier voldoende af te remmen om de bocht veilig te nemen, dan is dat voldoende. Als je ziet dat je nog te snel gaat, dan moet je bijremmen met de voetrem natuurlijk...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Vraagjes

Bericht door Gast »

Ok, bedankt voor het snelle antwoord! ;)
Dan ga ik morgen proberen om mijn voet van de koppelingspedaal te houden als ik de koppeling niet nodig heb.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagjes

Bericht door de rijprof »

Als je motor in lage toerentallen komt mag je je voet al klaarhouden boven het koppelingspedaal, zonder druk te geven. Als het moment gekomen is om effectief te ontkoppelen ben je er dan ook snel bij.
Bij hogere toerentallen zet je best je voet naast het koppelinspedaal.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Faar

Re: Vraagjes

Bericht door Faar »

Hallo!
Ik zie hier net staan dat je dus je richtingaanwijzers mag gebruiken ook al is dit niet echt nodig?
Nu had ik toch nog de volgende vraag:
Ik heb dus mijn eerste praktijkexamen een kleine maand achter de rug, en mag volgende week opnieuw gaan.
Ik kreeg bij de eerste keer een blad mee waar mijn fouten opstonden die ik toen had gemaakt. Zo stonden er ook een aantal verkeersborden bij waarvan het bord D1, een gebodsbord. Ik kwam dus uit een straat gereden waar dit bord geplaatst stond, met een dikke pijl naar rechts gedraaid. Je moet dus verplicht deze pijl volgen en dat heb ik ook gedaan. Toch staat hij bij mijn fouten.. Ik versta niet goed waarom.. Moet je dan bij dit bord niet je richtingaanwijzer gebruiken? Omdat je veronderstelt wordt toch de pijl te volgen..
Want toen had ik hem wel gebruikt en ik dacht misschien dat dit mijn fout kon zijn? Er stond ook geen onderbord bij..
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraagjes

Bericht door GRO »

Afbeelding D1
Spietske
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jan 2009, 15:24

Re: Vraagjes

Bericht door Spietske »

Ik zit met dezelfde vraag als Faar. Mijn begeleider (man) zegt ook dat ik mijn richtingaanwijzer niet mag gebruiken als er een D1 bord (bv. verplicht naar rechts) staat. Volgens hem sla ik niet af naar rechts, maar volg ik de rijbaan. Dus enorm verward nu, richtingaanwijzer of niet?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagjes

Bericht door de rijprof »

Als je gaat afslaan, moet je je richtingaanwijzers tijdig aanzetten, altijd, met of zonder bord verplichte richting.
wegcode schreef:Artikel 19: Richtingverandering
...
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
Als de D1 op een verkeersgeleider staat waar je langs moet rijden doe je niet altijd een richtingsverandering.
Het is niet omdat er een D1 staat dat je dan een richtingsverandering gaat doen.
Maar als de D1 je verplicht om af te slaan, ga je wel een richtingsverandering doen en moet je de richtingaanwijzers aanzetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Re: Vraagjes

Bericht door MatthiasButtiens »

accer schreef:
Gast schreef:Ik heb weer wat vraagjes. ;)
Als je de koppeling niet induwt, moet je voet dan echt van de pedaal zijn zodat de examinator kan zien dat je de koppeling helemaal niet induwt? Want ik hou mijn voet altijd op de koppelingspedaal omdat ik dan snel kan ontkoppelen bij schakelen.
Je voet moet van het koppelingspedaal. Je voet op het koppelingspedaal is sletig voor je wagen, want je zet zo toch altijd een klein beetje druk!
Lijkt me eigenaardig, als je elke keer je voet van dat pedaal haalt, verlies je toch enorm aan reactiesnelheid? Om nog maar te zwijgen als je aan een stoplicht of zo moet vertrekken.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Vraagjes

Bericht door Jari »

Met je voet heel de tijd boven de koppeling zitten is toch ook doodvermoeiend? :P
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagjes

Bericht door de rijprof »

Je voet heel de tijd boven de koppeling zetten, kan ook gevaarlijk zijn.
Je zou geneigd zijn om in noodsituaties het ontkoppelingspedaal te snel in te drukken, hetgeen je nu net NIET mag doen!
Je hebt in korte bochten geen goede steun.
Het is vermoeiend.
Zelfs een constante lichte druk, geeft slijtage.

Er is geen enkele goeie reden om met de voet boven het ontkopplingspedaal te rijden.
Behalve als je heel traag moet rijden en heel regelmatig moet ontkoppelen (bv. file).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes

Bericht door Inazuma »

MatthiasButtiens schreef: Lijkt me eigenaardig, als je elke keer je voet van dat pedaal haalt, verlies je toch enorm aan reactiesnelheid?
Reactiesnelheid :?:
Druk je bij het remmen misschien eerst de koppeling in :?:

Wanneer je de koppeling niet gebruikt, zet je je voet (op de voetsteun) links in de voetenruimte.
Om nog maar te zwijgen als je aan een stoplicht of zo moet vertrekken.
Als je wat uitkijkt, zie je dat de lichten voor de dwarsrichting rood worden, en heb je nog ruim tijd om in eerste te schakelen als je eerst staat ... sta je niet eerst, dan zie je de auto's voor je toch aanzetten :?:
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Vraagjes

Bericht door Metallicdeth »

Koppeling indrukken bij remmen is juist nadelig voor je remafstand. Natuurlijk moet je je koppeling wel indrukken onder een bepaald toerental, maar dat verschilt per auto (en moet je aanvoelen).

Ken ook een aantal mensen die altijd de voet op de koppeling hebben tijdens het rijden. (deels dan, anders zou je niet vooruit gaan). Resultaat: nieuwe koppelingsplaten moeten steken... dat zijn dure dingen, kan ik je wel vertellen.
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Re: Vraagjes

Bericht door MatthiasButtiens »

Dat van die reactietijd ging erover wanneer je plots volledig tot stilstand moet komen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagjes

Bericht door de rijprof »

Dat van die reactietijd ging erover wanneer je plots volledig tot stilstand moet komen.
Dan druk je éérst op het rempedaal en in de laagste toerentallen het ontkoppelingspedaal er bij.
Dus best je linkervoet naast het ontkoppelingspedaal zetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie