- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem (tweede examen)
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht de plaats zelf kiezen, in een rustige straat in de buurt van de Snepkaai. De straat was breed genoeg, zelfs voor een grote auto.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest parkeren achter een Corsa in een heel rustige straat (zijstraat van de straat waar ik moest keren). Er stond geen enkele andere auto achter. Het parkeren ging vlot. Daarna moest ik de motor stilleggen en uitstappen, de auto sluiten, langs achter uitstappen en weer instappen langs de voorkant van de auto.
- Voorafgaande controles:
Dimlichten, achtermislicht, grootlichten, richtingaanwijzers, remlicht, claxon.
Ik mocht een nummer kiezen van 1 tot 6 en moest de motorkap openen en de remvloeistof aanduiden.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met een begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn vriend.
Het parcours zag er zo uit: van het examencentrum de eerste straat naar rechts en op het kruispunt met de Beukenlaan weer naar rechts en rechtdoor tot aan de Marathonstraat. Daar zijn we ingeslagen en richting station gereden. Opgelet: in deze buurt is er op bijna elk kruispunt voorrang van rechts en zijn bijna alle straten zone 30. Via de Koningin Elisabethlaan zijn we langs het station gereden naar de Prinses Clementinalaan. Aan de lichten zijn we naar rechts afgeslaan naar de Kortrijksesteenweg en zo naar het beruchte rond punt "de Sterre". Daar moest ik de richting van de Oudenaardsesteenweg nemen. Aan de lichten moest ik rechts afslaan en de R4 oprijden. Daar moest ik de tweede afrit nemen (Maurice Dupuislaan) en via de Beukenlaan zijn we teruggekeerd naar het examencentrum.
Resultaat: geslaagd, met 1 opmerking over een voetganger in de buurt van het station. Ik was niet zeker dat hij wou oversteken en ben niet gestopt. Hij liep niet in de buurt van een zebrapad.
Tips:
- Ik had vooraf een proefexamen afgelegd met de rijschool. Ze hebben mij verzekerd dat de examinators de buurt van het station vermijden door de werken die er bezig zijn. Geloof dit niet en ga er zeker oefenen. De combinatie van bussen, trams, fietsen, voetgangers en vrachtwagens die laden en lossen bij horecazaken maakt dat je heel geconcentreerd en voorzichtig moet rijden.
- Blijf geloven in jezelf. Als je genoeg geoefend hebt, lukt het wel, zelfs op een moeilijk parcours. Laat je niet intimideren door de examinator. Deze keer had ik een vriendelijke examinator, maar de vorige keer was dit niet het geval. De examinatrice maakte toen al een opmerking toen ik
5 meter voorbij het examencentrum was (ik reed niet snel genoeg, zei ze). Haar instructies waren ook allesbehalve duidelijk: ze zei dat ik moest keren "in deze straat", maar toen ik een meter verder reed, zei ze dat ik daar moest keren. ("Je gaat toch niet keren op het kruispunt?") Ik wou in het tweede deel van de straat (het breedste deel), na het kruispunt, keren, maar dat was duidelijk niet haar bedoeling. Op een bepaald moment tijdens het examen klapte ze haar make-upspiegeltje open om haar lippenstift bij te werken. Professioneel is anders, als je het mij vraagt.
-
Ik heb veel gehad aan de tips uit het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online en zeker aan de site van de Rijprof (vooral de filmpjes over parkeren want ik ben echt geen parkeerwonder; dankzij de tips is het toch gelukt). Neem dit zeker eens door voor je het examen aflegt. Ik wil de Rijprof en de mensen van Gratis Rijbewijs Online dan ook hartelijk bedanken!