Ongeval met voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ TheScorpion471
Het kwam van een andere kant.
Daar weten we nog niets mee. Van welke kant? Voor u? achter u? van links? van rechts? Een beeje schuin achter u? enz.

We trachten jou te helpen en inzicht te krijgen in dit ongeval.
Probeer zo duidelijk mogelijk op de vragen te antwoorden.
Pas door de echte feiten te achterhalen, kunnen we proberen om jou te helpen.

Was die auto die tegen jou aanreed:
A. Een tegenligger
B. kwam die uit de dwarsrichting


Het scenario dat waarschijnlijk is gebeurd, volgens mij:
Je gaat voorsorteren naar links.
De verkeerlichten geven groene pijl naar links.
Je vertrekt en je valt stil midden op de rijbaan van de tegenliggers.
Ondertussen is het voor jou rood geworden en hebben de tegenliggers groen.
Een auto, die ondertussen groen licht heeft, komt aan hoge snelheid aangereden en knalt op jouw auto.

Bijkomende vraag:
A. Was het overdag?
B. Was het donker?
M.a.w. was je goed zichtbaar?

Hoe komt het dat die andere auto jou niet tijdig heeft gezien?

Heb je de 4 richtingaanwijzers aangezet toen je daar gevaarlijk stilgevallen stond op de rijbaan voor de tegenliggers?

Stond de ontruimingspijl (links aan de overkant van het kruispunt) nog op groen?

Heb je gekeken of er een auto aankwam toen je wilde vertrekken?

Heb je geclaxoneerd om een ongeval te vermijden?

Heb je met je grootlichten geknipperd om te waarschuwen toen die auto aankwam?

Stond je nog stil toen die auto op jouw auto knalde of was je dan al opnieuw in beweging?

Had je nog de mogelijkheid om achteruit te rijden? (stond er een auto achter jou?)
Laatst gewijzigd door de rijprof op 27 aug 2009, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef: Was die auto die tegen jou aanreed:
A. Een tegenligger
B. kwam die uit de dwarsrichting
Mij lijkt het relatief (niet volledig natuurlijk) duidelijk dat het gaat om een tegenligger, aangezien hij spreekt over voorrang door de pijlen.
Oke, dit klopt niet, maar dat is wel de interpretatie van zo'n licht, wat voor de beschrijving van het ongeval hier voldoet (ik zou daar wel niet te veel mee afkomen bij een rechtbank ofzo...)
Het scenario dat waarschijnlijk is gebeurd, volgens mij:
Je gaat voorsorteren naar links.
logisch
De verkeerlichten geven groene pijl naar links.
Je vertrekt en je valt stil midden op de rijbaan van de tegenliggers.
Ondertussen is het voor jou rood geworden en hebben de tegenliggers groen.
Een auto, die ondertussen groen licht heeft, komt aan hoge snelheid aangereden en knalt op jouw auto.
zoiets heb ik ook begrepen... Klopt dit?
Stond de ontruimingspijl (links aan de overkant van het kruispunt) nog op groen ?
Zo'n ontruimingspijl kan niet rood zijn... Een ontruimingspijl aan de overkant van een kruispunt is een enkele groene pijl, die aan of uit kan zijn. Die wordt meestal ook niet geplaatst op kruispunten met een conflictvrije afslagregeling... Op gewone kruispunten (of dat nu verkeerslichten in de vorm van driekleurige bollen zijn of lichten met pijlen, dat maakt niet uit) dáár worden die pijlen meestal aangebracht om
a) ofwel aan te geven dat het oranje is en men het kruispunt vrij moet maken als men nog staat te wachten om af te slaan
b) om aan te geven dat de tegenrichting rood heeft en men linksaf kan slaan
[zowel a) als b) geven voor de linksafslaande bestuurders dus hetzelfde signaal: doorrijden nu...]

maar belgië kennende sluit ik niet uit dat er eventueel toch een was, en in dat geval kan je toch antwoorden op de vraag of die pijl aan of uit was...
Had je nog de mogelijkheid om achteruit te rijden? (stond er een auto achter jou?)
Aangezien de persoon in kwestie stilgevallen is, en hij midden op het kruispunt stond bij de aanrijding, vermoed ik dat achteruit rijden ook geen optie was... In ieder geval geen simpelere optie als vooruit!
Zelfs als de afstand die achteruit gereden moest worden om het ongeval te vermijden korter was geweest dan die vooruit, dan is de tijd waarop dit kan gebeuren vaak veel langer omdat achteruit rijden minder routinematig gebeurt als vooruit vertrekken. De tragere tijd heeft meestal een veel grotere invloed dan de afstand die gereden moet worden.
Apple44

Re: Ongeval met voorlopig rijbewijs

Bericht door Apple44 »

Ik heb daar net een ongeval gehad met een fietser
Waarbij de politie er die is gekomen en ze hebben pro’s opgemaakt en wat nu de fiets was in hut zwart gekleed en gehad geen hem op maar kwam wel van recht de fietsers rijd met een elektrische fiets ik heb hem nooit zie afkomen
Maar mijn auto sta op naam van mijn vader ik heb een voorlopige rijbewijs van 18 maanden wat nu
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ongeval met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Apple44 schreef: 14 feb 2022, 20:35 Ik heb daar net een ongeval gehad met een fietser
Waarbij de politie er die is gekomen en ze hebben pro’s opgemaakt
PV opgemaakt waarschijnlijk :wink:

en wat nu de fiets was in hut zwart gekleed en gehad geen hem op
Kledij of (geen) helm veranderen niets aan voorrang hé ...

Had hij licht aan - ik veronderstel dat 't al donker was ??

maar kwam wel van recht
Als het een kruispunt met voorrang van rechts was, had je moeten stoppen hé ...
Maar mijn auto sta op naam van mijn vader ik heb een voorlopige rijbewijs van 18 maanden wat nu
Verzekering betaalt onkosten van de fietser.

Indien omnium, betaalt verzekering ook schade aan je vaders wagen.

Premie voor verzekering zal volgende jaren wel stijgen ...

Je vader heeft hopelijk doorgegeven dat je leert rijden met die auto ?
Apple 44

Re: Ongeval met voorlopig rijbewijs

Bericht door Apple 44 »

Ik heb daar net een ongeval had met een fietsers die van rechts kwam maar ik heb die fietser niet gezien de politie heeft een pv opgemaakt ik heb een voorlopige rijbewijs van 18 maanden wat gaat er un gebeur want die fietser moest maar hut ziekenhuis maar ik weet niet hoe hut is met die fietser maar hij kloeg over rug pijn wat gaat er un gebeur
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ongeval met voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Beste,
U vraag werd hierboven al beantwoordt. :idea:
Waarom stel je de vraag nog eens opnieuw :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Ongeval met voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

die fietser moest maar het ziekenhuis maar ik weet niet hoe het is met die fietser gaat maar hij kloeg over rugpijn wat gaat er nu gebeuren.
Verwittig alvast uw verzekeraar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie