Moeilijk Vragen B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael, met die kiezel, de ABS en nog veel meer factoren kun je rekening houden in de gemiddelde remvertragingsfactor. Banden sneuvelen niet zonder oorzaak als je weet dat je met banden in slechte toestand rijdt, dan geeft de formule nog altijd een correct resultaat, doch met een geringere zekerheidsfactor.

Als je ooit voor de rechter zou staan, en hij zegt jou dat, op basis van de remsporen, een expert jouw aanvankelijke snelheid op 80 km/h bepaald heeft, dan geef ik je de goede raad de berekening niet in twijfel te trekken met een verhaaltje van een kiezelsteentje, want dat gaat gegarandeerd zwaar in jouw nadeel uitvallen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Rafael, met die kiezel, de ABS en nog veel meer factoren kun je rekening houden in de gemiddelde remvertragingsfactor. Banden sneuvelen niet zonder oorzaak als je weet dat je met banden in slechte toestand rijdt, dan geeft de formule nog altijd een correct resultaat, doch met een geringere zekerheidsfactor.

Als je ooit voor de rechter zou staan, en hij zegt jou dat, op basis van de remsporen, een expert jouw aanvankelijke snelheid op 80 km/h bepaald heeft, dan geef ik je de goede raad de berekening niet in twijfel te trekken met een verhaaltje van een kiezelsteentje, want dat gaat gegarandeerd zwaar in jouw nadeel uitvallen.
Uiteraard. De berekeningen kloppen ongeveer, maar niet exact zoals jij aanhaalde Dat was gewoon mijn punt Beetje muggenziften, maar toch ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: De berekeningen kloppen ongeveer, maar niet exact zoals jij aanhaalde. Dat was gewoon mijn punt
Daar heb je inderdaad een punt. In de praktijk zal je immers bij het resultaat een zekere foutmarge in + of - moeten rekenen. Vandaar dat ik ook schreef dat het resultaat van de berekeningen een minimum veiligheidsafstand aangeeft. Het is beter iets meer afstand te laten.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik ga mee muggenziften, want er hoeft geen kiezel te zijn om het niet te doen kloppen.
Verschillende auto's hebben verschillende banden (profiel, grootte, kwaliteit materiaal misschien zelfs), dus een andere schuifwrijvingscoëfficiënt. Verschillende auto's hebben een verschillende staat van de remmen. Verschillende auto's hebben een verschillend effect van snelheidsdaling zogauw je het gaspedaal loslaat. Zo kan ik nog even doorgaan.

Zoals Rafael terecht opmerkt, er is een formule in elkaar geknutseld voor de gemiddelde auto. Het zal het misschien benaderen maar hoe meer jouw auto afwijkt van het gemiddelde hoe meer de stopafstand afwijkt.
Dat was mijn punt. Niet zo exact toch? Maar goed, dat houdt de natuurkundigen en wiskundigen weer aan het werk.

Of wil jij mij wijsmaken dat een BMW GTR 3 dezelfde stopafstand heeft als een Opel Kadett en een lelijk eendje van de jaren 70 om maar even 3 uitersten te noemen?
Rafael
Administrator
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: @ BBB:

Het is wel degelijk mogelijk de stopweg exact te berekenen.
Niet akkoord, theoretisch kan je alles berekenen, maar je kan niet berekenen dat er net een kiezel onder je wielen zit, of dat je ABS even doorslipt, of dat je band sneuvelt, ... Onvoorziene omstandigheden, berekeningen zijn enkel theoretisch. Praktisch is niets te berekenen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Re: Moeilijk Vragen B

Bericht door gast »

Rafael schreef:
Anonymous schreef: op mijn theoretisch examen kreeg ik de vraag of een auto een vrachtwagen mocht inhalen. Er stond een bord dat bedoelde dat men max 80 per uur mag rijden op deze weg
de meerkeuze was

a. Ja
b. Ja als je niet meer rijd dan 80 per uur
c. nee

ik had b gekozen en dit was fout ! Waarom ?
Omdat A het juiste antwoord was? De 80 km/u was enkel van toepassing voor de vrachtwagen, er hing nog een bordje onder dat bord van 80 km/u. Die vraag gaat dus al minstens 1 jaar &amp 4 maand mee, want toen had ik identiek dezelfde Ik zie de foto nog voor me Moest het een troost zijn, ik had op dat moment het onderbord ook gemist... Maar ik was er wel door in totaal
Ja die foto is getrokken op het viaduct van Vilvoorde, ik had de vraag vandaag ook
Plaats reactie