**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Tommeke14

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Tommeke14 »

EXAMENCENTRUM: ASSE-MOLLEM

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse-Mollem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan-rechts
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij heeft gewoon gezegd "keer in deze straat"
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Waar controleer je de bandenspanning
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Rijschool

Geslaagd, zonder opmerkingen op het blad, maar toch wel wat kleine foutjes gemaakt tijdens examen
was 3de keer, dus ze wilden wel eens een toegift doen :)

Bijvoorbeeld te lang blijven wachten aan stop-bord, er bleef maar verkeer komen van links en ik durfde niet al teveel risico nemen met in te draaien, wat op de examinator zijn zenuwen begon te werken...
Ook eens beetje te hard over drempel gereden, waardoor hij een beetje omhoog vloog...
(heb wel sorry gezegd :p )
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! **** Sint-Denijs/Gent

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM:

2de keer, geslaagd (opmerking: parkeren onder voorbehoud)

examinator zat rechts achter, achter mijn papa :-)

controles vooraf: motorkap openen en remvloeistof aanduiden, dimlichten, grootlichten, pinkers, remlichten, mistlichten

ik moest parkeren achter een camion , ging niet zo goed :s had vooral achter gewone auto's geoefend, het gevolg was dat ik perfect parallel met de camion stond maar zo'n dikke 40cm van de borduur verwijderd was. Vervolgens moest ik de auto verlaten "alsof ik ging gaan winkelen" (examinator dacht duidelijk...tis ier een vrouw aant stuur)

ik heb moeten keren in een vrij smal straatje, nipt voor 2 richtingsverkeer, maar gelukkig was er daar zo goed als geen verkeer, dus heb ik echt op mijn gemakje kunnen keren

ik heb heel erg veel sjans gehad met mijn route: sint-denijs & de pinte, vooral zone "30", geen autostrade, maximum snelheid was 70km/u op de grote baan. Ik heb mijn examen op een donderdagmorgen rond 10u mogen afleggen (de afspraak lag wel vast op 9u20). Omdat er veel minder verkeer is rond dat uur, had ik de indruk veel meer zicht te hebben op allerlei situaties...Spitsuur biedt dan weer het voordeel van meer in de file te staan en dus minder lang te kunnen rijden, maar meer andere weggebruikers zorgen ook voor veel onverwachte situaties (vaak rijden andere mensen te rap, waardoor je zelf te rap gaat rijden, of ze verlenen geen voorrang van rechts, waardoor je wel eens verkeerd zou kunnen denken dat je op een hoofdweg bent...niet iedereen kan zo perfect rijden als een leerling hé :-) )

de eerste keer dat ik het examen geprobeerd had was ik gebuisd omdat ik bij het links afslaan een tegenligger geen voorrang ging verlenen, mijn rijleraar heeft toen ingegrepen. ik reed toen op het spitsuur, ik vond dit veel stresserender...bovendien kennen de mensen van de rijschool en het examencentrum elkaar vrij goed en hadden ze elkaar dus vanalles te vertellen. ik vond dat dit mijn aandacht afleidde...mijn rijleraar zei dat hij dit opzettelijk deed om de examinator af te leiden van mijn "kleine schoonheidsfoutjes", ik meende dat dit de schoonheidsfoutjes eerder veroorzaakte maar ik heb toen wijselijk mijn mond gehouden :-D

veel succes aan iedereen!
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: GEEL

Examinator zat rechts achter me
Keren in straat: ik mocht eender waar in de straat keren
Parkeren achter een auto: een auto werd aangeduid waar ik achter moest parkeren, met redelijk veel ruimte erachter
Voorafgaande controles: ruitenwisservloeistof aanduiden, (bijna) alle lichten tonen (grootlicht, koplampen, mistlichten, remlicht,...), ruitenwissers aanzetten en "claxon" gebruiken
Ik ben met een eigen begeleider gegaan (mijn moeder)

Ik heb enkel met een begeleider leren rijden. Dit was de tweede poging, maar onder speciale omstandigheden: mijn officieel adres is net veranderd van Bree naar Turnhout, waardoor ik examen in Geel moest afleggen. Ik was in totaal één keer een uur kunnen gaan rijden daar in buurt, bovendien werken we in Bree niet met de "zone borden" (zone 30, 50 en 70) dus voor mij was het erg moeilijk hieraan te wennen. Ik weet dat je overal moet kunnen rijden, maar voor een examen dat meestal zo al moeilijk genoeg is, begaf ik me toch liever in een meer vertrouwde streek. Ondanks dit nadeel verliep het nog redelijk vlot.
Mijn grote fout was dat ik op bepaald moment linksaf een straat in moest en mijn tegenligger ook. Hij vertrok niet meteen, dus ik dacht in het kader van "vlotheid" dan maar eerst te gaan, wat dus niet toegestaan is.
Jari

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! **** Sint-Denijs/Gent

Bericht door Jari »

Gast schreef:Vervolgens moest ik de auto verlaten "alsof ik ging gaan winkelen" (examinator dacht duidelijk...tis ier een vrouw aant stuur
Dat is de standaard procedure hoor :P
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: SINT DENIJS WESTERN

Rechts achter mij

we kwamen in een zeer rustige straat waar weinig auto's geparkeerd waren en mocht zelf kiezen waar ik wou keren
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Toen we in een andere rustige straat aankwamen mocht ik mij achter een auto parkeren waar er veel plaats achter was.Nadat ik zei dat ik klaar was met parkeren mocht ik de auto reglementair verlaten (ik was ng aant hopen dat ze zei 'doe alsof je gaat boodschappen doen' zodatk wist of ik de auto mocht sluiten of niet ) Ik ben dan uit de auto gestapt op een correct manier maar toen ik op het voetpad stond beseft ik dat door de geblindeerde ruiten vanachter ik de examinator niet kon zien dus zag ik niet of ze teken deed dat ik terug in de auto mocht gaan :s Ik ben dan door de stress vergeten de auto te sluiten en kben snel terug naar de voorkant gelopen langs de verkeerd kant :s maar kheb er dan nog snel bijgezegd dat ik langs de andere kant had moeten instappen.

Ik heb nummertje 3 gekozen en dat was het controleren van de motorolie , gewoon aanduiden waar de oliepeilstok zat en het reservoir om te vullen .Kheb dan nog subtiel aan de motorkap staan trekken en duwen om te tonen dak aant controleren was of die goed toe was:)
Dan moest ik het contact aanleggen en dimlichten ,grootlichten,mislichten,de pinkers,remlicht en achtermistlicht tonen , en dan de ontwaseming vooraan en achteraan.

Met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn papa :) kheb in oktober 2007 mn theoretisch behaald en sindsdien geprobeerd 1 keer in de week te gaan oefenen.Soms hebbe we paar weken niet gereden door examens ofzo maar de laatste week voor het rijexamen hebk elke keer gereden (op de baan of gwn op de koer het parkeren oefenen)

de route
toen we uit het examencentrum reden mochtk rechtsafslaan onder het tunneltje , daarna links richting latem dachtk , en daar beetje in het dorp gereden , langs de school enzo , dan kwamen we op het rondpunt van de kortrijksesteenweg aan de krefel , het rondpunt over richting de pinte , en daar zo tot ik terug kwam op de kortrijkskesteenweg beetje verder , dan terug gereden richting gent tot de afslag van de r4 richting brussel , deze wel niet genomen maar rechts afgeslaan en zo terug gekeerd naar het examencentrum

De examinator was een mevrouw , ze was zeer duidelijk en vertelde duidelijk was ik moest doen op de baan en wat we gingen doen , ook de aanwijzingen herhaalde ze soms 2 keer wat ik wel handig vond want op die kleine baantjes was het nogal moeilijk (het was donker en het regende) om de straat te vinden , ik zat zo bijna op een oprit :s .Kben blij dat ik een goede examinator had :) natuurlijk de stress en de zenuwen waren onvermijdelijk maar ik denk dat ze duidelijk merken welke fouten je maakt door de stress of welke fouten je maakt omdat je bepaalde dingen tijdens het rijden nog niet zo goed kan .
resultaat: geslaagd :) met 2 opmerkingen ( na het parkeren was ik mijn lichten vergeten maar kheb dat zo snel mogelijk proberen corrigeren , en op de kortrijksksesteenweg bleef ik te lang op het linkerrijvak waardoor ik een beetje het verkeer niet vlot liet verlopen)
Vooral de rijprof en deze topic hebben mij enorm geholpen om mij voor te bereiden om het praktijk examen danku! :)
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

bovendien werken we in Bree niet met de "zone borden" (zone 30, 50 en 70) dus voor mij was het erg moeilijk hieraan te wennen.
De laatste keer dat ik er was stond het nog thans vol met die dingen :shock:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Vooral de rijprof en deze topic hebben mij enorm geholpen om mij voor te bereiden om het praktijk examen danku!
Proficiat, en zegge het voort :wink:
kjell

Re:

Bericht door kjell »

EXAMENCENTRUM:

ik probeerde gisteren mijn praktisch examen.. de examinator vroeg me te keren in een straat waar langs elke kant een rij auto's stond geparkeerd waardoor ik er net gepast gewoon door kon rijden.. dus enige oplossing was door met mijn neus van da wagen op de oprit van een Opel garage te draaien en zo te keren .... " u mag stoppen, het is niet toegestaan over het voetpad te rijden" ... best raar.. wat moeten dan al de bezoekers van de garage doen? allemaal in overtreding gaan? best raar... vertelde hem toen '' dit is volgens mij een officiele parking van een garage waar dagelijk vele bezoekers komen dus volgens mij is dit wettelijk in orde.. zijn uitleg ''u hebt bij deze garage niks te zoeken''

ben dus behoorlijk overstuur voor dit .. enige raad? kan ik hier nog tegen in gaan? of is dit een hopeloze zaak
de rijprof

Bericht door de rijprof »

kjell schreef:" u mag stoppen, het is niet toegestaan over het voetpad te rijden"
Werd je vóór de rit niet ingelicht dat je enkel de rijbaan mag gebruiken?
De straat moet ook minstens 2 richtingsverkeer toelaten. (breed genoeg zijn)
Je had dat ook kunnen zeggen aan de examinator en vragen of er een meer geschikte straat is.
Heb je ver genoeg gekeken? Was er verderop meer plaats?
Als je niet akkoord gaat, had je onmiddellijk na de rit de hoofdexaminator moeten aanspreken.
Je kan dan verder een klacht indienen.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: ASSE/MOLLEM

Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin rechts achter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf plaats kiezen in straat

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren achter bepaalde auto, met nog genoeg plaats achter. De uitleg was dat het een vlotte S-beweging achterwaarts moest zijn en niet 'parallel parkeren' zoals velen denken. De eerste keer dus ook mogen herbeginnen omdat het niet vlot was. Tweede keer wel zonder probleem.

Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Bandenspanning: waar te meten, hoe hoog moet die zijn (af te lezen in boekje van de wagen/portier van de bestuurder)

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Rijschool

Verloop:
Eerst kaartje trekken met je vraag op (bandenspanning), dan kan je buiten bij de auto dat gaan uitleggen. Dan mag je plaatsnemen in de wagen, raam openzetten en motor starten om daarna de belangrijkste lichten te bedienen (zorg er dus goed voor dat je die wagen kent, mijn rijschool was net veranderd van wagens, zodat ik daar bij het schakelen bij maneuvres soms wat last mee had). Instructeur was niet van de vriendelijksten, wel vrij correct en streng. Bij het parkeren de vraag gekregen: 'ik ga u niet laten uitstappen, maar vertel me wat je dan zou doen'. Daarbij mag je zeker niet vergeten aan alles te denken: handrem op, sleutels uit contact, gordel los, auto op slot, naar achteren uitstappen en langs voor de motorkap terugkomen, portier openen, gordel omdoen. Beetje stomme vraag, vermits dat dingen zijn die je ofwel automatisch doet ofwel niet doet (maar wel kan zeggen dat je het doet) of gewoon vergeet omdat je niet in die situatie zit. Bovendien hangt dat alles af van de wagen, wat ik hem ook verteld heb toen hij vroeg of ik mijn handrem niet zou gebruiken: wagens met automatische parkeerrem bestaan ook, idem voor wagens die op slot gaan als je sleutel verder dan X meter weg is, etc.
Keren in de straat was ook naar vrije keus. Bij het terug binnenrijden van het examencentrum vanuit Asse, opletten met waar de ingang van het examencentrum is, door de slechte toestand van de inrit, had ik de inrit er net naast genomen.

Uiteindelijk toch geslaagd, ondanks de nodige tirades van de examinator toch geslaagd (en hij heeft er mij met tegenzin toch doorgelaten omdat hij niet genoeg fouten vond):
  • Bediening voertuig: onvoldoende
    • Startfouten: ik viel geregeld stil (niet gewoon aan de wagen, plus een keer op een helling per ongeluk vanuit 2e proberen vertrekken)
    • Schakelen: mijn voet steeds boven de koppeling
    • Rem- en vertragingstechniek: ergens een bocht inderdaad heel erg slecht genomen: in derde door een smal stuk, ontkoppeld maar tevoren niet geremd zodat ik weliswaar de bocht zonder kleerscheuren genomen had, maar aan te hoge snelheid
  • Defensief rijden: voorbehoud (snelheid en verkeersinzicht): vooral aan het ziekenhuis (op een breed T-kruispunt waarbij ik langs een zijarm aankwam), ik stopte voor het kruispunt net voorbij een zebrapad omdat er iemand van rechts kwam. Die reed niet door omdat er in tegenovergestelde richting op mijn straat iemand aan het treuzelen/inladen was. Mijn idee was dus voorrang te verlenen en dat was niet goed volgens de examinator: ik kon nog door, ik moest geen 20 meter voor die andere auto stoppen en zou verwarring veroorzaakt hebben bij de voetganger. Ook meestal 30 blijven rijden, vermits meestal in zone 30, maar dan wel ergens over een 50-bord gekeken.
Zeker omdat ik dit rijexamens tijdens de examenperiode mijn universitaire studie gedaan heb, vind ik het geen slecht resultaat (plus, ik weet dat ik veel van de fouten in het dagelijkse leven niet of veel minder maak en ook niet maakte net voor het examen).

Tips:
  • Zorg dat je niet gestresseerd rondloopt, dat was mijn grootste fout. Een hele morgen vrij goed gereden met de instructeur, de examinator komt erbij en ik ben een en al stress met de nodige fouten tot gevolg.
  • Ken je auto, laat merken dat je weet wat een auto doet als je er iets mee aanvangt: bv. waarom je eerst remt en dan pas ontkoppelt en niet omgekeerd in 90% van de gevallen (dat is omdat als de motor gekoppeld is, hij als weerstand dient voor de aandrijving van de banden; als je ontkoppeld rijdt, haal je die weerstand weg, zodat de auto in eerste instantie sneller rijdt door de traagheid van je wagen). Idem voor het uitstappen: je stapt uit naar het aankomend verkeer omdat je zo ziet wat er gebeurt. En ook zo voor de voet boven ontkoppeling (al is dat een iets minder sterk argument, lijkt me): je kan daar moe van worden, je voet zou dan lichtjes kunnen gaan rusten en ontkoppelen of na lange tijd gaat die pedaal sowieso lager staan en vanzelf een beetje ontkoppelen.
  • Rij voorzichtig. Ik ben normaal een gehaast chauffeur, maar op een examen rij je best alsof je alle tijd van de wereld hebt (en dat heb je eigenlijk ook). Meestal duurt het toch 40 minuten, sneller rijden zorgt er niet voor dat je sneller gedaan hebt.
Ergens op de eerste pagina's staat ook dat de rijinstructeur mogelijk kan tussenkomen als er echt iets misgaat; volgens mij is dat niet het geval vermits ze bij het begin van het examen op dat kleine bakje in het midden een knopje indrukken om hun bediening uit te zetten en dat kenbaar te maken aan de examinator door middel van een toontje.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

@ Gast,

Dank voor dit overzicht.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Ergens op de eerste pagina's staat ook dat de rijinstructeur mogelijk kan tussenkomen als er echt iets misgaat; volgens mij is dat niet het geval vermits ze bij het begin van het examen op dat kleine bakje in het midden een knopje indrukken om hun bediening uit te zetten en dat kenbaar te maken aan de examinator door middel van een toontje.
Ze schakelen de dubbele bediening helemaal niet uit. De knop dient om het pieptoontje te activeren, waardoor de examinator de minste ingreep van de instructeur kan opmerken.
Het pieptoontje gaat namelijk af bij de geringste aanraking van de pedalen aan de rechterkant...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
guest

Bericht door guest »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

Ik heb gisteren het praktijkexamen afgelegd in Deurne en ben geslaagd, van de eerste keer. Ik had nooit gedacht dat dit me zou lukken.Tien dagen geleden had ik namelijk nog een evaluatieles gevolgd in de rijles en daar zeiden ze me dat ik beter mijn afspraak voor het examen zou verzetten, omdat ik er nog niet klaar voor was. Maar in die tien dagen ben ik elke dag twee keer naar Deurne gereden met mijn vader, zodat ik het daar heel goed kende. Dat is volgens mij heel belangrijk om het examen tot een goed einde te kunnen brengen: erg veel rondrijden op de plaats waar je examen moet doen, zodat je alle moeilijke stukken al kent.

Wat ook erg geholpen heeft, en dat wil ik graag benadrukken, omdat je er zo vaak slechte dingen over hoort: ik had een supervriendelijke examinatrice, die heel erg haar best deed om me op mijn gemak te stellen. Want ik was inderdaad wel behoorlijk zenuwachtig. Dus ik ben die vrouw erg dankbaar!

Het verloop van het examen: ik moest eerst uitleg geven over de groeven van de banden, dan vertellen wat de juiste zithouding is in de auto en dan alle lichten opzetten en de ruitenwissers. En dan zijn we vertrokken. Ik ben een keer stilgevallen en heb een keer mijn voorrang niet genomen, omdat er een vrachtwagen nogal snel kwam aangereden en ik vertrouwde het niet helemaal. Ik heb ook een beetje te snel gereden in een zone 30, maar het bord dat die zone 30 aangaf was niet zichtbaar omwille van een vrachtwagen die alles blokkeerde. Dat was net ook een straat waar ik tijdens het oefenen nooit was geweest.

De opmerkingen achteraf waren dat ik nog meer in de spiegels moest kijken (en ik had daar al speciaal op gelet om dat vaak te doen) en dan over de snelheid in die zone 30 (maar daar gaf ze me gelijk dat ik daar eigenlijk niet aan kon doen).

Voila, dat was het. Ik wens iedereen hier nog heel veel succes!
PieterjanB

Bericht door PieterjanB »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

- In welk examencentrum ben je geweest?
Brugge
Achteraan-rechts
Hij heeft gewoon gezegd "keer in deze straat"
Ruitenwisservloeistof aanduiden. Links en rechts pinkeren, rempedaal indrukken, trompen
Begeleider

Niet Geslaagd,

Rit 4 getrokken:

2 Opmerkingen: Op Sint-Pieters onder de expressweg gereden en de intentie gehad om af te slaan naar rechts, richting Sint-Jan, maar toch doorgereden omdat de examinator niets zei. Dit bleek een weg te zijn voor plaatselijk verkeer: Na een kilometer was dit echt duidelijk omdat er voor me een verbodsbord stond en op een weg naar rechts ook. Ik zat dus vast en kon niets anders dan omkeren. Blijkbaar had die man in het begin gezegd als ik niets zeg rechtdoor, tenzij je natuurlijk niet mag.

Een paar kilometer verder, zegt hij hier links afslaan, op het bord staat 5,5t met daaronder uitzonderlijk plaatselijk verkeer en de Lijn. Ik twijfel even - ziet dat hij me nog een kloot afdraait- maar sla toch in, omdat een auto niet meer weegt dan 5,5 ton, er lag wel een zak aardappelen in de koffer,...

Aangekomen in het loket aan het examencentrum zegt hij perfect gereden, maar dat bord dat je niet gezien hebt is een grote fout gebuisd.
Jammer ik moest mijn eerste gedacht gevolgd hebben en afgeslaan hebben.

Ok een keer opnieuw gaan is niet erg, maar 17 maart is toch wel een eind wachten. Zijn die examencentra soms onderbemand?

Mvg PJB
Gast

Bericht door Gast »

PieterjanB schreef:EXAMENCENTRUM: BRUGGE

Rit 4 getrokken:

2 Opmerkingen: Op Sint-Pieters onder de expressweg gereden en de intentie gehad om af te slaan naar rechts, richting Sint-Jan, maar toch doorgereden omdat de examinator niets zei. Dit bleek een weg te zijn voor plaatselijk verkeer: Na een kilometer was dit echt duidelijk omdat er voor me een verbodsbord stond en op een weg naar rechts ook. Ik zat dus vast en kon niets anders dan omkeren. Blijkbaar had die man in het begin gezegd als ik niets zeg rechtdoor, tenzij je natuurlijk niet mag.

Mvg PJB
Ai dat punt ken ik! Dankzij mijn rijlessen vergeet ik dat punt nooit meer :) je moet idd mee naar rechts buigen. Als je rijles gevolgd hebt, zou je er zeker moeten gepasseerd zijn, kans is idd groot dat je daar mist!
In het centrum van Brugge heb je nog een paar van die straten + ene waar alleen bussen van de Lijn in mogen (is tricky als er net een bus voor je rijdt en je niet meteen op dat bord let, dan zou je wel eens kunnen doorrijden).
Veel succes de volgende keer!
Plaats reactie