**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
GRO
Administrator

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

De gelijkgrondse berm, dat is het gras hé.
De theoriepagina's van Gratis Rijbewijs Online nog eens goed doornemen.

Normaal gesproken wijst de examinator tijdens het parkeren een plaats aan waar veel ruimte is achter de auto waarachter je moet parkeren.
Ik hoop dat de examinatrice toch weet dat parkeren tussen twee voertuigen al jaren niet meer bij het examen hoort. En dat was wat jij blijkbaar hebt moeten doen. Erg vreemd.
en dat ik m'n koppeling soms onnodig induwde, zulke opmerkingen begrijp ik.
In het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online staat als nr 1 van wat begeleiders vaak foutief aanleren: verkeerde remtechniek en verkeerd gebruik van het koppelingspedaal.
Als je de verkeerde techniek gebruikt, krijg je daarover inderdaad een opmerking.

DOWNLOAD HET PARKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)
Ella

Bericht door Ella »

Het induwen van m'n koppeling is inderdaad iets wat ik nog moet bijwerken! En over de gelijkgrondse berm: ik dacht wel dat dat het gras was maar aangezien er ook een gootje en een vrij hoge borduur was, twijfelde ik, zeker nadat ze niet wou bevestigen of ze het gras bedoelde.

Het inparkeren, dat begrijp ik dus écht niet. Ik ben zoals altijd begonnen met rechts draaien wanneer ik met rechtdeurklink einde van auto ervoor nader, dan in rechterbuitenspiegel kijken tot wanneer ik banden dicht genoeg bij borduur zie en dan links terugdraaien tot ik recht sta. Vervolgens tot 1m naderen en banden rechtzetten. Waarom begon ze trouwens over dat ik maar 1 parkeerplaats mag gebruiken als dat anders meestal nooit op aangeduide parkeerplaatsen gedaan wordt??
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Normaal krijg je voor het manoeuvre parkeren de ruimte van minstens 2 auto's.
De manoeuvres moeten worden uitgevoerd in een straat met matig verkeer.
Bij de manoeuvres mag je de begrenzing van de straat niet overschrijden, behalve met de overbouw (staat in de Goca-folder).
Zeer ongebruikelijk!!!
Wie houdt zich dan niet aan de richtlijnen (vademecum) :?: :roll:

De meeste examinatoren laten je auto keren in een straat die breed genoeg is en als je met een grote auto rijdt, mag je ook in 5 bewegingen keren als de straat te smal is.
Een examinator begrijpt ook wel dat het met een grote auto moeilijker is.
Nog nooit heb ik hierover een opmerking gehoord.

Misschien helpt het niet meer voor jou deze keer maar een volgende keer of andere kandidaten wil ik informeren dat ze wanneer ze zich onheus behandeld voelen, ze zich kunnen wenden naar de hoofdexaminator.
Het afnemen van een examen moet eerlijk en objectief gebeuren.
bartvral

Re: Examencentrum brakel (1ste en 2de keer, 2de geslaagd)

Bericht door bartvral »

Gast schreef:EXAMENCENTRUM:

Hey allemaal!

1ste keer: 26 juni
---------------------

Mijn examinator was een slechtgezinde ongemanierde man met kort haar. Hij keek me niet in het gezicht aan.

Ik moest de lichten, claxon en richtingaanwijzers controleren.
Nummertje trekken, ruitensproeiervloeistof aanduiden (easy as pie)

Hierna mocht ik op de openbare weg rijden.
Eerst linksaf het examencentrum uit.
Aan het eerste kruispunt linksaf.

Hier heb ik me vergist. Je kan direct links, maar ook net over een middenberm links. Als je daar niet goed oplet (en met al die markeringen was ik even het noorden kwijt:p) rijd je achter de berm links.
Dat is plaatselijk verkeer. (het bord is er tijdelijk geplaatst)

Ik mocht terugkeren naar het examencentrum.
Het gaat hier dus over 500m van het examencentrum ofzo. :s

Eigenlijk vind ik het ronduit belachelijk dat op 500m mijn rijden worden beoordeeld.

2de poging: (3 juli)
--------------
Zelfde checks, ook ruitensproeiervloeistof.

Ik mocht op de weg gaan rijden.
Deze keer rechtsaf waar ik vorige keer linksaf moest (en dus gebuisd was:p)
De weg volgen tot ter hoogte van het station, daar rechts naar omhoog.

Dan enkele kleine baantje tot ik aan de "grote" baan kwam tussen brakel en geraardsbergen.
In geraardsbergen zelf op het kruispunt aangekomen, eerst rechts, tot een straat die heel scherp naar links ligt. (beetje in de vorm van een 1 als je van onderen aankomt). Daar plaatselijk verkeer over 200m. Hierin mocht ik mij draaien.
Eenmaal terug aan de vorige straat rechts, richting het kruispunt waar ik geraardsbergen ben ingereden, daarop rechts (de brug over de spoorlijn dus op).
1maal over de brug direct links zodat ik op de straat reed die tegen de spoorlijn loopt. Dan volgen tot helemaal beneden (bijna aan "den TISJ" :p ik weet niet meer hoe die straat noemt... kleine karmelietenstraat ofzo)
Dan rechts en de volgende links. Daar over het water de berg op (is heel steil).

Hier moet je rekening houden met voorrang van rechts, je snelheid en niet stilvallen op de berg. Natuurlijk kwam er een auto van rechts waardoor ik al stilstaand moest vertrekken van op die steile helling.
het lukte me zonder veel moeite:)

Dan de bochtige afdaling gemaakt.

Eenmaal beneden terug door het stad, over de brug van de spoorweg en zo terug naar brakel.

Resultaat: geslaaaaagd :D :D :D

Ze had 2 opmerkingen:
- ik reed soms nogal dicht langs de wagens
- net uit het examencentrum had ik uitgeweken voor een oud vrouwtje (een klein beetje maar) zonder mijn richtingaanwijzers te gebruiken.
Erna had ik het wel altijd goed gedaan.
- mijn manouvres waren heel goed

TIP: hoe klein het uitwijken ook, gebruik je richtingaanwijzers.

Opmerking: daar in brakel klopt de signalisatie totaal niet. Ik zie markering 50, en 100m verder staat er een bord "einde zone 30".

Ik heb wel zo meer plaatsen tegengekomen waar ik vloekte omdat de signalisatie zichzelf tegenspreekt.

Mijn persoonlijke conclusie:
- ik vind het spijtig dat het praktijkexamen zo genoemd wordt, het is namelijk wel getoetst aan de praktijk, doch de manier van rijden wordt nauwelijks toegepast in het dagelijks verkeer(in de praktijk).
Ik heb reeds meerdere keren het gevoel gehad dat reglementair rijden eigenlijk gevaarlijk is... een bocht nemen aan 50km/u waar anderen aan 90 a 100km/u doorscheuren bijvoorbeeld.
- er wordt vaak gesproken over rijervaring. Nu, ik zit dagelijks op de weg (heb reeds 18000km achter de boeg op 3 maanden tijd). Ik zie maar al te vaak dat mensen zonder richtingaanwijzer (of net op het moment waarop ze de zijdelingse beweging starten) inhalen. Meestal hebben ze dan ook amper gekeken en denken ze dat je maar gewoon kan remmen voor hen.
Er zijn ook nog andere voorbeelden maar die laat ik even terzijde.
Ik vind dat de "rij-ervaring" eerder een roes is waardoor sommigen denken dat de verkeersregels voor hen niet zo belangrijk meer zijn.
Laten we dus maar snel invoeren dat je bijvoorbeeld om de 3 jaar een praktische test moet afleggen.
Dit lost dan waarschijnlijk direct een groot deel van het mobiliteitsprobleem(files, ongevallen) op.
- signalisatie staat vaak verkeerd. Overdreven lage toegelaten snelheid, bord 50 met daarna einde zone 30 of Einde zone 30 met direct daarna een bord 30,...
Als je in aalst de E40 oprijd richting gent, dan mag je daar 90km/u als ik me niet vergis.
De eerste die die haarspeldbocht aan 90km/u kan passeren krijgt van mij een vat(ik ben niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen:p). Akkoord, je moet altijd een aangepaste snelheid gebruiken, maar net ervoor is het perfect mogelijk om 90km/u te rijden terwijl er nauwelijks signalisatie is dat je er met 50km/u nog tegen je zijruit geplakt wordt ( bij wijze van spreken).
Op die manier denk ik dat de "geloofwaardigheid" van de signalisatie ten zeerste achteruitgaat bij automobilisten.
- flitspalen, snelheidscontroles: aangezien ik vaak op de weg ben rijd ik wel eens sneller dan de toegelaten snelheid.
Snelheidscontroles eisen dan een deel van mijn concentratie op (hoewel mijn gps alle vaste flistpalen aanduiden). Op dat vlak denk ik gewoon dat die controles net de weg onveiliger maken. Als ik een auto zie staan op de pechstrook vertraag ik direct naar mijn toegelaten snelheid (na het kijken in mijn achteruitkijkspiegel)
Persoonlijk ben ik voor een veel strengere aanpak van hardrijders, maar wel een redelijke snelheidslimiet (daarmee bedoel ik 140/160 op autosnelwegen waar de infrastructuur het toelaat).
Er zou ook veel strenger moeten op toegekeken worden dat de verkeersregels correct worden nageleefd. En ook grotere sancties op overtredingen.
Nu is het op zijn Belgisch: het moet eigenlijk wel maar nauwelijks iemand doet het.

Persoonlijk vond ik de theorie op de website van touring beter uitgelegd.
Maar toch vond ik deze site een goede bron van informatie!
In elk geval bedankt voor jullie mooie inspanning!

PS: het gedeelte om de code in te voeren voor het praktijkhandboek is nogal slecht geprogrammeerd/gedesigned(again programmatorisch gezien). Met een paar regels script is het al te "kraken" en er wordt een rechtstreekse link gebruikt voor de download. Dus 1 maal die rechtstreekse link opgevangen is kan het bestand gedownload worden zonder invoeren van enige code.

Er zijn enkele manieren om dit op te lossen
Kwestie dat jullie het weten, het zou zonde zijn moest er zomaar gedownload kunnen worden.
Dan heb jij het nog langer uitgehouden als mij, ik mocht direct nadat ik de parking afreed terugkeren. Er stonden links auto's aardoor ik aankomend verkeer niet zag. Ik reed dus iets naar voor om het verkeer beter te zien toen plots een auto voorbij reed ( die te snel reed), hier moest ik plots remmen. En dat was het einde.
Ben wel pissed of dat ze je voor zoiets kunnen buizen, zonder te kijken of je wel degelijk kunt rijden ( op deze 50 m kun je dus niet weten of iemand met de auto kan rijden of niet)
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Een rustige straat in een wijk in Deurne. Eigenlijk heel erg breed. Als er geen auto had gestaan aan de overkant had ik volgens mij in één keer kunnen keren. Ik vond dat een bizarre keuze van haar, maar ze was dan ook raar.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren in s-beweging achter een aangeduide wagen in dezelfde straat waar ik net gekeerd had.
Ik reed achteruit en zag dat de examinator met haar ogen dicht zat. Vast een zwaar weekend gehad ofzo.
Ik doe de s-beweging, sta recht geparkeerd, maar ik zie dat ik nog meer dan de goot van de kant sta. Dus ik vraag: mag ik nog eens opnieuw proberen (want: ik kan dat echt wel, deftig parkeren, dus ik wilde dat ook laten zien)? Zij: nee. Want het is goed.

Ok dan. Dan maar het voertuig veilig verlaten en opnieuw instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Het ventiel (ik voelde mij redelijk belachelijk door dat aan te wijzen, mais bon), links en rechts pinken. Op de rem duwen. En ik moest mijn dimlichten opzetten. Vreemd genoeg vroeg ze dat laatste toen ze al in de auto zat, dus kan ze niet gezien hebben of ik inderdaad de dimlichten had opstaan of mijn mistlichten ofzo.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Rijschool. Ik had eerst 12 uur les gevolgd, dan met mijn vader verder geleerd, maar aangezien wij niet bekend zijn in Deurne heb ik vorige week en 14 dagen geleden nog les bijgenomen om in Deurne te gaan rijden. Ik had maandag om 10.00u examen en ik had om 8.00u afgesproken op de rijschool om eerst nog twee uur door Deurne te rijden. Echt een goed plan, want na die twee uur was ik heel kalm en ontspannen.

Resultaat:
Geslaagd zonder opmerkingen. Maar ik had dan ook een heel makkelijk parcours. Ik moest precies alleen rechtdoor en af en toe eens afdraaien. Echt, precies geen enkel moeilijk knooppunt gepasseerd. Ik vond de examinatrice heel erg vreemd. Heel afwezig. Mijn rij-instructeur zei dat nadien ook, alsof ze had zitten slapen. En aangezien ik geen feedback kreeg van de examinatrice heb ik nadien mijn rijstijl maar besproken met mijn rij-instructeur.
Ik ben blij dat ik mijn rijbewijs heb, begrijp mij niet verkeerd, maar ik stel mij toch vragen bij die examinatrice.

groetjes

Carmen
Gast.

Bericht door Gast. »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Hallo,

aangezien ik vlak voor mijn praktijkexamen van de auto, heel veel aan deze site gehad heb, wil ik toch ook even mijn ervaringen delen.
Ik ben trouwens ook geslaagd, wel van de 2e keer, maar kom...

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich
Achter mijn begeleider
Ik mocht keren in een heel rustige straat. Ik had 'n klein foutje gemaakt waardoor het niet echt goed was. Nadat ik geparkeerd had, zei de examinator dat het keren niet zo goed was gegaan, en dat ik nogmaals mocht proberen en de eerste keer vergeten werd (was super vriende$lijk). Zowel de eerste als de tweede keer mocht ik de plaats van het keren kiezen, wel in een door haar aangeduidde straat.
Weer in een enorme rustige straat moest ik achter een auto parkeren. Ik stond meteen goed, en moest de auto veilig achterlaten maar moest de auto niet op slot doen. Heb de raam dichtgedaan, de sleutels van het contact gehaald en wou mijn handtas ook meenemen, maar dit was niet nodig. op de stoep gaan staan en mocht meteen weer in de auto stappen.
Ik moest uitleggen hoe je zag dat de banden aan vervanging toe waren en de lichten, verder niets.
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Grootvader

Heb echt veel tips van de site Gratis Rijbewijs Online en het forum gehaald!
T

Bericht door T »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

rechts achter mij

Een rustige straat in een wijk. Er was niks van verkeer en de straat was heel breed, hij zei zelf dat ik over de parkeerstroken mocht rijden. Ik mocht zelf de plaats kiezen in de straat, dat was snel gedaan want er stond nergens een auto.

Parkeren in de straat waar ik me net gekeerd had. In een S-beweging achter een aangeduide auto, achter mij stond geen auto meer. Ik moest dan uitstappen en terg instappen net zoals ik ging winkelen.

De remolie. Links en rechts pinken. Op de rem duwen. Dimlichten opzetten. Verwarming voor en achterruit opzetten. Op de claxon drukken.

Begeleider, ik heb het hele jaar door met mijn papa geoefend en hij legde het echt fantastisch uit. Dankzij hem ben ik dan ook geslaagd :wink:

Resultaat:
Geslaagd met maar een kleine opmerking. Ik had op een voorsorteervak verkeerd gestaan.

Groetjes
tevor51

Bericht door tevor51 »

EXAMENCENTRUM: GEEL

Mijn verhaal van vandaag:

Rechtsachter
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Standlichten opzetten, ruitenwisser, ruitenvloeistof, claxon, pinkerlichten.
Rijschool

En op minder dan 100m examen na is dit het, ben niet geslaagd omdat ik aan een stopbord geen voorrang verleende en de instructeur tussenbeide kwam, waardoor ik twee keer naar links kon gaan en terug kon parkeren aan het examencentrum.
Het lag waarschijnlijk aan de zenuwen (eerste keer) en die 45 minuten les die ik daarvoor nog had, verliepen ook niet zo goed. Begin nu wel te twijfelen of ik nog verder ga oefenen of het gewoon voor bekeken laat , wat mijn rijbewijs B betreft.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Tussenkomst van je instructeur betekent inderdaad (helaas) dat je examen afgelopen is. PS: een stopbord betekent niet alleen voorrang verlenen, het betekent: sowieso stoppen + voorrang verlenen. Ook al komt er net op dat moment géén voorrangsgerechtigd dwarsverkeer, dan nog eerst volledig stoppen, en dan pas mag je weer verder.

Oefen nog goed, en vooral: probeer je zenuwen wat onder controle te krijgen op je examen. En tussen haakjes: de examinator weet ook heus wel dat je wat zenuwachtig bent, hoor.

De moed niet al te snel laten zinken :!: Succes nog.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

tevor51 schreef:Begin nu wel te twijfelen of ik nog verder ga oefenen of het gewoon voor bekeken laat , wat mijn rijbewijs B betreft.
Je moet het zo snel niet opgeven.

Meer oefenen, zodat je zeker genoeg wordt van jezelf om zo'n domme fouten niet meer te maken - ook niet in situaties met wat verhoogde stress.
popje.

Bericht door popje. »

Hoi

Gisteren heb ik voor de 2 de maal mijn praktisch rijexamen afgelegd met als resultaat geslaagd!

Hieronder vind je een overzichtje van gisteren:

Examencentrum: Moorsele (Wevelgem)
Examinator zat achteraan de auto

keren in straat: mocht ik volledig zelf kiezen t'was in een wijk in Gullegem
Parkeren achter een auto: moest ook in een wijk parkeren achter een auto t'was een rustige wijk kwam niks af van verkeer en achteraan stonden er geen auto's meer.Eerste keer stond ik niet echt goed te laat beginnen over draaien en k'mocht opnieuw en toen lukte het wel,stond wel een beetje scheef maar niks van gezegd!Moest dan doen alsof ik boodschappen deed, had wel vergeten mijn sleuters mee te nemen en de motor draaide nog.Hij gaf gewoon een opmerking dat ik dit later zeker niet zal mogen doen

Voorafgaande controles: op mijn kaartje stond bandenslijtage aantonen
verder stand en dimlichten aansteken,de grootlichen, voor en achtermistlicht- linker en rechter
pinker- de ruitewisser vooraan, ontwaseming voor en achteraan. claxoneren -remlicht en uitleg
over goede zithouding

Examen afgelegd met de rijschool

Vorig jaar in oktober 20 uur rijles gevolgd ,mocht wel niet alleen rijden omdat ik nog niet alles onder de knie had, wel wel beetje een late leerling die veel tijd nodig had.
Het overige jaar verder altijd blijven rijden met mijn papa + vorige maand in februari nog 6 uur extra rijles gevolgd!

Het examen zelf:

We reden het examentrum af moest onmiddellijk naar rechts daar stond op het einde van de weg een omgekeerde driehoek waar ik vervolgens naar links moest, zo was het dan een klein eindje 70 rijden met daarna was het al aan 50 we naderden het rondpunt mooi het rondpunt genomen richting Gullegem gepasseerd neffens de schaatsbaan, volop gereden in het centrum van Gullegem waar er massaal voorang van rechts waren de ene aangeduid de andere niet gepasseerd door wijken enz.daarna reden we een stukje door Heule (stad) + stukje Kortrijk (stad) en daarna stad gereden in Bissegem aan de lichten in Bissegem moest ik rechts de R8 oprijden k'had die superveel geoefend met mijn papa omdat het echt een raar maar moeilijk stuk is. Ik moest de A19 volgen richting Gullegem en zo wist ik dat ik terug moest rijden naar het examencetrum.Mooi de afrit genomen waarna ik vervolgens moest stoppen voor de lichten, en daarna aan de lichten rechtdoor om naar t'examencentrum terug te gaan.

Toen ik aankwam aan het examencentrum moest ik nog effen wachten en toen kreeg ik te horen dat ik geslaagd was, ik was super gelukkig k'begon te wenen van blijdschap.De examinator gaf mij nog een hand en toe vertrokken we weer huiswaarts met de rijschool. De examinator was een correcte hij gaf veel uitleg waar je al op moest letten enz je voelde je direct op je gemak.

Nogmaals super dank u wel aan mijn rijinstructeur van de rijschool. dank u wel aan mijn papa voor al zijn geduld tijdens de oefenperiodes kwamen we soms wel eens veel in ruzie (maar da was wel goed bedoeld achteraf gezien) en dank u wel aan deze geweldige site.

K'heb nog één vraagje, maar bijna niemand een antwoord op weet.

Ik woon vlakbij de franse grens (noord Frankrijk) en daar mag niemand rijden met een voorlopig rijbewijs met een (L) maar hoe komt het dan dat franse leerlingen die rijden met een (A) wel mogen rijden in België.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Ik woon vlakbij de franse grens (noord Frankrijk) en daar mag niemand rijden met een voorlopig rijbewijs met een (L) maar hoe komt het dan dat franse leerlingen die rijden met een (A) wel mogen rijden in België.
Het zal waarschijnlijk zo zijn dat de Belgische wetgeving niet toelaat dat er in het buitenland gereden word met een voorlopig rijbewijs (L)
en dat de Franse wetgeving wel toelaat om in het buitenland te rijden met een voorlopig rijbewijs (A). :idea:

(Hoe het in Frankrijk zit kan ik echter niet met zekerheid zeggen) :!:

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Franse wetgeving het ook niet toelaat, maar de mensen dit aan hun laars lappen :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jari

Bericht door Jari »

Mensen (ook buitenlanders) die nog geen twee jaar in het bezit zijn van het rijbewijs (in het Frans 'Apprentissage') moeten zich aan de volgende snelheden houden:
80 km/h op wegen buiten de bebouwde kom
100 km/h op wegen met gescheiden rijbanen
110 km/h op de autosnelwegen.

Tijdens deze periode van twee jaar zijn Frans-ingezetenen verplicht een sticker met de letter 'A' (Apprentissage) op de auto te plakken. Deze regel geldt echter niet voor buitenlanders.
De nieuwe bezitter van het roze papier zal twee jaar lang met een sticker met de letter A moeten rondrijden. Die A staat voor apprentice: leerling. Hij of zij moet in dat jaar een rijsnelheid in acht nemen die 10 kilometer lager is dan voor de overige weggebruikers geldt (20 kilometer op autosnelwegen). Weinig A-rijders lijken die regel te kennen. Al vanaf zestien jaar kan men autorijden onder begeleiding (bekend onder de afkorting AAC, apprentissage accompagné de la conduite), nadat eerst bij een rijschool de theorie is geleerd en praktijklessen zijn genomen. Als het rijden (minstens 3000 kilometer of 20 uur) onder toezicht van pa of oudere zus goed is verlopen, kan al examen worden gedaan voor het theoriegedeelte. De begeleider met vijf jaar ononderbroken in het bezit van een rijbewijs zijn en zal bij een autorijschool een lesje nemen. Er is ook nog een lichte vorm van begeleiding, de conduite supervisée (minimum 3 maanden en 1000 km) voor mensen van 18 jaar en ouder die al 20 uur les hebben gehad, de theorie hebben gedaan of die voor de eerste keer zijn gezakt.
http://www.infofrankrijk.com/pagina/Rijbewijs/3534/" target="_blank vooral het bovenste stuk (over het rijgedrag van de fransen) is geweldig omschreven :P
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Jari schreef:
Mensen (ook buitenlanders) die nog geen twee jaar in het bezit zijn van het rijbewijs (in het Frans 'Apprentissage') (...)
Tijdens deze periode van twee jaar zijn Frans-ingezetenen verplicht een sticker met de letter 'A' (Apprentissage) op de auto te plakken. Deze regel geldt echter niet voor buitenlanders.
Daarmee is het raadsel opgelost, het zijn dus beginnende chauffeurs die nog niet langer dan 2 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs.
Goed gevonden, Jari :wink:

Overigens lijkt het een beetje op de maatregelen die bij ons voor beginnende chauffeurs zijn genomen...
Jari schreef:vooral het bovenste stuk (over het rijgedrag van de fransen) is geweldig omschreven :P
Vervang het woord "Frans" systematisch door "Belgisch" en je zit nog dichter bij de realiteit :twisted:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jari

Bericht door Jari »

Ik was er al een tijdje naar op zoek eigenlijk, maar heb nu eens gezocht onder andere zoekwoorden :P Ik vraag me wel af of het echt waar is dat ook buitenlanders die minder dan 2 jaar hun rijbewijs hebben, zich aan die snelheidsbeperking moeten houden!!!! Daar vind ik niet direct iets over terug, helaas! Volgens mij is er hier (mijn vriendenkring e.d.) ook niemand die van het bestaan van die regel afweet.
Laatst gewijzigd door Jari op 29 mar 2010, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie