EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM
- Plaats examinator
De examinator zat achter m'n begeleider (mijn vader)
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in met redelijk veel geparkeerde auto's langst de rechterkant. Hij zei 'in deze straat gaan we keren, je mag zelf kiezen waar'. Ik reed dus eerst een 15m verder en vond dan een plekje zonder geparkeerde auto's waar ik ruim kon keren. Er kwam wel een tegenligger dus die heb ik eerst voorrang verleend, dan naar links afgedraaid (zorg dat je tijdens deze draai je stuur al wat naar rechts draait op het einde), naar achteren gereden (goed in spiegels kijken), en toen was er alweer een tegenligger. Ik ben nog niet direct afgedraaid maar heb gewacht of de tegenligger misschien zou doorrijden, maar hij bleef stilstaan dus kon ik mijn draai mooi afmaken.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei 'parkeer je achter die witte auto daar'. Er was niemand achter mij dus ik kon op mijn gemak parkeren. Toen zei hij dat ik mocht uitstappen en doen alsof ik de auto dus voor een tijdje zou verlaten (je handrem niet vergeten en je lichten uitzetten!) Toen ik een rondje rond de auto deed zag ik dat ik op een 25 cm van de boord stond en heel lichtjes schuin, maar dus eigelijk wel goed geparkeerd stond
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest een nummertje zeggen van 1 tot 6 (heb mijn lievelingsnummer 3 gekozen for the record

) en dat was de motorolie aanduiden (de vulstop dus). Ik deed de motorkap open en moest hem zelfs niet op de stang zetten, gewoon aanduiden waar de vulstop was (hij wou er precies snel vanaf zijn

) Bij het sluiten van motorkap goed checken of ze wel degelijk toe is. Daarna moest ik in de auto plaatsnemen en alle lichten tonen, richtingaanwijzers, claxon, remlichten, ontwaseming vooraan en ruitenwissers. Toen hij instapte vroeg hij hoe ik reglementair mijn zetel afstelde (ik vroeg nog of ik mijn zetel eerst moest ontregelen maar dat was niet nodig), ik wou alles klaar en duidelijk uitleggen maar voor hem was het al genoeg als ik de woorden 'ontkoppelingspedaal indrukken' 'polsen op stuur' en 'spiegels' uitsprak

Ik denk dat hij wel doorhad dat ik wist hoe het moest en dat ie vlug wou vertrekken.
-Over het examen zelf:
Voor ik vertrok (8u) zei hij kort maar krachtig: "We gaan nu de baan op en als ik niets zeg moet je dus rechtdoor rijden, we gaan keren en parkeren in een straat, zijn er nog vragen?".
Ik was bijna vergeten mijn lichten aan te steken maar zag al snel dat m'n dashboard niet verlicht was
Ik had de route getrokken die langst het centrum van Sint-Denijs-Westrem ging. Dus vanaf het examencentrum eerst de baantjes volgen van het industriepark, die kasseien, tot wanneer je op de 'grote baan' komt, dan naar rechts en al vrij snel moest ik ergens rechts afslaan (ik denk dat het Afsnee was). Vanaf toen heeeeel veel zone 30, goed uitkijken voor voetgangers en fietsers, een druk rondpunt (ik ergerde me er wel aan dat bijna niemand pinkte toen hij de rotonde afreed

), ook paar keer moeten uitwijken voor camions op de baan (richtingaanwijzers gebruiken), veel voorrang van rechts, ...
Tijdens de rit zag ik dat de achterruit begon aan te dampen, dus direct ontwaseming aangezet.
Het totale examen duurde zo'n 40 min incl. voorafgaande controles. Je bent terug aan het examencentrum voor je het beseft!
RESULTAAT:
Geslaagd! Zijn woorden: 'Ja juffrouw, u bent geslaagd, wel volledig tot stilstand komen bij een stopbord aub, je mag meekomen.'
Ik heb m'n theorie via de site geleerd (had ik al gedaan in augustus 2007), en de praktijk via m'n vader geleerd (eerst 6u rijles gevolgd in april voor de basistechnieken te leren, en pas vanaf oktober echt intensief beginnen oefenen in Gent) en bij m'n
eerste poging geslaagd
Ik had nooit gedacht dat het mij zo snel ging lukken, maar the keyword is: rustig blijven.
Ik was doodzenuwachtig toen ik aan het wachten was op de examinator, maar het is eigelijk nergens voor nodig. Het helpt als je al wat geoefend hebt in de stad/gemeente waar je je examen aflegt, dan voel je je beter voorbereid en heb je minder stress want je weet al wanneer je extra voorzichtig zal moeten zijn.
Ik raad iedereen aan om het praktijkboek te downloaden, alsook op de site van De Rijprof te kijken en dit forum te raadplegen. Dit heeft mij enorm geholpen, dank u!! Als het al een tijdje geleden is dat je je theorie hebt gedaan is het ook aan te raden om die nog eens te herbekijken, herhaling kan nooit kwaad
Ben dus bijna blanco geslaagd, enkel een puntje op voorbehoud (bij stopbord VOLLEDIG tot stilstand komen en dus niet 1 km/u

)
Ohja, het hoeft niet persé negatief te zijn als je op een druk tijdstip moet rijden, je hebt een veel beter overzicht van wat er voor, naast en achter je gebeurt aangezien je rustig moet rijden.
Veel succes aan iedereen die zijn examen nog moet doen en nogmaals bedankt aan de instructeurs hier op het forum!