**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re:

Bericht door peter3000 »

Inazuma schreef:
Benny Stinkens schreef:Dat te vroeg pinken is wel een opmerking maar geen reden tot buizen neem ik aan.
Het is veel te laat pinken, bij het parkeren pas wanneer ze naast de reeds geparkeerde wagen staat.
En dat is echt wel rijkelijk laat ...
Heb ik nochtans ook gedaan op mijn examen en ik heb er maar een opmerking voor gekregen.
Gast

Re: Re:

Bericht door Gast »

peter3000 schreef:
Inazuma schreef:
Benny Stinkens schreef:Dat te vroeg pinken is wel een opmerking maar geen reden tot buizen neem ik aan.
Het is veel te laat pinken, bij het parkeren pas wanneer ze naast de reeds geparkeerde wagen staat.
En dat is echt wel rijkelijk laat ...
Heb ik nochtans ook gedaan op mijn examen en ik heb er maar een opmerking voor gekregen.
idem: ook een opmerking
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Op mijn uitslag staan een paar redenen waarom ik niet geslaagd ben, o.a. dat 'te laat pinken' bij het parkeren en iets over richtingsveranderingen (zich vergewissen). Dat laatste heeft de examinator nooit tegen mij gezegd, het staat enkel op papier. Ik heb mijn richtingsveranderingen altijd tijdig kenbaar gemaakt, vertraagt en goed uitgekeken. Er staat ook iets over de snelheid in bochten, terwijl de examinator niets gezegd heeft daarover, enkel de bocht nog beter nemen (rechts aanhouden, terwijl ik dat al deed)

Ik vind de mondelinge uitleg die ik gekregen heb niet echt overeenkomen met hetgeen op papier staat, maarja, wat doe je, op dat moment sta je daar teleurgesteld.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Wouter »

richtingsveranderingen (zich vergewissen) is dat niet genoeg kijken naar de fietsers...

misschien heeft de examinator over die bochten niks gezegd omdat het echt maar kleine details waren?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Op mijn uitslag staan een paar redenen waarom ik niet geslaagd ben, o.a. dat 'te laat pinken' bij het parkeren en iets over richtingsveranderingen (zich vergewissen). Dat laatste heeft de examinator nooit tegen mij gezegd, het staat enkel op papier. Ik heb mijn richtingsveranderingen altijd tijdig kenbaar gemaakt, vertraagt en goed uitgekeken. Er staat ook iets over de snelheid in bochten, terwijl de examinator niets gezegd heeft daarover, enkel de bocht nog beter nemen (rechts aanhouden, terwijl ik dat al deed)
Jij vindt dat je dat voldoende doet - maar daarom is dat nog niet zo ....
De examinator vindt alvast van niet, en zijn oordeel telt.

Je weet dus waar je meer aandacht aan moet besteden bij het oefenen - en je begeleider meer dan waarschijnlijk ook ...

Volgende keer meer succes :wink:
Elmo

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Elmo »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Wanneer 2 september 2009 09.00u

Ik was op van de zenuwen! Maar eens daar...

Vriendelijke examinator (heeft zelf nog les gegeven bij de rijschool). Begon een gesprek met mijn begeleider en ik mocht meepraten. (doet al veel voor de zenuwen te minderen)
Rustige rit gehad, gaf op tijd aan wat ik moest doen. Gaf voor de rit startte nog wat uitleg.

Me mooi aan de snel gehouden. Volledig verkeerd ingestuurd bij het parkeren (2x). Maar hij heeft mij dan gerustgesteld en zei: Hoe zou je het corrigeren?
Antw. Aah voorzichtig vooruit en dan wa draaien.
Examinator: Doe maar.

Kstond perfect :D (is wel voorbehoud: te veel bewegingen.)

Bij het parkeren zei hij: achter die blauwe peugeot.
Bij het keren in de straat: Hier in deze straat mag u een plaatsje zoeken om te parkeren. (mooi in 3 keer)

Over algemeen: ik rij rustig, defensief, kijk goed,... (ik mag zo verder doen)

Ik heb leren rijden onder vrije begeleiding maar uiteindelijk toch wat uurtjes rijschool genomen (anders kwam het er ni van) Thuis ni veel gereden. Gisteren laatste les met de rijschool. En dan vandaag met de auto van de rijschool praktijk gedaan.
De examinator zat schuin achter mij.
Het examen duurde een klein half uurtje.

Ben echt blij dat het goed gegaan is. En idd eigenlijk is er niks aan.


Met dank aan Mark en Patrick van de rijschool VAB Kontich en de sympathieke en vriendelijke examinator Pieter.

Groetjes
joris
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2009, 17:30

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door joris »

EXAMENCENTRUM: GEEL

op 2 september om 15.00
heuraay! weer eentje meer (alleen) op de weg =D


-het keren
dit ging minder goed... ik mocht dus kiezen waar in een straat ik me zou keren, maar ik zag dat er verder in de straat auto's langs beide kanten van de weg geparkeerd stonden, daarom ging ik al ergens begin de straat mij klaarzetten. toen zag ik dat er 2 auto's achter mij stonden. ik zag dat ze niks deden daarom begon ik aan men manoevre. toen hoorde ik getuut, ik stond ondertusse half gedraaid, toen zag'k de auto achter de auto achter mij gewoon degene achter mij voorbij steken en dan mij nog ook eens terwijl er maar een klein stukje weg meer vrij was...toen was 'de ambetante' gelukkig door en kon ik verder men manoevre uitvoeren et voila, in 3 keer en verder.

-het parkeren
toen na die straat van het keren moest ik naar rechts draaien en nog geen 100 meter verder mocht ik mij achter een zwarte peugot parkeren. ik dacht dat ik te ver van hem stond,maar toch in 1 simpele vlotte beweging stond ik wonder boven wonder goed^^

-voorafgaande controles
ik moest de remvloeistof onder de motorkap aanduiden,en alle lichten+pinkers opzetten+vooruitverwarming

bij dit examen had ik wel heel veel geluk met de toevalfactoren en had ik een goeie examinator! het was een vrouw (met zwart haar, maakt niet veel uit...) die heel duidelijk praatte en ook heel vriendelijk overkwam,dus de complimenten aan haar!

dat van het keren kreeg ik dus als opmerking+ het feit dat ik wel goed men voorang van rechts respecteerde, maar dat ik soms nog iets te snel afkwam. Toch ben ik wonder boven wonder geslaagd waar ik zeer blij om ben! :)
en ben gelukkig niet langs dat ene kruispunt (zie ander topic) moeten rijden =D ik moest wel richting dat kruispunt rijden, toen begon ik al te lachen, maar toen zei ze dat ik links moest afslaan aan de lichten wat een opluchting was.
en het klinkt mar bullsh*t als ze zeggen dat het snel voorbij gaat, maar de tijd vloog idd voorbij en het stelt idd niet veel voor :D

DUS: dankuwel iedereen hier voor de hulp,doe zo voort zou ik zeggen ;) en jullie hebben een hele goede site in elkaar gestoken!
Roel

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Roel »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Om kwart voor tien aangekomen op het examencentrum.

Ongeveer tot kart over tien moeten wachten. Was goed, zo had ik nog de tijd voor een ongezond sigaretje.

Vervolgens kwam de examinator naar buiten. Was een strenge, kordate man, maar zeker ook niet onbeleefd. Gewoon erg correct.
Hij legde me uit dat ik naar de auto mocht gaan en dat ik mocht plaats nemen achter het stuur en de motorkap mocht opendoen. Mijn instructeur(rijschool) moest wegblijven van de auto.(Volkswagen Polo)

Onder de motorkap heb ik de koelvloeistof moeten aanduiden.

Vervolgens terug plaats moeten nemen achter het stuur en letterlijk alles moeten aanwijzen en doen dat je je maar kan inbeelden. Stoel verzetten, spiegels verzetten(met bijhorende uitleg), alle bedieningen, vooruitontwaseming.....

Nadat alle bedieningen gedaan waren mocht de instructeur naar de auto komen en mee instappen. Hij zette zich langs mij, de examinator rechts achter mij.

De examinator gaf alle nodige uitleg voor tijdens het parcours.

We vertrekken van aan het examencentrum(Kolmen), dan onmiddelijk 2x rechts zo over industrieterrein richting expressweg.

Op dat stukje waren de instructeur en de examinator even onder elkaar aan het praten, waardoor je je direct meer op je gemak voelde. Het zijn ook maar mensen hé.

Enfin, vanaf de expressweg naar het rond punt in hasselt, daar verder door richting grote ring. Daar wel ne paljas voor mij gehad die aan de 2 laatste lichten voor de grote ring niet door reed. Gouden tip : begin dan niet te toeteren zoals je in het gewone verkeer wel zou doen. ) Je moet tenslotte, zeker op je examen..DEFENSIEF rijden. Wacht gewoon af zoals ik en doe mee met het verkeer waar je kan.

Verder de grote ring overgestoken richting kleine ring, via de kleine ring naar het Cultureel centrum, daar nog wat verder door en zo naar die wijk dat daar achter ligt.

Op die wijk de maneuvers gedaan. Eerst parkeren. De examinator zei "achter die donkere auto op het einde van de straat."
1 vloeiende S beweging. Goed gelukt van de eerste keer.
Daarna wat verder gereden, en dan moeten keren in de straat, plaats was zelf te kiezen.
Ook dit lukt van de eerste keer. Gewoon in 3 vloeiende bewegingen.

Na dat zijn we dan verder gereden naar de Luikersteenweg, links afgedraaid richting Diepenbeek?(denk ik), kruispunt over en riching autostrade. Autostrade op en de volgende afrit weer af.

Zo terug naar het rond punt, st-truidersteenweg op tot Alken en zo terug naar het examencentrum.

Resultaat : GESLAAGD van de eerste keer!!!

Ik heb alles op 3 maanden gedaan. Theorie eerste keer door. Alle lessen op één maand genomen en dan 3 maanden alleen gereden. Zo'n 6 a 7000km gereden. Dan praktijkexamen gedaan met als bovenstaand resultaat.

Had deze post al eerder gedaan, maar deze is om de één of andere reden niet meer in het forum. Daarom eventjes opnieuw gepost en iets gedetailleerder. )
Elien89

Re: Examencentrum: Erembodegem

Bericht door Elien89 »

Katrienn schreef:EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM


Zat de examinator naast of achter jou?
DE EXAMINATOR ZAT ACHTER MIJN BEGELEIDER

Het keren in de straat, in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
IK MOEST IN EEN RUSTIGE STRAAT RIJDEN EN DAAR MOCHT IK MIJ KEREN, IK MOCHT ZELF DE PLAATS KIEZEN WAAR HET VOLGENS MIJ HET BESTE LEEK

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
WE REDEN IN EEN VRIJ DRUKKE BAAN; TOEN HIJ ZEI DAT IK MIJ MOCHT PARKEREN ACHTER DIE WITTE PERSONENWAGEN, DOOR DE STRESS HAD IK HEM NIET GOED VERSTAAN EN HEB IK MIJ GEPARKEERD ACHTER EEN WITTE CAMIONETTE, MAAR DAT VOND HIJ BLIJKBAAR GEEN PROBLEEM

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
IK MOEST EEN KAARTJE TREKKEN; WAAROP "REMMEN" STOND
IK MOEST DAN DE MOTORKAP OPENEN EN MIJN REMOLIE AANDUIDEN
MOTORKAP SLUITEN EN DAN MOEST IK INSTAPPEN
IK MOEST MIJN RAAM OPENEN ZODAT IK HEM GOED KON VERSTAAN
DAN MOEST IK MIJN DIMLICHTEN; GROOTLICHTEN; REMLICHTEN TONEN EN VERVOLGENS NOG MIJ CLAXON.

Resultaat: gebuisd, ik wou rechtdoor rijden in een straat waar er een verbodsbod stond. terecht gebuisd dus, want dat is een zware overtreding
wel jammer want voor de rest had ik héél goed gereden.
was wel enorm zenuwachtig, dus als er nog iemand tips heeft, zijn die welkom.

hopelijk gaat mijn tweede keer beter.
Ik had vandaag juist hetzelfde voor :( ik had het verbodsbord echt niet gezien.. en voor de rest mijn manouvres enzo waren echt heel goed .
ben jij er ondertussen al door ?
S_ven

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door S_ven »

EXAMENCENTRUM: ASSE - MOLLEM

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achteraan
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hij koos een doodlopende straat om de keeroefening te doen. In die straat mocht ik zelf kiezen waar ik het wou doen. Mijn opmerking hierbij was, dat ik mijn richtingsaanwijzers daar beter moest gebruiken.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een S-beweging achter een geparkeerde auto parkeren, in dezelfde straat als mijn keeroefening.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Bandenspanning (-> ventiel), lichten (mistlichten, dimlichten, ...), richtingsaanwijzers, Claxon, ...

Mijn opmerkingen:
* richtingsaanwijzers beter gebruiken bij de keeroefening
* parkeeroefening: niet echt recht tegen de straatrand
* korter afdraaien soms, bij het naar rechts afslaan. Meestal was het goed, maar in rustige straten durfde ik soms al eens mijn bocht te ruim nemen.

Maar ... wel geslaagd :) En eigenlijk had ik dat niet verwacht. Vooral omdat er voor mij al een aantal gebuisd waren teruggekomen.
yara

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door yara »

EXAMENCENTRUM: ASSEL - MOLLEM

- Zat de examinator naast of achter jou? De examinator zat rechts achteraan
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden en in een rustige straat zei hij dat ik mocht keren. Ik heb het gedaan zoals het moest.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een S-beweging achter een geparkeerde auto parkeren,hij zei gewoon achter deze auto (was de enige auto in de straat). Toen ik er terug moest uitrijden stapte een vrouw in de auto voor mij en vertrok, dus ben gewoon vertrokken achter haar.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Remvloeistof, lichten (mistlichten, dimlichten, ...), richtingsaanwijzers, Claxon

Het was een neutrale examinator, niet vriendelijk en niet onvriendelijk, maar wel duidelijk. Ik vond van mezelf dat ik heel rustig en goed heb gereden, en ik was contant dat ik de autosnelweg niet op moest. Wel veel zone 30 gehad.

Ik ben geslaagd met 1 opmerking die op het blad stond, nl dat ik beter over mijn schouder moest kijken bij een kruispunt. Ik gebruikte de spiegels wel heel goed zei hij.
Een mondelinge opmerking was dat ik meer op de motor moest remmen...
Op een helling ben ik een klein beetje achteruit gebold, maar daar heeft hij niets over gezegd.

Ik ging bijna dood van de stress de dag voor het examen, maar daar aangekomen en in de auto gestapt ben ik vergeten dat ik examen had en reed ik gewoon volgens de examinator zijn woorden.

Dank u aan alle medewerkers van deze fantastische site, echt waar!!! Dankzij deze site ben ik erdoor voor theoretisch en praktisch voor de eerste keer, en dat allemaal op 3 maanden tijd oefenen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Tweede poging.

De examinator was een strenge maar rechtvaardige man.

Moest alle maar dan ook alle knoppen en lichten aantonen in de auto. Hij was wel een beetje verbaasd over het feit dat wij geen aparte vooruitontdooïng hebben.
Zetels goed zetten, spiegels goedzetten en dan de baan op.

Hij zat rechts achterin.
Via de expressweg, dan een stuk de ring van Hasselt en zo naar de achterkant van het cultureel centrum.
Het keren op een niet al te brede baan ging perfect. Het achterwaarts inparkeren daar had ik twee pogingen nodig maar toen stond ik ook heel goed.
Toen we terugkwamen had ik nog een hele lange zone 30 die ik perfect heb ingehouden.
Maar dan, de tweede keer dat ik die stomme fout maak...
Ik kwam een verkeersbord tegen dat je er langs beide kanten aan mocht voorbijrijden.
Was zo afgeleid door dat bord en toen de examinator zei naar rechts had ik een verkeersbord gemist dat ik die straat niet mocht inslaan. Ik kon mij wel voor mijn hoofd slaan... :oops:
Op de terugweg was hij ook even verschoten omdat ik volgens hem iets te dicht aan een openstaand portier voorbijreed. Zat er nochthans toch nog een stuk vanaf :roll:
Conclusie: niet geslaagd.

Hij meende ook dat ik dit bord Afbeelding maar langs één kant voorbij mocht rijden. :?: :?:

Nuja, ik vond het voor mij al een overwinning omdat ik de vorige keer veel zenuwachtiger was.
Nu moet ik 6 uren rijschool volgen en hoop dat die mij vooral een beetje wegwijzer in Hasselt kunnen maken (want ik kom uit Heers) en mij een paar tips kunnen geven hoe ik nog attenter op de borden kan zijn.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Rechts of links voorbijrijden toegelaten.
toen de examinator zei naar rechts had ik een verkeersbord gemist dat ik die straat niet mocht inslaan.
Als een examinator vraagt om rechts af te slaan is dat ook toegelaten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

De examinator zei helemaal niks dus ik pakte de rechterkant. Hij beweerde achteraf dat je dit bord maar langs één kant nl. links voorbij mocht gaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Ga misschien best nog eens kijken op die plaats. Het was misschien toch en ander bord?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie