Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
jero

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door jero »

ewoud schreef:Mijnheer,

Volgens de huidige regelgeving kan u inderdaad na twee jaar in het bezit te
zijn van een rijbewijs geldig voor categorie A beperkt tot motorfietsen met
een vermogen niet hoger dan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van
ten hoogste 0.16 kW per kg, overschakelen naar een rijbewijs geldig voor
het besturen van alle motorfietsen.

Er zal inderdaad begin 2013 een wijziging in deze regeling komen, maar u
zal door een overgangsmaatregel wel degelijk na twee jaar uw rijbewijs voor
het besturen van alle motorfietsen kunnen aanvragen.

Hoogachtend,

Dit is het antwoord dat ik gekregen heb van de overheid op mijn eerdere vraag die ik hier ook heb gepost. Iedereen die dit dus momenteel heeft behaald of voor de nieuwe maatregel ingaat dit zal behalen zit dus safe. :)

grtz
yes!! want ik heb mijn rijbewiijs A- 2 jaar op 27/01/2013
en was al in paniek had al in politie bureau gaan vragen maar daar konden ze me niet verder helpen
dus eens beginnen zoeken en resultaat
zeer tevreden en dank voor de info :D
Dominik

Bericht door Dominik »

Als je theorie examen op 16december 2012 Voor motor (vermogen kleiner als 25kw) aflegt en slaagt,
en hierna 6uur les volgt en deze beëdigt voor 19janurari 2013, heb je dan nog recht op een rijbewijs A <25kw op 16maart 2013?
Mits er op mijn theorie examen staat dat ik geslaagd ben voor theorie van rijbewijs A <25kw en niet A1
en omdat ik mijn lessen ook heb gevolgd met een motor begrenst op 25kw en niet op 11kw.

Groetjes,
Dominik
Robin

Bericht door Robin »

Beste

Ik heb eergisteren mijn theorie gehaald voor het volwaardig rijbewijs A(ben 21jaar). Stel ik haal mijn praktijk niet voor de nieuwe regelgeving, heb ik dan wel nog recht op het onbegrensde rijbewijs? Op de rijschool wisten ze dit ook niet. Lessen starten in september maar ik moest maar eens tegenslag krijgen en daardoor niet op tijd examen kunnen doen...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Er zijn geen overgangsmaatregelen voor houders van een voorlopig rijbewijs A.
Je legt het examen af onder de dan geldende regeling.

Zorgen dat je voor januari geslaagd bent dus !
Gast

Bericht door Gast »

De verschilden categorieën zijn die ook te doorlopen als je reeds 40 jaar bent en voor een motorrijbewijs wilt gaan.

Ik vermoed volgens hetgeen ik lees dat ik meteen voor een À kan gaan.

Klopt dit?

Mies
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Vanaf 24 jaar kan je rechtstreeks gaan. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Iedereen zegt me om nog in 2012 te gaan voor rijbewijs À ipv in 2013

Maar als ik 40 jaar ben verandert er voor mij dan eigenlijk niets als ik het goed begrijp ofwel? Dus maakt het weinig uit dat ik in 2012 ga of in 2013 en is dit enkel voor de jeugd onder de 24 belangrijk dat ze nog dit jaar gaan

Of zie ik dit verkeerd

Mies
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Zoals ik reeds schreef kan jij rechtstreeks gaan dus is er inderdaad geen probleem.
is dit enkel voor de jeugd
Ik ben er bijna 46 en nog steeds jeugd. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben reeds de 24 gepasseerd, dus ik veronderstel ook dat ik dus geen rekening hoef te houden met de veranderende wetgeving. Hoewel ik me dan wel afvraag of het examen ook niet moeilijker ging worden. Nu heb ik net mijn voorlopig rijbewijs gehaald, het maakt voor mij dus wel een verschil of ik me nog moet haasten en dit voor jan '13 moet afleggen of dat ik gewoon op mijn gemak kan oefenen en dan voor de zomervakantie 2013 es kan gaan voor het praktijkexamen.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Voor jou verandert er dan volgend jaar eigenlijk niets.
Maar wacht niet tot het laatste moment - even voor de zomer - om examen te gaan doen.
Als het tegenvalt moet je nog een 2de poging doen, en de afspraken zijn vaak beperkt.

Veel oefenen, en als het goed gaat, eventueel nog voor de winter examen doen.

In de winter valt het motorrijden bij de meesten toch een paar tot 5 maanden stil, en dan moet je in de lente eigenlijk zo goed als opnieuw beginnen wegens nog onvoldoende routine en ervaring opgedaan.

Van een verandering van het examen zelf is er VZVIW (nog ?) geen sprake.
Gast

Bericht door Gast »

Als je boven de 24 jaar bent kan je meteen voor je A gaan.
Met 6 + 2 lessen kom je er dit jaar vanaf.
Klopt dit dat het vanaf 2013 dubbel zoveel lessen worden?
Heb gehoord dat je dan 12 lessen VERPLICHT bent te nemen.

wat is hiervan aan?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

wat is hiervan aan?
http://www.gratisrijbewijsonline.be/afb ... il2011.pdf
Hier kan je lezen wat er allemaal verandert
een motorrijder

Bericht door een motorrijder »

Inazuma schreef:Er zijn geen overgangsmaatregelen voor houders van een voorlopig rijbewijs A.
Je legt het examen af onder de dan geldende regeling.

Zorgen dat je voor januari geslaagd bent dus !
Is het nog steeds zo dat er geen overgangsmaatregelen zouden zijn voor houders van een voorlopig motorrijbewijs?
Ik heb vernomen dat er in 'Motoren en Toerisme' zou staan dat iedereen die voor 19 januari 2013 een voorlopig rijbewijs A behaald heeft, zijn examen kan afleggen zolang de geldigheid van dat rijbewijs strekt. Maar bedoelen ze dat dan nog steeds in het oude systeem? Ik zou denken van wel, anders vermelden ze dat toch niet?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

een motorrijder schreef: Is het nog steeds zo dat er geen overgangsmaatregelen zouden zijn voor houders van een voorlopig motorrijbewijs?
Blijkbaar zijn die er wel : zie onder.
Ik heb vernomen dat er in 'Motoren en Toerisme' zou staan dat iedereen die voor 19 januari 2013 een voorlopig rijbewijs A behaald heeft, zijn examen kan afleggen zolang de geldigheid van dat rijbewijs strekt.
Dat is gebruikelijk zo hé.

Maar zo te lezen gaat men in dit geval wel wat verder dan gebruikelijk ... het volstaat de theorie gedaan te hebben voor 19/1/2013 :!:

Art. 56. Artikel 85 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 december 2001 en 14 december 2006, wordt vervangen als volgt :
« Art. 85. De kandidaten die vóór 19 januari 2013 geslaagd zijn voor het theoretisch examen voor categorie A worden onderworpen aan de voor deze datum van kracht zijnde bepalingen betreffende de scholing, het praktisch examen en de afgifte van het rijbewijs. ».
een motorrijder

Bericht door een motorrijder »

Merci. Net de info die ik zocht :)
Plaats reactie