Rijbewijs zonder rijlessen.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Anoniem

Rijbewijs zonder rijlessen.

Bericht door Anoniem »

Hey,

Ik heb een vraag.
Ik ben nu 17 en zou graag deze of volgende week mijn theoretisch examen gaan afleggen. Ik zou geen rijlessen willen volgen, maar mijn ouders willen mij leren rijden.

Ik heb me laten vertellen dat je na minimaal 6 maanden oefenen nadat je je theoretisch examen gehaald hebt, je je praktisch examen kan gaan afleggen. Daarom dat ik nu ook mijn theoretisch wil gaan halen, aangezien ik in maart 18 word en dan graag meteen mijn rijbewijs wil hebben.

Klopt dat van die 6 maanden?

En zo ja, mag ik dan vanaf dat ik mijn praktijk heb gehaald, meteen alleen rijden? En in het buitenland rijden?

Ik zou graag zo snel mogelijk alleen willen rijden, maar ik zou liefst gewoon geen lessen nemen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag vanaf 17 jaar je theoretisch examen afleggen.

Ben je geslaagd, dan mag je een voorlopig rijbewijs met begeleider afhalen en beginnen oefenen.

Vanaf de dag dat je 18 wordt mag je het praktijkexamen afleggen.

Met een voorlopig rijbewijs B moet je minstens 3 maanden oefenen alvorens het examen af te leggen.

Artikel 8
De kandidaat voor het rijbewijs B mag deelnemen aan het praktisch examen vanaf de leeftijd van 18 jaar. Hij moet sinds minstens drie maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs B.


Wanneer je dus nu je theorie aflegt kan je in maart praktijkexamen afleggen.

Met een voorlopig rijbewijs mag je enkel in België rijden, maar nadat je slaagt in je praktisch examen en je definitief rijbewijs hebt afgehaald, mag je meteen alleen rijden, en ook in het buitenland rijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Annoniem

Als je ouders je leren rijden, dan download je best ons praktijkboek naar je computer en neem het samen met hen eens door.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER
Anoniem

Bericht door Anoniem »

@xantigo: Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg! Je wil niet geloven hoeveel verschillende verhalen ik gehoord heb over het hoe en wat van het rijbewijs!

@eugeen: Bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen wanneer ik begin te oefenen voor mijn praktijk! Want er zijn sowieso dingen die mijn ouders ook niet helemaal zullen weten of anders doen dan dat ze aanleren op de rijschool.

Ik heb nog 1 laatste vraagje. Klopt het dat ik van de eerste keer door mijn praktijk moet zijn om alleen te mogen rijden. Dus als ik er van de tweede keer door ben voor mijn praktijk, dat ik dan nog eerst een jaar ofzo moet een begeleider moet rijden?

Van wat ik uit het antwoord van xantigo afleid, heb je vanaf dat je geslaagd bent voor je praktisch examen, maakt niet uit na de hoeveelste keer, je definitief rijbewijs waarmee je dus zonder begeleider mag rijden. Maar kan iemand dit bevestigen?

BTW, een zeer behulpzame site dit! Chapeau, doe zo verder!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Klopt het dat ik van de eerste keer door mijn praktijk moet zijn om alleen te mogen rijden. Dus als ik er van de tweede keer door ben voor mijn praktijk, dat ik dan nog eerst een jaar ofzo moet een begeleider moet rijden?
Het is de eerste keer dat ik dat gek verhaal hoor.
Neen, daar klopt niets van.

Lees rustig het praktijkboek door. Alles staat er stap voor stap uitgelegd.
Anoniem

Bericht door Anoniem »

Eigenlijk raar dat er zo veel verhalen de ronde doen over het behalen van het rijbewijs die niet kloppen. Ik zie hier ook topics ivm 80 vragen ipv 50 op het theoretisch examen?

Dat klinkt te belachelijk voor woorden.

Ik ga nog een paar daagjes de theorie van jullie site leren en dan ga ik er voor!

Heel erg bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik ga nog een paar daagjes de theorie van jullie site leren en dan ga ik er voor!
Volg goed onze LEERMETHODE en je lukt zeker.
Plaats reactie