**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
GRO
Administrator

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

(zie het niet zitten om met de mijne examen te doen, bovendien is de slaagkans groter met rijschool beweert men)
Al naargelang de bron.
Sommigen die met de rijschool examen afleggen en onvoldoende hebben, zeggen dat de slaagkans met begeleider groter is. Anderen zeggen het tegenovergestelde.
In feite maakt het niets uit.
Ik sleepte volgens de examinator teveel met men koppeling.
Vaak voorkomende fout.

Lees het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online nog eens goed door.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)

RAADPLEEG DE PRAKTIJK CD-ROM ONLINE
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?

Sint-Niklaas

- Zat de examinator naast of achter jou?

Op de achterbank. Vriendelijke mens, had absoluut geen stress meer toen ik begon te rijden.

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

Mocht zelf kiezen waar ik mocht keren. Erg makkelijk, brede straat

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Achterwaarts parkeren en uitstappen alsof ik de auto alleen achterlaat. Veel plaats, was wat verkeer maar ze lieten mij rustig doen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten, richtingaanwijzers, koelvloeistof.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Met begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

Ging echt goed het eerste half uur, geen enkele fout gemaakt behalve eens op de verkeerde rijstrook gereden op een 2vaksbaan. Dan het parkeren: stond meteen goed, 2cm van de boord ofzo. Ik stap weer in en merk dat ik de handrem ben vergeten, echt raar, was mij nog nooit overkomen... Daarvoor dus gebuisd (wel terecht, mn eigen domme schuld) , echt jammer aangezien ik voor de rest alles perfect had gedaan. Volgende keer beter zeker
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik stap weer in en merk dat ik de handrem ben vergeten, echt raar, was mij nog nooit overkomen... Daarvoor dus gebuisd (wel terecht, mn eigen domme schuld) , echt jammer aangezien ik voor de rest alles perfect had gedaan. Volgende keer beter zeker
Als dat het enige was, dan zal het volgende keer iwel beter gaan.

Mocht je het overdreven vinden: er rollen vrij regelmatig auto's weg omdat ze niet op de handrem staan, en het gebeurt dat daarbij dodelijke ongevallen gebeuren waarbij vaak de bestuurder gekneld raakt tussen zijn eigen voertuig en iets dat wel blijft staan.
Gast

Bericht door Gast »

Asse

Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

Mocht zelf kiezen waar ik mocht keren. Heel smalle straat, toch in 4 bewegingen kunnen doen.

Achterwaarts parkeren en uitstappen alsof ik naar de winkel ga. Plaats voor anderhalve auto, stond wel auto achter mij te wachten maar dit was geen probleem voor examinator aangezien het vlot ging.

Remvloeistof, alle lichten en toeter

Met begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
opa

GESLAAGD, had wel een voorrang gemist maar de examinator wist te vertellen dat ik vlot en goed reed :)

mvg en bedankt voor deze site (praktijkboek)
Gast

Bericht door Gast »

Kontich
Examinator zat rechts achter mij, begeleider naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Kwam een straat ingereden en er werd me gezegd dat ik 'ergens' in die straat mocht keren, waar mocht ik zelf kiezen
Profieldiepte banden(hoe meten en hoe diep minstens), stand van de stoel en spiegels, alle lichten aan de wagen
Heb 20u rijschool gevolgd, ongeveer een 7 maand alleen gereden en examen gaan afleggen met een begeleider niet met iemand van de rijschool
Mijn man

Ik had een geweldige vrouw die het examen afgenomen heeft, ze was vriendelijk en rustig en heeft alles goed uitgelegd. Ik was kei zenuwachtig, heb zelfs 1x links afgedraaid toen ze rechts zei. :-)
Ik was van de 1ste x geslaagd. Had 1 voorrang gemist, maar wist het en daar maakte ze geen punt van, voor de rest wasmijn examen vlekkeloos. :-)
viviane

Bericht door viviane »

alken

achter me

hier keren en mocht de plaats zelf kiezen

parkeren met een s en uitstappen

bandendruk,spiegel en stoel te goei zetten en zeggen waar je dat aan kunt zien dat die juist staan,clakson

rijschool ,20 uur les gevolgd

resultaat geslaagd :D
Ariane - geslaagd

Bericht door Ariane - geslaagd »

Hallo,
ik ben vandaag, bij mijn tweede poging (de vorige was mislukt op manoeuvres - zenuwen - en een plakkaat zone 30 niet gespot en dus 50 gereden - vermoeidheid op het einde van de rit, en het bord hangt wel wat van de weg af, maar bon, ik had het natuurlijk wel moeten zien - de rest was toen allemaal heel goed) en 20 jaar later dan de meesten, eindelijk geslaagd voor mijn rij-examen.
Het is een hele lange weg geweest (ik had geen vaste begeleider en moest dus steeds beroep doen op kennissen, waarmee het moeilijk af te spreken was omdat zij moesten werken en ik moest werken enz... - daarom heeft het ook drie jaar geduurd), en het is vandaag ook heel moeilijk gegaan; maar dat vertel ik nadat ik de vraagjes beantwoord heb:

Haasrode
rechts achter
een hele brede straat, waarin ik net tevoren geparkeerd had; was deze keer dus heel gemakkelijk (terwijl het de vorige keer heel moeilijk was: aan de kazerne van Heverlee, waar je voor je het weet in de prikkeldraad terecht komt, ook al omdat de weg er op de zijkant afhelt - dat had ik toen dus voor)
S (heel vlot bij eerste poging; vorige keer fout begonnen en dan door zenuwen helemaal verkwanseld)
zij! motorolie en peilstok
begeleider (een van de zestien...)
kennis

Bij gelegenheid zal ik nog wel eens de routes van mijn beide ritten posten.

De rit zelf en de manoeuvres gingen vandaag probleemloos, maar de auto liet het helaas afweten.
Hieronder het verhaal zoals ik het al naar mijn kennissen mailde. Ik post het hier voor degenen die misschien gelijkaardige toestanden tegenkomen - de boodschap is: nooit de moed opgeven!
--
De auto is twee weken geleden zonder problemen door de keuring geraakt. Ik rijd er ook al twee jaar zonder problemen mee, en ik was er heel tevreden van. De voorbije week had ik echter al wat geluiden gehoord die mij lichtjes verontrustten - ik vermoedde dat het met de remschijven te maken had - maar ik kon er toch niet meteen iets aan doen dus hoopte ik maar op het beste en nam mij voor om na het behalen van mijn rijbewijs zeker naar de garage te gaan.
Vandaag gingen we dus op weg naar het examencentrum, en net wanneer ik de laatste bocht voor het centrum inging, en daarvoor remde, werd het geluid echt zeer opvallend en storend. Stressmeter meteen op maximum! (mijn voorlopig rijbewijs vervalt op 10 mei, dus als ik er nu niet door was, moest ik ook mijn theoretisch examen opnieuw doen)
Maar goed, dan maar opnieuw op het beste gehoopt, en voor de aanvang van het examen aan de examinator gezegd dat dat probleem er was en dat het op zich nog wel mogelijk was om verder te rijden. Ze maakte niet meteen bezwaar. We begonnen dus aan de voorafgaande controles van het voertuig: kijken of alle lichten werken. Bleek dat een van mijn remlichten ook defect was... (dat had ik misschien eerder moeten controleren, maar omdat ik pas naar de keuring geweest was had ik wat te veel het gevoel dat de auto wel in orde zou zijn, en ik heb de voorbije twee weken al mijn vrije tijd gestoken in het oefenen op parkeren). Nog meer stress, want ik mocht zo niet vertrekken! Gelukkig was ze meegaand en zei dat we konden proberen het op te lossen - ik kreeg vijf minuten tijd. Ik had een extra setje lampen mee, dus ik dacht dat het wel te vervangen zou zijn. Bleken dat dan weer het verkeerde type lampen te zijn... Maar de examinator was echt heel welwillend: ik mocht een van de lampen die overdag niet essentieel is er uit nemen en die op de plaats van het stoplicht steken. We konden dus vertrekken.
Niet leuk rijden met een rem die 'vies lawaai' maakt, maar goed... Na enige tijd kwam er echter een herhalend geluid bij dat niet van de remmen leek te komen. Ik kreeg echt het gevoel dat de auto het gewoon zou opgeven! De examinator ook, want ze zei dat we misschien beter even aan de kant zouden gaan staan om te kijken - maar dat leek mij weinig zinvol en daar was ze het dan mee eens.*
Enfin, eind goed al goed: we zijn terug aan het examencentrum geraakt (ik heb daar bij momenten wel aan getwijfeld), en ik ben er door, na een zeer stresserende (en warme) rit!
(en morgen ga ik, na het afhalen van mijn rijbewijs, naar de garage!)
--
*(voor degenen die nu kritiek willen beginnen te geven dat het misschien gevaarlijk en onverantwoord was: op het moment zelf leek het er vooral op dat de auto misschien zou stilvallen; niet dat er iets zou ontploffen of doorbreken of weet ik veel wat - tenslotte was de auto wel pas gekeurd op een aantal belangrijke punten en wist ik ook dat de vloeistoffen in orde waren - en de examinator was blijkbaar toch ook van oordeel dat we nog wel konden verder rijden - dit alles wil zeker niet zeggen dat ik er gerust in was - maar wat doe je op een moment dat het doorgaan of opnieuw moeten beginnen is...) (en spaar mij de kritiek a.u.b. - het haalt nu toch niks meer uit, en ik denk niet dat ik ooit nog in zo'n nu-of-nooit-situatie zal staan - ik ben echt niet iemand die kost wat kost zal doorrijden als er problemen lijken te zijn, maar vandaag waren we met drie om daarover te oordelen) (en had ik moeten zorgen dat het niet zo nu-of-nooit was? misschien wel, maar je kan toch nooit alles voorzien, en de omstandigheden die erdoor gemaakt hebben dat ik nu pas examen kon afleggen zijn nu eenmaal wat ze zijn en kan en wil ik hier ook niet volledig uit de doeken doen)
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich
naast mij
ik kreeg enkel een straat aangewezen en mocht volledig zelf de plaats kiezen. de straat was breed genoeg en het keren vormde geen probleem
parkeren achter een aangeduide auto, en via een S-beweging parkeren, ging ook vlot, ik stond net niet in de goot
oliepeil aanduiden, uitleggen hoe je weet of je stoel goed afgesteld is, dimlichten, grootlichten, richtingsaanwijzers, remlichten, geluidstoestel
begeleider
vriend van ouders
- resultaat: geslaagd
ik heb eind vorig jaar 8 uur rijschool gedaan en dit was mijn 2de examenpoging. de 1ste keer was ik niet geslaagd wegens onder andere niet genoeg in de spiegels kijken en een foute remgewoonte (terugschakelen zonder bij te remmen).
deze keer had ik een heel vriendelijke man die mij meteen op mijn gemak stelde en alles duidelijk uitlegde.
ik heb 1 voorbehoud gekregen wegens 1x te links voorsorteren in een tweerichtingsstraat en 1x net te rechts te zijn gebleven, plus 1 onvoldoende wegens een gemiste voorrang. toch was ik geslaagd omdat ik zoals hij zei ook goede dingen had laten zien, goed gewerkt had aan het kijken in de spiegels en de basis van het autorijden toch vrij goed deed.
dus ben ik een gelukkig mens! :D
bedankt aan de site voor alle nuttige tips!
Gast

Bericht door Gast »

Ariane - geslaagd schreef:Hallo,

Bij gelegenheid zal ik nog wel eens de routes van mijn beide ritten posten.
volgende week doe ik ook rijexamen in haasrode. als je jou routes (of belangrijke knooppunten) zo snel mogelijk eens zou willen posten, dan zou dit me toch weer dat beetje helpen!

alvast gefeliciteerd met uw rijbewijs
Ariane - geslaagd

Bericht door Ariane - geslaagd »

Gast schreef:
volgende week doe ik ook rijexamen in haasrode. als je jou routes (of belangrijke knooppunten) zo snel mogelijk eens zou willen posten, dan zou dit me toch weer dat beetje helpen!
tja, ik heb de indruk dat de knooppunten hier in leuven altijd dezelfde zijn, als je de beschreven routes in een ander topic bekijkt (daar ga ik trouwens ook mijn routes posten, niet in dit topic), nl. Tiensepoort en Naamsepoort
zal proberen het voor zondagavond te doen - moet het nog uit de gps halen
Gast

Bericht door Gast »

merci! ik zal ze zeker nog eens gaan afrijden.
Quinten

Bericht door Quinten »

-In welk examencentrum ben je geweest?
Geel

Rechts achter me

Ik kreeg de opdracht "kan u keren in deze straat , de plek mag u zelf kiezen" in een rustige,normale straat

Parkeren achter een auto in een relatief drukke straat (het was net druk in die wijk) , ik moest dus eerst voorrang verlenen. Ik heb wel m'n tweede beurt gebruikt aangezien ik wist en voelde dat m'n eerste niet via het juiste S-manoevre was. Tweede keer mezelf herpakt en ging perfect.

Ik moest eerst aanduiden waar ik de motorolie zou nakijken (motorkap open en aanduiden). Daarna de juiste zithouding aannemen nadat ik de zetel helemaal naar achter moest schuiven. Hierna de L-spiegel ontregelen en terug afstellen. Vervolgens tonen hoe ik de ramen zou ontwasemen (voor en achter) en daarna alle lichten (stand,"phare",stop,pinkers) en claxon testen

Rijschool. Eerst 20 uur les gereden. Daarna een half jaartje alleen gereden (vooral op en af naar het station voor naar school te gaan) met de L en dan examen gaan doen met de rijschool.

Niet van toepassing

- resultaat: geslaagd

Ik moet toegeven dat ik een beetje geluk heb gehad met m'n examinator (vrouw). Ze nam héél m'n rit in rekening en keek niet enkel naar m'n fouten. Hier en daar kon het beter (1x ietsje te snel en 1x lichtjes borduur geraakt met afdraaien) maar ik heb er wel een punt van gemaakt om als een maniak m'n spiegels te gebruiken en over m'n schouder te kijken en vooral rustig te rijden. Uiteindelijk kreeg ik dan te horen toen ik terug geparkeerd stond voor het centrum "dit was meer dan voldoende meneer , u bent geslaagd".

Ik vond deze site een paar dagen voor m'n praktisch examen omdat ik tips zocht en het heeft zeker geholpen om hier wat rond te lezen (vaak komen wel dezelfde vragen terug zoals remtechniek en dergelijke).

Zo meteen m'n roos papiertje afhalen sé :)
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast schreef:Ik stap weer in en merk dat ik de handrem ben vergeten, echt raar, was mij nog nooit overkomen... Daarvoor dus gebuisd (wel terecht, mn eigen domme schuld) , echt jammer aangezien ik voor de rest alles perfect had gedaan. Volgende keer beter zeker
Als dat het enige was, dan zal het volgende keer iwel beter gaan.

Mocht je het overdreven vinden: er rollen vrij regelmatig auto's weg omdat ze niet op de handrem staan, en het gebeurt dat daarbij dodelijke ongevallen gebeuren waarbij vaak de bestuurder gekneld raakt tussen zijn eigen voertuig en iets dat wel blijft staan.
Inderdaad, vandaag bij mn tweede poging geslaagd, met een blanco opmerkingenblad :)

Met dank aan deze site!
Sjoerie

Bericht door Sjoerie »

Geel

Rechtsachter

Hier rechts en in die straat mag je keren

Achter die mercedes parkeren. Was perfect.

Zetel en spiegel ontregelen en terug goed zetten, dim, stand en groot lichten, ontwasseming en achterruitverwarming, pinklichten achter & voor, mistlicht

20 rijschool

Nonkel, pa moest werken

Verdict: niet geslaagd
- Kruisen en inhalen: voorbehoud (reden: zich vergewissen), heeft ze na het examen niets over gezegd
- Voorrang: onvoldoende borden B 1-5 (M9-10)
- Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende borden C43-45 F 1-3-4A-4B-12A-12B-87, kruispuntborden B1-17 (M9-10)
- Manoeuvres: voorbehoud keren in straat (zich vergewissen), heb niet duidelijk genoeg gekeken zei ze

Dat van die snelheid was 40 rijden in Zone 30. Voorrang waren 2 dingen, maar eigenlijk moeilijk uit te leggen zonder tekening.

Edit:
Situatie 1
Afbeelding

Zowel B als ik (=A) naderen een kruispunt. Ik merk de fietser op aan mijn linkerzijde en er staan haaientanden + bord voorrang geven voor zowel mijzelf als B. Ik vertraag, maar A rijdt het kruispunt op en als ie halfweg is doet ik hetzelfde. Fietser bleef daar staan.

Afbeelding

Doorgang op kruispunt is moeilijk omdat er bloemperken de doorgang versmallen (vluchtheuvel). Er komt een auto van rechts, ik merk hem op en vertraag, sta tussen zo'n twee bloembakken, auto draait van me weg... ik draai rechts in. Opmerking examinator na examen: je had voor die bloembakken moeten blijven staan, want als hij onze richting uit moest kon hij dat niet.

Rafael: examinator zijn nummer weggehaald.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Sjoerie schreef:- Kruisen en inhalen: voorbehoud (reden: zich vergewissen), heeft ze na het examen niets over gezegd
Zorgen dat je voldoende rechts rijdt bij het kruisen, of als je ingehaald wordt.
En ver genoeg voorruit zien als je zelf inhaalt.
- Voorrang: onvoldoende borden B 1-5 (M9-10)
Voorrang verlenen bij Stop (B5) en Omgekeerde driehoek (B1), de M9/M10 onderborden duiden op (brom)fietsers die daarbij van beide kanten kunnen komen en voorrang hebben.
- Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende borden C43-45 F 1-3-4A-4B-12A-12B-87, kruispuntborden B1-17 (M9-10)
Da's dus toch iets waar je aan moet werken.
De B17 duidt op de voorrang van rechts - de onderborden M9/M10 dat je ook vanuit de "verboden" richting toch (brom)fietsers moet verwachten.

De rest zijn snelheidsbepalende borden.
C43 Afbeelding, en C45 de opheffing ervan Afbeelding.
F1/F3 duiden de bebouwde kom aan, F4a/b een zone 30. F12a/b geeft een erf aan (20 km/u max :!: ).
F87 wijst op verhoogde inrichtingen, snelheid aanpassen daar.

- Manoeuvres: voorbehoud keren in straat (zich vergewissen), heb niet duidelijk genoeg gekeken zei ze
Op het examen moet je ook duidelijk laten merken dat je kijkt .
Situatie 1
Ik vertraag, maar A rijdt het kruispunt op en als ie halfweg is doet ik hetzelfde. Fietser bleef daar staan.
Je vooral niet laten vangen door foutief gedrag van anderen na te apen ...
Plaats reactie