**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Jari

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jari »

xantingo schreef:
Jari schreef:vooral het bovenste stuk (over het rijgedrag van de fransen) is geweldig omschreven :P
Vervang het woord "Frans" systematisch door "Belgisch" en je zit nog dichter bij de realiteit :twisted:
:P Dat vind ik eigenlijk niet waar, ik vind rijden in FR erger dan in BE. Pinkers zijn daar volgens mij écht een optie ;)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Jari schreef: Ik vraag me wel af of het echt waar is dat ook buitenlanders die minder dan 2 jaar hun rijbewijs hebben, zich aan die snelheidsbeperking moeten houden!!!! Daar vind ik niet direct iets over terug, helaas!
Gelijkheidsbeginsel : iedereen (binnen- en buitenlander) moet in principe dezelfde regels naleven.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

@ Jari (of de moderatoren),

Gewoon uit interesse: :D

Iemand de minder dan 2 jaar zijn rijbewijs heeft, moet dus een sticker met "A" kleven. Wat ik mij nu afvraag: is er (qua sticker, of andere signalering), een onderscheid tussen iemand die een voorlopig rijbewijs heeft (nog in opleiding is dus) enerzijds, en iemand die al een vast rijbewijs heeft (maar sedert minder dan 2 jaar) anderzijds? En zo ja: hoe, is dat een andere sticker of zo die men aanbrengt?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jari

Bericht door Jari »

Ik heb geen idee... Die A heb ik al heel vaak zien rondrijden, maar iets anders noemenswaardig is me nog niet echt opgevallen... Het is ook een totaal ander systeem van leren rijden daar, maar daar kan ik verder niet echt iets over zeggen want ik ben het al vergeten :P
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef:@ Jari (of de moderatoren),

Gewoon uit interesse: :D

Iemand de minder dan 2 jaar zijn rijbewijs heeft, moet dus een sticker met "A" kleven. Wat ik mij nu afvraag: is er (qua sticker, of andere signalering), een onderscheid tussen iemand die een voorlopig rijbewijs heeft (nog in opleiding is dus) enerzijds, en iemand die al een vast rijbewijs heeft (maar sedert minder dan 2 jaar) anderzijds? En zo ja: hoe, is dat een andere sticker of zo die men aanbrengt?
Dat is Franse wegcode en is hier dus eigenlijk niet echt aan de orde :wink:

Het zou zelfs verwarring kunnen veroorzaken; ik zie nu al voor me dat binnen 2 maanden iemand met een half oog over dit topic gaat en de vraag komt stellen waar hij zijn "A" moet hangen :twisted:

Ik stel voor dat we terug on-topic gaan en de mensen hier verder hun ervaringen met het praktisch examen laten neerschrijven.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Ella

Bericht door Ella »

EXAMENCENTRUM: BREE

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Een rustige straat in het centrum van Bree. Ik heb een grote auto (VW Sharan) en raakte niet in één keer gekeerd maar hierover heb ik geen opmerking gekregen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator duidde de wagen aan waarachter ik moest inparken. Het was bij het rusthuis aan de Boneput in Bree en in tegenstelling tot de eerste keer examen was er zeer veel plaats achter de auto. Ik stond meteen goed bij mijn eerste poging. Dan moest ik het voertuig verlaten en opnieuw instappen. Door mijn zenuwachtigheid had ik de wagen in eerste (met handrem wel) laten staan en dit gaf een klein schokje toen ik de motor terug startte maar ook hierover geen opmerking.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof, alle lichten & ontwaseming voor & achterruit.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Begeleider. Zes uur les gevolgd met rijschool en dan eerst met buurman en daarna met meer ervaren begeleider rondgereden. Ik heb 3j met L gereden, mijn voorlopig rijbewijs verloopt overmorgen.

Resultaat:
Geslaagd! Ondanks dat ik 1x stilviel toen ik pas vertrokken was (zenuwachtigheid) was hij tevreden. Als opmerkingen had ik dat ik niet op haaientanden moest staan want dat was paar keer gebeurd en dat ik soms te traag reed in bebouwde kom.

Mijn parcours was best moeilijk vond ik, enorm veel zone 30 en voorrang van rechts en ook een stukje waar je 120 mag. Verder raad ik iedereen aan om niet af te gaan op auto's voor je die overtredingen begaan! Ik begon op de weg naar Beek bv ineens onnodig te twijfelen of het daar nu 50 of 70 was omdat een auto mij keihard inhaalde. Gelukkig wist ik zeker dat ik een bord bebouwde kom had gezien. Ook had ik een keer meer links kunnen gaan staan bij de tanden aan een kruispunt maar heb ik dit niet helemaal gedaan omdat de auto voor mij die naar links moest dat ook niet deed. Verder was er ook een auto die mij geen voorrang verleende en toen heb ik snel moeten reageren zodat hij niet tegen mij zat.

Mijn tweede examen ging veel beter als het eerste, mede door de vriendelijke examinator. Hij wenste me vooraf succes en het is fijn om zo aan het examen te kunnen beginnen.
Stefan Peeters
Administrator

Ella schreef:Door mijn zenuwachtigheid had ik de wagen in eerste (met handrem wel) laten staan en dit gaf een klein schokje toen ik de motor terug startte maar ook hierover geen opmerking.
Een gouden tip: trap altijd je koppeling in bij het starten van de motor...

Niet alleen loop je niet het rsico dat je auto plots voor- of achteruit rijdt na het starten, bovendien belast je de startmotor en dus ook de batterij aanzienlijk minder.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Daar maak je mijns inziens best een goede gewoonte van.

Er zijn zelfs al auto's op de markt die hieromtrent een soort veiligheidsmechanisme ingebouwd hebben. Namelijk: je MOET de koppeling intrappen, zoniet start de auto niet... :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: SINT DENIJS WESTREM

- In welk examencentrum ben je geweest?
Gent

Rechtsachter

Rustige straat , mocht zelf kiezen. Plaats genoeg, duidelijk vermeld enkel gebruik wegdek.

Parkeren in s-beweging achter een aangeduide wagen.

Alle lichten, remmen, waar bandenspanning controleren, trompen, richtingaanwijzers.

Begeleider (Mijn zus, vele uurtjes hebben we samen gereden)

Resultaat:
Geslaagd (de eerste keer)

Nr 11
Examencentrum verlaten, eerste straat rechts onder een tunnel/brugje door, door een wijkje op T naar links richting sint denijs. Zone 30 Rond punt in het centrum 3de gat er af richting lichten GB daar rechts af. Aan rond punt aan vandenborre rechtdoor richting Deinze. Tot aan de lichten in Latem (bakker van hecke) daar rechtsaf. (opgelet gesplitste lichten) door centrum latem. zo weer richting sint denijs. Via wijkje terug naar het examencentrum.

Wil bij deze ook iedereen op dit forum bedanken, ik heb er erg veel aan gehad. Ik zal de site zeker aanraden aan iedereen die ook nog voor praktijk of theorie moet gaan.
We hadden veel geoefend in het centrum van gent en rond station maar dankzij dit forum zijn we de laatste weken ook gaan oefenen rond sint denijs en de pinte.
We zijn geen enkele onbekende baan tegengekomen op het examen. Dat helpt toch tegen de stress.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Examinator zat schuin achter me (achter de begeleider dus)
Was een vrij brede straat met enkele auto's geparkeerd, waar je dus best niet keert dan :) ging perfect
S beweging achter een witte auto, veel plaats voor te parkeren en het ging direct van de eerste keer (dit is waar ik het meest schrik voor heb!!)
Bandenspanning en dan zo lichten en zithouding
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mijn papa

Ik had 20u rijschool gevolgd, was hierna meteen op 1e rijexamen geweest: gebuisd, maar dit kon ik nog wel begrijpen, hoewel ik de examinator toen toch streng vond. Helemaal niet geruststellend.
Daarna 2e rijexamen gedaan, gebuisd, maar echt om zwakke puntjes, maar ja, je kan alleen maar verbeteren zeker?
Nu 3e rijexamen: ging goed, op een inhaalmanouver na (waar ik te traag voorbijreed volgens de examinator maar daar kan ik wel aan werken ;)!)
Stefan Peeters
Administrator

Gast schreef:op een inhaalmanouver na (waar ik te traag voorbijreed volgens de examinator maar daar kan ik wel aan werken ;)!)
ook niet mee overdrijven natuurlijk :wink:
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

Examinator zat achter me.
Brede straat, maar wel met behoorlijk veel verkeer. Ik mocht de plaats in de straat helemaal zelf kiezen.
Zeer veel plaats gekregen.
Enkel controle van de lichten, en hij vroeg of ik goed zat...
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn vader

Ik heb exact één jaar gereden met mijn vader en dan van de eerste keer geslaagd. De examinator(nr XXX) was een heel vriendelijke man, hij gaf achteraf 1 opmerking, maar nam niet eens de moeite om die uit te leggen. Wat wilt dit zeggen: "plaats op de openbare weg: voorbehoud: onderbroken streep"?

mvg

Mod: Benny: nr van de examinator verwijderd
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Wat wilt dit zeggen: "plaats op de openbare weg: voorbehoud: onderbroken streep"?
Je hebt waarschijnlijk ergens een onderbroken streep overschreden, zonder aan de voorwaarden te voldoen waaronder dat mag. (In een bocht bijvoorbeeld)

Inderdaad, het is in principe verboden om een onderbroken streep te overschrijden ...

72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Senzafine

Bericht door Senzafine »

- In welk examencentrum ben je geweest? EREMBODEGEM
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht mij 'ergens' keren. Er stonden heel veel auto's geparkeerd dus heb me tussen de twee auto's met de meeste ruimte tussen gezet. Ging vrij vlot, even de borduur getikt bij het achteruitrijden, maar niet hard.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Mocht zo goed als zelf de auto waarachter ik moest parkeren kiezen, enkel de straat werd me aangeduid.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Remolie, zetels + lichten
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mama

Ik heb geen lessen genomen en was de eerste keer geslaagd. Heb ongeveer 10 maand gereden. Zonder opmerkingen of voorbehoud, heb volgens mij ook niks fout gedaan. Vriendelijke instructeur ook.
En ik moet wel toegeven dat deze site me heel hard geholpen heeft :)
sarahtjeh_19

Bericht door sarahtjeh_19 »

Hallo, ik heb maandag mijn rijexamen en had nog enkele vraagjes:

Als je moet keren in een straat, mag je dan ook de gelijkgrondse berm gebruiken om op te rijden? Mijn rij-instructeur zei van wel, maar in hoeverre geldt dit dan? Stel dat er naast het asfalt een strook met klinkertjes is aangelegd waarop men kan parkeren en daar staat geen witte lijn tussen, mag ik dat dan ook gebruiken? En wat als er wel een witte lijn is?

En bij het keren moet je eerst de achterliggende auto's voorlaten, maar wat als je reeds bezig bent met het manoevre? Stel dat je dwars over de baan staat en je bent achteruitgereden tot je met de achterste banden bijna tegen de stoep staat, moet je dan diegene die van rechts komen (dus van het verste rijvak) ook nog voorlaten?

Groetjes, Sarah
Plaats reactie