Anonymous schreef:Resultaat: Geslaagd bij de eerste poging, al had ik na het commentaar van de examinator toch iets heel anders verwacht eigenlijk.
Proficiat
Dit stond op mijn blad:
5. Richtingverandering: voorbehoud
5.1 Zich vergewissen bord F50BIS
5.2 Kenbaar maken
5.1 Beter / meer uitkijken voor (brom)fietsers bij het afslaan.
5.2 beter richting aangeven - kan zijn dat je dat een keer vergeten bent / te laat gepinkt / ...
10. Defensief rijden: onvoldoende
10.6 voorrang
Kan vanalles zijn, geen of niet nadrukkelijk genoeg voorrang verlenen, tot te vlot voorrang "nemen".
Gezien de "onvoldoende" moet het toch een stevige misser geweest zijn.
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achteraan
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
plaats zelf te kiezen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parkeren in achterwaartse S-beweging, motor stil leggen, toertje lopen, weer vertrekken.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
stoel achteruit zetten, bandendruk, claxon, knipperlichten links-rechts, remlichten, grootlichten aan/uit. Stoppen en vertrekken op een helling (achteraan het examencentrum).
Geslaagd, met twee mondelinge tips maar geen officiële schriftelijke opmerkingen. Rit op de weg duurde een dikke 20 minuten.
Dat bewijst toch ergens dat deze examens niet allemaal even 'neutraal' verlopen.
Komaan zeg: de ene moet een rit van 40 min. maken en de andere één van slechts 20 min. Ver zul je dan niet kunnen rijden als je ook nog de manoeuvers moet uitvoeren...
De meeste kandidaten hebben tijdens hun examen geen besef van tijd en de 35 Ã 40 minuten lijken meestal veel korter. Trek daar nog eens een 5-tal minuutjes af voor de voorafgaande controles en het LIJKT slechts een dikke 20 (25) minuten.
rechts achteraan
plaats zelf te kiezen
parkeren in achterwaartse S-beweging, motor stil leggen, toertje lopen, weer vertrekken.
Hierbij wel opmerking dat ik het duidelijk van de rijschool had geleerd aangezien ik hun typisch trucje gebruikte door verder naar achter te rijden om zo makkelijk te kunnen corrigeren, maar hij maakte hier absoluut geen probleem van
stoel achteruit zetten, motorolie, claxon, knipperlichten links-rechts, remlichten, grootlichten aan/uit. Stoppen en vertrekken op een helling (achteraan het examencentrum)
Eerste keer was ik niet geslaagd:
-parkeren stond ik te ver mede door de stress denk ik en bij keren vergeten te pinken bij vertrek =onvoldoende
- Positie op de baan: op een bepaalde baan iets te veel rechts op de baan
= onvoldoende
- hindernis: geldenaakse vest: ik durfde een fietsen niet inhalen omdat het op een helling en in een bocht was maar de examinator vond dat er genoeg zicht was dus nog een onvoldoende
dus volkomen terecht niet geslaagd
Tweede keer geslaagd zonder enige opmerking
Tip: Examinatoren zijn ook maar mensen; ik heb 2 verschillende examinatoren gehad en ik vond ze beiden zeer vriendelijk en correct. Na de eerste mislukte poging heb ik uitgebreid tips gekregen en zo. Laat je niet afschrikken door de verhalen die hier soms te lezen staan. Het valt echt allemaal goed mee.
Bedankt aan alle mensen die hier al tips gepost hebben want ze hebben geholpen!
De Rijprof schreef:De meeste kandidaten hebben tijdens hun examen geen besef van tijd en de 35 Ã 40 minuten lijken meestal veel korter. Trek daar nog eens een 5-tal minuutjes af voor de voorafgaande controles en het LIJKT slechts een dikke 20 (25) minuten.
Je heb voor 100% gelijk,maar ! in de praktijkboek gratis rijbewijs online staat geschreven.In hoofdstuk Waaruit bestaat de proef op de openbare weg? en dan lees je heel vanonder staat geschreven ; de proef op de openbare weg duurt 40 minuten. en daarom denken veel leerlingen alleen 40 minuten rijexamen afleggen zonder de voorafgaande controls erbij te tellen
Leerling of begeleider. schreef:Je heb voor 100% gelijk,maar ! in de praktijkboek gratis rijbewijs online staat geschreven.In hoofdstuk Waaruit bestaat de proef op de openbare weg? en dan lees je heel vanonder staat geschreven ; de proef op de openbare weg duurt 40 minuten. en daarom denken veel leerlingen alleen 40 minuten rijexamen afleggen zonder de voorafgaande controls erbij te tellen
Strikt volgens de rijbewijswetgeving gebeurt het gehele praktische examen B op de openbare weg, de voorafgaande controles inbegrepen.
Men zal dus ook op dit vlak de praktijk en de wetgeving met elkaar in overeenstemming moeten brengen ...
Het is en blijft maar een richtlijn hé, ik heb bijvoorbeeld 10 minuten voorafgaande controles gehad en dan 65 minuten examen. Kan je daar dan iets tegen doen? Ik denk van niet...
EN weet iemand trouwens tot hoelang ze examenafspraken maken? Ik moet binnenkort om 16u gaan, ben ik dan de laatste? (Eeklo)
Laatst gewijzigd door KenB op 07 jul 2009, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Rechts achteraan
De plaats mocht ik zelf kiezen. Straat was in een zone 30, heel breed, maar wel redelijk veel geparkeerde wagens.
Parkeren in achterwaartse S-beweging, motor stil leggen, toertje lopen, weer vertrekken.
Aanduiden reservoir motorolie + aanduiden controlestokje (je hoeft het stokje niet uit te halen en de min/max aan te duiden), knipperlichten links-rechts
- Parcours
Ik had dit parcours eigenlijk niet verwacht, zelf al ben ik een stuk of 8 keer naar Oostende gereden om er telkens 2 uur te rijden. Ik heb 4 uur rijles gevolgd, waar ik overal reed waar volgens haar ook het traject is van het examen was, maar het was allesbehalve dat. Kennedy rondpunt en centrum hebben we niet gedaan, maar vooral de woonwijken in Zandvoorde, tussen Oostende en Stene, en Oostende. Let heel goed op waar je naartoe moet rijden, soms is het onduidelijk, zeker als je nogmaar een paar keer in Oostende hebt gereden.
Bv. komende uit de baan tussen Zandvoorde en kennedy rondpunt gaf de examinator aan 'richting A10 dan naar rechts', of komende van Stene 'rij richting brugge' (A10 opnieuw). Met al die verschillende richtingen en dingen waar je op moet letten dichtbij het Kennedy rondpunt geraak je misschien wel in de war
Opmerkingen:
De examinator was een rustige en vriendelijke man, redelijk mild bleek achteraf:
- Plaats op de openbare weg: te verbeteren
Pijlen: Ik had 1 keer niet voorgesorteerd. (waren geen pijlen en de straat was nogal smal)
- Snelheid en verkeersinzicht: Voorbehoud
Hindernis: Na het keren redelijk snel aangezet, en alhoewel ik de geparkeerde auto duidelijk zag staan, nam ik niet het zekere voor onzekere en ben er op een 20 cm naast gereden. Zorg dus dat je niet te snel en bruusk het manoeuvre uitvoert (wat natuurlijk makkelijk gezegd is dan gedaan wanneer je zenuwachtig bent)
- Manoevres: Onvoldoende
Parkeren: Zelf al stond ik direct goed, volgens de examinator heb ik te bruusk en te snel de S beweging gemaakt.
Keren: Opnieuw te bruusk en snel. Vooral bij het vertrekken.
De examinator is ook maar een mens. Bepaalde dingen heeft hij niet opgemerkt, zoals 70 waar ik maar 50 mocht, en 80 waar ik 70 mocht
Tips:
Parkeren: vergeet niet het droog sturen te vermijden. Let erop dat dat het een vloeiende beweging moet zijn, maar niet in die aard dat je binnen de 5 seconden geparkeerd staat, neem je tijd. Je mag overigens een beetje corrigeren, maar na de S beweging zou de afstand tot de borduur al goed moeten zitten.
Keren: rij niet direct tot het einde in de hoop dat het daar vrij is, maar vertraag een beetje en kijk heel goed waar je het beste kan keren.
Parkeren en keren: Neem je tijd om deze manoeuvres uit te voeren. Vooral niet de animaties op rijprof.be te letterlijk nemen, in het echt moet je en mag je ze zeker niet ze vlot en snel uitvoeren.
Fietspad: Ik merkte vooral dat de examinator attent was wanneer een baan versmalde en het fietspad samensmelt met de baan. Daar is het dus zeer belangrijk om in je rechterzijspiegel te kijken
Voorrang van rechts: Mijn parcours was gewoon het ene kruispunt met voorrang rechts na het andere.
Voorsorteren: Zelf al staan geen pijlen, als de baan voldoende breed is, auto A moet naar links, en jij moet naar rechts, zorg dan dat je niet achter auto A blijft, maar rechts ervan staat.
Extra opmerking:
Observatie/kijken in spiegels: Ik heb minstens om de 5 sec gekeken naar mijn achteruitkijkspiegel en nu en dan ook zijspiegels. Hier gaf de examinator geen opmerking over, dus ik neem aan dat hoe meer je het doet, hoe beter. Het is inderdaad een half uur dat je echt overdreven je spiegels moet in de gaten houden.
Achterom kijken/dode hoek: ik heb dit nauwelijks gedaan, alleen op ronde punten en bij het parkeren. Ook hier gaf de examinator geen opmerking op, buiten op een rond punt heeft het blijkbaar weinig belang.
De examinator was een rustige en vriendelijke man, redelijk mild bleek achteraf:
Proficiat, maar zo te zien is het inderdaad kantje boordje geweest.
Je weet nu ook aan welke punten je nog te werken hebt ...
Ik heb 4 uur rijles gevolgd, waar ik overal reed waar volgens haar ook het traject is van het examen was, maar het was allesbehalve dat.
Er zijn in elk examencentrum hopen trajecten mogelijk.
In Oostende zijn er een paar stevige knooppunten waar men je langs kan sturen ...
- Manoevres:
Parkeren: Zelf al stond ik direct goed, volgens de examinator heb ik te bruusk en te snel de S beweging gemaakt.
Keren: Opnieuw te bruusk en snel. Vooral bij het vertrekken.
Te snel manoeuvreren gaat je geld kosten als je het niet afleert ... op een keer is het dan toch BENG en gezien de snelheid blijft het dan niet bij cosmetische (of geen) schade.
Achterom kijken/dode hoek: ik heb dit nauwelijks gedaan, alleen op ronde punten en bij het parkeren. Ook hier gaf de examinator geen opmerking op, buiten op een rond punt heeft het blijkbaar weinig belang.
Dat is dan een verkeerde inschatting ...
In de meeste situaties kan het zeker geen kwaad om even over de schouder te kijken voor het afslaan.
Dit is het meest belangrijk in stedelijke situaties; waar je geen goed zicht hebt ; en in gevallen waar je even hebt moeten wachten om af te slaan.
Dat is dan een verkeerde inschatting ...
In de meeste situaties kan het zeker geen kwaad om even over de schouder te kijken voor het afslaan.
Dit is het meest belangrijk in stedelijke situaties; waar je geen goed zicht hebt ; en in gevallen waar je even hebt moeten wachten om af te slaan.
Idd, mijn excuses voor die opmerking. Er zijn veel meer situaties waar ik achterom kijk, maar het al niet meer besef. vb. er zit zodanig veel ruimte tussen de baan en het fietspad, waardoor je de fietser naast je niet kan opmerken dmv de spiegels. Of bv. wanneer je inslaat naar rechts en er komt een voetganger of fietser zeer snel afgereden (soms op voetpad zelfs)
Ik zeg ook niet dat ze niet goed zijn, ik heb aan veel animaties iets gehad, maar sommige gaan gewoon iets te vloeiend. Wanneer ik die van parkeren bekeek had ik de indruk dat het in het echt ook zo vlot moest gebeuren...terwijl dat op het examen als een kleine fout werd gerekend.