**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
lizzyke

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door lizzyke »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

IK heb vandaag mijn rijexamen afgelegd, maar ben helaas niet geslaagd. Ik rij al 18 maanden met een voorlopig rijbewijs, voel me normaal voldoende rustig en bekwaam. Enkel vandaag was ik heel zenuwachtig. Ik moest mijn examen in Deurne afleggen.

Bij de start van het examen moest ik eerst naar rechts op de bischoppenhoflaan om dan onmiddellijk naar link te gaan aan de lichten. Er stonden drie wagen klaar om naar links te gaan, dus ik wachtte aan de stopstreep omdat ik anders op het fietspad stond. Bij het groene licht vol ik de pijl op de baan om links af te slaan en wacht tot ik over kan. Enkele seconden later komt er een clio rechts naast mij staan (gevlogen). Wanneer we overkunnen, rijden we dus samen de baan op. Het straatje waar we in moeten is smal. Ik kijk naar de auto en ze knikt dat ik doormag en rij dan ook voor haar de straat in.

Deze situatie beschreef de examinator helemaal anders. volgens hem heb ik die andere auto van de baan gereden gezien geen van beide wilde toegeven :?: Vreemd! Ik ben zeker geen agressieve rijder, zeker niet tijdens de eerste 5 minuten van mijn rijexamen...

Verder vond hij dat ik te weinig rekening hield met wat er links en rechts gebeurde. Ik heb bij iedere straat van rechts vertraagd, voorrang verleend indien nodig. één keer kwamen er plots voetgangers van tussen twee auto's die ik niet heb gezien, en waar ik niet voor gestopt heb. Hier geef ik mijn fout volledig toe.

Een andere situatie was een kind dat in de verte aan het spelen was. Ik zag dit en vertraagde naar +/- 20/u. Hij bleef de linkerkant op straat lopen maar gaf geen aanstalten om over te steken. Er was ook geen zebrapad. Hier had ik blijkbaar ook moeten stoppen.

Een onvoldoende dus. 20 november tweede poging.
Gast

Bericht door Gast »

Normaal dien je toch niet te stoppen voor voetgangers die niet aan een zebrapad staan ?
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Maar je moet wel extra voorzichtig zijn t.o.v. kwetsbare weggebruiker en in het bijzonder voor kinderen, bejaarden en personen met een handicap.
Drled

Bericht door Drled »

EXAMENCENTRUM MOORSELE

Plaats examinator

De examinator zat achter m'n begeleider (mijn vader)

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zij in deze straat gaan we keren. Ik koos zelf de plaats. Op het moment dat ik aan het keren was
kwam er een tegenligger, deze vertraagde dus ik voerde verder mijn manoeuvre uit. De examinator maakte
hierover wel een opmerking. Hij zij dat ik normaal voorrang moest verlenen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zij parkeer je achter die rode golf daar, en doe dan of je boodschappen gaat gaan doen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage, alle lichten, claxon, stoplichten.

-Over het examen zelf:

We vertrokkens vanuit het examencentrum dan rechts, en dan een baan waar ik nooit eerder geoefend had. Veel zone 30's met bijhorende voorrang van rechts!, een aantal ronde punten, dan de R8 op om weer terug te rijden naar het examencentrum.

Wel heb ik een fout gemaakt op een bepaald punt: Ik reed in een zone 30 om dan over te schakelen op een grotere baan, ik was er van overtuigd dat het geen zone 30 was, maar reed toch verder 30 omdat ik nergens een bord zag met einde zone 30.

Ik heb dus eigenlijk een stuk veel te traag gereden... maar ook m'n begeleider had geen enkel bord gezien.
Alsook heeft de examinator geen opmerking hierover gemaakt.

Het totale examen duurde zo'n 45 min incl. voorrafgaande controles.

RESULTAAT: na enig wachten meldde hij mij dat ik geslaagd ben!

Ik heb m'n theorie via de site geleerd, en de praktijk via m'n vader geleerd en bij m'n
eerste poging geslaagd. :lol:
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Dit breng me op het idee een bijkomende vraag te stellen :idea:

Willen de mensen die hierna hun verhaal vertellen er ook aub er aan toevoegen wie hun begeleider is :?:
Ik bedoel geen namen maar zoals Drled geschreven heeft "mijn vader" of mijn moeder, tante, oom, vriend(in), enz ....
De bedoeling hiervan is eens te weten te komen welk familielid of andere er het meeste voor gebruikt word om begeleider te spelen.
Als ik zou moeten gokken dan denk ik dat "mijn vader" het meeste gaat voorkomen, maar wie weet ben ik wel mis :mrgreen:
Dank bij voorbaat :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
theophrastus

Bericht door theophrastus »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

Mijn vriend heeft me leren rijden (wel 6u rijschool gevolgd voor de basistechnieken). Donderdag 5/11 heb ik de tweede keer mijn rijexamen gedaan in Deurne en was geslaagd!

De examinatrice zat achteraan in de wagen en was heel rustig. Gaf voor het vertrek een zeer duidelijke, uitgebreide uitleg, hetgeen ik de eerste keer niet kreeg bij een mannelijke examinator.

Bij het oversteken van de bisschoppenhoflaan stond ik iets te ver naar rechts, maar ze gaf toe het het een heel onduidelijk punt was. Bij het keren in een straat had ik de wagen per ongeluk in 3e gezet en viel dus stil. 'das niet erg, gewoon rustig blijven,' zei ze. Het gaf een geruststellend gevoel dat ze zoiets zei.

Ze zei dat ik wel redelijk traag gereden had, daar moet ik in het vervolg wel wat op lette zei ze (volgens mij rij je op een examen steeds trager dan in het echt, en zeker tijends een tweede poging).
Ook benadrukte ze dat het zeer belangrijk was om zeer veel in de achterutkijkspiegel te kijken, dit was bij mij oké, maar het mocht nog meer zijn zei ze.
Ze besloot dat ik een aantal zeer goede dingen heb laten zien! GESLAAGD!

Na deze tweede rit heb ik een vermoeden dat ik de eerste keer niet terecht gebuisd was. Ik moest mijn zijkanten goed in het oog houden, maar kon er haast geen fouten op aanwijzen. was toch vreemd.
maxkorn

Bericht door maxkorn »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij.

We reden door een vrij smalle straat waar veel auto's geparkeerd stonden. Ik mocht zelf een plaats uitkiezen om te keren (er was eigenlijk maar één mogelijke plaats). Gezien de breedte van de straat, heb ik het manoeuvre in 5 keer moeten uitvoeren.

In de straat waar ik moest parkeren stonden al evenveel auto's en was het al even smal. Ik moest parkeren achter "die blauwe auto"; er was ongeveer anderhalve autolengte plaats. Nadat ik geparkeerd stond, moest ik doen alsof ik voor lange tijd de auto zou achterlaten (neutraal, handrem op en contact af, auto op slot, rond auto lopen). Bij het uitrijden wel voorzichtig zijn dat ik de auto achter mij niet raakte, maar voor de rest geen problemen.

Motorkap openen en aanduiden waar je het reservoir voor de koelvloeistof terugvindt. Nadien in de auto dim-, groot-, stop-, en achtermistlichten, ruitenwissers en richtingaanwijzers kortstondig aanzetten, claxon gebruiken en aanduiden waar de knoppen voor ontwaseming van voor- en achterruit zich bevonden. Vervolgens linkerspiegel en zetelpositie ontregelen en terug goed zetten, vertellen hoe ik zeker was dat ik een correcte zithouding had.

- Het examen zelf
Ambachtenlaan - Hertogstraat - Kerspelstraat - Leeuwerikenstraat - Parkdallaan (keren) - Leeuwerikenstraat (parkeren) - Hertogstraat - Naamsesteenweg (richting stad) - Naamsestraat - Sint-Beggaberg - Schapenstraat - Tervuursevest (langs viaduct) - Kapucijnenvoer - Biezenstraat - Sint-Jacobsplein - Tervuursestraat - Tervuursevest (over viaduct) - Naamsesteenweg - Hertogstraat - Ambachtenlaan

Al bij al was het niet zo'n moeilijk parcours. Er waren zelfs auto's die op een kruispunt van rechts kwamen, maar die niet wisten dat ze voorrang hadden en die dus aan mij gaven. Wel oppassen bij de spoorwegovergang op de Naamsesteenweg; wanneer de slagbomen dichtgaan (gebeurde 2 keer bij mij), voor de stoplichten wachten, ook al is het groen.
Op een bepaald moment naderde ik een bord F21, de examinator zei niets, dus dacht ik zo rechts mogelijk te blijven en het bord rechts voorbij te rijden. Plots zei de examinator: "Hela, als ik niets zeg, gewoon rechtdoor rijden!", waarop ik het bord dus links (rechtdoor) passeerde. Achteraf zij mijn rij-instructeur dat ik eigenlijk correct handelde en dat hij de reactie van de examinator bizar vond.

Eenmaal terug aangekomen aan het examencentrum, zei de examinator: "Dat was goed, je gebruikt enkel je ontkoppelingspedaal iets te veel, probeer daar op te letten". Dit was zijn enige opmerking, ik was dus GESLAAGD!

Aangezien dit mijn 2e poging was, ben ik natuurlijk ontzettend blij! Dit forum heeft me zeer goed geholpen met allerlei vragen die ik had, ook de site van De Rijprof was heel erg nuttig, waarvoor dus duizendmaal dank! Verder zou ik zeker het praktijkhandboek aanraden aan iedereen die nog met vragen/problemen zit.
MiniPink

Bericht door MiniPink »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

Plaats examinator
De examinator zat achter m'n begeleider

De mevrouw zei: 'In deze straat mag je keren' ( er was geen verkeer op dat ogenblik, dus makkelijk gegaan!)
Het voertuig achterlaten zoals je gewoonlijk doet... Had keiveel plaats om te parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Mevrouw kwam uit haar bureau riep mijn naam af en moest in de auto gaan zitten, ze zei dit op een onbeleefde manier!
Lichten, pinkers, ruitenwissers, achterruitverwarming,...
Ik moest het reservoir van de ruitensproeiers aanduiden.

-Over het examen zelf:
Ik goed gegaan, mijn examinator was soms wel echt kwaad/grof, waardoor ik meer en meer zenuwachtig werd.

Ik heb ook soms veel te traag gereden... toen zei de examinator dat ze niet achter mij zou willen rijden...weer op een boertige manier hoor.

Het totale examen duurde zo'n 45 min incl. voorrafgaande controles.

RESULTAAT:Het was kantje boordje... maar ben van de eerste keer geslaagd!!!!

Ik ben zeer blij, maar de vriendelijkheid van de examinator was echt wel zoek hoor!!! of is dat altijd zo?
Daar ben ik echt niet tevreden over, ik heb men best gedaan, en iedereen maakt fouten, maar daarom moet je volgens mij nog niet zo uitvliegen tegen de persoon achter het stuur!

Groetjes
MaximBE

Bericht door MaximBE »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

Grandioos geslaagd van de eerste keer zonder rijschool, als je wil kan ik je het exacte parcours bezorgen.

Ik moest de ruitenwisservloeistof aanduiden en de linker- en rechterpinker aansteken. De examinator zat rechts achter mij. Parkeersensoren werden toegelaten, maar ik heb ze toch afgezet. Parcours op zich was een meevaller, ik heb nooit een oranje licht gehad of iemand die van rechts kwam.
Scarlett

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Scarlett »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

- Plaats examinator

We reden een straat in met redelijk veel geparkeerde auto's langst de rechterkant. Hij zei 'in deze straat gaan we keren, je mag zelf kiezen waar'. Ik reed dus eerst een 15m verder en vond dan een plekje zonder geparkeerde auto's waar ik ruim kon keren. Er kwam wel een tegenligger dus die heb ik eerst voorrang verleend, dan naar links afgedraaid (zorg dat je tijdens deze draai je stuur al wat naar rechts draait op het einde), naar achteren gereden (goed in spiegels kijken), en toen was er alweer een tegenligger. Ik ben nog niet direct afgedraaid maar heb gewacht of de tegenligger misschien zou doorrijden, maar hij bleef stilstaan dus kon ik mijn draai mooi afmaken.

Hij zei 'parkeer je achter die witte auto daar'. Er was niemand achter mij dus ik kon op mijn gemak parkeren. Toen zei hij dat ik mocht uitstappen en doen alsof ik de auto dus voor een tijdje zou verlaten (je handrem niet vergeten en je lichten uitzetten!) Toen ik een rondje rond de auto deed zag ik dat ik op een 25 cm van de boord stond en heel lichtjes schuin, maar dus eigelijk wel goed geparkeerd stond :wink:

Ik moest een nummertje zeggen van 1 tot 6 (heb mijn lievelingsnummer 3 gekozen for the record :mrgreen:) en dat was de motorolie aanduiden (de vulstop dus). Ik deed de motorkap open en moest hem zelfs niet op de stang zetten, gewoon aanduiden waar de vulstop was (hij wou er precies snel vanaf zijn :P) Bij het sluiten van motorkap goed checken of ze wel degelijk toe is. Daarna moest ik in de auto plaatsnemen en alle lichten tonen, richtingaanwijzers, claxon, remlichten, ontwaseming vooraan en ruitenwissers. Toen hij instapte vroeg hij hoe ik reglementair mijn zetel afstelde (ik vroeg nog of ik mijn zetel eerst moest ontregelen maar dat was niet nodig), ik wou alles klaar en duidelijk uitleggen maar voor hem was het al genoeg als ik de woorden 'ontkoppelingspedaal indrukken' 'polsen op stuur' en 'spiegels' uitsprak :mrgreen: Ik denk dat hij wel doorhad dat ik wist hoe het moest en dat ie vlug wou vertrekken.

-Over het examen zelf:

Voor ik vertrok (8u) zei hij kort maar krachtig: "We gaan nu de baan op en als ik niets zeg moet je dus rechtdoor rijden, we gaan keren en parkeren in een straat, zijn er nog vragen?".
Ik was bijna vergeten mijn lichten aan te steken maar zag al snel dat m'n dashboard niet verlicht was :mrgreen:
Ik had de route getrokken die langst het centrum van Sint-Denijs-Westrem ging. Dus vanaf het examencentrum eerst de baantjes volgen van het industriepark, die kasseien, tot wanneer je op de 'grote baan' komt, dan naar rechts en al vrij snel moest ik ergens rechts afslaan (ik denk dat het Afsnee was). Vanaf toen heeeeel veel zone 30, goed uitkijken voor voetgangers en fietsers, een druk rondpunt (ik ergerde me er wel aan dat bijna niemand pinkte toen hij de rotonde afreed :?), ook paar keer moeten uitwijken voor camions op de baan (richtingaanwijzers gebruiken), veel voorrang van rechts, ...
Tijdens de rit zag ik dat de achterruit begon aan te dampen, dus direct ontwaseming aangezet.

Het totale examen duurde zo'n 40 min incl. voorafgaande controles. Je bent terug aan het examencentrum voor je het beseft!

RESULTAAT: Geslaagd! Zijn woorden: 'Ja juffrouw, u bent geslaagd, wel volledig tot stilstand komen bij een stopbord aub, je mag meekomen.'

Ik heb m'n theorie via de site geleerd (had ik al gedaan in augustus 2007), en de praktijk via m'n vader geleerd (eerst 6u rijles gevolgd in april voor de basistechnieken te leren, en pas vanaf oktober echt intensief beginnen oefenen in Gent) en bij m'n
eerste poging geslaagd :mrgreen:

Ik had nooit gedacht dat het mij zo snel ging lukken, maar the keyword is: rustig blijven.
Ik was doodzenuwachtig toen ik aan het wachten was op de examinator, maar het is eigelijk nergens voor nodig. Het helpt als je al wat geoefend hebt in de stad/gemeente waar je je examen aflegt, dan voel je je beter voorbereid en heb je minder stress want je weet al wanneer je extra voorzichtig zal moeten zijn.

Ik raad iedereen aan om het praktijkboek te downloaden, alsook op de site van De Rijprof te kijken en dit forum te raadplegen. Dit heeft mij enorm geholpen, dank u!! Als het al een tijdje geleden is dat je je theorie hebt gedaan is het ook aan te raden om die nog eens te herbekijken, herhaling kan nooit kwaad :wink:

Ben dus bijna blanco geslaagd, enkel een puntje op voorbehoud (bij stopbord VOLLEDIG tot stilstand komen en dus niet 1 km/u :wink:)

Ohja, het hoeft niet persé negatief te zijn als je op een druk tijdstip moet rijden, je hebt een veel beter overzicht van wat er voor, naast en achter je gebeurt aangezien je rustig moet rijden.

Veel succes aan iedereen die zijn examen nog moet doen en nogmaals bedankt aan de instructeurs hier op het forum!
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat ! :wink:
tineke

Bericht door tineke »

EXAMEN CENTRUUM ALKEN VOORAFGAANDE CONTROLE KOELVLOEISTOF AANWIJZEN LICHTEN,MISTLICHTEN,claxon, remmen ,weg rijden,parkeren,keren in een smmalle straat ,expressweg ,grote ring hasselt , gebuist
Tom84

Bericht door Tom84 »

waar precies? aan de brug?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

tineke schreef:EXAMEN CENTRUUM ALKEN VOORAFGAANDE CONTROLE KOELVLOEISTOF AANWIJZEN LICHTEN,MISTLICHTEN,claxon, remmen ,weg rijden,parkeren,keren in een smmalle straat ,expressweg ,grote ring hasselt , gebuist
Mmm... wat een verslag... wanneer je autorijdt zoals je dit verslagje hebt gemaakt kan ik me al iets voorstellen :twisted:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Tom84 schreef:waar precies? aan de brug?
Tom, wat bedoel je met deze vraag?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie