**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
de rijprof

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat, prevan :wink: .
testpiloot

Bericht door testpiloot »

Ook van mij proficiat gewenst. :D
Gast

Bericht door Gast »

Gisteren eerste maal examen en geslaagd.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Eeklo
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achteraan
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Examinator zei "in deze straat mag u keren" ik mocht dus zelf kiezen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zei "hier mag u achter de derde auto parkeren" daarna moest ik uitstappen alsof u om een boodschap moet
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten overlopen, ruitenwissers vooraan en achteraan, ontwaseming vooraan en achteraan. Daarna moest ik een nummertje kiezen en de koelvloeistof tonen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik ben met VAB-rijschool geweest.

Ik heb 20 uur les gevolgd, en nog eens 2 uur net voor het examen. Die laatste 2 uur hebben mij zeer veel geholpen op enkele van de moeilijke plaatsen in Eeklo, plus enkele aandachtspunten voor mij.

Ik had 3 maal voorbehoud.
- Bordje zone 30 gemist (maar nooit boven de 40 gekomen door de vele verkeersdrempels)
- Te kort moeten remmen voor kruispunten (dit kwam door de mist waardoor ik te laat de punten zag, en ik kom niet dagelijks in Eeklo waardoor ik daar niet bekend ben, en ik wou niet aan een slakkengangetje rijden omdat men vraagt vlot mee te rijden)
- Onnodig voorrang verleent (ik moest recht over het kruispunt en heb iemand voor gelaten die moest afslaan)(persoonlijk zou ik hier niemand voor buizen maar goed, ik neem aan dat moest er een andere belangrijkere fout gemaakt zijn dat dit er niet zou opstaan als voorbehoud)

Ik ben van mening dat ze niet milder was omdat de instructeur mee was, of strenger omdat ze slecht geslapen had
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Gast schreef: Te kort moeten remmen voor kruispunten (dit kwam door de mist waardoor ik te laat de punten zag, en ik kom niet dagelijks in Eeklo waardoor ik daar niet bekend ben, en ik wou niet aan een slakkengangetje rijden omdat men vraagt vlot mee te rijden).
Men vraagt idd "vlot" te rijden. Dwz: niet abnormaal traag rijden als daar geen geldige reden toe is.

Wanneer je door bvb mist een verminderd zicht hebt, is dat wel degelijk een geldige reden om je snelheid te minderen. Meer: dan ben je zelfs verplicht je snelheid daaraan aan te passen. Men noemt dat een relatieve snelheidsbeperking. Dwz, nergens staat beschreven hoe snel een aangepaste snelheid dan wel exact is. Als algemene regel zou je kunnen stellen: des te groter het risico, des te trager. Vbn: Des te smaller de doorgang, des te trager. Des te slechter de zichtbaarheid door bvb mist of onoverzichtelijk kruispunt, des te trager enz. Geen enkele examinator kan het je kwalijk nemen dat je je snelheid gaat minderen, naarmate het risico toeneemt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

hallo,

ik heb morgenvroeg mijn praktijkexamen, waarschijnlijk is er zoals de afgelopen dagen mist, als ik minder dan 100 meter zie moeten de mistlichten aan MAAR wat nu als er mistbanken zijn waardoor je soms heel goed ziet maar even later bijna niets, ik mag mijn lichten toch niet aandoen terwijl ik rijd dus hoe moet dat dan???? want aanblijven mag ook niet

groetjes
de rijprof

Als je kort opeenvolgende mistbanken hebt, laat je het achtermistlicht aanstaan.
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Examencentrum Asse
Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter
Ze zei in deze straat mag je keren, genoeg ruimte, perfect gelukt

Ze zei: parkeer achter deze groene auto, genoeg plaats, ook perfect gelukt

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
motorolie, alle lichten, pinkers en claxon

begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

Resultaat: niet geslaagd

1.Bediening voertuig: voorbehoud
1.7 Rem-en vertragingstechniek

2.Plaats op de openbare weg: onvoldoende
2.6 buiten de rijbaan (ik heb voorgesorteerd op een busstrook om naar rechts af te slaan waar het niet mocht (doorlopende lijn)

8.Snelheid en verkeersinziht: onvoldoende
8.2 te lage snelheid

Volgende keer beter :)
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:hallo,

ik heb morgenvroeg mijn praktijkexamen, waarschijnlijk is er zoals de afgelopen dagen mist, als ik minder dan 100 meter zie moeten de mistlichten aan MAAR wat nu als er mistbanken zijn waardoor je soms heel goed ziet maar even later bijna niets, ik mag mijn lichten toch niet aandoen terwijl ik rijd dus hoe moet dat dan???? want aanblijven mag ook niet

groetjes
Waar staat geschreven dat je de mistlichten (of eender welke) niet zou mogen aandoen terwijl je rijdt :?:
Bediening van het voertuig noemt men dat, iets wat je zou moeten kunnen tewijl je aan het rijden bent, uiteraard zonder de controle over je voertuig (of je omgeving) te verliezen.

Veel succes met je examen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Waar staat geschreven dat je de mistlichten (of eender welke) niet zou mogen aandoen terwijl je rijdt :?:
Bediening van het voertuig noemt men dat, iets wat je zou moeten kunnen tewijl je aan het rijden bent, uiteraard zonder de controle over je voertuig (of je omgeving) te verliezen.

Veel succes met je examen. :wink:
ok, dan weet ik dat voor volgende keer :)
vandaag is het mislukt, ik maakte enkele kleine foutjes wat me meer stress gaf waardoor ik iets grotere fouten maakte, nu weet ik wel waar ik een beetje op moet oefenen en dan hopen dat het volgende keer lukt (de examinator was wel vriendelijk)

oh ja, als je bij de voorafgaande controles de slijtage van de banden moet controleren dan moet je je wielen draaien zodat het beter te zien is, moet je de auto dan even starten om al rijdende een beetje te draaien of mag je dan wel droogsturen?
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Ik heb vorige vrijdag mijn examen gedaan in het examencentrum van Deurne.

Zat de examinator naast of achter jou?
Aangezien ik examen deed met de rijschool, zat de (vriendelijke!) examinator rechts achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator zei me bij het inrijden van de straat dat we in 'deze straat' gaan keren. Dus heb ik zelf een plek gekozen en gekeerd.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei op voorhand (bij het examencentrum nog) dat ik in een mooie S bocht moest parkeren achter een auto, maar dat ik de stoep wel mocht raken (niet erop rijden) en meerdere keren mocht proberen als het nodig is. Ik heb echter maar 1 keer hoeven te parkeren. Hij vraagt wel zelf aan jou of je het parkeren goed genoeg vindt, dus dat is wel spannend. Verder moest ik dan de auto verlaten (neutraal, handrem, motor uit, uitstappen en deur op slot) en daarna terug instappen en verder rijden.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest laten zien waar ik de koelvloeistof moet bijvullen. Daarna dimlichten en grootlichten, pinkers, even toeteren. Ook uitleggen op wat je moet letten wanneer je plaatsneemt in een auto (stoel, polsen op stuur, spiegels, etc).

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb 20u rijles gevolgd (bij een hele goede rijschool, maar mijn mening) en daarna veel geoefend, maar nooit alleen, want ik heb geen eigen auto (en mensen vertrouwen mij blijkbaar niet genoeg ;)). Het examen heb ik dan ook gedaan met de rijschool.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
/

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Zoals ik al zei: eerst 10 lessen, daarna geoefend met papa en dan nog 1 les ter evaluatie bij rijschool en daarna examen.

Nog even vermelden: ik ben van de eerste keer geslaagd! De verhalen over het examencentrum in Deurne blijken niet altijd te kloppen (volgens instructeur ook niet), bij mij is het tegendeel zelfs bewezen: heel vriendelijke examinator!
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM BRUGGE !

- Zat de examinator naast of achter jou? Achteraan Rechts
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Volledig vrij in aangeduide straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren achter een voertuig met voldoende plaats
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Koelvloeistof , lichten, mistlich, rem , pinkers. hoe weet je als je goed zit ..
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider , Vader
- NIET Geslaagd, 2 x voorrang niet gegeven.
+ Stuur beweging niet goed gedaan

Volgende afspraak pas eind januari.
Had een route langs bij het centrum naar links , dan blankenbergse steenweg richting centrum sint pieters, daar in die woonwijk keren en parkeren Dan over Scheepsdale brug , guldenvlieslaan, dan dat wijkje in over de buffelbrug , rechtdoor, dan rechts door sint andries. via de legeweg op de expres weg tot aan de blauwe toren en dan terug naar examencentrum.
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter
In het begin van het examen zij hij dat als hij vroeg om te keren ik heel de straat had, maar uiteindelijk zij hij het pas juist voor het einde van de straat waar nog auto's stonden geparkeerd zodat het wel krap was
Een zee van plaats, maar na ik de eerste keer niet al te scherp naar achter was gereden, zij hij dat ik opnieuw moest proberen omdat ik moest doen alsof er een auto vlak achter mij stond(dan had ik véél liever dat er echt een auto achter stond
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
De remvloeistof aanduiden, alle verhaaltjes over wanneer zetel en spiegels zogezegd goed staan, stand-, dim-, mist-, groot- en remlichten en pinkers, voorruitontwaseming en achterruitverwarming.
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Bompa

Resultaat: niet geslaagd
*onvoldoende voor plaats op de openbare weg, ik reed te ver rechts. Ik reed met een vrij brede auto en ik dacht dat je juist zo rechts mogelijk moest rijden(lage snelheid naast geparkeerde auto's) om te laten zien hoe goed je de breedte van je auto kent en de baan vrij te houden.
*onvoldoende voor voorrang: op een vrij grote baan(kruispunt tussen een splitsing en dat van vd borre) ben ik niet meer kunnen stoppen voor een auto die uit een kleine zijstraat achter een geparkeerde camionette uitkwam, het probleem is dat om hem op tijd te zien aankomen ik zo traag had moeten rijden dat het ook een fout zou zijn als er geen auto uit kwam, ik heb toen dus enkel mijn gas wat gelost. Hij was ook nog wel een eind weg in de straat.
*voorbehoud omdat te lang in het midden van de bisschoppenhoflaan ben blijven staan voor het afslagen in de sandvoortbeeklaan
*voorbehoud omdat ik de regels van de zetels niet helemaal wist
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:-Resultaat: niet geslaagd
*onvoldoende voor plaats op de openbare weg, ik reed te ver rechts. Ik reed met een vrij brede auto en ik dacht dat je juist zo rechts mogelijk moest rijden(lage snelheid naast geparkeerde auto's) om te laten zien hoe goed je de breedte van je auto kent en de baan vrij te houden.
inderdaad: zo rechts mogelijk. Het is dus niet de bedoeling om àl te overdreven rakelings langs geparkeerde wagens, obstakels te rijden.
Gast schreef: *onvoldoende voor voorrang: op een vrij grote baan(kruispunt tussen een splitsing en dat van vd borre) ben ik niet meer kunnen stoppen voor een auto die uit een kleine zijstraat achter een geparkeerde camionette uitkwam, het probleem is dat om hem op tijd te zien aankomen ik zo traag had moeten rijden dat het ook een fout zou zijn als er geen auto uit kwam, ik heb toen dus enkel mijn gas wat gelost. Hij was ook nog wel een eind weg in de straat.

Zodra de voorrangsgerechtigde voor jou moet vertragen, dan zit 't fout. Dan ben je je voorrangsplicht niet nagekomen. Blijkbaar belemmerde die camionette het zicht. Dat is 1 van de zaken waarop je je snelheid dient aan te passen: slechte zichtbaarheid. Algemeen kan je stellen: hoe slechter de zichtbaarheid, hoe voorzichtiger je dat kruispunt moet benaderen. Je geeft hier aan, dat je niet meer bent kunnen stoppen voor een auto die wel degelijk voorrang had. Dat geeft ergens aan, dat je snelheid -althans in deze specifieke situatie- een tikkeltje onaangepast snel was. Voor 't zelfde geld krijg je daar nog een extra opmerking voor: snelheid en verkeersinzicht.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof

*onvoldoende voor voorrang: op een vrij grote baan(kruispunt tussen een splitsing en dat van vd borre) ben ik niet meer kunnen stoppen voor een auto die uit een kleine zijstraat achter een geparkeerde camionette uitkwam, het probleem is dat om hem op tijd te zien aankomen ik zo traag had moeten rijden dat het ook een fout zou zijn als er geen auto uit kwam, ik heb toen dus enkel mijn gas wat gelost. Hij was ook nog wel een eind weg in de straat.
Je moet steeds jouw snelheid aanpassen zodat je zuiver voorrang kunt verlenen en stoppen indien nodig. Als je slecht zicht hebt, dan moet je heel traag rijden. Heel traag is in deze situatie zeker geen fout wanneer dat echt wel nodig is.
Gast

Bericht door Gast »

Je moet dus doen wat je officieel moet doen en niet wat de 'groepsdruk' van het autoverkeer voorschrijft. Maar dan vroeg ik mij het volgende af. Je komt bv. uit zuidelijke richting de Deurnesteenweg en wil naar links de bisschoppenhoflaan afslaan. Officieel moet je hier rechts kruisen maar iedereen doet het op zijn amerikaans. Als je toch langs rechts probeert zal heel het verkeer in de soep draaien, maar kan een examinator je er anders ook niet op afrekenen als je amerikaans kruist waar het niet officieel staat aangegeven?
Plaats reactie