**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
nyno

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door nyno »

bert.covens schreef: Waarschijnlijk is er bij het afslaan iets fameus misgelopen (groot gevaar veroorzaakt?)
Jip, in de eerste twee minuten van het examen. Examinator zei 'rechts' en ik ging naar links, in de bocht besefte ik dat ik links reed dus ik gaf een forse draai aan mijn stuur maar daarbij was ik bijna ingereden op een auto die juist vanuit de tegenovergestelde richting kwam. Gelukkig trapte ik voluit op de rem, het was bijna falikant afgelopen!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Er was dus direct gevaar voor een ongeval. Dan is het logisch dat je daar meteen ook een SLECHT voor krijgt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
nyno

Bericht door nyno »

bert.covens schreef:Er was dus direct gevaar voor een ongeval. Dan is het logisch dat je daar meteen ook een SLECHT voor krijgt.
daarom dat ik nog eens extra vermeldde dat ik mijn fouten begrijp
Kvds

Bericht door Kvds »

Examencentrum:
St. Denijs Westrem

Wanneer:
vandaag, 9 december

Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet ver van het examencentrum moest ik keren in een rustige straat.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Heb ik twee maal mogen doen, aangezien de eerste keer ik beetje op het voetpad zat (was verlaagd, nl. oprit)
Hij erkende dat dit nogal tricky was en kreeg herkansing in andere straat.
Vlot verlopen, S-beweging, uitstappen en weer instappen

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
ruitenwissers-vloeistof (waar ik het moest aanvullen), alle lichten (stoplichten, faren, mistlichten), pinkers, ontwaseming achteraan.
Wat ik moest controleren bij het beginnen rijden ( 'Wat controleer je als iemand vor jou met de auto heeft gereden?' 'Zithouding en spiegels')

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
4 jaar geleden rijschool gedaan (20u), alleen gereden de jaren erop mét begeleiding van de ouders.
3 jaar geleden eerste examen, helaas niet geslaagd.
Daarna enkel mama als begeleider, die ook aanwezig was bij mijn examen.

Hoewel ik vond dat het rampzalig was verlopen, heb ik eindelijk na 4 jaar mijn rijbewijs behaald.
De examinator was zeer vriendelijk, begripvol en gaf duidelijk en opbouwende kritiek.
Mijn remtechniek is namelijk slecht aangeleerd via de rijschool en zal ik nog aan moeten werken.
Dankjewel aan de mensen van derijprof.be voor de goede site met de vele tips!

Groetjes,
Katrien
bert.covens

nyno schreef:daarom dat ik nog eens extra vermeldde dat ik mijn fouten begrijp
Blij te horen dat je idd je fouten toch inziet. Probeer je tijd nog nuttig te besteden en nog goed te oefenen. Ik hoop dat je intussen je resultatenblad al een beetje beter kan ontcijferen.

Ik wens je veel succes volgende keer. :wink: .

En als 't toch zou mislukken, dan is 't zeker nuttig om je manier van oefenen bij te schaven. Zie m'n eerdere posting.
Gast

Bericht door Gast »

1ste keer geslaagd!

Tips: nooit maar dan ook nooit denken dat het al om zeep is.
Ik viel al stil voor ik uit het examencentrum was.
Iets later reed ik links de Sint-Truidersteenweg op terwijl hij niks zei dus moest ik rechtdoor, maar stond al in het verkeerde vak dus kon niet anders dan naar links gaan.
Goed rondkijken goed spiegels gebruiken. Zeker als er een voetganger of fietser in de buurt ook al lijkt de afstand ongevaarlijk, zorg dat de examinator weet dat je die voetganger/fietser hebt gezien.
Voorrang oooooh zooooo belangrijk! Altijd goed kijken ook al komt er in de verste verte geen auto aan! Een beetje acteren is dat!

In welk examencentrum ben je geweest?
Alken

Schuin achter

Een dikke 50 meter, wel een smallere weg dan dat ik gewoon was. Dus nog een keer achteruit en vooruit extra moeten gaan.
(ipv 3 keer in 5 keer, geen opmerking over gehad)

Achter de "blauwe" auto parkeren. (mislukt, bij tweede poging gekozen om iets door te rijden om verkeer niet tegen te houden en toen moest achter de volgende "grijze" auto parkeren, perfect!)

Hoe je de bandenspanning meet.
Pinkers, ruitenwissers, claxon, mistlichten voor en achter.
Ontwaseming voorruit en achterruit.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
Na 20uur rijles was het genoeg geweest met betalen dus begeleider!

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
Papa

Nog een bedank woordje aan iedereen, en vooral de makers van deze website. Want zonder dit was ik waarschijnlijk niet geslaagd geweest en bij dank heb ik dus deze post gemaakt om anderen misschien een beetje te kunnen helpen!
bert.covens

Proficiat met je rijbewijs :wink:
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Kvds schreef:Mijn remtechniek is namelijk slecht aangeleerd via de rijschool en zal ik nog aan moeten werken.
Het zou mij sterk verwonderen :o dat je een foute remtechniek zou leren in een rijschool. Er wordt in de rijlessen bijzonder veel nadruk gelegd op de juiste remtechniek. Misschien jezelf wat slechte gewoonten aangeleerd???
Kvds schreef:Dankjewel aan de mensen van derijprof.be voor de goede site met de vele tips!
Graag gedaan en proficiat :wink:
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

de rijprof schreef:
Kvds schreef:Mijn remtechniek is namelijk slecht aangeleerd via de rijschool en zal ik nog aan moeten werken.
Het zou mij sterk verwonderen :o dat je een foute remtechniek zou leren in een rijschool. Er wordt in de rijlessen bijzonder veel nadruk gelegd op de juiste remtechniek .
Zou het hiermee niet te maken gehad hebben?
Kvds schreef:4 jaar geleden rijschool gedaan (20u), alleen gereden de jaren erop mét begeleiding van de ouders.
3 jaar geleden eerste examen, helaas niet geslaagd.
Daarna enkel mama als begeleider, die ook aanwezig was bij mijn examen.
4jaar geleden naar de rijschool, dat is dus achteraf een zee van tijd om van een goede techniek een euh... minder goede techniek te maken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
K.

Bericht door K. »

In welk examencentrum ben je geweest? SINT-DENIJS-WESTREM

Niet aan het examen mogen beginnen omdat mijn voorlopig rijbewijs gescheurd was..
eerst alle documenten afgegeven, dan de 36€ moeten betalen, daarna 45 minuten mogen wachten, en toen kwam er iemand zeggen dat ik mijn examen hierdoor niet mocht afleggen.

1 van de drie flappen was er recht afgescheurd (door de scherpe rand van het plastiekje waar het in zat), alles was perfect leesbaar, maar het was volgens die mevrouw geen 'geldig juridisch document'.

Ik woon al heel mijn leven in Gent, maar mijn moeder is net verhuisd naar Leuven. Officieel sta ik daar nu ook ingeschreven maar ik kom daar nooit aangezien ik hier studeer enz. , Ik moest dus een nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen in Leuven (hele dag kwijt om naar daar te gaan en ook weer de 15€)

Nu heb ik wel een nieuwe afspraak Morgen, deze hebben ze de dag van mijn eerste 'examen' onmiddelijk gegeven, maar nu heb ik wel een vraag: Aangezien ik ingeschreven ben in Leuven zou ik in theorie daar mijn rijbewijs moeten halen aangezien ik het met een begeleider doe. Maar mijn eerste afspraak had ik al gemaakt Voor ik officieel van adres veranderde, en het examen zelf was 2 dagen Na deze verandering. Ik heb toen gebeld om te vragen of dit een probleem ging zijn en toen zeiden ze dat ik het mocht komen doen, nu vraag ik mij wel af of dit voor deze afspraak ook zo gaat zijn, want ik moest morgen zowiezo al 25€ betalen, en als ze nu zeggen dat ik het niet mag afleggen in Gent (terwijl ze wel mijn adres wisten toen ze zelf de afspraak maakten!) mag ik weer 36€ betalen EN moet ik het in Leuven proberen afleggen.

dan zou mij dat dus in totaal al 36+25+15+36=122€ gekost hebben voor 1 poging in een stad waar ik nog Noooit gereden heb.

Mijn afspraak voor morgen is ook Voor 8 uur smorgens, vorige keer was het zeer goed weer, niet te veel volk op de baan, ideale omstandigheden dacht ik. Morgen is er kans op sneeuw, mist, het is nog donker tijdens mijn examen en rond 8 uur zitten alle grote straten vast rond het examen centrum..

Ik denk niet dat ik vanavond nog antwoord zal krijgen, maar toch, bedenkingen :?:

ps: sorry voor de, lijkt me nu, zeer lange tekst :lol:
bert.covens

K. schreef:Niet aan het examen mogen beginnen omdat mijn voorlopig rijbewijs gescheurd was..
eerst alle documenten afgegeven, dan de 36€ moeten betalen, daarna 45 minuten mogen wachten, en toen kwam er iemand zeggen dat ik mijn examen hierdoor niet mocht afleggen.

1 van de drie flappen was er recht afgescheurd (door de scherpe rand van het plastiekje waar het in zat), alles was perfect leesbaar, maar het was volgens die mevrouw geen 'geldig juridisch document'.
Dat is vervelend, doch een begrijpelijke beslissing. Men is daar al net iets te vaak geconfronteerd geweest met pogingen tot fraude. Probeer in de toekomst mss een betere oplossing hiervoor te vinden. Je definitieve rijbewijs moet immers nog jàren meegaan.
K. schreef: Nu heb ik wel een nieuwe afspraak Morgen, deze hebben ze de dag van mijn eerste 'examen' onmiddelijk gegeven, maar nu heb ik wel een vraag: Aangezien ik ingeschreven ben in Leuven zou ik in theorie daar mijn rijbewijs moeten halen aangezien ik het met een begeleider doe. Maar mijn eerste afspraak had ik al gemaakt Voor ik officieel van adres veranderde, en het examen zelf was 2 dagen Na deze verandering. Ik heb toen gebeld om te vragen of dit een probleem ging zijn en toen zeiden ze dat ik het mocht komen doen, nu vraag ik mij wel af of dit voor deze afspraak ook zo gaat zijn, want ik moest morgen zowiezo al 25€ betalen, en als ze nu zeggen dat ik het niet mag afleggen in Gent (terwijl ze wel mijn adres wisten toen ze zelf de afspraak maakten!) mag ik weer 36€ betalen EN moet ik het in Leuven proberen afleggen.

dan zou mij dat dus in totaal al 36+25+15+36=122€ gekost hebben voor 1 poging in een stad waar ik nog Noooit gereden heb.
Je had er mijns inziens goed aan gedaan om dit ook bij deze afspraak duidelijk te communiceren. Je hebt je afspraak niet noodzakelijk bij dezelfe bediende gemaakt. En zelfs al was het dezelfde bediende, dan nog. Die bediende krijgt dagelijks tientallen afspraken te verwerken, en kan dus onmogelijk van iedereen de privé-situatie onthouden.

Het is natuurlijk altijd ideaal om ook eens te oefenen in de buurt van het examencentrum. Dan kan je alvast de "venijnige kruispunten" al een beetje verkennen. Voor wie goed kan autorijden, en de verkeersregels grondig kent, hoeft dit echter geen onoverkomelijk probleem te vormen.
K. schreef: Mijn afspraak voor morgen is ook Voor 8 uur smorgens, vorige keer was het zeer goed weer, niet te veel volk op de baan, ideale omstandigheden dacht ik. Morgen is er kans op sneeuw, mist, het is nog donker tijdens mijn examen en rond 8 uur zitten alle grote straten vast rond het examen centrum.
Het weer ziet er (hier in Hemiksem althans) toch nog menselijk uit. Desnoods kan je vooraf het examencentrum zelf eventjes bellen, om je ervan te vergewissen dat het examen wel zal doorgaan.

Laat je vooral niet afschrikken om in spitsverkeer examen af te leggen. Dit kan zelfs eerder een zegen dan een vloek zijn. Immers: als je bvb 5x moet wachten voor hetzelfde rode licht, is de kans dat je grove flaters begaat wel erg klein.
Gast

Bericht door Gast »

Vandaag mijn examen gedaan in Sint Denijs Westrem (Gent) en geslaagd. Was wel de 2e keer: eerste keer niet geslaagd omdat ik ergens rechtdoor gereden was waar een D1 (pijl naar rechts) stond.

Het parkeren en keren in een straat was allebei in een redelijk drukke straat dus kheb redelijk lang moeten wachten tot ik mijn kans zag. Mijn begeleider (mama) werd er zelfs nerveus van. Voor de rest geen probleem.

Belangrijkste is rustig blijven denk ik.

Bedankt aan deze site en alle tips. Het heeft mij voor bepaalde zaken wel geholpen.
K.

Bericht door K. »

Ik heb het mogen afleggen maar superslecht gereden opeens, dus gebuisd..

door de zenuwen waarschijnlijk? het had toch gesneeuw, baan lag redelijk glad, het was zeer druk, een voorrang van rechts niet gezien (snap niet waarom want heb daar al zoveel gereden), dan stilgevallen toen ik op een steenweg wou rijden (nogmaals, geen idee waarom, heb dit normaal Nooit!) en dan nog eens over een volle lijn bij het voorbijsteken van een fietser, echt dom van mij. Moest (begrijpelijk) de manouvres zelfs niet maken en mocht onmiddelijk terugkeren naar het examencentrum

nu ja, normaal sta ik nooit zo vroeg op dus ik heb nu wel de meest productieve dag in tijden gehad :P ben ook onmiddelijk na mijn examen naar de rijschool gegaan om me in te schrijven, want anders mocht ik het examen niet meer in Gent doen. Alweer een pak geld kwijt :cry: maarja, ik had maar wat beter moeten opletten / niet zo nerveus mogen zijn zeker!
K-

Bericht door K- »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

rechtsachter

een straat ingereden waar het breed genoeg was en niet veel auto's stonden en daarop zei hij: in deze straat mag je eens keren, je beslist zelf waar.

Achter "de grijze auto". eerste keer stond ik te ver van borduur. maar opnieuw begonnen, toen stond ik perfect.

kaartje getrokken waar op stond dat ik moest aanwijzen waar je product voor de ruitenwissers moest bijvullen.
uitleggen hoe je de zetel goed zet en spiegels.
dimlichten, pinkers, ruitenwissers, claxon, mistlicht voor en achter aanzetten
Ontwaseming voorruit en achterruit.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
Met de rijschool (Mercator), eerst 20u les gepakt.

Vanmorgen examen gehad. perfect parcours afgelegd en examinator zei dat ik mij terug moest begeven omdat het in orde was. en ik zag m glimlachen, dus had door dat ik geslaagd was. Maar dan is op in de laatste 3min misgelopen. Moest op weg invoegen en eerst voorrang geven, en dacht dat ik nog voor de auto die ik in de verte zag kon inslaan. Had ik dus niet mogen doen,want die bestuurder heeft lichtjes op zijn rem moeten staan. En dat is dus verkeer hinderen.
en de volgende woorden waren: "moet mijn mening herzien, en ga je moeten buizen voor die grote fout"

Teleurstellend, want dat was gewoon dom. Zeker na zo goed gereden te hebben. Maar terecht gebuisd natuurlijk. Vriendelijke examinator, van alles tevreden. Behalve van mijn fout dan ;) Volgende keer beter.

dit was mijn uitslag:
5. Richtingsverandering: SLECHT
5.4. hinderen - belemmeren
11. manoeuvres: VOORBEHOUD
11.3.7 Parkeren achter een vtg/uitv.man.: herbeg.

Opmerkingen PE:
ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

wat wil juist die opmerking zeggen?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Dat je economisch gereden hebt (+). De cijfertjes met 1 en 11 duiden op de voorafgaande controles en de manoeuvres.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie