Ik heb altijd problemen gehad op school voordat ik aan mijn exame begin en tijdens het exame ik heb altijd te veel zenuwen ookal zeer goed geleerd(ik haal dan goed op mijn examen) maar gewoon door die zenuwen maak ik domme fouten waardoor ik misschien 3% meer kan halen dat is eenmalig bij mij zoBrent Geerts schreef:Dat weet ik niet, nee.Kingsley schreef: Weet u wel hoeveel zenuwen ik heb voor die praktijkexamen? ik ben 100% zeker dat ik erge domme fouten ga doen door zenuwen te krijgen tijdens het examen![]()
Maar als je goed geoefend hebt, en je begeleider heeft je alles goed uitgelegd, zal je dat wel lukken.
Denk maar dat de examinator een gewone passagier is die je goed kent.
Versnelling bij heuvel(s)
-
User10373
Re: Versnelling bij heuvel(s)
-
GRO
- Administrator
Dan is het misschien nog niet het moment om examen te gaan afleggen.Weet u wel hoeveel zenuwen ik heb voor die praktijkexamen? ik ben 100% zeker dat ik erge domme fouten ga doen door zenuwen te krijgen tijdens het examen
Lees ook eens de pagina's in ons praktijkboek over zenuwen hebben voor het praktijkexamen en wat je eventueel ertegen kunt doen.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
-
Inazuma
Je gaat ongetwijfeld door de "zenuwen" fouten maken wanneer je je blijft fixeren op welke versnelling in welke omstandigheden "MOET" gebruikt worden.Kingsley schreef:Weet u wel hoeveel zenuwen ik heb voor die praktijkexamen? ik ben 100% zeker dat ik erge domme fouten ga doen door zenuwen te krijgen tijdens het examen
Als je zo in "hokjes" denkt, ga je op de weg vaak in situaties terechtkomen die buiten je voorziene "hokjes" vallen ...
Dat geldt niet enkel daar, maar gewoon overal.
Als je dat nog niet kan, ben je eigenlijk niet klaar voor het examen.
Als je tegen 30 over een verhoogde inrichting kan rijden, zal dat normaal in 3de kunnen.
Na de inrichting kan je dan rustig weer versnellen in 3de en hoef je niet te zitten schakelen ...
Moet je trager rijden, zal je best mogelijk ook wel een versnelling lager moeten ... of kunnen.
Je kan horen en voelen of je motor een bepaalde combinatie van snelheid, versnelling, en motorbelasting "leuk" vindt.
Wanneer dat niet zo is, had je al eerder naar een andere, meer geschikte versnelling moeten schakelen ...
Dat is 1 van de dingen die je tijdens de oefenperiode moet leren.
-
Sanne87
Toen ik rijlessen volgde, heb ik geleerd om altijd terug te schakelen naar 2e voor een verhoogde inrichting. Krijg je een opmerking als je dit zou doen, terwijl het ook in de 3e versnelling zou kunnen?
-
Inazuma
Je laten terugschakelen is een manier om zeker te maken dat je vooraf voldoende gaat afremmen en niet te snel over drempels gaat rijden - want dàt is iets wat men op het examen niet graag ziet ...Sanne87 schreef:Toen ik rijlessen volgde, heb ik geleerd om altijd terug te schakelen naar 2e voor een verhoogde inrichting. Krijg je een opmerking als je dit zou doen, terwijl het ook in de 3e versnelling zou kunnen?
Je gaat daar niet direct opmerking over krijgen, het kàn immers ook.
Maar door in 3de te (blijven) rijden wanneer dat mogelijk is, en meer de snelheid te regelen met het gaspedaal, kan je vloeiender rijden zonder overmatig geschakel.
Je kàn 30 rijden in 4 versnellingen
1ste : beetje racen
2de : gaat, maar moet je niet (blijven) doen als je langere stukken aan 30 km/u moet blijven rijden.
3de : gaat ook, met lagere toerentallen, lager verbruik, maar is niet noodzakelijk een goede keuze in bochten
4de : gaat, afhankelijk van de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak, maar is extreem laagtoerig, mogelijk zelfs op het vrijlooptoerental en dan kan je niet meer remmen "op de motor" zonder terugschakelen, zeer hoge motorbelasting en amper mogelijkheid tot versnellen (met nog zwaardere belasting als gevolg)
Van die 4 mogelijkheden, is duidelijk dat 2de en 3de versnelling de "normale" keuzes gaan zijn., en 1ste en 4de te mijden zijn.
Welke van die 2 aangewezen versnellingen je kiest, hangt dan af van de omstandigheden.
-
User10373
Als je over een drempel gaat ga je niet precies met 30 maar meestal met 26-27-28-29 dat lijkt me toch iets te weinig om met versnelling 3 te gaan of heb ik het mis?Inazuma schreef:Je laten terugschakelen is een manier om zeker te maken dat je vooraf voldoende gaat afremmen en niet te snel over drempels gaat rijden - want dàt is iets wat men op het examen niet graag ziet ...Sanne87 schreef:Toen ik rijlessen volgde, heb ik geleerd om altijd terug te schakelen naar 2e voor een verhoogde inrichting. Krijg je een opmerking als je dit zou doen, terwijl het ook in de 3e versnelling zou kunnen?
Je gaat daar niet direct opmerking over krijgen, het kàn immers ook.
Maar door in 3de te (blijven) rijden wanneer dat mogelijk is, en meer de snelheid te regelen met het gaspedaal, kan je vloeiender rijden zonder overmatig geschakel.
Je kàn 30 rijden in 4 versnellingen![]()
1ste : beetje racenbeter maar niet doen dus.
2de : gaat, maar moet je niet (blijven) doen als je langere stukken aan 30 km/u moet blijven rijden.
3de : gaat ook, met lagere toerentallen, lager verbruik, maar is niet noodzakelijk een goede keuze in bochten
4de : gaat, afhankelijk van de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak, maar is extreem laagtoerig, mogelijk zelfs op het vrijlooptoerental en dan kan je niet meer remmen "op de motor" zonder terugschakelen, zeer hoge motorbelasting en amper mogelijkheid tot versnellen (met nog zwaardere belasting als gevolg)
Van die 4 mogelijkheden, is duidelijk dat 2de en 3de versnelling de "normale" keuzes gaan zijn., en 1ste en 4de te mijden zijn.
Welke van die 2 aangewezen versnellingen je kiest, hangt dan af van de omstandigheden.