**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:De rijprof was er inderdaad niet bij. Maar waarom kom je eigenlijk advies vragen aan mensen die er niet bij waren als die dan toch niet mogen antwoorden omdat ze er niet bij waren?

Vraag het in de toekomst dan meteen aan de examinator. Die is er hopelijk wel bij...
Heb ik ergens om advies gevraagd? Neen.. Had dit gepost voor de mensen die hun examen nog moeten doen.
Wouter

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Heb ik ergens om advies gevraagd? Neen.. Had dit gepost voor de mensen die hun examen nog moeten doen.
Je maakt onze volgende bezoekers dan wel iets wijs:
Niet geslaagd dus vanwege bij het parker de borduur te raken...
Zoals we eerder zeiden: voor enkel het RAKEN van de borduur worden geen opmerkingen gegeven op het praktijkexamen, laat staan dat je enkel daarvoor niet geslaagd zou zijn.
Het is onze bedoeling dat andere kandidaten zoiets weten.

Het is ook onze bedoeling om jou erop te wijzen dat dit echt niet de reden geweest kan zijn. Je hebt sowieso iets anders fout gedaan, maar dat leek je in je post niet te beseffen. En dan maak je misschien op je volgende examen weer dezelfde fout... Wij doen alleen maar om goed te doen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Bericht door Gast »

Oke goed dan Wouter :) Ik wil het blad gerust inscannen en u bezorgen zodat u kan zien dat dat wel degelijk de enige fout is. Maar aleh soit, binnen paar weken hopelijk meer geluk.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:Oke goed dan Wouter :) Ik wil het blad gerust inscannen en u bezorgen zodat u kan zien dat dat wel degelijk de enige fout is. Maar aleh soit, binnen paar weken hopelijk meer geluk.
Dan moet ik toegeven dat ik ook niet kan lezen, want in jou post staan nog thans 2 fouten. :roll:
11.3.6: Parkeren achter voertuig / straatbegrenzing
11.3.16: parkeren achter voertuig / defensieve aanpak
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Wij willen jou en vele andere forumgebruikers helpen als je ons ook eerlijke informatie geeft.

Ik kan alleen maar uit jouw resultaat uitmaken wat er vermoedelijk zou kunnen fout gelopen zijn zodat je er iets kunt uit leren.
Ik was er inderdaad niet bij, dus ik kan ook niet weten of jij de 'defensieve aanpak' van jouw parkeermaneuver minimaliseert.

De boordsteen zacht raken met de banden mag. Dat zegt de examinator zelfs tijdens de inleiding nog vóór je vertrekt.

Je buist niet zomaar. Er moet een ernstige fout gebeurd zijn.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

En als je het écht niet eens bent met de beslissing die de examinator neemt, zie hier de geschillenprocedure:
GOCA schreef: EERST
U wendt zich tot de verantwoordelijke van het examencentrum. Iets kalm bespreken kan veel oplossen.

NADIEN
Indien u met vragen blijft zitten kunt u zich richten tot de directie van de onderneming waartoe het examencentrum behoort.

UITEINDELIJK
De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer staat steeds ter uwer beschikking.

Contactdienst : Directie Certificatie en Inspectie

"City Atrium"
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel

klachten@mobilit.fgov.be

Bovendien zijn in elk centrum speciale brievenbussen voorzien, waarin u zowel klachten als suggesties kunt deponeren. De inhoud van deze brievenbussen wordt regelmatig nagezien om passende regelingen te kunnen treffen.

U bent uitgesteld op het praktijkexamen ?

VerhaalprocedureNa tweemaal niet slagen voor het praktijkexamen mag u, binnen 15 dagen na het examen, in beroep gaan tegen de genomen beslissing door een aangetekend verzoekschrift te richten aan de Voorzitter van de ‘Beroepscommissie', Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Voor hogervermeld verzoekschrift dient, via overschrijving op het rekeningnummer BE766-792-003921-95, een bedrag van € 12,50 betaald te worden met de vermelding: "Beroepscommissie", naam, voornaam en geboortedatum.

Het verzoekschrift moet de naam, voornaam en geboortedatum van de kandidaat vermelden, alsmede het examencentrum waar het examen werd afgenomen en de datum daarvan. Het moet door de kandidaat ondertekend worden en met redenen omkleed zijn door feiten die alleen betrekking hebben op de personen en de omstandigheden van plaats, tijd en procedure waaronder het examen werd afgelegd.

Het verzoekschrift moet verstuurd worden naar:

Beroepscommissie van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
En zoals al meermaals gezegd: wij waren er inderdaad niet bij. We kunnen enkel vermoeden wat er gebeurd zou kunnen zijn. Dus, als je de beslissing van de examinator niet goed begrijpt, dan vraag je een volgende keer meteen om meer uitleg aan de examinator. En ben je niet akkoord: zie hierboven wat je eventueel nog kan ondernemen.

Desondanks: toch veel succes voor je volgende poging.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Ikkeuh

Bericht door Ikkeuh »

Hallo, ik moet volgende week examen gaan doen in Sint-Niklaas. Iemand ervaring met de routes??
Ik ben toch een beetje zenuwachtig, zeker met al die sneeuw erbij nu!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Ikkeuh schreef:Hallo, ik moet volgende week examen gaan doen in Sint-Niklaas. Iemand ervaring met de routes??
Er bestaan helemaal geen routes. Je loot een nummer, met daarop een aantal verplichte doorgangspunten vermeld. De examinator is echter volledig vrij in zijn keuze in welke volgorde hij die verplichte doorgangspunten opneemt in het traject dat hij je voorschotelt. Ook is hij volledig vrij in zijn keuze vanuit welke richting hij die doorgangspunten passeert.
Ikkeuh schreef: Ik ben toch een beetje zenuwachtig, zeker met al die sneeuw erbij nu!
Bij (te) winterse omstandigheden, neem je best vooraf even contact op met het examencentrum, om zeker te weten of de examens nog doorgaan of niet. Anderzijds: als je je rijbewijs hebt, mag je ook met sneeuwtoestanden te rijden.... Op zich dus niks mis mee, dat je op je praktijkexamen bewijst dat je ook veilig kan rijden als de weersomstandigheden de wegen wat lastiger berijdbaar maken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Ikkeuh schreef:Hallo, ik moet volgende week examen gaan doen in Sint-Niklaas. Iemand ervaring met de routes??
Er bestaan helemaal geen routes. Je loot een nummer, met daarop een aantal verplichte doorgangspunten vermeld. De examinator is echter volledig vrij in zijn keuze in welke volgorde hij die verplichte doorgangspunten opneemt in het traject dat hij je voorschotelt. Ook is hij volledig vrij in zijn keuze vanuit welke richting hij die doorgangspunten passeert.
Ikkeuh schreef: Ik ben toch een beetje zenuwachtig, zeker met al die sneeuw erbij nu!
Bij (te) winterse omstandigheden, neem je best vooraf even contact op met het examencentrum, om zeker te weten of de examens nog doorgaan of niet. Anderzijds: als je je rijbewijs hebt, mag je ook met sneeuwtoestanden te rijden.... Op zich dus niks mis mee, dat je op je praktijkexamen bewijst dat je ook veilig kan rijden als de weersomstandigheden de wegen wat lastiger berijdbaar maken.

OK bedankt, duimen maar dat het goed komt :D
Gaste

Bericht door Gaste »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij, rechts.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
'Keer maar ergens in deze straat.'

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik had net gekeerd in de straat, toen hij zei dat ik me mocht parkeren achter de volgende auto die een 5-tal meter verder stond dan de plaats waar ik net had gekeerd. Dus dat was wel snel en moeilijker om je goed te positioneren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Vraag 1: toon de remvloeistof
Vraag 2: In de auto met raam open: hoe zet je je zetel? Hoe weet je dat je ver (of dicht) genoeg zit t.o.v. de koppeling (been licht gebogen) en t.o.v. het stuur (polsen op het stuur)
Vraag 3: : hoe weet je dat je spiegels goed staan, hoe regel je ze? Wat moet je zien in deze spiegels (achterste punt van je auto, 2/3 grond en 1/3 lucht)
Vraag 4: waar staan de standlichten, dimlichten, grootlichten, stoplichten, beide pinklichten, de ruitenwissers, ontwasseming vooruit en achterruit. en gebruik ze (dus zet je contact aan!!!)

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met begeleider.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
met mama

Ik had gekozen voor een stage van 36 maanden met begeleider. In het eerste jaar heb ik eens 8 uur rijles genomen bij de rijschool, voornamelijk zodat ze me de juiste handelingen zouden aanleren en om me te leren parkeren. In het tweede jaar heb ik nog een keer 8 uur rijles gevolgd. Voor de rest ben ik altijd blijven oefenen met mijn mama.

Mijn rijexamen was een week geleden om 10 uur 's ochtends in de sneeuw. Het belangrijkste is gewoon rustig blijven en niet beginnen stressen. Heel belangrijk is uw snelheid aanpassen aan de weersomstandigheden (daar keken ze echt naar, dus 30 waar 30, en durven optrekken naar 70 waar het 70 is). Ik was er van de eerste keer door. De enige opmerking die op mijn blaadje stond, was een onvoldoende voor voorrang geven. Ik heb hier uitleg voor gevraagd en de examinator zei dat ik 1 keer een stopbord had genegeerd. Ik reed wel heel stil en ik keek of ik kon doorrijden, maar ik had het bord niet gezien en ben dan ook niet 'volledig' tot stilstand gekomen en ik dacht dat het voorrang geven was waarvoor je dus niet helemaal moet stoppen. De tip die ik meegeef is gewoon veilig en rustig rijden en dan ben je er wel door. En dan begint het rijden pas echt.............. :wink:
de rijprof

Proficiat :wink:
gast357

Bericht door gast357 »

In welk examencentrum ben je geweest?
Roeselare
Rechts achter
Hij zei gewoon: hier mag je keren. Ik heb er gewoon een plaatsje uitgekozen waar er weinig auto's stonden.
Hij zei: parkeer je achter die rode auto. Bij het parkeren heb ik licht tegen de borduur getikt, maar heb me daarna mooi gecorrigeerd en stond perfect volgens de examinator.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof + controle van alle lichten
Met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

Uiteindelijk viel het supergoed mee. Ik had zoveel verhalen gehoord van mensen die gebuisd waren voor kleine zaken, maar zelf heb ik uiteindelijk 4 opmerkingen op mijn blad (1 onvoldoende, 1 voorbehoud en 2 'te verbeteren').

Wat betekent deze 'te verbeteren' overigens ?

Na een klein half uur zei hij: je mag hier rechts afslaan, en ik zag dat we terug bij het examencentrum waren. Ik dacht meteen: dit was het (omdat ik wel wist dat ik kleine foutjes had gemaakt zodat een bocht te scherp had genomen en naar rechts was afgeslaan terwijl er niet zo heel ver een auto naderde).
Maar hij zei: je bent geslaagd.
Laat je dus niet te veel beïnvloeden door hetgeen de andere mensen zeggen; je krijgt er alleen onnodig veel stress van en dat kan je zeker missen op je rijexamen :)

Een tip voor de mensen die hun examen nog moeten doen in Roeselare: rijd vooral in Beveren, Rumbeke en Ardooie.
En volg twee uur les voor je examen !!
Laatst gewijzigd door gast357 op 13 dec 2012, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ikkeuh

Bericht door Ikkeuh »

En ik ben geslaagd :)
de rijprof

@ Ikkeuh,
Graag een woordje uitleg over het verloop.
Ikkeuh

Bericht door Ikkeuh »

Sorry, had nog geen tijd gehad voor een langere uitleg.
Hier komt ie!

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas
Rechts achter
Ze zei gewoon: in deze straat mag je keren (net voor me was trouwens ook net iemand examen aan het doen en was ook aan het keren)
Ze zei: parkeer je achter die grijze auto. (Nadien zei ze dat ik iets "te snel" had geparkeerd, dat ik daardoor bijna op de borduur zat - bijna is niet he :D )
- Voorafgaande controles: wat heeft ze gevraagd?
Controle alle lichten + koelvloeistof aanduiden + uitleg over goedzetten zetel
Met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Een vriendin

Uiteindelijk veel stress voor niets, een zo goed als perfect parcours gedaan, ik heb enkel de opmerking op mn blad gekregen over voorrang (ik had ergens voorrang verleend op een voorrangsweg).

En zo heb ik, op mn 28jaar, toch eindelijk een rijbewijs :lol:
Plaats reactie