Juliet schreef: 01 nov 2024, 10:43
als ik als begeleider mijn nonkel aangeef, mag hij dan ook zijn plus-kinderen na mij of tegelijk leren rijden?
Opletten op de volgorde
Jij moet eerst begeleid worden
De mogelijke uitzondering geldt immers voor de (plus)kinderen ea
Maar niet voor jou als je nonkel al eerder 1 van die kinderen begeleidde ...
Artikel 3 § 2. De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :
d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van:
1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;
2° zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;
3° de kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen van zijn echtgenoot of van de persoon waarmee hij wettelijke samenwoont of een feitelijk gezin vormt.
Het samenwonen van de begeleider en de persoon waarmee hij verklaart een feitelijk gezin te vormen, vloeit voort uit de informatie bedoeld in artikel 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;
Hij woont met 1 van de 2 wettelijk samen.
Daar kan hij dan al begeleider voor zijn volgens 1°
Voor het andere pluskind geldt 3°
Hij moet getrouwd zijn met, of samenwonen (feitelijk of wettelijk) met één van hun ouders