**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Kdd

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Kdd »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
achter mijn begleider
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht kiezen waar ik keerde
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een S vorm achter auto parkeren, uitstappen en terug instappen op de juiste manier.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
standlichten,dimlichten,grootlichten,achtermistlicht,claxon, pinker links en rechts, remlicht,ontwaseming voor en achterruit.
Hoe je ziet als de banden versleten zijn
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
het mamatje

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20uur rijles gevolgd

Voor de 2de x niet geslaagd...voorang niet gegeven in kontich industrie .
dit zal ik nu ook zeker nooit meer voorhebben! hopelijk 3de x goeie x :-) blijven positief!
Steven1988

Bericht door Steven1988 »

In welk examencentrum ben je geweest?
Roeselare
Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator gaf in een bepaalde straat aan dat ik daar mocht keren op een welbepaalde plaats, die ik zelf mocht kiezen. Voldoende brede straat, ik had zelfs nog over. Wel even rechts gewacht om aankomend verkeer eerst te laten voorbijrijden, daarvoor kreeg ik achteraf een positieve opmerking.
Ik mocht gewoon achter de zwarte auto parkeren, ging perfect. Bij mijn eerste examenpoging kon ik nog niet goed genoeg parkeren, de laatste paar dagen ben ik in mijn dorp gaan rondrijden om stelselmatig achter elke auto te gaan parkeren, en dat heeft geholpen. Aan wie sukkelt met het parkeren (zoals ik indertijd): oefenen-oefenen-oefenen!
Vraag naar bandenspanning (hij maakte het trouwens wel heel makkelijk door daarna meteen te vragen: "Toon eens waar het ventiel zit" + controle lichten/claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
Met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Papa

Ik was redelijk gestrest omdat het mijn tweede poging was en ik écht geen zin had in zes uur bijkomende rijschool, dus was nogal nerveus gestart (in schokjes weggereden van het examencentrum, één keer stilgevallen ook). Vooral een opmerking gekregen over een voorrangssituatie waar ik geen voorrang heb verleend aan een wagen die van rechts kwam, omdat hij zelf was gestopt en aangaf dat ik mocht doorrijden. Omdat er opeens van de andere kant ook een auto kwam, was ik wat in de war en ben ik - tegen mijn gezond verstand in - gewoon doorgereden. Daardoor een onvoldoende voor voorrang (en een voorbehoud voor richtingsverandering, door een bord F50bis dat ik niet zou hebben gezien, maar ik heb inderdaad geen dergelijk bord gezien :p).

Uiteindelijk héél blij dat ik geslaagd ben, vooral omdat ik vandaag om 16u00 moest rijden in twee schoolomgevingen met overal kinderen, zone-30's en vreemd geparkeerde auto's, midden in het spitsuur. Als het in zo'n situatie lukt, moet het overal lukken he! En zo, op mijn 24ste, eindelijk ook dat rijbewijs zie!
Steven1988

Bericht door Steven1988 »

gast357 schreef:Een tip voor de mensen die hun examen nog moeten doen in Roeselare: rijd vooral in Beveren, Rumbeke en Ardooie.
Absoluut waar trouwens, dit. Ik moest vandaag in Beveren rijden, en hoewel ik de helft van de baantjes die ik moest doen nog nooit had gereden, wist ik door eerdere ervaringen wel dat de zone 30 er gigantisch groot was - mijn pa zei achteraf dat hij zelf al veel eerder naar 50 zou zijn opgetrokken en dacht dat ik fout was, tot hij het bordje met einde zone 30 zag. Goed dat ik er eerder al was gaan rijden dus! :)
Tchaco

Bericht door Tchaco »

Geel
Rechts achter
Ik mocht zelf kiezen
in s- parkeren daarna uitstappen , naar voetpad gaan en terug instappen
De vloeistof voor ruitenwissers kunnen aanduiden , richtingaanwijzers , mistlicht , grootlicht , achtermistlist , stoplicht
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....
Papa

En ik heb geen rijschool gevolgd , ik heb leren rijden met de papa , en deze site is ook heel interessant als je voor je rijbewijs gaat !
Bam van de 1ste keer GESLAAGD :)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
Refzijnisplezant

Bericht door Refzijnisplezant »

Hey, toch even terugkomen op mijn bericht, is het normaal dat ik geen nummer heb moeten trekken of zeggen?

Bericht van 28/11

Deurne

Rechts achteraan

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

Bij het inrijden van een straat zei hij meteen dat ik een plaatsje mocht zoeken om de auto te keren. Verliep zonder problemen al zat ik bij het keren met mijn voorwielen in een aflopende baan, waardoor de auto veel meer kracht moest zette om er terug (achter)uit te geraken. Maar zoals gezegd, zonder problemen.

Bij het parkeren (indraaien) raakte ik lichtjes de borduur waardoor ik herbegonnen ben. Verliep zonder problemen. Uit en terug instappen eveneens geen probleem.

Vroeg me naar het ruitensproeierreservoir.
Daarna de juiste instellingen spiegels en zithouding.
Vervolgens pinkers, lichten, ruitewissers etc etc, van de ontwaseming heeft hij niets gevraagd.

Heb rijschool gevolgd bij VAB (Lange Leemstraat, Antwerpen)(maart-april) en had na 20 lesuren model 18 maanden in handen. In november (vorige maandag) twee lesuren genomen om de wagen terug onder de knie te hebben en de eigen minpuntjes na stage met de eigen wagen weg te werken. Instructeur had weinig op te merken, ik reed volgens hem best wel goed, hij had er alle vertrouwen in. Twee dagen later, woensdag-vandaag-, dus examen gaan doen.

Resultaat: Geslaagd.

Met een hele dosis stress toegekomen aan het examencentrum. Ik had de omgeving al dikwijls verkend en tevens al eens van op afstand enkele examenwagens geobserveerd. Ik kende dus toch al de omgevingen. Maar toch ... op zo'n dag verlies je door de stress plots enkele van je capaciteiten die normaal weinig problemen geven. De rit verliep degelijk, het parkeren wel pas na twee keer ma bon, tot ik plots begon te twijfelen en een auto die voorrang heeft van rechts te laat had opgemerkt. Ik heb op de verhoogde inrichting gelukkig wel nog bruusk gestopt zodat ik geen zware fout maakte. Door de stress gebeurde het wat later ook dat ik een voetgang wel opmerkte maar iets te bruusk ervoor stopte, dat schijnt normaal te zijn dat je door de stress wat later reageert.

Dan ergens in een zone 50 dacht ik dat het nog 30 was en zei de examinator dak ni in slaap moest vallen waardoor ik dus de maximale snelheid terug oppakte. Voor de rest opnieuw richting examencentrum gereden waar ik te horen kreeg dat ik geslaagd was maar wel moest opletten voor het bruusk remmen (snelheid en verkeersinzicht). Maar dat zijn dus eerder stressgevalletjes.

Als je kan rijden dan zien ze dat heus wel.

Wat me wel opviel, ik heb geen nummer moeten trekken ofzo?

Enfin, rijbewijsonline bedankt voor de theorie die ik hier heb kunnen inoefenen en het handige praktijkboek dat ik hier tevens gekocht heb. De grootste dank natuurlijk aan de fantastische rijschool en lesgever Wim, want zij hebben natuurlijk de grootste brok aan mij gehad. Alles tesamen heeft alles me dus in de geslaagde richting geholpen.
gaamel

Bericht door gaamel »

HAASRODE

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? 'Keer in deze straat', de plaats mocht ik zelf kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Achter een geparkeerde wagen parkeren, wel GEEN twee autolengtes achter de auto gekregen. Stond ietske te ver van de boord, maar 't was ok.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Groeven banden, lichten allemaal, zetel juist zetten (alles hierbij moeten noemen: voet op de ontkoppeling, polsen op stuur, oren in't midden van de hoofdsteun, spiegels juist zetten)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Gewoon begeleider, papa

Opgelet als je uit de Maria-Theresiastraat daar aan de KBC terug de ring op komt: dat is daar nog een heel stuk zone 30!! (ik heb hier 50 gereden, 20km/h te snel, verder perfect gereden, maar 'k kan toch nog nekeer terug gaan!)
sasugarobert

Bericht door sasugarobert »

Ja gaamel daar liggen ook twee scholen...
gaamel

Bericht door gaamel »

Dat weet ik nu ook, ik zei het er maar bij voor mensen die net als ik niet van Leuven zijn, en bij de ring dus gewoon 'zone 50' denken... :) Alleszins een plaats die ik nooit meer zal vergeten, en als anderen op dit forum van mijn fout kunnen leren: graag! Succes allemaal!
ODL

Bericht door ODL »

GESLAAGD !!!
Sint-Denijs-Westrem (SBAT) (Gent)
Achter begeleider
De plaats mocht zelf gekozen worden in aangeduide straat. Er was genoeg plaats om goed te keren, maar er lag wat sneeuw wat zicht op de boordsteen iets moeilijker maakte. Maar zeker geen probleem.
De examinator zei: 'je mag hier achter die zwarte wagen parkeren). Een zee van ruimte er achter (konden nog zeker 3-4 auto's achter staan). De plaats werd ook zeker op tijd aangeduid.
'Toon de remvloeistof' (TIP: ik heb mijn examen tweemaal gedaan, heb tweemaal cijfer 4 gekozen en tweemaal remvloeistof moeten aanduiden). Daarnaast werd ook gevraagd om uit te leggen dat je polsen op stuur moeten bij gestrekte armen, hoek groter dan 90° etc (standaard). Daarna kwamen lichten, pinkers en ruitenwissers aan bod.
Met eigen voertuig en begeleidend persoon (20 u rijles gevolgd op voorhand).
Vriendin (had rijbewijs al 9 jaar)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden: met rijschool AH, Heuvelpoort Gent. Goede rijschool.

ROUTE:
Poortakkerstraat - onder brugje (Buchtenstraat) - Beukenlaan (over de brug) - patijntjesstraat - Keren in één van de zijstraatjes van Patijntjesstraat en terug op Patijntjesstaat - Roeispaanstraat (denk ik) naar Gordunakaai - Parkeren in Gordunakaai - Koning-Albertbrug naar links - Groot-Brittanniëlaan richting Bijloke (Louis Pasteurlaan) - rechts op Coupure Links - Verlorenkost - Sint-Kwintensberg omhoog - naar rechts aan Kunstlaan en links aanhouden - Naar links op Charles de Kerkhovelaan - Aan de lichten naar rechts (Fernand Scribbedreef) - Krijgslaan - Sterre oversteken - Kortrijkse Stwg - Naar rechts voorbij E40 opritten - naar Poortakkerstraat terug.

Veel succes aan de volgende!
staatskasvuller

Bericht door staatskasvuller »

Haasrode
Rechts achteraan
'Draai ergens in deze straat'
'Parkeer achter deze auto'
Ik moest de remvloeistof aantonen, alle lichten overlopen en vertellen hoe je stoel e.d. goed zet.
Met begeleider
moeder

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20u rijschool gevolgd en 17 maand probleemloos rondgetuft op de Belgische wegen.

Bon, om 7u had ik mijn rijexamen. Voorafgaande controles en het keren ging zeer goed.
Mijn eerste 'fout' (onder voorbehoud) was aan een spoorweg waar ik volgens hem niet voldoende had gewacht tot ik spoorweg vrij was om over te steken, terwijl ik duidelijk had gezien dat het verkeer voor mij perfect kon doorrijden (en er dus niemand van richting veranderde).
De tweede fout (onvoldoende) was aan de parkpoort waar ik niet helemaal in het rechtse vak stond om het (rommelige, typisch Belgische) kruispunt over te steken. Foto van de plaats (https://maps.google.be/?ll=50.869218,4. ... 1,,0,23.66" target="_blank)
En uiteindelijk was er nog de allesvernietigende, levensbedreigende misdaad tegen de menselijkheid: het parkeren. Bij mijn eerste poging stond ik enkele cm's op de stoeprand. Bij mijn 2de poging stond ik echter perfect geparkeerd. Gevolg: beoordeling 'slecht'.

Als muggenziften een sport was kon deze examinator zeker ons land vertegenwoordigen op de komende Olympische Spelen.
Jammer dat het vaak gewoon afhangt van welke examinator je toegewezen krijgt. De eerste twee fouten waren volgens mij totaal te streng beoordeeld. Bij het parkeren was ik er van overtuigd dat indien je bij de eerste poging geen mensenlevens bedreigt en vervolgens je 2de poging wel goed is dat je dan maximum een onvoldoende kon halen.

Hopelijk is de staat tevreden met hun 36 euro en gebruiken ze dit geld om de wegen wat auto- en motorvriendelijker te maken. Maar volgens mij is de kans groter dat er morgen een buitenaards wezen aan mijn deur staat.
Ik kijk al uit naar mijn 2de examen.

Gefrustreerd? Een beetje...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

staatskasvuller schreef: Mijn eerste 'fout' (onder voorbehoud) was aan een spoorweg waar ik volgens hem niet voldoende had gewacht tot ik spoorweg vrij was om over te steken, terwijl ik duidelijk had gezien dat het verkeer voor mij perfect kon doorrijden (en er dus niemand van richting veranderde).
Rij pas door als je 100% zeker bent dat je de overweg over kan.
Dat er niemand van rijrichting verandert, weet je hier te lande pas als ze het kruispunt voorbij zijn ... niet afgaan op het al dan niet gebruiken van de richtingaanwijzers, want dan ga je nog bedrogen uitkomen.
De tweede fout (onvoldoende) was aan de parkpoort waar ik niet helemaal in het rechtse vak stond om het (rommelige, typisch Belgische) kruispunt over te steken.
De Parkpoort valt eigenlijk nog mee ...
En uiteindelijk was er nog de allesvernietigende, levensbedreigende misdaad tegen de menselijkheid: het parkeren. Bij mijn eerste poging stond ik enkele cm's op de stoeprand. Bij mijn 2de poging stond ik echter perfect geparkeerd.
Het laat zien dat je kan parkeren, maar ook dat je de eerste keer niet wist waar je auto ging uitkomen : met de banden op de stoep.
Dat betekent dat het koetswerk al wat verder op de stoep komt, en de koffer ook een eind over de stoep scheerde.

Er zijn een aantal dingen die je op het examen echt niet moet doen, en met je auto op de stoep of op een fietspad rijden zijn er daar 2 van ...
(In Bree laat men je dan weer wel op het fietspad gaan staan om te parkeren ...)

Meer succes de volgende keer, maar let op wat je zelf "details" vindt , maar de examinatoren niet ...
moyalis

Bericht door moyalis »

staatskasvuller schreef:- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
Rechts achteraan
Ik moest de remvloeistof aantonen, alle lichten overlopen en vertellen hoe je stoel e.d. goed zet.
Met begeleider
moeder

20u rijschool gevolgd en 17 maand probleemloos rondgetuft op de Belgische wegen.

Bon, om 7u had ik mijn rijexamen. Voorafgaande controles en het keren ging zeer goed.
Mijn eerste 'fout' (onder voorbehoud) was aan een spoorweg waar ik volgens hem niet voldoende had gewacht tot ik spoorweg vrij was om over te steken, terwijl ik duidelijk had gezien dat het verkeer voor mij perfect kon doorrijden (en er dus niemand van richting veranderde).
De tweede fout (onvoldoende) was aan de parkpoort waar ik niet helemaal in het rechtse vak stond om het (rommelige, typisch Belgische) kruispunt over te steken. Foto van de plaats (https://maps.google.be/?ll=50.869218,4. ... 1,,0,23.66" target="_blank)
En uiteindelijk was er nog de allesvernietigende, levensbedreigende misdaad tegen de menselijkheid: het parkeren. Bij mijn eerste poging stond ik enkele cm's op de stoeprand. Bij mijn 2de poging stond ik echter perfect geparkeerd. Gevolg: beoordeling 'slecht'.

Als muggenziften een sport was kon deze examinator zeker ons land vertegenwoordigen op de komende Olympische Spelen.
Jammer dat het vaak gewoon afhangt van welke examinator je toegewezen krijgt. De eerste twee fouten waren volgens mij totaal te streng beoordeeld. Bij het parkeren was ik er van overtuigd dat indien je bij de eerste poging geen mensenlevens bedreigt en vervolgens je 2de poging wel goed is dat je dan maximum een onvoldoende kon halen.

Hopelijk is de staat tevreden met hun 36 euro en gebruiken ze dit geld om de wegen wat auto- en motorvriendelijker te maken. Maar volgens mij is de kans groter dat er morgen een buitenaards wezen aan mijn deur staat.

Ik volg dit topic al enkele jaren en kan gerust zeggen (ook uit ervaring) dat ze naar mijn mening in Haasrode zeer streng zijn.
In andere examencentra zou je met deze fouten geslaagd kunnen zijn met hetgeen ik hier soms lees.

Of ik het erg vind dat ze zo streng zijn? Nee, ook al was ik de eerste twee keer gebuisd en zeer gefrustreerd na de tweede keer.
Er stond maar één opmerking op mijn uitslag. Ik reed te snel in een zone 30, in Heverlee waar ik van de Mezenstraat naar rechts op de Naamsesteenweg moest.
Hierbij de foto: https://maps.google.be/maps?q=heverlee& ... 04,,0,5.92" target="_blank

Dit variabele zone 30 bord zie je niet als je de straat uit komt. Het bord staat zo al ongelukkig en is niet zichtbaar door de A-stijl van de wagen...

Succes met je tweede examen !
Gast

Bericht door Gast »

staatskasvuller schreef:- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
Rechts achteraan
Met begeleider
moeder

hey
ik ben ook in haasrode geweest en ja ze zijn daar kei streng ik had ook 2fouten gehad mocht ook terug gaan maar ben dan mijn 2keer naar asse geweest en ik had daar ook 2 de zelfde foute in haasrode gemaak maar ze hebben mij in asse er door gelaten
als van u was ga naar asse daar zijn niet streng
je komt daar binne leg u examen af je komt buiten met u papier buiten
doen da ik mijn examen ging af leggen iedereen kwam buiten met hun papier

als van u was ga naar asse
veel geluk nog e
de rijprof

Bericht door de rijprof »

1. Wat zal er gebeuren als de bel van de overweg plots rinkelt, de slagbomen zakken en het beurtelings rode knipperlicht begint te branden en je kunt geen kant op? :shock:
Ik denk niet dat je dit als lichte fout mag aanzien...

2. Dit is nochtans een duidelijk kruispunt, helemaal niet rommelig.
Stel dat er op dat ogenblik een (brom)fiets rechts van jou rijdt en je ziet hem niet? :shock:

3. Op de boordsteen = quotering 'slecht' en slecht is niet geslaagd.
Dat wordt duidelijk gezegd tijdens de inleiding vooraf. :|

Dus niet te gauw de oorzaak van jouw falen in andermans schoenen schuiven.
Wees objectief en tracht hieruit iets te leren.
Plaats reactie