op de parkeerzone staan geen auto's,wat nu ?.

Punten van discussie.
Plaats reactie
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

@ Inazuma

Dat is in Boechout

Ik heb gemerkt dat auto's daar steeds over rijden
ketje

Bericht door ketje »

Hier speelt precies een zekere geldingsdrang. Ik vrees dat onze jongeren, als ze deze discussie volgen, vroegtijdig grijze haren gaan krijgen van het verkeersreglement.
Eugeen plaatste een foto, waardoor de discussie veel overzichtelijker wordt.
Als examinator zou ik van mijn kandidaat het volgende verwachten.
Komende vanuit de plaats van de fotograaf:
Vertragen eventueel terugschakelen, linker pinker opzetten en uitkijken naar eventuele tegenligger(s). Als die er is/zijn desnoods stoppen. Zonder tegenligger(s) uitwijken en terug optrekken.
Komende vanuit de andere richting:
Gewoon over de parkeervlakken rijden want je merkt inderdaad dat er (vermoedelijk) een parkeerverbodsbord geplaatst werd, juist omwille van de container.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

@ Ketje,

Maar de eigenlijke vraag is:

Veronderstel even dat die container er niet staat en dat er geen bord prakeerverbod staat.
Mag de rode auto die aangereden komt dan over die 4 parkeervakken rijden of moet hij de linker richtingsaanwijzer aanzetten en langs links voorbij die parkeervakken rijden?

Afbeelding
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ketje schreef:Ik vrees dat onze jongeren, als ze deze discussie volgen, vroegtijdig grijze haren gaan krijgen van het verkeersreglement.
Het zou alvast geen slechte evolutie zijn dat meer & meer mensen zich stevig vragen gaan stellen bij de Belgische wegcode en haar praktische uitwerking op de weg.

Misschien gaan politici dan eens beseffen dat de wegcode echt een pak eenvoudiger moet - en niet zoals Landuyt deed in het publiek roepen dat het eenvoudiger moet maar ondertussen volop warrige artikels toevoegen aan de wegcode ...
ketje

Bericht door ketje »

Eugeen,
Zonder die container zou ik het moeilijk hebben moest mijn kandidaat zomaar over die parkeervlakken rijden.
Nu ga je natuurlijk vragen: en wat als er een tegenligger aankomt.
Dan zou ik het tolereren. (mijn "gezond-verstand-regel", weet je wel.)
Inazuma,
Ik vrees dat Belgen die zich vragen gaan stellen bij de Belgische wegcode een utopie is. Jij noemt één naam van een verantwoordelijke politicus, ik zou durven stellen dat onze laatste twee vroegere ministers een ramp waren. Wij hebben er alleszins heel dikwijls op gesakkerd.
Wat ons vooral stoorde, was het feit dat mensen die op het veld actief zijn (examencentra - rijscholen - VDAB) nooit geraadpleegd werden bij de besluitvorming.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

@ Ketje,
Ook zonder container is de rijbaan te smal om te kruisen. Je MOET over de parkeervakken rijden. Je moet voldoende zijdelingse afstand houden.
Art 15.
ketje

Bericht door ketje »

De container is 2,50m breed = is op de foto te zien de helft van de rijbaan (zonder de parkeerstrook). De rijbaan zou dus 5m zijn.
Een gemiddelde wagen heeft een breedte van 1.80m (spiegels inbegrepen) = 3.60m. Overschot: 1.40m. Aan een matige (aangepaste) snelheid dus wel doenbaar.
Maar nu bezondig ik mij net zoals anderen hier in deze discussie die het hadden/hebben over lijnen van 10, 15, 20, 25cm.
We gaan beginnende chauffeurs toch niet met centimeters om de oren slaan. Want dan verliezen we het hoofddoel van een examen uit het oog.
Heeft de kandidaat inzicht - kan hij situaties naar behoren inschatten - heeft hij het begrip "defensief rijden" begrepen. Daar draait het om.
Karl

Bericht door Karl »

Heb de discussie hier is gelezen. Amai!!
Wat ik zou doen als ik daar aangereden kom is er gewoon overrijden. Dit is een perfect stuk rijweg als er niemand geparkeerd staat. Is misschien een overtreding, maar dan stel ik mij de vraag: Waarom maakt men dit soort parkeervakken? Hier in de straat zijn van die parkeervakken waarbij enkel de hoek geschilderd is. Mensen mogen daar staan, en de rest rijdt er langs. Staat er niemand, dan is er geen enkel probleem om daarover te rijden en de weginfrastructuur te gebruiken.
de rijprof

@ Ketje

De rijbaan op de foto is naar mijn inschatting eerder 4 meter + 2 meter parkeervak. De container staat ongeveer een halve meter voorbij de rand vd rijbaan.
Als je over een breedte van 4 meter moet kruisen, heb je te weinig zijdelingse afstand, gelet op het feit dat een bestuurder toch niet in de goot moet rijden.
De kernvraag is of je nu over die parkeervakken mag rijden of niet.
bibi585

Bericht door bibi585 »

Ik volg ketje hier volledig.
Wanneer er zich geen hindernissen op de rijvakken bevinden zou ik er ook niet voor de lol over rijden maar bij de minste aanleiding twijfel ik niet om er over te rijden, natuurlijk altijd rekening houdend met eventuele fietsers, bromfietsers, voetgangers ed.

Het kruisen is iets die, zoals altijd, op het moment zelf moet beslist en ingeschat worden en afhankelijk is van het soort voertuig waarmee jijzelf en de eventuele tegenligger aan het rijden is.
In het geval dat kruisen niet kan heeft, met container, de tegenligger uiteraard voorrang. Zonder container de fotograaf.

Twee vrachtwagens die moeten kruisen hebben hier reeds een probleem, ook zonder container wanneer er auto's zouden geparkeerd staan.
de rijprof

Een bestuurder heeft ook de verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te rijden. De parkeervakken zijn op de rijbaan geschilderd.
Het is géén parkeerstrook afgebakend met een brede witte lijn (denkbeeldige rand vd rijbaan), dus mag je er over rijden
als de rijbaan te smal is voor het kruisen met voldoende zijdelingse afstand.
Als er een wegmarkering van bushalte op de rijbaan geschilderd is, rij je daar toch ook niet omheen.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

EXAMENCENTRUM DEURNE

Ik heb de vraag voorgelegd aan het examencentrum te DEURNE
De examinator kende deze parkeervakken (foto).

Volgens hem zijn het parkeervakken en mogen de leerlingen er niet over rijden (alhoewel hij toegeeft dat iedereen het daar doet).

Hij gaf me de raad om ook contact op te nemen met de technische dienst van Boechout om te vragen wat volgens hen de bedoeling is van die vakken.
Laatst gewijzigd door GRO op 18 aug 2008, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

GEMEENTE BOECHOUT

Contact opgenomen met de gemeentesecretaris.

Die vakken hebben de bedoeling om, als er auto's geparkeerd staan, verkeersremmend te werken.

Op de vraag of je er al of niet over mag rijden als er geen auto's zijn, kon hij niet antwoorden (al gaf hij toe het zelf te doen).
Hij heeft contact opgenomen met de politie.

Antwoord even later

Volgens de politie mag je er zeker over rijden.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Zo groot is de verwarring dus ...
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Afbeelding

Op de concrete vraag of bestuurders over deze parkeervakken in Boechout mogen rijden als er geen auto's staan en ook geen container, krijgen we dus de meest uiteenlopende antwoorden:
(Mag de aankomende rode auto rechtdoor rijden?)

- Examencentrum Deurne : NEEN
- Ex-examinator: NEEN
- Gemeentesecretaris Boechout: ???
- Politie Boechout: JA
- Sommige instructeur deelnemers forum: JA
- Sommige instructeur deelnemers forum: NEEN

Dit zou een vraag moeten zijn waar iedereen die een beetje met verkeersregels bezig is, op voorwaarde dat de wegcode duidelijk is, meteen JA of NEEN zou moeten kunnen antwoorden. En iedereen hetzelfde antwoord geeft.

Het feit dat we, van mensen die met de materie bezig zijn, verschillende antwoorden krijgen op deze vraag, bewijst dat de wegcode onduidelijk is.
Plaats reactie