ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
JC

Bericht door JC »

De kilometers die je met je begeleider oefent hoeven niet altijd gezien te worden als extra kilometers. Zelf heb ik duizenden km gereden met mijn vader als voorbereiding op mijn rijbewijs. Tijdens de vakantie reed ik hem naar zijn werk, wat over heel België kon zijn. Ik deed er zeer veel ervaring mee op en de km waren gratis (terugbetaald door zijn werkgever).

Het mag duidelijk zijn dat de leerling zijn begeleider wel ziet zitten als leraar. Op een rijschool meen ik ook dat het regelmatig voorvalt dat een leerling een andere instructeur vraagt omdat het niet klikt. Als je als leerling een bepaalde begeleider niet ziet zitten, zoek dan een andere of ga naar de rijschool. Omdat de begeleider een leerling meestal zeer goed kent, weet hij ook hoe deze aan te pakken.

Zoek naar een goede begeleider. Laat hem de wegcode terug instuderen (spijtig dat voor de begeleiders geen theoretisch examen verplicht is), eventueel kan een proefexamen gemaakt worden op deze site. Zorg ook dat deze begeleider veel ervaring heeft. Ik zou opteren voor minstens 15 jaar, de wetgever is hier weer te laks. Kijk vooral naar het aantal km en hoeveel hij gereden heeft in de laatste jaren. Iemand met 15 jaar ervaring die slechts 3000 km per jaar doet kan geen begeleider zijn.
Zoals Jozef al beschreef, maak op voorhand afspraken wat er zal gebeuren als er brokken aan de wagen komen. Ikzelf heb mijn vrouw leren rijden met een auto die omnium verzekerd was.
uniefganger

Bericht door uniefganger »

Wat jij aangeeft, Jozef is een van de meest extreme gevallen dat je kan aantonen natuurlijk. Dit kan je met een rijschool ook doen hoor. Er bestaan genoeg voorbeelden van slechte instructeurs (gelukkig ook van goede!)
Mijn vader blijft wel kalm. We hadden geen ongeluk, onze auto is elf jaar oud met meer dan 200 000 km! En we hopen er nog enkele jaren uit te halen, maar het is geen ramp als er iets mee mis is, want het is toch een kwestie van tijd.
In mijn geval heb ik eerst snachts op een verlaten parkeerterrein moeten oefenen. Tot ik zelfverzekerd genoeg was, het werd opgebouwd. Veel brandstof hebben we niet verspild. Ik was namelijk de chauffeur van mijn ouders. En wegens ons winkeltje moeten ze soms lange afstanden afleggen. Langzaam meer zeker leerde ik rijden op terreinen die mij onbekend waren, waar mijn ouders mij waarschuwden voor dingen die 'zouden kunnen' gebeuren.
Tussendoor heb ik nog rijschool gevolgd om mijn ouders duidelijk te maken wat er schorde aan hun techniek. Het was ook alleen de remtechniek. Verder reed ik technisch perfect (dit zijn woorden van mijn instructeur) Mijn vader moet lessen geven in zijn hoofdberoep aan andere volwassenen, dus pedagogisch lukte het hem aardig.

Mijn ouders rijden nog steeds me die oude wagen, die volgens onze garagist nog enkele jaren verder kan.

Ik geef gerust toe, sommige mensen zijn niet gemaakt om les te geven, begeleider te zijn. Maar in mijn geval ging het perfect. Het kan ook anders...

En de rijschool was voor ons nog steeds duurdere optie. :D

groetjes
uniefganger

ohja JC: ik volg je redenering volledig.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

uniefganger schreef:En de rijschool was voor ons nog steeds duurdere optie.
Nu zeg je het: "voor ons".

Tof natuurlijk als je zo kunt spreken. De ouders zijn welgestelde burgers, het komt er niet op aan of ze al dan niet nog enkele jaren met hun wagen kunnen rijden, en de autokosten trekken ze af van de personenbelasting, want ze hebben een winkel, en doen dus zogezegd maar 5.000 km per jaar privé (want minder gelooft de fiscus niet, tenzij er nog een wagen in het gezin is). En vader kent dan wel niet de vakdidactiek om autorijden aan te leren, maar hij is alvast al lesgever.

Geef toe dat eerder jouw situatie niet zo veel voorkomend is ... :D :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Ela :wink: Niet te persoonlijk worden. :D Eigenlijk werkt het bij ons zo niet: onze wagen staat namelijk niet op de zaak. We hebben er geen voordeel van Onze winkel is 2de hands, we moeten geen belastingen betalen (ik ben geen boekhouder, maar heeft iets te maken met onze winst dat te laag is ofzoiets). Het winkeltje is eigenlijk een hobby, we verdienen bijna niets. Allebei mijn ouders werken nog naast de winkel.
We zijn niet zooo welgesteld hoor. Maar omdat we toch ver moeten rijden (we kopen en verkopen oa via internet), kon ik evengoed rijden. De diesel moeten we echter zelf betalen...

Ohja mijn ouders hopen wel dat onze auto nog jaren mee gaat hoor! Maar zoals ik al zei: het is geen ramp, ze hebben gespaard voor een andere. Wij verwachten dat hij zijn laatste jaartjes rijdt, (lijkt me maar normaal na zoveel km's) En mijn zus heeft er ook mee leren rijden, arme auto :( :wink: En nog steeds niets aan e!! :wink:

Onze situatie komt meer voor dan je denkt: een oude auto (meestal van meter-peter) waar mensen mee leren rijden en een ouder die kalm genoeg is om alles uit te leggen. Wat ik wel vind is dat meer controle op de begeleiders zou mogen. Een verplichte les volgen of makkelijke examen doen, zou hen ook veel bijleren en dan worden de laatste foutjes weggewerkt. Maar verplichte theorielessen en zoveel uren praktijk vind ik echt overbodig. En nog steeds duurder voor veel mensen.

groetjes!
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:Maar verplichte theorielessen en zoveel uren praktijk vind ik echt overbodig.groetjes!
Vreemd dat men in heel Europa, buiten in België (waar relatief veel verkeersslachtoffers vallen) en in Ierland, niet zonder rijschool aan een rijbewijs B kan geraken, niet?
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

uniefganger schreef:We hadden geen ongeluk, onze auto is elf jaar oud met meer dan 200 000 km!
uniefganger schreef:Ohja mijn ouders hopen wel dat onze auto nog jaren mee gaat hoor! Maar zoals ik al zei: het is geen ramp, ze hebben gespaard voor een andere. Wij verwachten dat hij zijn laatste jaartjes rijdt, (lijkt me maar normaal na zoveel km's) En mijn zus heeft er ook mee leren rijden, arme auto :( :wink: En nog steeds niets aan e!! :wink:
M'n vader zijn auto is 14 jaar, + 285.000km, benzine motor. We (m'n 3 broers en ik) hebben allemaal met zijn wagen leren rijden. Auto is nog steeds voorzien van de eerste koppeling, en geraakt nog steeds vlot door keuring.
Anonymous schreef:Maar verplichte theorielessen en zoveel uren praktijk vind ik echt overbodig. En nog steeds duurder voor veel mensen.
Ik heb zelf leren rijden met m'n vader, en nooit rijschool gehad.

Ik weet niet hoelang jij al rondrijdt, maar ikzelf rij ongeveer 3 jaar rond, waarvan 2 met het roze papiertje. (Hiervoor een jaar met een groene) Als je ziet wat er allemaal op de baan hangt, dan mogen ze van mij per direct de vrije begeleiding afschaffen, en minimum 20u rijschool verplichten.

Zoals al vaker werd gezegd, wat is 1.000 - 2.000 euro? Juist, een hoopje geld. Maar wel een investering voor je hele leven. Je zorgt dan niet enkel beter voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van anderen.
uniefganger

Dus jij toont hier ook aan dat je kunt leren autorijden van je ouders, zonder ongelukken en zonder je wagen kapot te rijden.

Ik heb mijn rijbewijs nog maar enkele maanden, geef ik eerlijk toe.(daarom dat ik hier nog op de site zit, want ik probeer up to date te blijven ) Maar ik moet wel elke dag naar school met de auto. (ik zou het echt anders willen, maar mijn treinuren zijn verschrikkelijk)En ik geef het toe: de mensen rijden verschrikkelijk: camionchauffeurs die half in slaap rijden, jongeren aan 140 per uur op de autostrade, en weinig hoffelijke mensen...
Maar daar veranderen meer lesuren niets aan. Die jongeren dat denken dat ze onsterfelijk zijn denken dat nog steeds na 20 uur. Want tijdens die 20 uur rijden ze zoals het hoort qua snelheid of proberen ze het toch even. En die camionchauffeurs, die blijven moe, wat wil je zolang rijden. En die mensen? Die krijgen gewoon stress van dat verkeer...
Ik vind zeker dat iedereen zijn verkeerregels goed moet kennen en zich eraan houden!!!Een rijbewijs is echt niet te onderschatten, dat besef ik goed. Maar ik dacht dat als je slaagde voor je rijbewijs dat wou zeggen dat je dat kende? Of je dan 20u of minder doet? Het is toch het resultaat dat telt? Daarvoor doe je toch examen, niet? En anders ligt de schuld misschien (als er een schuldige is) bij de examens, niet streng genoeg, of misschien hebben de examinatoren de kans niet om zoveel mensen te buizen, weet ik veel. Maar dan moet daar dringend iets aan veranderen. Het overige is ervaring en veeel gezond verstand...

En hiermee heb ik mijn mening verkondigd, want we kunnen hier nog lang blijven discussiëren, vrees ik. Ik doe in ieder geval mijn best om het tegendeel waar te maken: dat jongeren met vrije begeleiding, toch wel erin slagen om veilig te rijden. Laat ons dan gewoon hopen dat als er niets veranderd, dat iedereen dat probeert (en hopelijk ook kan) En als het wel strenger wordt, dat er meer rekening gehouden wordt met mensen die het niet zo breed hebben, zodat ook zij lessen kunnen volgen en veilig kunnen rijden!(want de grens ligt nog nét te hoog)

Over and out :wink: en nog eens proficiat met de site!
:D
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

uniefganger schreef:Dus jij toont hier ook aan dat je kunt leren autorijden van je ouders, zonder ongelukken en zonder je wagen kapot te rijden.
Het is mogelijk, maar daar moet je héél veel geluk mee hebben. Als je even volgt hoeveel vragen hier komen over hoe ze net moeten parkeren, over hoe je net moet remmen.... Dat is basis. Als je ouders die methode niet correct kennen, zal de leerling de foutieve methode overnemen. Dàt is onveilig, en daar kan de rijschool hulp bieden.
uniefganger schreef:Ik heb mijn rijbewijs nog maar enkele maanden, geef ik eerlijk toe.(daarom dat ik hier nog op de site zit, want ik probeer up to date te blijven )
Dus na verloop van tijd zien we je hier niet meer? ;-) Ik zou het je niet kwalijk nemen hoor, jij neemt nu tenminste de moeite nog om hier een kijkje te nemen. De meeste jongeren zien we hier niet meer als ze eenmaal hun rijbewijs op zak hebben. Dan zal al de rest hen worst wezen.
uniefganger schreef:Maar ik moet wel elke dag naar school met de auto. (ik zou het echt anders willen, maar mijn treinuren zijn verschrikkelijk)En ik geef het toe: de mensen rijden verschrikkelijk: camionchauffeurs die half in slaap rijden, jongeren aan 140 per uur op de autostrade, en weinig hoffelijke mensen...
Ik rij ook dagelijks naar school met de auto, heen en terug een kleine 40km. Een beperkte afstand dus, waarin wel enkele stresspunten zitten, zoals bvb een dubbele rotonde waar niemand het nut van snapt en doodleuk op de buitenste strook blijft rijden.
uniefganger schreef:Maar daar veranderen meer lesuren niets aan. Die jongeren dat denken dat ze onsterfelijk zijn denken dat nog steeds na 20 uur. Want tijdens die 20 uur rijden ze zoals het hoort qua snelheid of proberen ze het toch even.
In principe wel. Je leert de basis beter. Uiteraard is de kans erg klein dat de strikte regels nadien nog gevolgd worden, je krijgt na verloop van tijd je eigen rijstijl. Maar een huis bouw je toch ook liever op stevige fundamenten?
uniefganger schreef:Ik vind zeker dat iedereen zijn verkeerregels goed moet kennen en zich eraan houden!!!Een rijbewijs is echt niet te onderschatten, dat besef ik goed. Maar ik dacht dat als je slaagde voor je rijbewijs dat wou zeggen dat je dat kende? Of je dan 20u of minder doet?
En dat is de denkfout die velen maken. Als je geslaagd bent voor je rijbewijs, ken je nog niet de helft. Daarna begint het echte leerproces pas.
uniefganger schreef:Het is toch het resultaat dat telt? Daarvoor doe je toch examen, niet? En anders ligt de schuld misschien (als er een schuldige is) bij de examens, niet streng genoeg, of misschien hebben de examinatoren de kans niet om zoveel mensen te buizen, weet ik veel. Maar dan moet daar dringend iets aan veranderen. Het overige is ervaring en veeel gezond verstand...
Het examen stelt de dag van vandaag niets meer voor. Dat sommigen daar nog op kunnen missen, verbaast me, maar daar wijk ik niet over uit.
uniefganger schreef:En hiermee heb ik mijn mening verkondigd, want we kunnen hier nog lang blijven discussiëren, vrees ik.
Een gezonde discussie moet toch kunnen, niet?
uniefganger schreef:Ik doe in ieder geval mijn best om het tegendeel waar te maken: dat jongeren met vrije begeleiding, toch wel erin slagen om veilig te rijden. Laat ons dan gewoon hopen dat als er niets veranderd, dat iedereen dat probeert (en hopelijk ook kan) En als het wel strenger wordt, dat er meer rekening gehouden wordt met mensen die het niet zo breed hebben, zodat ook zij lessen kunnen volgen en veilig kunnen rijden!(want de grens ligt nog nét te hoog)
Ik hoop dan ook dat jij een goede begeleider hebt, en hier nog vaker komt meelezen, al dan niet, mee komt posten.

Voor de mensen die het niet zo breed hebben, elke jongere is vrij in de maanden juli en augustus. Doe een jaartje of 2 vakantiewerk, en je rijbewijs is betaald. Het moet niet altijd van de ouders komen. Je weet pas hoeveel geld waard is, als je er zelf voor gewerkt hebt. (Ik spreek uit ervaring ;))
uniefganger schreef:Over and out :wink: en nog eens proficiat met de site!
:D
Ik hoop dat het enkel "over" was, en de out nog wat achterwege blijft ;-)
mike

Bericht door mike »

Het examen stelt de dag van vandaag niets meer voor. Dat sommigen daar nog op kunnen missen, verbaast me, maar daar wijk ik niet over uit.
Zijn de examinatoren eigenlijk niet te streng? Ik lees hier op deze site dat men tijdens het examen buist voor echt heel kleine details. Ik ken mensen die na 5 jaar zelfs niet weten hoe je de druk van een band moet meten!
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

mike schreef:Ik lees hier op deze site dat men tijdens het examen buist voor echt heel kleine details.
Dat hangt ervan af wat men als "details" beschouwt. Sommige kandidaten beschouwen iets als een detail, dat in werkelijkheid wel belangrijk is.
Ik ken mensen die na 5 jaar zelfs niet weten hoe je de druk van een band moet meten!
Die hebben dan ook al 5 jaar te lang een rijbewijs.

Of rijden die misschien elke week naar een garagehouder-hersteller om de bandendruk te laten nakijken? Neen, waarschijnlijk rijden ze tussen twee onderhoudsbeurten in het grootste deel van de tijd met een onjuiste bandenspanning. Met alle risico's vandien, zowel voor andere weggebruikers als voor henzelf, als ze daardoor een klapband krijgen.
JC

Bericht door JC »

Jozef schreef:
Anonymous schreef:Maar verplichte theorielessen en zoveel uren praktijk vind ik echt overbodig.groetjes!
Vreemd dat men in heel Europa, buiten in België (waar relatief veel verkeersslachtoffers vallen) en in Ierland, niet zonder rijschool aan een rijbewijs B kan geraken, niet?
Ik zou die ongevallenstatistieken toch fel willen relativeren. In 2004 zaten we quasi op het europees gemiddelde in Vlaanderen. Vlaanderen is echter een lastige om de vergelijken met andere landen. Dit heeft te maken met enkele factoren. We hebben om te beginnen een gigantische bevolkingsdichtheid (ongeveer 500 inwoners/km²). Als we kijken naar de Vlaamse ruit dan ligt de bevolkingsdichtheid hier nog stukken hoger. Vlaanderen is daarbij nog een belangrijk doorvoerland waardoor de verkeersdruke nog enorm toeneemt. We zijn dan nog eens geplaagd geweest met de grootste idioten die van het verkeer en de ruimtelijke ordening een puinhoop hebben gemaakt. Hier ligt volgens mij de grootste reden van onze verkeersonveiligheid.
Er staan een heleboel landen achter ons in de lijst die verplicht met de rijschool hun rijbewijs halen die een veelvoud aan verkeersdoden halen. Ik vergelijk dan wel o.b.v. verkeersdoden per gereden afstand ! Kijk maar eens op http://aps.vlaanderen.be/statistiek/cij ... EIL012.xls.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

JC schreef:In 2004 zaten we quasi op het europees gemiddelde in Vlaanderen.
Volgens de tabel staan we daar, in stijgende volgorde van aantal verkeersdoden, op de 13de plaats van 25, met een dodenaantal van 106, tegenover gemiddeld 80 in de EU15 (dat is dus 32,5% boven dat gemiddelde).

De alsmaar geringer wordende gemiddelde snelheid in een dichtbevolkte streek als Vlaanderen wegens gebrek aan mobiliteit, samen met de toegenomen passieve veiligheidsvoorzieningen van de autofabrikanten, zorgen er natuurlijk voor dat er geleidelijk aan minder verkeersdoden en meer zwaar gekwetsten en voor de rest van hun leven gehandicapten te betreuren vallen in het verkeer in Vlaanderen.
Inazuma

Re: verplichte rijopleiding

Bericht door Inazuma »

N schreef:Mijn vader zijn rijtechniek was ok, behalve de remtechniek zoals bij velen: eerst ontkoppelen dan remmen. Nochtans (zei hij) was het hem vroeger zo aangeleerd door een instructeur+ door zijn broer (een commissaris). Ik vind het vreemd dat zoveel mensen verkeerd remmen? Doen ze dit allemaal gewoon uit makkelijkheid of hebben ze dit zelf ooit verkeerd aangeleerd? Ik weet het niet...
Vind je dat vreemd als er een massa bestuurders nooit een rijopleiding gekregen heeft :?:

Een hoop heeft zijn rijbewijs létterlijk gekregen, zonder enig bewijs van rijbekwaamheid, een ander deel heeft "met pa of ma" leren rijden en is één of twee keer geëvalueerd.

Een ander deel heeft leren rijden met de rijschool, maar dan in een recordtempo van 8 uur waarin natuurlijk ook niet àlles aan bod kon komen.

Desondanks vindt "de Belg" zich een geweldig bestuurder ... en mag zowat iedereen iemand anders opleiden om ook zo'n geweldig bestuurder te zijn.

De EU wil net de "Braking Assist" systemen verplicht stellen op alle voertuigen, omdat de bestuurders er zelfs ondanks ABS etc. bij een noodstop nog altijd verkeerd mee remmen (niet hard genoeg doorduwen van in het begin, en bijgevolg niet de mogelijke stopafstand halen)

http://www.brakeassist.com/brakeassist.html
Inazuma

Bericht door Inazuma »

JC schreef: Als iemand 12x nodig heeft om te slagen in een praktisch examen moet men in vraag durven stellen of deze persoon wel bekwaam is om een auto te besturen.
Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die nooit over de nodige vaardigheden zullen beschikken om een voertuig te besturen, spijtig, maar het is de realiteit.
In Nederland is aan dit eindeloos proberen wettelijk paal en perk gesteld.

Het feit dat de rijscholen deze kandidaten nog steeds blijven steunen verteld natuurlijk wel iets over hun hoofdmotief, nl. winst maken. Als ze echt zo om de veiligheid bekommert zijn dan weigeren ze na x aantal keer gewoon de kandidaat.
Je kan de rijschool niet verwijten dat ze niet doet wat de wetgever weigert te doen.
Met het weigeren van kandidaten moet men daar nog uitzien ook.

Overigens stuurt de wetgever de kandidaat net verplicht terug naar de rijschool ...
Plaats reactie