Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Montenaken.P.L.
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2009, 13:22
Locatie: Montenaken.

Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door Montenaken.P.L. »

! Ik heb al meer dan 20 jaar een rijbewijs B en ik heb ondervonden dat ik geen "goede begleider" bent.Daarom hebben wij samen ( ik Begeleider + ze leerling ) besloten dat ze eerst 20 uren rijopleiding gaat volgen in een erkende rijschool.Na ontvangt van een bekwaamheidsattest vraag ze eerst een voorlopig rijbebewijs B ( 36 maanden ) op de gemeente aan ! Ze gaat wel praktischexamen afleggen,wanneer ze nu 2 maal niet geslaagd is voor haar praktischexamen vraag ze vanaf haar 35 ste maand van haar voorlopig rijbewijs B ( 36 maanden ) een voorlopig rijbewijs B ( 18 maanden ) op de gemeente aan met haar bekwaamheidsattest van 35 maanden geleden die ze heeft onvangen van een erkende rijschool.

Vraag A
Biinnen welke termijn ? kun je met je bekwaamheidsattest nog terecht om je voorlopig rijbewijs B ( 18 maanden ) nog aan te vragen op de gemeente ?

Vraag B
Wanneer ze bijvoorbeeld 2 maal niet geslaagd is voor haar praktischexamen en ze vraag op de 35 ste maand van haar verlopig rijbewijs B ( 36 maanden ) een voorlopig rijbewijs B ( 18 maanden ) op de gemeente aan met een bekwaamheidsattest van 35 geleden ! Heeft ze ( leerling ) nu terug recht op 2 maal praktischexamen te gaan afleggen ?



Wij vinden deze informatie niet in u gratisrijbewijsonline-praktijkboek.




Met vriendelijke groeten. :wink:
ik even nadenken ? ? ?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het is niet meteen evident dat je na 35 maanden het rijbewijs nog kunt omwisselen.

De datum van het theorie-examen is ook belangrijk. De omwissel moet gebeuren voor het theorieexamen 3 jaar oud is. Stel dat de 20 uur rijles over 2 maanden zijn gelopen, dan kan je na 35 maanden niet meer wisselen, maar moet het in de loop van de 33ste maand gebeuren.

Zodra de leerling zijn bekwaamheidsattest heeft gekregen (meestal na 20 uur praktijkles) vraagt hij best een model 18 maanden aan.
Hij heeft dan de kans om gedurende 18 maanden wat hij geleerd heeft verder in praktijk om te zetten. Dat is nu net de bedoeling van het bekwaamheidsattest en het model 18 maanden. Jij kunt dan nog altijd meerijden als passagier (als je aan de voorwaarden voldoet)

Na enkele maanden zou de leerling in staat moeten zijn om zijn praktijkexamen af te leggen.

Als jij, die zelf zegt dat je vindt dat je geen goede begeleider bent, eerst nog eens 36 maanden de leerling gaat begeleiden, dan ga je misschien hem/haar weer een hoop zaken foutief aanleren (Lees eens in ons praktijkboek p.15 en 16: 'wat leren begeleiders foutief aan'.

Na elke 2 mislukte examens moet de leerling opnieuw 6 uur praktijkles volgen. Deze tellen niet mee om aan een totaal van 20 uur voor een bekwaamheidsattest te geraken.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B

Bericht door Stefan Peeters »

Montenaken.P.L. schreef:! Ik heb al meer dan 20 jaar een rijbewijs B en ik heb ondervonden dat ik geen "goede begleider" bent.
Er zijn weinig mensen die dat openlijk durven of willen toegeven, er zijn er nog veel minder die dat zelf inzien.
Montenaken.P.L. schreef:Daarom hebben wij samen ( ik Begeleider + ze leerling ) besloten dat ze eerst 20 uren rijopleiding gaat volgen in een erkende rijschool.
Een wijze beslissing.
Montenaken.P.L. schreef:Na ontvangt van een bekwaamheidsattest vraag ze eerst een voorlopig rijbebewijs B ( 36 maanden ) op de gemeente aan
Waarom niet meteen een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider (18 maanden)?
Je kan dan nog altijd als begeleider optreden, want er mag een passagier meerijden.
Montenaken.P.L. schreef: ! Ze gaat wel praktischexamen afleggen,wanneer ze nu 2 maal niet geslaagd is voor haar praktischexamen
Je moet ervan uitgaan dat ze wel slaagt op het examen.
En indien niet, wacht niet te lang om een herexamen af te leggen.

Ik ben geen voorstander van het eindeloos rekken van de opleiding: de zaken die ze in de rijschool geleerd heeft zullen meer en meer verdrongen worden door "gewoontes" die niet altijd de juiste zijn...
Montenaken.P.L. schreef:Wanneer ze bijvoorbeeld 2 maal niet geslaagd is voor haar praktischexamen en ze vraag op de 35 ste maand van haar verlopig rijbewijs B ( 36 maanden ) een voorlopig rijbewijs B ( 18 maanden ) op de gemeente aan met een bekwaamheidsattest van 35 geleden ! Heeft ze ( leerling ) nu terug recht op 2 maal praktischexamen te gaan afleggen ?
Wie tweemaal niet slaagt op het praktisch examen moet nogmaals 6 uren opleiding volgen in een erkende rijschool. Pas daarna mag je weer examen afleggen.

Artikel 9
De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uren praktisch rijonderricht volgen bij een rijschool vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktisch examen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Montenaken.P.L..

Re:

Bericht door Montenaken.P.L.. »

GRO schreef:Het is niet meteen evident dat je na 35 maanden het rijbewijs nog kunt omwisselen.

De datum van het theorie-examen is ook belangrijk. De omwissel moet gebeuren voor het theorieexamen 3 jaar oud is. Stel dat de 20 uur rijles over 2 maanden zijn gelopen, dan kan je na 35 maanden niet meer wisselen, maar moet het in de loop van de 33ste maand gebeuren.

Zodra de leerling zijn bekwaamheidsattest heeft gekregen (meestal na 20 uur praktijkles) vraagt hij best een model 18 maanden aan.
Hij heeft dan de kans om gedurende 18 maanden wat hij geleerd heeft verder in praktijk om te zetten. Dat is nu net de bedoeling van het bekwaamheidsattest en het model 18 maanden. Jij kunt dan nog altijd meerijden als passagier (als je aan de voorwaarden voldoet)

Na enkele maanden zou de leerling in staat moeten zijn om zijn praktijkexamen af te leggen.

Als jij, die zelf zegt dat je vindt dat je geen goede begeleider bent, eerst nog eens 36 maanden de leerling gaat begeleiden, dan ga je misschien hem/haar weer een hoop zaken foutief aanleren (Lees eens in ons praktijkboek p.15 en 16: 'wat leren begeleiders foutief aan'.

Ze is beter met een voorlopig rijbewijs B 36 maanden met een bekwaamsheidsattest op zak dan een voorlopig rijbewijs B 18 maanden ! Omdat je met voorlopig rijbewijs B 18 maanden geen carpool mag doen en met een voorlopig rijbewijs B 36 maanden wel.
Daarom wil ze haar bekwaamheidsattest na die 36 maanden eerts gaan aanvragen op de gemeenten.

Met vriendenlijke groeten.

P.L.Montenaken.
GRO schreef:Na elke 2 mislukte examens moet de leerling opnieuw 6 uur praktijkles volgen. Deze tellen niet mee om aan een totaal van 20 uur voor een bekwaamheidsattest te geraken.
Montenaken.P.L..

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B

Bericht door Montenaken.P.L.. »

xantingo schreef:
Montenaken.P.L. schreef:! Ik heb al meer dan 20 jaar een rijbewijs B en ik heb ondervonden dat ik geen "goede begleider" bent.
Er zijn weinig mensen die dat openlijk durven of willen toegeven, er zijn er nog veel minder die dat zelf inzien.
Montenaken.P.L. schreef:Daarom hebben wij samen ( ik Begeleider + ze leerling ) besloten dat ze eerst 20 uren rijopleiding gaat volgen in een erkende rijschool.
Een wijze beslissing.
Montenaken.P.L. schreef:Na ontvangt van een bekwaamheidsattest vraag ze eerst een voorlopig rijbebewijs B ( 36 maanden ) op de gemeente aan
Waarom niet meteen een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider (18 maanden)?
Je kan dan nog altijd als begeleider optreden, want er mag een passagier meerijden.
Montenaken.P.L. schreef: ! Ze gaat wel praktischexamen afleggen,wanneer ze nu 2 maal niet geslaagd is voor haar praktischexamen
Je moet ervan uitgaan dat ze wel slaagt op het examen.
En indien niet, wacht niet te lang om een herexamen af te leggen.

Ik ben geen voorstander van het eindeloos rekken van de opleiding: de zaken die ze in de rijschool geleerd heeft zullen meer en meer verdrongen worden door "gewoontes" die niet altijd de juiste zijn...
Montenaken.P.L. schreef:Wanneer ze bijvoorbeeld 2 maal niet geslaagd is voor haar praktischexamen en ze vraag op de 35 ste maand van haar verlopig rijbewijs B ( 36 maanden ) een voorlopig rijbewijs B ( 18 maanden ) op de gemeente aan met een bekwaamheidsattest van 35 geleden ! Heeft ze ( leerling ) nu terug recht op 2 maal praktischexamen te gaan afleggen ?
Wie tweemaal niet slaagt op het praktisch examen moet nogmaals 6 uren opleiding volgen in een erkende rijschool. Pas daarna mag je weer examen afleggen.

Artikel 9
De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uren praktisch rijonderricht volgen bij een rijschool vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktisch examen.

Waarom ze niet meteen een verloopig rijbewijs B 18 maanden aanvraagd op de gemeenten,omdat je met een voorlopig rijbeijs B 36 maanden 3 personen in de auto mogen zitten = Leerling + begeleider + één persoon ! leeftijd geen belang en dit is verboden met een verlopig rijbewijs B 18 maanden ! Een verlopig rijbewijs B 36 maanden heeft veel meer voordelen dan een verlopig rijbewijs B 18 maanden ! ! ! Ik spreek in haar voordelen ! ! !

Dat is weer belgische verkeerswet,Iemand die geen rijlessen heeft gevolgt in een erkende rijschool,mag één persoon meer mee nemen en iemand die bewezen heeft dat de leerling bekwaam is in het verkeer mag voor beloning één persoon minder mee nemen ? :roll:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Re:

Bericht door Stefan Peeters »

Montenaken.P.L.. schreef:Ze is beter met een voorlopig rijbewijs B 36 maanden met een bekwaamsheidsattest op zak dan een voorlopig rijbewijs B 18 maanden ! Omdat je met voorlopig rijbewijs B 18 maanden geen carpool mag doen en met een voorlopig rijbewijs B 36 maanden wel.
:?: :shock:
Met een voorlopig rijbewijs B 36 maanden moet er steeds een begeleider aan boord zijn die aan de voorwaarden voor begeleiders voldoet.
Indien ze kan carpoolen met zo iemand is er geen probleem. Anders daarentegen...

Met een voorlopig rijbewijs 18 maanden mag een passagier van minstens 24 jaar met haar meerijden.
Montenaken.P.L.. schreef:Daarom wil ze haar bekwaamheidsattest na die 36 maanden eerts gaan aanvragen op de gemeenten.
Dus als ik het goed begrijp wil ze eerst 3 jaar met een voorlopig rijbewijs 36 maanden gaan rijden en dat net voor de vervaldatum van de theorie gaan inwisselen tegen een voorlopig rijbewijs 18 maanden?

Om dan nog eens anderhalf jaar te wachten voor haar examen?

Je doet ermee wat je wil natuurlijk, maar we hebben je goede raad willen geven. Gooi hem voor mijn part waar je wil, maar kom achteraf niet janken...
xantingo schreef:Ik ben geen voorstander van het eindeloos rekken van de opleiding: de zaken die ze in de rijschool geleerd heeft zullen meer en meer verdrongen worden door "gewoontes" die niet altijd de juiste zijn...
GRO schreef:Als jij, die zelf zegt dat je vindt dat je geen goede begeleider bent, eerst nog eens 36 maanden de leerling gaat begeleiden, dan ga je misschien hem/haar weer een hoop zaken foutief aanleren (Lees eens in ons praktijkboek p.15 en 16: 'wat leren begeleiders foutief aan'.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B

Bericht door Stefan Peeters »

Montenaken.P.L.. schreef:Waarom ze niet meteen een verloopig rijbewijs B 18 maanden aanvraagd op de gemeenten,omdat je met een voorlopig rijbeijs B 36 maanden 3 personen in de auto mogen zitten = Leerling + begeleider + één persoon ! leeftijd geen belang en dit is verboden met een verlopig rijbewijs B 18 maanden ! Een verlopig rijbewijs B 36 maanden heeft veel meer voordelen dan een verlopig rijbewijs B 18 maanden ! ! ! Ik spreek in haar voordelen ! ! !
Heeft "ze" eigenlijk zelf onze opmerkingen al eens gelezen? Of neemt ze klakkeloos aan wat jij ze vertelt?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door de rijprof »

Montenaken.P.L.. schreef:Dat is weer belgische verkeerswet,Iemand die geen rijlessen heeft gevolgt in een erkende rijschool,mag één persoon meer mee nemen en iemand die bewezen heeft dat de leerling bekwaam is in het verkeer mag voor beloning één persoon minder mee nemen ? :roll:
Goed gezegd, ik kan het niet beter formuleren. :wink:

Toch zou ik je ook aanraden om de stagetijd niet eindeloos te rekken.
Als iemand 20 uur rijschool heeft gevolgd en dan enkele maanden gaat oefenen is de kans op slagen vrij groot. (zeker als je nog 2 uur les vóór het examen neemt).
Als je te lang wacht, gaan er met de tijd een aantal zaken verzwakken of verloren en wordt de kans op slagen eerder kleiner.
Het ideale is een oefenperiode die juist genoeg is om alles wat geleerd werd vlot in te oefenen en vertouwen te krijgen. Te lang wachten is ook weer niet goed.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B

Bericht door Inazuma »

Montenaken.P.L.. schreef: Dat is weer belgische verkeerswet,Iemand die geen rijlessen heeft gevolgt in een erkende rijschool,mag één persoon meer mee nemen en iemand die bewezen heeft dat de leerling bekwaam is in het verkeer mag voor beloning één persoon minder mee nemen ? :roll:
Bij een beginnend bestuurder hoort gewoon niemand te zitten buiten indien nodig de begeleider.
Het wordt dan ook tijd dat deze ongelijkheid verdwijnt, en ook kandidaat bestuurders met begeleider beperkt worden tot enkel de begeleider.

Een voorlopig rijbewijs dient om te leren rijden en rijervaring op te doen.
Niet om taxi te spelen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Bij een beginnend bestuurder hoort gewoon niemand te zitten buiten indien nodig de begeleider.
Het wordt dan ook tijd dat deze ongelijkheid verdwijnt, en ook kandidaat bestuurders met begeleider beperkt worden tot enkel de begeleider.

Een voorlopig rijbewijs dient om te leren rijden en rijervaring op te doen.
Niet om taxi te spelen.
Met deze uitspraak ga ik ook akkoord. Het is een kwestie van minstens gelijke rechten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:
Montenaken.P.L.. schreef: Dat is weer belgische verkeerswet,Iemand die geen rijlessen heeft gevolgt in een erkende rijschool,mag één persoon meer mee nemen en iemand die bewezen heeft dat de leerling bekwaam is in het verkeer mag voor beloning één persoon minder mee nemen ? :roll:
Bij een beginnend bestuurder hoort gewoon niemand te zitten buiten indien nodig de begeleider.
Het wordt dan ook tijd dat deze ongelijkheid verdwijnt, en ook kandidaat bestuurders met begeleider beperkt worden tot enkel de begeleider.

Een voorlopig rijbewijs dient om te leren rijden en rijervaring op te doen.
Niet om taxi te spelen.
Waar, maar het beperkt verschrikkelijk hard de mogelijkheid om nog te oefenen van een heel aantal mensen...
Ik heb bijvoorbeeld heel veel ervaring kunnen opdoen met elke week op en af naar Leuven rijden, maar dan moest ook mijn zus mee natuurlijk... De rest van de week was ik nooit thuis, in het weekend was ik zelf de hele zaterdag weg en bijna elke week gingen mijn ouders zondags weg... Van veel oefenen kwam dus buiten verschillende trajecten naar Leuven nemen en uitstappen samen met papa en mama niet veel in huis.

En ik blijf er bij dat het ook goed is om te wennen aan iemand (zoals de examinator dat is op je examen, zoals dat later ook passagiers zijn wanneer je je vast rijbewijs hebt) achteraan in de wagen. Bijvoorbeeld een beweging van die persoon in je spiegel, een extra hindernis bij het over je schouder kijken,... Ergens is het misschien vergezocht, maar beter het al een meegemaakt hebben tijdens het oefenen als er nog een begeleider naast zit met een L achteraan op de auto, als wanneer je het ineens allemaal zelf moet kunnen...


Is er eigenlijk iets geweten over dat bericht dat Eugeen ooit opgesteld heeft in een poging verandering in deze ongelijkheid te brengen?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door de rijprof »

@ Eugeen
Is er eigenlijk iets geweten over dat bericht dat Eugeen ooit opgesteld heeft in een poging verandering in deze ongelijkheid te brengen?
Nog iets gehoord, Eugeen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door GRO »

Naar aanleiding van dat bericht is in het parlement een parlementaire vraag gesteld met een antwoord naast de kwestie.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door de rijprof »

een antwoord naast de kwestie.
Waarom wordt de vraag dan niet opnieuw gesteld tot er een duidelijk antwoord komt?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Echo
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2009, 15:11

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door Echo »

Omdat je jezelf er niet bepaald populair mee zal maken bij bepaalde delen van de bevolking als je die vraag blijft stellen, vrees ik...
Gesloten