Examenroutes HAASRODE

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Penyu

Re: Examenroutes HAASRODE

Bericht door Penyu »

Mijn beurt om mijn route in dit handig topic te delen.

- Vanuit het examencentrum rechts naar de Hertogenstraat.
- Aan de Naamsesteenweg rechts naar de naamsepoort.
- Links de ring op en richting bodart parking waar ik loodrecht vooruit heb moeten parkeren.
- Vanuit de bodart terug de ring op tot aan de parkpoort.
- Aan de parkpoort terugdraaien richting naamsesteenweg
- Rechts afslaan aan de G. Vander Lindestraat om daar evenwijdig links te parkeren.
Na het parkeren moest ik mijn gps instellen richting examencentrum maar vroeg de instructeur me nog even een ommete te maken via de P.J. Verhaghenstraat.
- Daar rechts op de Constantin Meunierstraat en rechts aan de Weldadigheidsstraat.
- Links aan de Familie de Bayostraat en rechts de Parkstraat op.
- Dan gewoon via de Geldenaaksebaan en het klein stukje Meerdaalboslaan tot aan het examencentrum

https://maps.app.goo.gl/3PAYzKiRn7DgVYn58

Blijf gewoon rustig, alles hoeft niet perfect te zijn. Ik dacht even dat het gedaan was toen ik op de geldenaaksebaan een fietser aan het inhalen was en er plots een auto opdook waardoor ik iets dichter dan de wettelijke 1m van de fietser moest rijden.
Dit heeft me wel één onvoldoende opgeleverd, maar uiteindelijk was ik toch geslaagd.

Succes!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Penyu schreef: 13 okt 2024, 11:22 Ik dacht even dat het gedaan was toen ik op de geldenaaksebaan een fietser aan het inhalen was en er plots een auto opdook waardoor ik iets dichter dan de wettelijke 1m van de fietser moest rijden.
Remmen en achter de fietser gaan rijden is de betere optie

Je bent aan het inhalen - ook al is het "maar" een fietser
Je moet dus zorgen dat je enkel inhaalt als de weg voor over je voldoende afstand vrij is
En er rekening ermee houden dat er tegenliggers kunnen opduiken uit zijstraten
b.begijnendijk

Bericht door b.begijnendijk »

Hierbij mijn examenroute:

Vertrek examencentrum Haasrode - rechts nr Hertogstraat (via kazerne)
Aan kruispunt Kerspelstraat links (hier keren)
Kruispunt met Hertogstraat links af tot aan verkeerslichten met Naamsesteenweg
Aan verkeerslichten rechtsaf op Naamsesteenweg - spoorweg over en links voorsorteren nr Prins de Lignestraat (geen plaats om rechts te parkeren)
Links nr Waversebaan en eerste opnieuw links in Sint Lambertusstraat
Aan verkeerslichten met Naamsestraat linksaf naar ring Leuven
Aan Naamsepoort rechtdoor in de Naamsestraat
Rechtsaf in de H.Consciencestraat
Derde straat rechtsaf (Weldadigheidstraat)
Hier rechts S parkeren en gps instellen naar Ambachtenlaan 10 (examencentrum)
Linksaf in de Fam. de Bayostraat en vervolgens rechtsaf in de Parkstraat
Hoewel de gps rechtdoor aangaf naar de Geldenaaksebaan, corrigeerde de examinator de route linksaf naar Tiensepoort
Aan Tiensepoort rechtsaf op Tiensesteenweg
Via Expressweg / Meerdaalboslaan naar Examencentrum

Had vooraf keuze voor cijfer 2 gemaakt (examinator zei voor vertrek al dat ik moest keren en rechts S-parkeren)
Gedurende ganse rit mocht Waze op de smartphone aanstaan (werd zelfs duidelijk vooraf aangegeven dat dit mocht)
Zeer heldere briefing vooraf en ook tijdens de rit werden de instructies zeer duidelijk en tijdig gegeven op een rustige manier
Risicoperceptie 7/10
Resultaat praktijkrit = geslaagd! (duurtijd vd rit = ca. 30')
Zonder rijlessen (begeleider = vader) en met handgeschakelde auto zonder parkeersensoren of - camera; zonder ingebouwde gps en dergelijke
Slechts 1 opmerking: te ecologisch gereden ("te snel naar hogere versnelling riskeert dat je de motor verzuipt")

Mijn tips: oefenen , oefenen en blijven oefenen en vooral ook: neem je tijd om dit forum door te nemen. Hierin staat echt heel veel nuttige informatie. Neem er je tijd voor om het eens door te nemen. Zo leer je al veel hoe je je best gedraagt in het verkeer en leer je het van meet af aan correct. OK, dat kost wat tijd, maar het heeft anderzijds ook veel geld bespaard. Kom je alsnog situaties tegen tijdens het oefenen, zoek ze hier op dit forum op. Je leert er veel van bij (zelfs situaties die zich op andere examencentra hebben voorgedaan waren leerrijk).

Dank aan alle bezoekers die hier feedback hebben gepost en bijzondere dank ook aan al de experten van dit forum die mijn vragen gefundeerd hebben beantwoord en zo mijn laatste twijfels hebben weggenomen.
Echt waar: respect! Oprechte dank! U hebt alweer iemand bijzonder blij gemaakt.
alearner

Bericht door alearner »

Hi,

I am non dutch speaker, and took translator. My exam started at highway where examiner started communicating with me in English and I started getting confused. After existing from E40 he suddenly aaked my car instructor to set GPS but never asked me to follow it. During the driving he started giving me instructions how I should drive. I was expecting he only would ask me where to go via the translator. The examiner asked me to take Haasrode exit. But the examiner forced me ro take right lane before the Wavre exit (Haasrode exit is the next one) and confused me whether I should take Wavre exit or Haasrode exit. Ofcourse I failed in my first attempt. Examiner mentioned that I drive dangerously on the highway. I don't know if this is usual and anyone has experience this.

I also looking for suggestions how to behave at such situations.
alearner

Bericht door alearner »

*exiting E40
miss rijbewijs

Bericht door miss rijbewijs »

Deze ochtend heb ik voor de derde keer mijn rijexamen gedaan, en ik ben eindelijk geslaagd! 🎉 De examenroutes die ik hier op het forum vond, hebben me enorm geholpen, dus wil ik graag mijn route delen:

Ik koos route 2 en dit was het verloop:

- Bij het examencentrum de gps ingesteld op Waversebaan 66.
- Rechtsaf de Ambachtenlaan op.
- De Hertogstraat helemaal uitrijden.
- Linksaf de Groenstraat in, waar ik moest keren in de straat.
- Daarna weer linksaf de Hertogstraat in.
- de lichten rechtsaf de Naamsesteenweg op.
- Na de spoorweg links voorsorteren en de Prins de Lignestraat inrijden.
- Doorrijden tot de parking van de bib, waar ik achteruit moest parkeren.
- Vervolgens rechtsaf de Waversebaan op.
- Linksaf de Sint-Lambertusstraat in.
- Linksaf de Naamsesteenweg op.
- Aan de lichten van de ring rechtsaf.
- De ring volgen en rechts de Tiensesteenweg inrijden.
- Rechtsaf de Meerdaalboslaan op.
- Weer rechtsaf de Ambachtenlaan in en terug naar het examencentrum.

Tips:
Blijf vooral rustig. Ik had zelf veel stress, maar een goede voorbereiding bij mijn derde poging gaf me meer zelfvertrouwen. En onthoud: als je buist, is dat niet het einde van de wereld. Je doet het gewoon opnieuw!

Heel veel succes! 🚗✨
risicos

Bericht door risicos »

Vrijdag 13/12 had ik mijn eerste praktijkexamen en ben ik geslaagd!
Aangezien de routes in dit forum me zoveel geholpen hebben, wou ik die van mij ook delen.

https://maps.app.goo.gl/BSuNkeBx4nNMvc297
Ik moest keren in de Kerspelstraat en rechts S-parkeren in de Prins de Lignestraat

Heel veel succes aan zij die binnenkort examen moeten afleggen!
Brabrara17

Bericht door Brabrara17 »

Hey Allemaal

Ik ben onlangs geslaagd voor mijn praktijkexamen in Haasrode, met slechts één kleine opmerking :) Dit mede dankzij alle routes op dit forum, dus hierbij deel ik ook die van mij. Ik deed mijn examen om 6u50 dus het was nog vrij rustig op de baan. Mijn manoeuvres waren keren in een straat en rechts s-parkeren.

Ik startte met GPS en moest het adres Korenbloemlaan 5, Blanden ingeven. Hierbij rijdt je langs de expressweg. Toen ik aankwam op de bestemming moest ik keren in de straat. Tip: maak gebruik van de borduur, je mag die aanraken (doe dit wel rustig). Dan heeft hij mij een beetje laten rondrijden in blanden, ik weet de exacte route niet meer. Hier moest ik ergens rechts s-parkeren. Vervolgens werd ik terug nr het examencentrum gestuurd via:
Haasroodsestraat
Blandenstraat
Parkstraat
Geldenaaksebaan
Meerdaalboslaan
Ambachtenlaan

Let goed op de vele voorrangen van rechts in Blanden. En er zijn ook vrij veel snelheidswisselingen tussen 30 en 50km/u. Ik had zelf vooral in het centrum geoefend en eigenlijk nog nooit in Blanden geweest. Dus doe deze route ook zeker eens zodat je bent voorbereid.
Dit was mijn derde poging, en deze keer verliep alles heel vlot. De eerste twee keer maakte ik domme fouten omdat ik heel veel stress had en mezelf veel druk oplegde.
Dus probeer rustig te blijven en ga zonder te veel verwachtingen je examen doen. Je bent waarschijnlijk goed voorbereid en als je geconcentreerd en kalm bent moet het zeker lukken. Ik herhaalde het zinnetje ‘Ik rij rustig en beheerst en zorg ervoor dat de examinator zich veilig voelt’ Dit klink mss dom maar het helpte me wel echt haha. Dus ga zonder te veel verwachtingen naar daar, doe wel zo goed mogelijk je best en vertel jezelf dat slagen bijzaak is.
Succes!🍀🚕
Sany

Examenroutes HAASRODE

Bericht door Sany »

Test taken on 10/01 0650h
Results: passed.
It's an early appointment, so the road was empty and calm.
I missed a to take a left to hertogstraat as the instruction was bit late. I drove forward. Then went around to connect hertogstraat. But eminator was ok with that.

Exam route : https://maps.app.goo.gl/rw23ZScYGeRm8DAM9?g_st=aw

Manuevere:
u turn at ambachtenlaan
Parallel parking to right at Henri regastraat
Gps in dutch from Henri regastraat till naamsestenweg 227
Gast

Bericht door Gast »

Examen om 6h50: Blanden

Bij deze deel ik ook mijn ervaring met het praktisch rijexamen in Haasrode. Het was mijn 2e keer. Wat mij opviel was dat je echt geluk moet hebben met je examinator. De eerste keer had ik een norse man die me van het begin al niet op mijn gemak stelde en naar mijn gevoel al op voorhand had besloten om mij er niet door te laten. De 2e keer had ik een top-examinator. Hij was heel vriendelijk, heel aangename ervaring. Compleet het tegenovergestelde van mijn eerste examen.

Manoeuvres:
- Keren in een straat
- Rechts S-parkeren

Examen:
Vertrek vanuit het rijexamen en dan meteen de gps gebruiken naar de Bierbeekstraat 32, Oud Heverlee. Dan rondrijden in Blanden, pas goed op voor de snelheden, wisselt vaak van 30 naar 50 en omgekeerd. Keren in de Kouterstraat.

Examen route:

https://maps.app.goo.gl/9kwWFzEAygdqH7ev8?g_st=ac

Opmerkingen:
De examinator zei me na het examen dat ze liever hebben dat je in een zone 30, 31km/h rijdt ipv 25km/h. Zelfde voor 50, 70 etc.
Blijf rustig, als je iets verkeerd doet betekent het niet meteen dat je buist. Helaas moet je ook wat geluk hebben met je examinator.

Ik wens jullie nog veel succes!
Ikwilslagen

Bericht door Ikwilslagen »

Beste
Kan iemand aub uitleggen hoe je op de dubbele rotonde rijd? Ik heb geleerd als je eerste of twee afslag moet hebben dat je het buitenste rijstrook pakt pas als je je de derde moet hebben ga je binnenste pakken. Klopt dit? Danku aan iedereen die mij wilt helpen
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag altijd de buitenste rijstrook volgen op een rotonde, eender welke afrit je wil nemen.

Dat is bovendien het veiligst.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Ellie

Bericht door Ellie »

Hallo,
Eerst en vooral: we hebben heel veel gehad aan deze blog in het oefenen voor het rijexamen. Geslaagd in de eerste poging in november 2024. Heel erg bedankt allemaal! Tijd om iets terug te doen. Dit was onze route:
https://maps.app.goo.gl/YjUxrQ5yg5S8xPxX9

Examencentrum
R Ambachtenlaan
Hertogstraat
L Kerspoelstraat - keren in de straat
L Hertogstraat (voorrang van rechts)
R Naamsesteenweg
Over de sporen
L Prins de Lignestraat (rechts S-parkeren)
L Waversebaan
L Sint-Lambertusstraat
L Naamsesteenweg
R 'richting Lubbeek' (ring)
L Blijde Inkomstraat
L Burgemeesterstraat
L Tiensestraat (links parkeren en GPS opzetten naar examencentrum)
Rechtdoor Tiensesteenweg
R Meerdaalboslaan
R Ambachtenlaan
R Ambachtenlaan
R examencentrum

Veel succes! 🍀
lolo1234

Bericht door lolo1234 »

Hoi,

Ik heb een vraag. Mogen wij tijdens het praktijkexamen onze eigen gps gebruiken (gsm Waze) of is het met die van hen?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

lolo1234 schreef: 17 feb 2025, 11:03 Hoi,

Ik heb een vraag. Mogen wij tijdens het praktijkexamen onze eigen gps gebruiken (gsm Waze) of is het met die van hen?
Je mag zélf kiezen.

Je mag gebruik maken van de GPS die ingebouwd is in je auto.

Je mag ook gebruik maken van je smartphone met daarop een app zoals bvb Waze of Google Maps, of andere. Mits je smartphone in een houder aan het voertuig bevestigd is. Je smartphone connecteren met bvb het touch screen van je auto, mag ook.

Je mag ook gebruik maken van een draagbaar GPS toestel, mits in een houder.

Wat als je over niks van dit alles beschikt ?

Dan meld je dit bij inschrijving aan het loket van het examencentrum. Het examencentrum zal je een GPS toestel ter beschikking stellen. Na afloop van het examen, geef je dit toestel terug.

Persoonlijke tip:

Je zorgt er best zélf voor. Dan kan je daar thuis al mee oefenen. Zo ken je de menu-structuur om je adres in te geven. En zorg er (desgevallend) ook voor dat de houder al fatsoenlijk bevestigd is voordat je naar het examencentrum komt. Check ook best vooraf dat je nog over voldoende 4G beschikt en dat de batterij van je smartphone niet elk ogenblik zou kunnen uitvallen onderweg.

't Zijn allemaal an sich kleine dingetjes, ... maar ze kunnen al véél onnodige extra stress voorkomen ...
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie