op de parkeerzone staan geen auto's,wat nu ?.

Punten van discussie.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

De Rijprof schreef:@ bibi585
Even gekeken in m'n persoonlijke verzameling foto's die ik aan het aanleggen ben maar dergelijke situatie zit er blijkbaar nog niet tussen.
Zoek maar, je zult het niet gemakkelijk vinden. :D
Tussen m'n persoonlijke foto's zit het inderdaad niet (nog niet) maar dat je dergelijke situaties tegenkomt op de weg ben ik zeker van.
Zeker wanneer je met een vrachtwagen op de baan bent.
Wanneer je het glas van je eigen spiegel in het gezicht krijgt terwijl je met je rechterwiel reeds voorbij de volle lijn in de graskant rijd vergeet je dat nooit meer.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

In de graskant?
Dan is die andere kant van die lijn beslist niet voorbehouden voor stilstaan en parkeren.
Dan spreken we niet over de denkbeeldige rand van de rijbaan. maar gewoon de rand van de rijbaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu ?

Bericht door Inazuma »

belgaflyer schreef:Omdat het voorbehouden karakter is bevestigd mag er dus geen gebruik van worden gemaakt om bijvoorbeeld te kruisen.
Dat is het net, het voorbehouden karakter van dat deel van de weg volgt volgens de wegcode enkel uit de brede wegmarkering.

Er is geen bepaling in de wegcode die aan het deel van de weg afgebakend door de dunne markering een voorbehouden karakter toedicht.

Meer zelfs, er is enkel de bepaling die de "dunne" markering in een op zich ook al slecht en vaag gedefiniëerde parkeerzone een betekenis geeft, die enkel bepaalt dat de voertuigen in de vakken moeten staan.
Of dit stuk weg al dan niet tot de rijbaan behoort wordt niet bepaald.
Of het overrijdbaar is, wordt niet bepaald.

Alle referenties in de wegcode - de vervallen artikels inbegrepen - inzake parkeerzone verwijzen naar de brede wegmarkering uit 75.2 ...



Met dezelfde gedachtengang kan men dan net zo goed de bushaltes off-limits maken voor andere bestuurders, want daar is ook niet over bepaald of ze al dan niet tot de rijbaan behoren, noch of ze al dan niet overrijdbaar zijn ...


Anders gezegd. Het Hof stelt dat dergelijke (met dunne lijnen)parkeervakken GEEN deel uitmaken van de rijbaan en benadrukt dat, ingevolge artikel 9.1.1 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, de rijbaan MOET gevolgd worden door de bestuurders.
Graag referentie, want dan stelt het HvC dingen die niet in de wegcode staan.
Dat is ronduit problematisch ...

Hetzelfde HvC stelt immers dat men bij het kruisen nadrukkelijk moet uitwijken - zelfs wanneer men op de eigen weghelft of rijstrook rijdt :!: - en dus zeker met gebruik making van de volle breedte van de rijbaan, en desnoods ook over gelijkgrondse bermen.

Het is dus vrij essentiëel te weten wat welk deel van de weg net is .
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu?

Bericht door belgaflyer »

Een autobus-, trolleybus- en tramhalte is een zone waar UITSLUITEND het parkeren verboden is. Rijden, stoppen en stilstaan zijn er dus toegelaten.

@ De Rijprof

Ik begeleid persoonlijk gemiddeld drie examens per week. Samen met de ervaringen van lokale collega's gaat het om enkele duizenden examens. Examinatoren verwachten dat de kandidaat-bestuurder in dergelijke situatie de aankomende tegenligger(s) laat passeren alvorens zelf linksom rond het lege parkeervak te rijden.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Toch even Inazuma, de rijprof en belgaflyer en anderen vragen of volgens hen een tegenligger over de 4 parkeervakken rechts in beeld mag rijden.
dannyvho
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 dec 2007, 11:35
Locatie: Gentbrugge

Bericht door dannyvho »

Jawel (aan- of afwezigheid van container heeft zelfs geen invloed).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Toch even Inazuma, de rijprof en belgaflyer en anderen vragen of volgens hen een tegenligger over de 4 parkeervakken rechts in beeld mag rijden.
Natuurlijk mag dat. Deze wegmarkeringen zijn niet een denkbeeldige rand van de rijbaan.

@ Belgaflyer
Ik begeleid persoonlijk gemiddeld drie examens per week. Samen met de ervaringen van lokale collega's gaat het om enkele duizenden examens. Examinatoren verwachten dat de kandidaat-bestuurder in dergelijke situatie de aankomende tegenligger(s) laat passeren alvorens zelf linksom rond het lege parkeervak te rijden.
Als dat zo is, moeten die examinatoren die dàt verwachten dringend hun kennis wegcode bijschaven. Er is nergens iets in de wegcode dat verbiedt om over parkeervakken te rijden als die op de rijbaan zijn geschilderd. Idem met autobushaltes. Stoppen voor een leeg parkeervak is het verkeer hinderen.
De examinatoren in mijn regio verwachten het omgekeerde n.l. dat je gewoon over de parkeervakken rijdt wanneer het kruisen moeilijk kan wegens een te smalle rijbaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Toch even dit:

De RIJBAAN dient om op te rijden.

Als er een denkbeeldige rand van de rijbaan is, wil dit zeggen dat qua materiaal de rijbaan blijkbaar breder is, maar aan die lijn stopt het gedeelte rijbaan.

Het gedeelte ernaast is bestemd om te parkeren of om stil te staan.
Er staat in de wegcode niet geschreven dat dat ook dient om op te rijden.

Ik herinner mij dat, toen ik de site op het internet heb geplaatst, er mij langs verschillende kanten gesignaleerd is om dat uitdrukkelijk te vermelden.

En daar zitten we bij de BREDE WITTE RAND
Als die witte lijn breed is, dan mag je op het gedeelte ernaast niet rijden.
Het is dan immers geen gelijkgrondse berm.
Als dat een dunne rand is (zoals op de foto) mag je daarover wel rijden, want het is nog altijd rijbaan met vakken op getekend.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Bij mij staan de parkeervakken links in beeld ma soit.
Wanneer een tegenligger mij hier doet stoppen voor deze container omdat ie niet over die parkeervakken wil rijden aanzie ik dat als een vorm van agressie want waarom zou er anders een bord geplaatst zijn dat er op die parkeervakken niet mag geparkeerd of gestationeerd zijn.
Wanneer je er niet mag overrijden lijkt dit bord me in dit geval toch overbodig.
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu?

Bericht door belgaflyer »

Komende uit de richting van de fotograaf.

Ik verleen voorrang aan de bestuurders die eventueel uit de tegenovergestelde richting aankomen gezien de container (als obstakel) mijn zichtbaarheid (naar de tegenliggers toe), en die van de tegenliggers (naar mij toe) hindert. Naar analogie met de voorziene rechtsregels.

Komende uit de tegenovergestelde richting.

Ik verleen geen voorrang maar probeer indien de breedte van de rijbaan dit toelaat de parkeerzone te vermijden. Eventueel wordt ik geholpen door het geplaatste verkeersbord (indien ik toch genoodzaakt ben een gedeelte van de parkeerzone te gebruiken).

De wegbeheerder heeft hier bovendien met het (naar ik vermoed) stilstaan- en parkeerverbod de overgebleven zichtbaarheid gewaarborgd.

Zonder de container moet ik, komende uit de tegenovergestelde richting, voorrang verlenen aan tegenliggers én linksom omheen de parkeerzone rijden.

Heeft er iemand de breedte van de langsmarkering van de parkeerzone gemeten. Dit moet dus beduidend smaller zijn dan ONGEVEER 20cm. En dat moet een kandidaat-bestuurder inschatten?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Gevonden op wegcode.be

http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 063.0.html
Je mag niet rijden op zo'n parkeerstroken (artikel 75.2), en niet op de verdrijvingsvlakken (77.4).
Maar, wanneer het kruisen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm (parkeerstrook) volgen (...) (artikel 15.3).
En, wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm (parkeerstrook) volgen (...) (artikel 16.5).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Toch even Inazuma, de rijprof en belgaflyer en anderen vragen of volgens hen een tegenligger over de 4 parkeervakken rechts in beeld mag rijden.
De afbakening van de parkeerplaatsen lijkt me smaller dan de rechter rand van de rijbaan, maar anderzijds ook minstens even breed of zelfs breder dan de linker rand van de rijbaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Inazuma

En mogen ze of mogen ze niet?
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:@ Inazuma

En mogen ze of mogen ze niet?
Is dat Boechout (richting Hove) :?:


Daarvan weet ik dat de wegmarkeringen smalle markeringen zijn en dus niet de denkbeeldige rand van de rijbaan uitmaken maar "parkeervakken" zijn in de stijl van wat je op een parking terugvindt.

Daarvan is nergens bepaald dat ze bijzondere betekenis hebben tov het verkeer op de rijbaan..

Ik rij daar altijd over als er geen auto's staan.
Fred M.

Bericht door Fred M. »

Volgens het MB 11/10/1976 art. 17.2 en 19.4 is er wel degelijk een verschil tussen markering (breedte ± 10 cm – soms alleen de hoeken aangeduid) die de plaats aanduidt waar voertuigen moeten worden opgesteld binnen een parkeerzone en de markering die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt (breedte ± 20 of 25 cm afhankelijk of er rijstroken zijn of niet) en waardoor het gedeelte rechts ervan gelegen voorbehouden is voor het stilstaan en parkeren. Zo ontstaat een “parkeerzoneâ€
Plaats reactie