Gast schreef:EXAMENCENTRUM:
Hey allemaal!
1ste keer: 26 juni
---------------------
Mijn examinator was een slechtgezinde ongemanierde man met kort haar. Hij keek me niet in het gezicht aan.
Ik moest de lichten, claxon en richtingaanwijzers controleren.
Nummertje trekken, ruitensproeiervloeistof aanduiden (easy as pie)
Hierna mocht ik op de openbare weg rijden.
Eerst linksaf het examencentrum uit.
Aan het eerste kruispunt linksaf.
Hier heb ik me vergist. Je kan direct links, maar ook net over een middenberm links. Als je daar niet goed oplet (en met al die markeringen was ik even het noorden kwijt:p) rijd je achter de berm links.
Dat is plaatselijk verkeer. (het bord is er tijdelijk geplaatst)
Ik mocht terugkeren naar het examencentrum.
Het gaat hier dus over 500m van het examencentrum ofzo. :s
Eigenlijk vind ik het ronduit belachelijk dat op 500m mijn rijden worden beoordeeld.
2de poging: (3 juli)
--------------
Zelfde checks, ook ruitensproeiervloeistof.
Ik mocht op de weg gaan rijden.
Deze keer rechtsaf waar ik vorige keer linksaf moest (en dus gebuisd was:p)
De weg volgen tot ter hoogte van het station, daar rechts naar omhoog.
Dan enkele kleine baantje tot ik aan de "grote" baan kwam tussen brakel en geraardsbergen.
In geraardsbergen zelf op het kruispunt aangekomen, eerst rechts, tot een straat die heel scherp naar links ligt. (beetje in de vorm van een 1 als je van onderen aankomt). Daar plaatselijk verkeer over 200m. Hierin mocht ik mij draaien.
Eenmaal terug aan de vorige straat rechts, richting het kruispunt waar ik geraardsbergen ben ingereden, daarop rechts (de brug over de spoorlijn dus op).
1maal over de brug direct links zodat ik op de straat reed die tegen de spoorlijn loopt. Dan volgen tot helemaal beneden (bijna aan "den TISJ" :p ik weet niet meer hoe die straat noemt... kleine karmelietenstraat ofzo)
Dan rechts en de volgende links. Daar over het water de berg op (is heel steil).
Hier moet je rekening houden met voorrang van rechts, je snelheid en niet stilvallen op de berg. Natuurlijk kwam er een auto van rechts waardoor ik al stilstaand moest vertrekken van op die steile helling.
het lukte me zonder veel moeite:)
Dan de bochtige afdaling gemaakt.
Eenmaal beneden terug door het stad, over de brug van de spoorweg en zo terug naar brakel.
Resultaat: geslaaaaagd
Ze had 2 opmerkingen:
- ik reed soms nogal dicht langs de wagens
- net uit het examencentrum had ik uitgeweken voor een oud vrouwtje (een klein beetje maar) zonder mijn richtingaanwijzers te gebruiken.
Erna had ik het wel altijd goed gedaan.
- mijn manouvres waren heel goed
TIP: hoe klein het uitwijken ook, gebruik je richtingaanwijzers.
Opmerking: daar in brakel klopt de signalisatie totaal niet. Ik zie markering 50, en 100m verder staat er een bord "einde zone 30".
Ik heb wel zo meer plaatsen tegengekomen waar ik vloekte omdat de signalisatie zichzelf tegenspreekt.
Mijn persoonlijke conclusie:
- ik vind het spijtig dat het praktijkexamen zo genoemd wordt, het is namelijk wel getoetst aan de praktijk, doch de manier van rijden wordt nauwelijks toegepast in het dagelijks verkeer(in de praktijk).
Ik heb reeds meerdere keren het gevoel gehad dat reglementair rijden eigenlijk gevaarlijk is... een bocht nemen aan 50km/u waar anderen aan 90 a 100km/u doorscheuren bijvoorbeeld.
- er wordt vaak gesproken over rijervaring. Nu, ik zit dagelijks op de weg (heb reeds 18000km achter de boeg op 3 maanden tijd). Ik zie maar al te vaak dat mensen zonder richtingaanwijzer (of net op het moment waarop ze de zijdelingse beweging starten) inhalen. Meestal hebben ze dan ook amper gekeken en denken ze dat je maar gewoon kan remmen voor hen.
Er zijn ook nog andere voorbeelden maar die laat ik even terzijde.
Ik vind dat de "rij-ervaring" eerder een roes is waardoor sommigen denken dat de verkeersregels voor hen niet zo belangrijk meer zijn.
Laten we dus maar snel invoeren dat je bijvoorbeeld om de 3 jaar een praktische test moet afleggen.
Dit lost dan waarschijnlijk direct een groot deel van het mobiliteitsprobleem(files, ongevallen) op.
- signalisatie staat vaak verkeerd. Overdreven lage toegelaten snelheid, bord 50 met daarna einde zone 30 of Einde zone 30 met direct daarna een bord 30,...
Als je in aalst de E40 oprijd richting gent, dan mag je daar 90km/u als ik me niet vergis.
De eerste die die haarspeldbocht aan 90km/u kan passeren krijgt van mij een vat(ik ben niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen:p). Akkoord, je moet altijd een aangepaste snelheid gebruiken, maar net ervoor is het perfect mogelijk om 90km/u te rijden terwijl er nauwelijks signalisatie is dat je er met 50km/u nog tegen je zijruit geplakt wordt ( bij wijze van spreken).
Op die manier denk ik dat de "geloofwaardigheid" van de signalisatie ten zeerste achteruitgaat bij automobilisten.
- flitspalen, snelheidscontroles: aangezien ik vaak op de weg ben rijd ik wel eens sneller dan de toegelaten snelheid.
Snelheidscontroles eisen dan een deel van mijn concentratie op (hoewel mijn gps alle vaste flistpalen aanduiden). Op dat vlak denk ik gewoon dat die controles net de weg onveiliger maken. Als ik een auto zie staan op de pechstrook vertraag ik direct naar mijn toegelaten snelheid (na het kijken in mijn achteruitkijkspiegel)
Persoonlijk ben ik voor een veel strengere aanpak van hardrijders, maar wel een redelijke snelheidslimiet (daarmee bedoel ik 140/160 op autosnelwegen waar de infrastructuur het toelaat).
Er zou ook veel strenger moeten op toegekeken worden dat de verkeersregels correct worden nageleefd. En ook grotere sancties op overtredingen.
Nu is het op zijn Belgisch: het moet eigenlijk wel maar nauwelijks iemand doet het.
Persoonlijk vond ik de theorie op de website van touring beter uitgelegd.
Maar toch vond ik deze site een goede bron van informatie!
In elk geval bedankt voor jullie mooie inspanning!
PS: het gedeelte om de code in te voeren voor het praktijkhandboek is nogal slecht geprogrammeerd/gedesigned(again programmatorisch gezien). Met een paar regels script is het al te "kraken" en er wordt een rechtstreekse link gebruikt voor de download. Dus 1 maal die rechtstreekse link opgevangen is kan het bestand gedownload worden zonder invoeren van enige code.
Er zijn enkele manieren om dit op te lossen
Kwestie dat jullie het weten, het zou zonde zijn moest er zomaar gedownload kunnen worden.