Quads vallen al naargelang hoe ze ingeschreven staan of welke motorisatie ze hebben onder verschillende regelingen (er zijn ook quad-bromfietsen ...lol schreef:Ik vind dat hij ergens een punt heeft.
Punt 1 het is "dom" dat het nergens gespecifieerd staat speciaal voor dergelijke voertuigen en de richtlijnen hiervan
Je moet de voorwaarden om ermee te rijden dan ook zoeken volgens die gegevens.
Eenvoudig is het echter niet altijd ...
Ook om met een auto alleen te rijden met een voorlopig rijbewijs B moet je 20 uur rijopleiding gevolgd hebben.Punt 2 het is niet verboden om met een quad te rijden met een L ZONDER passagier EN met een voorlopig rijbewijs uiteraard. dus die zever van je moet daar het 20 uur lessenpakket voor hebben is... jah gewoon zever.
Zonder die 20 uur opleiding zal je met begeleider moeten rijden.
Dat is met een quad (vierwieler met motor) net hetzelfde.
Die opleiding is een minimum-verzekering dat de leerling bestuurder tenminste weet waar hij mee bezig is, en iets of wat veilig losgelaten kan worden in het verkeer ...
De 20 uur professionele rijopleiding zijn een minimum om te zorgen dat de kandidaat redelijk veilig de weg op kan.Punt 5 Persoonlijk vindt ik ook dat mensen die 20uur lessen nemen bevooroordeeld worden toz van anderen omdat zij zelf dan wel zonder begeleider mogen rondrijden. terwijl dit enkel met geld te maken heeft (hoeveel lessen je al genomen hebt) en niet met hoe goed die persoon kan rijden.
Een kandidaat die na 20 uur onvoldoende veilig de baan op kan, mag normaal geen bekwaamheidsattest krijgen van de rijschool.
Wie deze opleiding volgt, moet wel een jaartje langer wachten.
Voorlopig rijbewijs zonder begeleider krijg je pas vanaf 18.
Met begeleider kan vanaf 17 jaar .
Met de vrije begeleiding kan je je rijbewijs hebben tegen dat de kandidaat bestuurder voor een voorlopig rijbewijs zonder begeleider voor het eerst alleen de baan op mag ...
Hoezo ... benadeeld
Daarvoor moet er niet eens een L aanhangen ...geloof mij ik heb al prutsers alleen zien rijden met een L die het HELEMAAAAAAAAAAL niet verdienen en visa versa.