- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter, achter mijn begeleider (ondanks driedeurs-auto)
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Was een niet extreem smalle straat met tweerichtingsverkeer, maar wel met geparkeerde wagens en er kwamen net twee auto's van beide richtingen. Ik mocht de plaats zelf kiezen. Ik heb rekening gehouden met de voorrang, maar eenmaal de eerste beweging naar links moest ik mijn manoeuver wel zo snel mogelijk afmaken aangezien geen van beide wagens er toch door kon. Zo zijn er véél straatjes in Kontich.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Op de Antwerpsesteenweg moest ik achter 'die grijze auto' parkeren. Ging toevallig perfect, alhoewel parkeren mijn grootste pijnpunt is. 's Morgens nog wezen oefenen in mijn buurt en parkeren lukte geeneen keer van de eerste maal (ofwel te ver ofwel op de stoep). Ik zag het daarom al somber in. Dus geluk gehad!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorolie, zithouding, alle lichten (behalve mistlicht), ruitenwissers en claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Heb 20 uur rijschool gevolgd dus heb 10 maanden rondgereden met een VRB 18 mnd. Ben wel met mijn eigen auto en mijn vriend examen gaan afleggen, omdat ik het nut er niet van inzag om weer snel aan de lesauto te moeten wennen voor het examen en daar dan ook weer zoveel voor te betalen.
Resultaat: geslaagd van de eerste keer. Heb geen enkele fout op de verkeersregels gemaakt, maar reed wel veel voorzichtiger dan ik normaal doe, misschien iets te voorzichtig. Omdat ik natuurlijk geeneen bord of voorrang wilde missen was ik supergeconcentreerd op de weg. En was natuurlijk ook wel zenuwachtig, maar achteraf gezien nergens voor nodig. De examinator was een pokerface, maar wel zeer correct en objectief.
Tips voor wie examen in Kontich moet doen: Er zijn daar superveel straatjes met tweerichtingsverkeer waar je moet uitwijken voor tegenliggers, telkens dmv gebruik van richtingaanwijzers. Dus ik zou daar zeker gaan oefenen want als je dat niet gewoon bent kan dat wel een struikelblok zijn. Verder heel veel zone 30 straten, en banen van 70.
Mijn doorgangspunten waren onder andere: Mechelsesteenweg, Gemeenteplein, Antwerpsesteenweg, Duffelshoek, De Villermontstraat, Expressweg, Jan Frans Gellyncklaan, en ook voor een groot deel centrum Hove (niet gemakkelijk). Ik had wel geluk met het weer en het tijdstip (11.00u). Zelf niet al te content van mijn rijden (normaal rijd ik veel vlotter en zelfzekerder), maar blijkbaar was het wel voldoende om mij erdoor te laten, dus ik ben gelukkig.