**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
GRO
Administrator

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Als ik moet afremmen schakel ik naar neutraal, laat ik uitbollen en rem ik. Voor de rest lukt het perfect zonder terug te schakelen.
Eigenlijk dient dit topic niet om het schakelen aan te leren.
Wel voorspel ik je, als je zo je praktijkexamen aflegt, dat je mag terugkomen.
Het wordt tijd dat je in ons praktijkboek de hoofdstukken i.v.m. schakelen dringend doorneemt.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

whatev schreef: Als ik moet afremmen schakel ik naar neutraal, laat ik uitbollen en rem ik. Voor de rest lukt het perfect zonder terug te schakelen. Enkel bij autostrade doe ik het. wanneer ik van de autostrade kom. De auto protesteert niet eigenlijk. Nu doe ik dit al de hele tijd verkeerd???
Doe dit op een examen en je kan er zeker en vast een kruis over maken. :!:
Je moet niet meer terugschakelen zoals vroeger 5de 4de 3de 2de, maar je moet wel afremmen op de motor. :idea:
Je komt bv aan verkeerslichten in 5de versnelling aan, deze springen naar oranje.
In dit geval, gas loslaten en laten uitbollen met het koppelingspedaal omhoog in 5de, als je dan in de lage toerentallen geraakt schakel je pas naar 2de of zelfs naar 1ste. (afhankelijk van de snelheid waarmee je al dan niet verder zou kunnen rijden)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Erembodegem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
vrij keuze
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
veel plaats achter auto, wel bergop maar genoeg plek om in 3x te draaien ;)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
alle lichten + bandenslijtage, claxon etc.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
bbegeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
een Vriend

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Enkel met begeleider ( +- 10u rijervaring,quasi niks dus)

geslaagd > Geen enkele opmerking.Gewoon rustig blijven en vooral niet denken aan het woord 'examen'. Verder maken velen het moeilijker dan het is ;)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
Shimoku

Bericht door Shimoku »

Erembodegem
Achter
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
vrij keuze
parkeren achter een grijze auto, maar effectief tussen 2 auto's, het was perfect :)
alle lichten + claxon + zithouding + ruitenwissers + vloeistof ruitenwissers
begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
vader

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
rijschool (VAB)

geslaagd (4e keer goeie keer) > 2 opmerkingen, ik heb door oranje gereden maar ze gaf me het voordeel van de twijfel (als ik gestopt had, zou de auto achter mij toch in de moeilijkheden gekomen zijn...) en ook bij het keren in een straat: als ik begon te keren, kwam er nog geen auto af, maar tijdens mijn manoeuver wel...daar kon ik niet veel aan doen natuurlijk, gewoon verder doen zodat de auto kon doorrijden toch?

Goeie raad: niet te veel zenuwen hebben en goed uitkijken!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Shimoku schreef:- en ook bij het keren in een straat: als ik begon te keren, kwam er nog geen auto af, maar tijdens mijn manoeuver wel...daar kon ik niet veel aan doen natuurlijk, gewoon verder doen zodat de auto kon doorrijden toch?
Met dat laatste, moet je toch wel uitkijken. Als er een ongeval zou gebeuren op het ogenblik dat jouw maneuver nog niet volledig beëindigd is, zit je gegarandeerd in slechte papieren. Je maneuver is namelijk pas beëindigd als je je normale plaats rechts op de rijbaan weer ingenomen hebt. Zolang blijft dus ook je voorrangsplicht duren. Je voldoet aan je voorrangsplicht door de doorgang vrij te maken en desnoods je maneuver even te onderbreken.

Proficiat met je welslagen, en hou het veilig !
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
hafsaaatje

Bericht door hafsaaatje »

Deurne

rechtsachter

Bij het inrijden van een straat, zei de examinator dat ik een plekje in de straat mocht uitkiezen om te keren.

De examinator gaf de opdracht te parkeren achter een specifieke wagen die in de straat geparkeerd stond. Hij zei me dat ik het moest aangeven wanneer ik volgens mij goed geparkeerd stond. Het lukte mij heel vlot om in een S-beweging te parkeren. Er was ruim voldoende plaats om dit manouvre uit te voeren.

remoliereservoir aanduiden, richtingaanwijzers 2X , dimlichten, groot licht, ontwaseming, achterruitontdooiing, claxon, remlicht en mistlicht.

begeleider

Ik had mijn zenuwen als bij wonder, helemaal onder controle. Ik denk dat dit voor een stuk ook wel te maken had de examinator, Hij was heel duidelijk en gaf een vriendelijke indruk.

Resultaat: geslaagd!

Bij deze wens ik iedereen die zijn praktijkexamen nog moet afleggen heel veel succes (probeer niet te stressen want dat gaat ervoor zorgen dat je fouten maakt...). Ik wil ook de oprichters en beheerders van gratisrijbewijsonline.be bedanken voor deze geweldige site die echt een bron van nuttige info is!

Een gelukkige meid
de rijprof

Proficiat :wink:
Aquine

Bericht door Aquine »

Geel
Rechtsachter
Bij het inrijden van de straat zei de examinator dat ik een geschikte plek om te keren mocht uitkiezen voor het einde.
De examinator duidde een wagen aan waar ik achter moest parkeren. Achter deze wagen had ik minstens 20-30 meter open ruimte.
Alle lichten, ontwaseming (voor- en achterruit), bandenspanning controleren, claxon
Begeleider
Mama

Aangezien ik de eerste twee keren een onvoldoende kreeg moest ik wel 6u rijles nemen. Toch een aantal zaken bijgeleerd door deze lessen.

De 3de keer was tevens ook de goede keer :) Zenuwen onder controle kunnen houden, rekening gehouden met de voorgaande opmerkingen hebben er nu voor gezorgd dat ik er door was zonder enige opmerking.
Vincent

Bericht door Vincent »

- In welk examencentrum ben je geweest? Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? 'In deze straat keren'. Was een vrij brede straat maar dat kan zijn omdat ik met een redelijk lange break mijn examen heb afgelegd.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? 'Parkeer achter die zwarte auto in een vlotte s-beweging'
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Stoel ontregelen, standlichten, dimlichten, grootlichten, mist lichten, pinkers, remlichten en bandenspanning.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider, geen rijlessen gevolgd.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Papa

Ben vandaag geweest, om half 4 vertrokken we bij het examencentrum. Was zeer druk op de baan, vaak voorrang moeten geven en veel rekening moeten houden met overstekende fietsers en voetgangers.

Zeker en vast nog bedankt aan GRO, de rijprof en Benny voor het beantwoorden van mijn laatste vragen. Ben op het theoretisch en praktijk examen erdoor, wat zeker en vast te danken is aan deze site. 48/50 op het theorie examen en een foutloze rit op het praktijkexamen (geen enkele opmerking).

En wat betreft de talloze negatieve opmerkingen over de examinators bewijs ik hier het tegendeel. Een paar maandjes met de papa rondrijden na zijn werk, en de onduidelijke dingen op het internet opzoeken of vragen op dit forum en je kan gemakkelijk je rijbewijs halen. Een heel vriendelijke examinator, mits het 30° was en ik de laatste leerling van de dag was.

Bedankt!
de rijprof

@ Vincent,
Een dikke proficiat :wink:
Bedankt voor het vertrouwen in ons.
Kristof

Bericht door Kristof »

Ik vroeg me een klein dingetje af. Tijdens mijn eerste poging moest ik keren in een straat, maar ik deed dit in 5bewegingen ipv 3. Ik vroeg me af of dit wel mocht eigenlijk? Ik he er geen opmerking overgehad :)
Wouter

Bericht door Wouter »

Als dat nodig is mag dat uiteraard. Als je auto een grote draaicirkel heeft of wat langer is, dan kan het soms moeilijk zijn om in 3 keer gedraaid te geraken in bepaalde straten.

Niks mis mee als je dan een beweging extra uitvoert, zolang het maar vlot en veilig gebeurt.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Hanne_VdB

Bericht door Hanne_VdB »

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? De examinator zat schuin achter me
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? De examinator koos de straat, ik mocht de plaats in de straat kiezen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parallel parkeren achter een auto (meer dan voldoende plaats erachter), daarna uitstappen alsof ik boodschappen ging doen en terug instappen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest een kaartje kiezen en uitleg geven over de slijtage en het profiel van de banden.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider van rijschool Erasmus in Leuven
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Begeleider van rijschool Erasmus in Leuven
Ik heb 20 uur les genomen bij de rijschool en daarna nog 4 maanden zelf gereden (voorlopig rijbewijs 18 maanden, zonder begeleider). Ik heb op die 4 maanden bijna 5000 km gereden. Examen afgelegd met de eigen wagen (Ford C-max grand).
Ik was enorm zenuwachtig voor het examen. Op voorhand was ik nog even met de begeleider van de rijschool nog even keren en parkeren gaan oefenen. Het keren was geen probleem, het parkeren wou maar niet lukken.
Dan naar het examencentrum gereden. Nadat alle papieren in orde waren gemaakt moest ik een kaartje trekken. Ik moest uitleg geven over de banden slijtage. Daarna mocht ik instappen en even alle lichten laten werken, tonen dat ik de bediening van de pinkers etc. kende en de afstelling van de stoel, spiegels enz. kon uitleggen.
Dan vertrokken, de E40 op. Van daar de E314 op, en daar stond ik al meteen in de file. Aan de volgende afrit (Leuven) er af gereden, dan richting TerBank in Heverlee. Daar moest ik keren in een straat. Dan terug verder, langs het Arenberg park en een hoop kleine straatjes, waar ik dan moest pakeren. En, ondanks het feit dat het op voorhand niet wou lukken ging het nu perfect. Van de eerste keer stond ik goed. Uitstappen, terug instappen en via een hoop andere kleine straatjes terug naar het examen centrum.
Daar aangekomen zei de examinator dat hij het examen even ging overlopen. Ik moest iets meer opletten voor auto's achter me (bij het keren), maar dat ik niet in drie keer gekeerd raakte maakte niet uit. Grote wagen (nogmaals, Ford C-max grand) en smal straatje, daar houden ze rekening mee. Ik had ook een bocht naar links wat afgesneden. Ik dacht echt dat ik gebuisd was.
Maar ik was geslaagd! Van de eerste keer!
Eén tip wil ik iedereen zeker meegeven: oefen, oefen en oefen! De begeleider van de rijschool zei achteraf ook dat ze aan mijn manier van rijden zag dat ik veel met de auto rij. Geloof me, het helpt echt!
Gast

Bericht door Gast »

Wouter schreef:Als dat nodig is mag dat uiteraard. Als je auto een grote draaicirkel heeft of wat langer is, dan kan het soms moeilijk zijn om in 3 keer gedraaid te geraken in bepaalde straten.

Niks mis mee als je dan een beweging extra uitvoert, zolang het maar vlot en veilig gebeurt.
Danku, weer wat minder stress voor de volgende keer. Met droogsturen lukt het juist in drie keer, maar dat doe ik niet echt graag ;)
Plaats reactie