Vraag 133 rijbewijs A, theorievragen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
de rijprof

Re: Vraag 133 rijbewijs A, theorievragen

Bericht door de rijprof »

Allemaal goed en wel dat de motorrijder een manoeuvre zou doen maar dit onslaat, volgens mij, auto B niet van zijn voorrangsplicht, n.l. voorrang aan rechts verlenen.

Ik denk dat je uitspraken van cassatie altijd moet bekijken in hun specifieke situatie.

Wanneer je die denkpiste zou volgen, zou het er op neer komen dat een bestuurder die een kruispunt nadert met voorrang aan rechts geen voorrang meer zou moeten verlenen wanneer die straat volgeparkeerd staat... :roll:
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Allemaal goed en wel dat de motorrijder een manoeuvre zou doen maar dit onslaat, volgens mij, auto B niet van zijn voorrangsplicht, n.l. voorrang aan rechts verlenen.
De voorrangsverplichting bij het uitvoeren van een maneuver bestaat ook tegenover bestuurders die zelf verkeersregels overtreden.
Ook weer zo'n Cassatie-arrest.
Bestuurder B kan dus zelfs geen fout tegen de voorrangsregel 12.3.1 verweten worden indien bestuurder A een maneuver uitvoerde ...

Cassatie-arresten gaan inderdaad altijd over een specifieke situatie - nl. de beoordeling door de rechter(s) van de situatie waarover het Hof zich uitspreekt - maar dat betekent allerminst dat ze enkel in die specifieke situatie van toepassing zouden zijn.

Maar zeer weinig mensen beseffen de volle draagwijdte van het begrip maneuver en al de rechtspraak die er rond hangt, en nog minder herkennen wat een maneuver juridisch is in de praktijk.

Dat je stevige bedenkingen hebt bij de arresten van het Hof van Cassatie daar kan ik in komen.
Feitelijk betekent dat dus zware bedenkingen bij de wegcode, want het Hof past de wegcode juridisch toe zoals het oordeelt dat de politici ze geschreven hebben - en die bedenkingen heb ik ook.

Maar als je je eigen mening boven de staande arresten van Cassatie gaat stellen, dan stop ik daar mijn tijd niet verder in ...
de rijprof

Maar als je je eigen mening boven de staande arresten van Cassatie gaat stellen, dan stop ik daar mijn tijd niet verder in ...
Inazuma, ik stel niet mijn eigen menig boven de arresten van Cassatie.
Ik heb grote bewondering voor jouw kennis terzake.
Toch heb ik hier mijn bedenkingen over waarbij ik met grote ogen sta te kijken en zelfs een beetje verward.

Stel u eens in de plaats van een lesgever.
Wat moet de lesgever vertellen aan zijn leerling die deze vraag stelt?
En wat moet je doen, als je een examenrit maakt, in deze situatie?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Toch heb ik hier mijn bedenkingen over waarbij ik met grote ogen sta te kijken en zelfs een beetje verward.

Stel u eens in de plaats van een lesgever.
Wat moet de lesgever vertellen aan zijn leerling die deze vraag stelt?
En wat moet je doen, als je een examenrit maakt, in deze situatie?
De simpele vaststelling is dat het niet meer mogelijk is de voorrangsregels uit te leggen zonder te vervallen in een constant en onvolgbaar als, maar als, indien, behalve, tenzij, dan, ...

Als er geen voorrangsborden de voorrang regelen, en als er geen lichten de toegang tot de bewuste plaats regelen.
Dan pas val je terug op de voorrangsregels.

En dan is het allereerste wat je moet doen, gaan zien welke bestuurder een maneuver doet.
Doet er 1 bestuurder een maneuver, dan is die voorrangsplichtig.
Doen beiden een maneuver, dan geldt onderling de voorrang van rechts.
Doet geen van beide een maneuver, dan pas val je terug op de gebruikelijke voorrangsregels die iedereen ooit wel eens geleerd heeft.
de rijprof

Ik wil dat allemaal best aannemen maar...
hoe vertel je dat aan leerling bestuurders (theorie)
en hoe moet een leerling bestuurder handelen tijdens een examenrit (praktijk)?

Idem met keren in een straat waarbij een andere auto omheen jouw auto zou moeten rijden en een manoeuvre zou doen.
Ik denk dat een examinator dat toch even anders ziet en verwacht dat de bestuurder die keert, voorrang geeft.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Ik wil dat allemaal best aannemen maar...
Het is de correcte toepassing van de wegcode.
Volgens de instantie die bij betwistingen uiteindelijk over schuld of onschuld zal beslissen ...
hoe vertel je dat aan leerling bestuurders (theorie)
Door de rechtspraak over maneuvers in de theorie over de voorrang te integreren.
De cursisten komen en betalen voor een degelijke, professionele opleiding.
Ik zou verwachten dat de regelgeving inzake voorrang daar een belangrijk onderdeel van is ...

Als je enkel de in de wegcode opgesomde maneuvers aanhaalt, gaan je cursisten later nog voor verrassingen komen te staan - met wat geluk in positieve zin, maar doorgaans in negatieve zin.

De belangrijkste elementen van de cassatie-rechtspraak inzake maneuvers heb ik al eerder meermaals aangehaald.
en hoe moet een leerling bestuurder handelen tijdens een examenrit (praktijk)?
Volgens de rechtspraak, want dat is immers de correcte toepassing van de wegcode ...
Idem met keren in een straat waarbij een andere auto omheen jouw auto zou moeten rijden en een manoeuvre zou doen.
Ik denk dat een examinator dat toch even anders ziet en verwacht dat de bestuurder die keert, voorrang geeft.
Dat is dus eigenlijk een foute interpretatie vanwege de examinatoren indien de achterop komende bestuurder zelf ook een maneuver moet doen.

Eens de kerende bestuurder half gekeerd is, kan de achteropkomende bestuurder doorrijden.
Die doet daarbij geen maneuver meer en moet dan ook voorrang krijgen.
De kerende bestuurder dient hiervoor zijn maneuver te onderbreken (= voldoen aan de voorrangsverplichting).

Waanzin, maar het is de wegcode.
Dura lex, sed lex in het deweveriaans ...
Plaats reactie