Dat je vermoeid bent na 7 uur rijles is niet te verwonderen: je begint met iets totaal onbekend, moet je volop concentreren, moet opletten om niet te vallen, alle handelingen correct uitvoeren, en dat dan nog bij temperaturen dicht bij het vriespunt...
Ik ben zelf een vrij ervaren motorrijder, rijd elk jaar zowat 22.000 km door weer en wind, en ben voorzien van degelijke winterkledij en -toebehoren, heb verwarmde handvatten; ik ben zondag een ritje gaan maken van een tweetal uren en was niet ontevreden dat ik achteraf een warme choco in handen kreeg...
't Zag er warmer uit dan het was...
eerste maal met eigen moto op de weg
-
Stefan Peeters
- Administrator
Re: eerste maal met eigen moto op de weg
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
bert.covens
Ik begrijp die tactiek ook niet zo goed. Het is immers iets totaal nieuw, er komen heel veel dingen op je af. En het lijkt me verstandiger om dus zeker de eerste les in tijd te beperken. Zo krijg je toch de kans om alles eventjes te laten bezinken. En alle opgedane indrukken te verwerken. En dan kan je de volgende lestijd vol frisse moed weer verder. De lesuren die je dan aangeboden krijgt, zijn dan volgens mij veel waardevoller dan alles rink aan 1 stuk. Want alles rink aan 1 stuk, dan ben je al stikkapot eer je halverwege bent, en je krijgt niet eens de tijd om alles rustig te verwerken.....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Stefan Peeters
- Administrator
'k Zal een van de dagen eens wat meer uitleg vragen over die tactiek, ik ken een van de instructeurs van rijschool Dirk
Er zal meer dan waarschijnlijk toch wel een reden achter zitten.
Er zal meer dan waarschijnlijk toch wel een reden achter zitten.
(J. Cruijff)
-
wim600008149
Ik heb es wat verhoudingen kg / pk zitten uitrekenen voor een aantal auto's, en daartussen de voornoemede Kawa en Guzzi geplaatst. Er werd daar eerder in dit topic namelijk over gesproken. De massa's zijn de rijklare massa's, dus gewoon een volle tank. Nu weet ik wel dat je er in princiepe je eigen gewicht moet bijtellen wil je 't voor jou persoonlijk uitrekenen, en ook dat ons gewicht een grotere invloed zal hebben bij een moto dan bij een auto, maar volgend lijstje geeft toch een interessante indruk :
Kawasaki ER 6 : 204 kg / 72 pk = 2,83 kg/pk
Porsche 911 Turbo (2010) : 1637 kg / 500 pk = 3,27 kg/pk
BMW M3 (2010) : 1655 kg / 420 pk = 3,9 pk / kg
Moto Guzzi Breva 750 : 198 kg / 48 pk = 4,12 kg/pk
Bently Continental GTC Speed (2009) : 2575 kg / 610 pk = 4,22 kg/pk
VW Golf GTI (2010) : 1373 kg / 207 pk = 6,6 kg/pk
Audi A4 2.0 TFSI (2010) 1500 kg / 211pk = 7,11 kg/pk
Dus voor wat betreft verhouding vermogen/gewicht zijn motorfietsen idd veel krachtiger dan ik dacht. Geen wonder dat het voor een beginneling bijna ondoenbaar is om in eerste versnelling zonder schokken te rijden...

Kawasaki ER 6 : 204 kg / 72 pk = 2,83 kg/pk
Porsche 911 Turbo (2010) : 1637 kg / 500 pk = 3,27 kg/pk
BMW M3 (2010) : 1655 kg / 420 pk = 3,9 pk / kg
Moto Guzzi Breva 750 : 198 kg / 48 pk = 4,12 kg/pk
Bently Continental GTC Speed (2009) : 2575 kg / 610 pk = 4,22 kg/pk
VW Golf GTI (2010) : 1373 kg / 207 pk = 6,6 kg/pk
Audi A4 2.0 TFSI (2010) 1500 kg / 211pk = 7,11 kg/pk
Dus voor wat betreft verhouding vermogen/gewicht zijn motorfietsen idd veel krachtiger dan ik dacht. Geen wonder dat het voor een beginneling bijna ondoenbaar is om in eerste versnelling zonder schokken te rijden...
-
Stefan Peeters
- Administrator
Ik heb het net voor mijn motorfiets ook even uitgerekend via jouw formule: ik kom op 1.45 kg/pk...
Maar niet dat is de reden voor het schokkend rijden in 1ste versnelling. Het schokkend rijden heeft te maken met de karakteristiek van een injectiegevoede motor.
Er is bij een motor met injectie sprake van een on/off effect. Ook een auto heeft daar last van, maar het schokken wordt daar eigenlijk al voor een groot deel getemperd door de massa van het voertuig zelf.
Je zal merken dat je na een tijd bij zeer lage snelheid minder schokkerig zal rijden, doordat je het gashendel eigenlijk minder beweegt. Je krijgt in feite meer "feeling", waardoor je preciezer aan het hendel draait.
Daardoor ga je het aan/uit-effect van de injectie een beetje tegen.
Wat ook kan helpen is een beetje gas geven en tegelijkertijd met je achterrem de motorfiets wat tegenhouden. Lijkt onlogisch, maar het werkt wel...
Maar niet dat is de reden voor het schokkend rijden in 1ste versnelling. Het schokkend rijden heeft te maken met de karakteristiek van een injectiegevoede motor.
Er is bij een motor met injectie sprake van een on/off effect. Ook een auto heeft daar last van, maar het schokken wordt daar eigenlijk al voor een groot deel getemperd door de massa van het voertuig zelf.
Je zal merken dat je na een tijd bij zeer lage snelheid minder schokkerig zal rijden, doordat je het gashendel eigenlijk minder beweegt. Je krijgt in feite meer "feeling", waardoor je preciezer aan het hendel draait.
Daardoor ga je het aan/uit-effect van de injectie een beetje tegen.
Wat ook kan helpen is een beetje gas geven en tegelijkertijd met je achterrem de motorfiets wat tegenhouden. Lijkt onlogisch, maar het werkt wel...
(J. Cruijff)
-
wim600008149
Ah ok, maar desalnietemenin zal ik waarschijnlijk het vermogensverschil wel kunnen opmerken. Ik bedoel, gezegd zijnde dat beide voornoemde motoren ongeveer hetzelfde gewicht hebben, maar dat de ene 72 en de andere met 48 paarden zit, dat is toch een verhouding van 2 op 3, dus 33% minder vermogen voor de Breva. Dat zou voor mij als beginner toch in mijn voordeel moeten uitspelen, denk ik dan.
Het volgende heeft een Moto Guzzi liefhebber zonet geantwoord op een MG-club forum :
Het volgende heeft een Moto Guzzi liefhebber zonet geantwoord op een MG-club forum :
Een breva 750 is zeker beschaafder dan een hypernerveuze Kawa,
je zal niet weten wat je overkomt (in de positieve zin dan):
een italiaanse tweecilinder heeft vooral veel koppel (trekkracht) in de lage toeren,
in extremisch (maar liefst niet doen) trek je je breva op gang vanaf 1500toeren zonder stilvallen.
Dus, vertrekken in eerste met de fluwelen handschoen zal je nu wel lukken.
vanaf 3500 toeren heeft ie zijn maximale koppel.
Trillen: op ralenti zie en voel je de motor vrolijk schuddebuiken
eens je aan de rol bent zijn die trillingen er nog wel, maar ze storen langs geen kanten,
zo rond de 4000 à 4500 toeren is er een "sweetspot" (absoluut geen trillingen!)
Een ander voordeel is dat je op de langen afstand geen slapende vingers of zoiets krijgt.
Laat je niet misleiden door die "amper" 48 paarden:
ze zijn er alle 48 én ze zitten wakker
Doordat ze er vroeg zijn (tegenover een ER6) heb je de indruk dat het er evenveel of zelfs meer zijn.
-
Xorbit
Om te reageren op die discussie die guzzi enzo. Ik zal jullie eens wat zeggen over vermogen. Onlangs reed ik een motortreffen mee. Ik rijd met een CBF500 en kon goed mee met de rappe mannen op hun zware motoren. Ik heb hem wel bij elke acceleratie moeten uitmelken tot aan de rode lijn van het toerengebied maar mijn motortje kon het wel. Techniek, anticiperen en koelbloedigheid, daar komt het op aan. Ik vertel er gauw bij dat er enkel sportief werd gereden op zogenaamde 'boereweggetjes'. Dus hebben we niemand lastiggevallen. Sommige mensen kwamen zelfs kijken naar de colonne motoren.
Helemaal vooraan echter reden mannen op sportmotoren die serieus snel gingen. Er was maar eentje die nog sneller was en dat was een... bompa op een Honda Pan european! (Voor de niet kenners onder u, Een Pan european is een bezadigde touringmotorfiets met zijkoffers en vertelbaar windscherm.) Die kerel reed echt wel iedereen eraf. Zo zie je maar. Het gaat vooral om de rijder. Ook met een motor met een 'klein' vermogen kan het hard zat gaan als je wil!
Helemaal vooraan echter reden mannen op sportmotoren die serieus snel gingen. Er was maar eentje die nog sneller was en dat was een... bompa op een Honda Pan european! (Voor de niet kenners onder u, Een Pan european is een bezadigde touringmotorfiets met zijkoffers en vertelbaar windscherm.) Die kerel reed echt wel iedereen eraf. Zo zie je maar. Het gaat vooral om de rijder. Ook met een motor met een 'klein' vermogen kan het hard zat gaan als je wil!
-
Lengie
Ik rij sinds mei 2009 met een voorlopig rijbewijs en moet over 14 dagen mijn examen gaan afleggen.
Ik heb intussen ca. 5600 km gereden met mijn eigen motor en hetgeen ik gedaan heb toen ik de eerste keer de openbare weg op moest, was naar een parking van carrefour of iets dergelijks gereden op een zondagochtend en daar stop en go's geoefend alsook draaien in lussen etc. om een idee te krijgen van het gedrag van de motor. Ik heb daarvoor nooit met een moto gereden ( ttz, toch niet geschakeld ) en na een uurtje of zo ben ik de weg opgereden en heb ik de ring rond Hasselt gedaan.
Zo ben ik stillekes aan beginnen rijden en nog enkele keren eerst naar de parking om dan vervolgens de weg op te gaan en kilometers op de teller te krijgen.
Mijn advies is : kies voor jou bekende routes en wegen ( liefst waar er niet al te veel verkeer is ) zodat je in het begin meer kan bezig zijn met het rijden an sich om de motor en jezelf beter te leren kennen. Het is niet echt leuk om onbekend terrein te verkennen zonder dat je je motor en het rijden een beetje onder de knie hebt.
Om in eerste versnelling gevoel te kweken heb ik veel rotondes gereden en dat heeft me best wel geholpen, ook om de kijktechniek te oefenen en snel van richting te veranderen...want onderschat Italiaanse twins niet
Ik heb intussen ca. 5600 km gereden met mijn eigen motor en hetgeen ik gedaan heb toen ik de eerste keer de openbare weg op moest, was naar een parking van carrefour of iets dergelijks gereden op een zondagochtend en daar stop en go's geoefend alsook draaien in lussen etc. om een idee te krijgen van het gedrag van de motor. Ik heb daarvoor nooit met een moto gereden ( ttz, toch niet geschakeld ) en na een uurtje of zo ben ik de weg opgereden en heb ik de ring rond Hasselt gedaan.
Zo ben ik stillekes aan beginnen rijden en nog enkele keren eerst naar de parking om dan vervolgens de weg op te gaan en kilometers op de teller te krijgen.
Mijn advies is : kies voor jou bekende routes en wegen ( liefst waar er niet al te veel verkeer is ) zodat je in het begin meer kan bezig zijn met het rijden an sich om de motor en jezelf beter te leren kennen. Het is niet echt leuk om onbekend terrein te verkennen zonder dat je je motor en het rijden een beetje onder de knie hebt.
Om in eerste versnelling gevoel te kweken heb ik veel rotondes gereden en dat heeft me best wel geholpen, ook om de kijktechniek te oefenen en snel van richting te veranderen...want onderschat Italiaanse twins niet