peugeot schreef:De eerste die een tweede file maakt , zal dit doen in de tweede of derde l rijstrook of links van de reeds bestaande file op een rijbaan met éénrichtingsverkeer zonder rijstroken.
De eerste file ontstaat rechts, omdat men rechts moet rijden.
Niet noodzakelijk. Art 9.4 geeft vrije keuze van rijstrook binnen de bebouwde kom. Daar kan de eerste file dus ook links staan.
peugeot schreef:
Onder art 9.4 F13 F15 ontstaat file in eender welke rijstrook volgens de bestemming.
Art. 9.4 heeft in de verste verte geen uitstaans met een F13 of F15.
Art 16.2 zegt immers duidelijk:
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd
peugeot schreef:rijstrook bij 16.2 slaat respectievelijk terug naar 9.4 F13 F15
file bij 16.2 slaat respectievelijk terug naar 9.5
De bepalingen van Art 9.4 en 9.5 zijn gelijkwaardig wat betreft de toepassing van Art 16.2:
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd
peugeot schreef:Indertijd heeft men hierover zeer diep nagedacht.
Was jij daar bij dan?
peugeot schreef:Nog beter voor de duidelijkheid was geweest dat men 16.2 had opgesplitst
in( 9.4 F13 F15 ) en ( 9.5 ) in twee aparte zinnen.
Nogmaals: 9.4 F13 F15 heeft geen enkele zin, er is binnen de bebouwde kom ALTIJD vrije keuze van rijstrook. Daar heb je geen F13 of F15 voor nodig.
peugeot schreef:Nogmaals volgens 9.5 ben je niets met die rijstroken als er geen verkeersdrukte is.
Verkeersdrukte is het hoofdpunt
peugeot schreef:En als je dan 9.5 plaatst in 16.2 moeten er nog files zijn ook.
Weet je het nu zelf eigenlijk nog?
peugeot schreef:Bij 9.4 ben je dan weer niets zonder rijstroken.
Rijstroken zijn het hoofdpunt. Geen F13 F15 zonder rijstroken
Bij 9.4 is er geen nood aan F13 of F15.
peugeot schreef:Het staat duidelijk in de tekst: Het sneller rijden vd voertuigen in een file tov de voertuigen in een andere file wordt niet als inhalen beschouwd.
En om een file te hebben moet je een rij voertuigen hebben.
En om te bepalen of het om inhalen gaat of niet heb je bijgevolg minstens twee files nodig.
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd