belgaflyer schreef:Omdat het voorbehouden karakter is bevestigd mag er dus geen gebruik van worden gemaakt om bijvoorbeeld te kruisen.
Dat is het net, het voorbehouden karakter van dat deel van de weg volgt volgens de wegcode enkel uit de
brede wegmarkering.
Er is geen bepaling in de wegcode die aan het deel van de weg afgebakend door de dunne markering een voorbehouden karakter toedicht.
Meer zelfs, er is enkel de bepaling die de "dunne" markering in een op zich ook al slecht en vaag gedefiniëerde parkeerzone een betekenis geeft, die enkel bepaalt dat de voertuigen in de vakken moeten staan.
Of dit stuk weg al dan niet tot de rijbaan behoort wordt niet bepaald.
Of het overrijdbaar is, wordt niet bepaald.
Alle referenties in de wegcode - de vervallen artikels inbegrepen - inzake parkeerzone verwijzen naar de
brede wegmarkering uit 75.2 ...
Met dezelfde gedachtengang kan men dan net zo goed de bushaltes
off-limits maken voor andere bestuurders, want daar is ook niet over bepaald of ze al dan niet tot de rijbaan behoren, noch of ze al dan niet overrijdbaar zijn ...
Anders gezegd. Het Hof stelt dat dergelijke (met dunne lijnen)parkeervakken GEEN deel uitmaken van de rijbaan en benadrukt dat, ingevolge artikel 9.1.1 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, de rijbaan MOET gevolgd worden door de bestuurders.
Graag referentie, want dan stelt het HvC dingen die niet in de wegcode staan.
Dat is ronduit problematisch ...
Hetzelfde HvC stelt immers dat men bij het kruisen nadrukkelijk moet uitwijken - zelfs wanneer men op de eigen weghelft of rijstrook rijdt
- en dus zeker met gebruik making van de volle breedte van de rijbaan, en desnoods ook over gelijkgrondse bermen.
Het is dus vrij essentiëel te weten wat welk deel van de weg net is .