EXAMENCENTRUM: DEURNE
-
Examinatrice zat naast mij, begeleider achter mij.
-
Het keren in de straat: we kwamen in een lange rustige straat, 2 auto's konden normaal kruisen, parkeerstroken langs beide zijden. "Dit is een lange straat, zoek hier maar ergens een plaats om u te keren.". Vrij te kiezen dus, in die straat.
-
Het parkeren achter een auto: Ik had zeker 10m ruimte achter de auto. Ze zei dat ik vooral een mooie S-beweging moest maken...ze vond dat belangrijk precies. Zo is het manoeuvre ook, maar misschien heeft ze andere ervaringen hé.
-
Voorafgaande controles: ik trok een kaartje en moest laten zien waar ik het oliepeil kon nazien. Verder de remlichten testen (zij keek na of ze brandden!), de pinkers, standlichten, dimlichten, grootlichten, mistlichten, ruitenwisser vooraan, achterruitontwaseming/-ontdooiing, voorruitontwaseming (ventilatie op de voorruit zetten).
Deurne is op zich al berucht voor wat het examencentrum betreft, vooral dan sommige examinatoren. Wel...ik had die ene gevreesde "iets minder slanke"

vrouw. Ge weet wel...diegene waar iedereen zoveel schrik van heeft en die zo grof en kortaf en streng is en zo.
Wel, al vanaf het moment van de begroeting was ze super vriendelijk. Echt heel sympathiek, alles heel rustig en vriendelijk uitgelegd...ik geloofde mijn oren niet

Ze is heel het examen lang zo vriendelijk gebleven. Mijn begeleider is ook nogal struis en ik rij met een Clio, dus ze vroeg of ze vooraan mocht zitten (denk dat ze gewoonlijk achteraan zitten).
Dan de parking af...in die goot om de straat op te rijden toch wel 2 keer stilgevallen zekers...niet normaal

zenuwen zene, gebeurde anders zelden. Dan rechts Bisschoppenhoflaan op en aan den toer begonnen.
Opmerkingen die ik kreeg waren heel terecht en correct: ik heb een keer te laat het linkse rijvak gekozen om af te slaan. Ze had nochtans op voorhand gewaarschuwd dat de 2e lichten (waar ik moest afslaan) kort volgden. Mijn fout dus, maar geen erg, was nog op tijd zene. Kon gewoon beter. Verder: ontkoppelen is enkel om te schakelen of om te stoppen. Ik had blijkbaar een paar keer bij het vertragen of zo ontkoppeld (zo een moment waarschijnlijk van "zou ik te hard moeten afremmen om terug te moeten schakelen?". En ipv dan gewoon te ontkoppelen wanneer ik te traag reed deed ik dat waarschijnlijk al wat op voorhand. Als ik dan niet moest terugschakelen dan leek dat inderdaad nogal raar, dat ik zomaar ontkoppelde.
Andere dingen: ik heb met begeleider leren rijden nog met een model 9 tot 12 maanden. Zonder lessen dus. Resultaat:
van de 1e keer geslaagd. Het examen heeft nog geen 30min geduurd.
Tips: veel in de spiegels kijken, ook over uw schouder elke keer je afslaat, proberen mensen te laten oversteken (maar niet nodeloos, als ze bv door het rood lopen zoals bij mij, ben er niet voor gestopt en heb half hardop gezegd "ja meneer sorry, maar het is rood voor u zene"...is niks over gezegd geweest). Een keer stilvallen of zo is geen enkel probleem, zeker in het begin niet. Heel vriendelijk en beleefd zijn, kleed u deftig en zorg dat de auto volledig proper is (ik was naar de carwash geweest en heb alles binnenin gestofzuigd). Noem of overdreven of niet? I don't care...ik ben erdoor. Alle beetjes helpen
Nog 1 ding: super hard bedankt alle medewerkers van deze site...ik heb de site gebruikt voor zowel de theorie en de praktijk en ik heb er heel wat van opgestoken voor het examen!
Many many thanks!!!