Ik ben geslaagd voor het examen na de derde keer!
- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode, bij Leuven
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij
- Manoeuvres?
1. Loodrecht achterwaarts op parking naast E40. Bij dit manoeuvre moest ik mijn 'voorzorgen' nemen (dus alles uit, correct uitstappen, rondlopen etc.).
2. Keren in een straat. Ergens in Heverlee. Het lukte me in een keer hoewel ik de straat niet breed vond.
Ter info: Er werd mij voor het examen een nummer gevraagd van 0-9. Ik heb 3 gekozen omdat ik dat nummer ook gekozen had bij de twee vorige examenpogingen.
Onder motorkap moest ik de koelvloeistof aantonen, maar ik kreeg de motorkap niet open (auto van de rijschool die ik nog niet gewend ben)! Ik heb zelfs gevraagd aan de examinator om de motorkap te openen maar ik moest het echt zelf doen dus heb ik 10min staan sukkelen om dat klepje te vinden
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Dimlichten, standlichten, remlichten, richtingsaanwijzers, mistlichten, claxon, grootlichten. Ging perfect.
Hij heeft gevraagd waar ik allemaal op moet letten als ik instap (dus been in hoek op koppelingspedaal, polsen op het stuur en hoofd tegen hoofdsteun). Heb niets moeten tonen in verband met de banden.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Moderna in Leuven. In totaal tussen 30 en 40 uur les gevolgd.
Algemeen
Risicoperceptietest
Ik kreeg 4 op tien op de risicotest omdat ik teveel twijfelde over wat ik nu wel of niet gezien had. Gokken is sowiso geen goed idee. De eerste twee keer dat ik de test deed had ik 9 en 8 op 10 maar deze keer lukte het dus minder. Een tip hierbij is een notaboekje en balpen bij de hand te houden en alles wat je ziet snel in afkortingen te noteren zodat je achteraf niet meer twijfelt. Je moet dan wel kunnen kijken en snel noteren tegelijkertijd. Dit is toegelaten op het examen. Laat je niet afleiden door anderen die intussen in dezelfde ruimte een oogtest krijgen. Kan storend werken
Praktische proef
Mijn examinator was een vriendelijke man. Examen zelf was rond 14u, mooi weer. Normaal verkeer voor een woensdagnamiddag.
Ik had niet zoveel stress ondanks het incident met de motorkap. De examinator stuurde me naar de E40. Daar goed opgetrokken op de invoegsstrook en dan aan 110km/u op de rechterstrook gereden. Heb zelfs het lef gehad om een vrachtwagen in te halen
Op parking naast de E40 heb ik het loodrecht achterwaarts parkeren uitgevoerd. De examinator had wel op voorhand gevraagd niet over een witte lijn die in het midden van de straat lag te rijden bij het parkeren. Heb ik door de zenuwen per ongeluk toch gedaan maar heeft hij geen opmerking over gemaakt op dat ogenblik. Het parkeren zelf ging goed, tot mijn eigen verbazing
Nadien zijn we via de Boudewijnlaan teruggereden richting St Jan Bergsesteenweg. Hier goed op snelheid gelet. Daarna ergens in Heverlee terechtgekomen. Heb goed in zijspiegel gekeken op de moment dat ik een fietser moest inhalen. Ook gelet op gebruik van de richtingaanwijzers. Vervolgens keren in een straat. Lukte goed in één keer ondanks dat het geen brede straat was. Daarna terug op de Boudewijnlaan uitgekomen en terug de ring op richting Tienen. Vervolgens afslaan aan Geldenaaksebaan. Tegen 30 per uur naar beneden dan afslaan aan de Pakenstraat. Opgelet dit is een verradelijke straat want overal voorrang van rechts. Daarna stuurde de examinator me terug richting examencentrum.
Daar deelde hij mee dat ik geslaagd was. Een grote opluchting
De examinator zei ook nog dat ik moet opletten dat ik niet te plots afrem voor de voorrang van rechts want achterliggers verwachten dit niet. Het afremmen deed ik nadrukkelijker dan gewoonlijk om achteraf zeker geen discussie te hebben dat ik niet zou uitgekeken hebben. De rijinstructrice zei ook nog dat ik nog meer moet leren kijken in mijn dode hoek bij het rechts afslaan. En dat de wagen teveel schokte als ik schakelde maar het is niet mijn eigen wagen dus ben ik het niet gewend om ermee te rijden. De koppeling is ook enorm gevoelig maar ben desondanks gelukkig niet veel stilgevallen.
Tips:
1) Ik heb niet in de Leeuwerikenstraat (zijstraat Pakenstraat) moeten rijden. Dit komt echter vaak voor op het examen en is buispunt nummer één! Dit is een smalle straat waardoor je over de onderbroken stippellijn mag (in feite MOET) rijden. Wijk tijdig uit voor tegenliggers (zowel fietsers als auto's!!) zonder daarbij te dicht bij geparkeerde wagens te komen. Soms moet je stoppen wanneer een tegenligger voorbij komt en je niet meer kan uitwijken zonder te dicht bij de geparkeerde wagens te komen. Hetzelfde geldt voor smalle straten in Leuven bv. Vlamingenstraat, Geldenaaksebaan, Andreas Vesaliusstraat enz... Te dicht bij geparkeerde wagens of fietsen rijden = gebuisd!!!
2) Voorrang van rechts als je vanuit de Kapucijnenvoer naar St Jacobsplein rijdt (Wagenweg). Ook voorrang van rechts verlenen in de Vlietstraat (nabij Tiensesteenweg), de Parkstraat (Leuven) en de Pakenstraat (Heverlee). Deze straten zijn onderdeel van de vaste examenroutes dus leer hier zo snel mogelijk als vaste routine voorrang te verlenen maar er zijn uiteraard nog andere voorrangsplichtige straten waar de examinator je kan doorsturen.
3) Op de Waversebaan richting Waver heb je vlak voor het rechts afslaan (richting overweg aan het Arenberg) nog een straat waar je voorrang van rechts aan moet geven. Leer de locatie van dit straatje (ook Waversebaan genaamd) vanbuiten want het is moeilijk zichtbaar. Voor je het weet rijd je er argeloos voorbij = gebuisd!!
4) Vlak voor het examencentrum van Haasrode ligt een fietspad. Kijk goed naar links en naar rechts alvorens dit over te steken. Ook bij het binnenrijden!
5) Kruispunten altijd naderen in tweede versnelling. Dus op voorhand voldoende afremmen.
6) Rotondes nooit oprijden wanneer er al iemand op is. Vergeet niet te pinken bij het verlaten.
7) Bij file steeds plaats laten voor auto's die van rechts de weg komen oprijden. Maw kruispunten vrijlaten bij filevorming. Dit vereist dat je anticipeert op de filevorming.
8 ) De overweg/treinsporen in Heverlee en aan Arenbergkasteel enkel oversteken wanneer er plaats genoeg is achter je voorligger. Let dus extra op bij filevorming nabij een overweg!!
9) Bus voorlaten als die terug op de rijbaan komt. Dus bussen altijd goed in het oog houden voor in het geval dat ze pinker opzetten.
10) Altijd op de rechtse rijbaan voorsorteren en dit ook zo snel mogelijk doen. Tenzij wanneer je na de brug bij het kruispunt Tervuursevest en Volmolenlaan richting E40 linksomkeer wil maken en terug op de ring (richting Tienen) uitkomen. Dan mag je links voorsorteren. Opgelet van na het af draaien links aan te houden, anders kom je terecht op het busvak.
11) Bij het pinken om van rijstrook te veranderen moet je dit zo snel mogelijk doen! Uiteraard altijd kijken in zijspiegel alvorens uit te wijken. Vergeet de pinkers ook niet bij het uitwijken voor stilstaande voertuigen of fietsers. Hou steeds rekening met zijdelingse afstand, dus niet te dicht bij het obstakel komen.
12) Opgelet voor fietsstraten in Leuven. Je mag er geen fietsers inhalen. Bv Schapenstraat.
13) Verbodsborden respecteren. Een bord voor vergunningshouders (bv kruising Parijsstraat en Minderbroederstraat en ook kruising Oudebaan en Ijzerenpoortstraat in Heverlee nabij Tiensesteenweg) telt ook als gebodsbord dus niet inrijden! Voor haaientanden moet je niet stoppen als de zichtbaarheid goed is, maar je moet er wel voorrang verlenen indien nodig. Staat er een stopbord bij de haaientanden MOET je stoppen.
14) Kijk rechts over je schouder voor de dode hoek bij het rechts afslaan. o.a bij binnenrijden Geldenaaksebaan, Celestijnenlaan en St Janbergsesesteenweg
15) Wanneer je de Groenstraat uitrijdt richting Hertogstraat moet je zo rechts mogelijk op de weg stoppen zodat je het verkeer van links kan zien komen alvorens de Hertogstraat in te rijden naar links (richting Naamsesteenweg) of rechts (richting Heilig Hart Heverlee). Volgens mijn instructrice is dit ook weer een punt waar veel kandidaten buizen op het examen.
16) Op het kruispunt Hertogstraat en de Kerspelstraat (aan sporthal Heverlee) mag je niet in een rechte lijn het kruispunt oversteken maar moet je onmiddellijk na het oversteken de wagen naar rechts zwenken om op het juiste rijvak terecht te komen. Indien je toch rechtdoor rijdt, kom je terecht op het rijvak van de tegenliggers en ben je dus aan het spookrijden. Zeer gevaarlijk dus.
17) Kruispunt aan Parkpoort en je moet naar links (richting Naamsepoort): Wanneer je groen licht hebt, rijd je het kruispunt op maar laat voldoende plaats aan de tegenliggers om voor jouw wagen te kruisen (zie pijlen op de weg). Wanneer de tegenliggers allemaal doorgereden zijn, rijd je best nog een meter à anderhalve meter voorruit zodat je op het juiste rijvak terecht komt na het links afdraaien.