REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Met de sturende wielen achteraan, ga je veel sneller moeten corrigeren dan rechtdoor (vooruit).
Zeer juist.
Vooruit volgen de achterwielen. Achteruit moet je de achterwielen in de gewenste richting duwen. Een wereld van verschil, en dan spreken we nog niet over een aanhangwagen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ann1982

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Ann1982 »

Hallo

Sorry, maar al die wijzigingen zijn zo verwarrend. Dus stel ik hier even mijn specifieke vragen.

Vroeger voorlopig rijbewijs (18M): begin-en einddatum ergens in 2008-2009.
Laten verlopen zonder examen te doen.
Huidig voorlopig rijbewijs (36M): begin 24/01/2014 (net voor de wijzigingen van 01/02/2014), einde 23/01/2017.

Ik heb nog niet veel geoefend dus een examen voor 23/01/2017 zit er niet echt meer in. Wel zou ik deze nog voor de wijzigingen op 01/06/2017 willen afleggen.

Bij deze dus de vraag of
. ik mits het opnieuw afleggen van het theorie-examen al dan niet direct een nieuw voorlopig rijbewijs kan bekomen of moet
ik toch (voorlopig nog) 3 jaar wachten.
. en of ik ook nog (mits rijschool) een 18M rijbewijs kan bekomen of alleen een 36M.
Ik had nl precies ergens gelezen dat alles van voor 01/02/2014 niet mee wordt gerekend. Maar hier ben ik dus niet zeker van.

Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Inazuma »

Ann1982 schreef:. ik mits het opnieuw afleggen van het theorie-examen al dan niet direct een nieuw voorlopig rijbewijs kan bekomen of moet
ik toch (voorlopig nog) 3 jaar wachten.
Tot de wijzigingen doorgevoerd worden, kan je 3 jaar géén nieuw voorlopig rijbewijs B meer krijgen eens je huidige vervalt.

De discussie tussen federaal minister en Vlaams minister gaat bovendien net over die wacht/straf-termijn ...


Tenzij ...
. en of ik ook nog (mits rijschool) een 18M rijbewijs kan bekomen of alleen een 36M.
Ik had nl precies ergens gelezen dat alles van voor 01/02/2014 niet mee wordt gerekend. Maar hier ben ik dus niet zeker van.
je de nodige 20 uur oplsiding volgt en het bekwaamheidsattest behaalt, en een voorlopig rijbewijs B 18 maanden / zonder begeleider aanvraagt VOOR je huidige voorlopige rijbewijs vervalt.

Voor 3/2/2014 telt idd niet mee.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:
Ann1982 schreef:. ik mits het opnieuw afleggen van het theorie-examen al dan niet direct een nieuw voorlopig rijbewijs kan bekomen of moet
ik toch (voorlopig nog) 3 jaar wachten.
Tot de wijzigingen doorgevoerd worden, kan je 3 jaar géén nieuw voorlopig rijbewijs B meer krijgen eens je huidige vervalt.

De discussie tussen federaal minister en Vlaams minister gaat bovendien net over die wacht/straf-termijn ...
Bellot is niet zozeer tegen de afschaffing van die maatregel. De discussie gaat 'm eerder over wie van beiden er nu eigenlijk voor bevoegd is. Versta : wie van beide heren de pluim op z'n hoed mag steken om oa een bijzonder onpopulaire maatregel te herroepen ....

Ben Weyts was van mening dat Vlaanderen en Wallonië ervoor bevoegd geworden waren na de zesde staatshervorming. Maar Bellot is van mening dat 't federale materie gebleven is, en dat Ben Weyts beslissingen begon te nemen waarvoor hij niet eens bevoegd is. En het ziet er naar uit dat de Raad van State Ben Weyts terug gefloten heeft, en Bellot dus z'n slag thuis gehaald heeft.

En nu ? De datum van 1 januari 2017 wordt ongetwijfeld niet meer gehaald. Een nieuwe datum die nu circuleert, zou juni 2017 zijn. Maar persoonlijk neem ik deze datum nog met een stevig korreltje zout. Afwachten wàt het wordt, en wanneer .....

Wordt ongetwijfeld vervolgd ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
hannelorev

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door hannelorev »

Maar wordt die regel dat je 3 jaar dient te wachten wanneer je theorie vervalt effectief afgeschaft?

Ik leg 3 januari met schrik mij examen af. In mei vervalt het maar tussentijds zit ik met examens en loop ik constant stage waardoor een nieuw rijexamen afleggen bijzonder moeilijk gaat worden. Ik was zelf opgelucht te lezen dat men vanaf juni die 3 jaar wachten ging afschaffen maar nu beweerde mijn mama vorige week dat men op het nieuws net gezegd had dat ze die 3 jaar wachten uiteindelijk toch gingen behouden. Wat is nu echt waar?

En ook: mijn voorlopig rijbewijs vervalt in mei 2017. In juni 2017 veranderen de regels. Indien vanaf juni effectief de 3 jaar afgeschaft wordt, zal ik dan toch nog 3 jaar moeten wachten omdat ik nog net in de oude wetgeving val? Ik ben hiervoor persoonlijk naar het examencentrum gereden enkele weken geleden maar daar konden ze me ook geen duidelijk antwoord geven. Zoals me het toen verteld werd zou die 3 jaar regel nu niet eens bestaan.

Ik zit dus met enige onduidelijkheid en stress haha
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door bert.covens »

hannelorev schreef:Maar wordt die regel dat je 3 jaar dient te wachten wanneer je theorie vervalt effectief afgeschaft?
Ik heb de indruk dat je 1 en ander door elkaar haalt :

Het attest dat je geslaagd bent in je theorie-examen is drie jaar geldig. Op de dag van je praktijkexamen moet je sinds minder dan drie jaar geslaagd zijn in je theorie-examen.
Maar die drie jaar wachttijd, geldt pas wanneer je je voorlopig rijbewijs zou laten vervallen :idea:
hannelorev schreef: Ik leg 3 januari met schrik mij examen af. In mei vervalt het maar tussentijds zit ik met examens en loop ik constant stage waardoor een nieuw rijexamen afleggen bijzonder moeilijk gaat worden. Ik was zelf opgelucht te lezen dat men vanaf juni die 3 jaar wachten ging afschaffen maar nu beweerde mijn mama vorige week dat men op het nieuws net gezegd had dat ze die 3 jaar wachten uiteindelijk toch gingen behouden. Wat is nu echt waar ?
Dat Ben Weyts een hele rist wou veranderen aan zowel het theorie-examen, de rij-opleiding als het praktijkexamen voor Vlaanderen. Maar hij is terug gefloten omdat Francois Bellot naar de Raad van State gestapt is.

Zoveel is nu zeker : Ben Weyts is er niet voor bevoegd, het is federale materie !
hannelorev schreef: En ook: mijn voorlopig rijbewijs vervalt in mei 2017. In juni 2017 veranderen de regels. Indien vanaf juni effectief de 3 jaar afgeschaft wordt, zal ik dan toch nog 3 jaar moeten wachten omdat ik nog net in de oude wetgeving val? Ik ben hiervoor persoonlijk naar het examencentrum gereden enkele weken geleden maar daar konden ze me ook geen duidelijk antwoord geven. Zoals me het toen verteld werd zou die 3 jaar regel nu niet eens bestaan.
Ho, nogmaals : juni 2017 is een datum die nu her en der circuleert. Maar méér dan een gerucht is het zeker nog niet. Voorlopig blijft alles nog bij het oude en is het afwachten ! Pin je dus zeker NIET vast op die datum :!:

First things first. Paniek is een sléchte raadgever. Bereid je nu in éérste instantie rustig maar grondig voor op je praktijkexamen op 3 januari.

In geval je niet zou slagen op 3 januari, heb je nog altijd de optie om tijdig (dus binnen de geldigheid van je huidige voorlopige rijbewijs !) om te schakelen van type voorlopig rijbewijs. Binnen de geldigheid van dàt voorlopig rijbewijs kan je dan praktijkexamen afleggen. Voorwaarde is dan wel, dat je op de dag van je praktijkexamen sedert minder dan 3 jaar geslaagd bent in je theorie-examen. Desgevallend opnieuw slagen in een theorie-examen. Kortom : vermijd dan dat je voorlopig rijbewijs zou vervallen. Want dan heb je dus die drie jaar wachttijd aan je been.

Speel in voorkomend geval op zeker, en maak er tijdig werk van :!:
hannelorev schreef: Ik zit dus met enige onduidelijkheid en stress haha
Ben Weyts is érg goed in twee zaken : media-aandacht krijgen, en een hoop onnodige verwarring scheppen ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Gast »

bert.covens schreef: In geval je niet zou slagen op 3 januari, heb je nog altijd de optie om tijdig (dus binnen de geldigheid van je huidige voorlopige rijbewijs !) om te schakelen van type voorlopig rijbewijs. Binnen de geldigheid van dàt voorlopig rijbewijs kan je dan praktijkexamen afleggen. Voorwaarde is dan wel, dat je op de dag van je praktijkexamen sedert minder dan 3 jaar geslaagd bent in je theorie-examen. Desgevallend opnieuw slagen in een theorie-examen. Kortom : vermijd dan dat je voorlopig rijbewijs zou vervallen. Want dan heb je dus die drie jaar wachttijd aan je been.

Speel in voorkomend geval op zeker, en maak er tijdig werk van :!:
Ik denk dat dat geen optie is. Ik heb 1,5 jaar met mijn 36 uren gereden om daarna mijn 20 uur rijschool af te maken waarmee ik tegen mei dan ook 1,5 jaar mee rondgereden heb. Ik kan bijgevolg niet meer wisselen van type rijbewijs, toch?

Indien juni 2017 slechts een speculatie is en het misschien nog later zal zijn, kan ik er dus vrijwel van uitgaan dat wanneer ik in mei niet geslaagd ben ik 3 jaar mag wachten?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

wanneer ik in mei niet geslaagd ben ik 3 jaar mag wachten
...of na de vervaldatum, 6 uur rijles volgen bij een erkende rijschool en examen doen met de rijschool + document van de gemeente (vervallen voorlopig rijbewijs - bijlage 4).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door GRO »

Goed nieuws i.v.m. de 3 jaar wachttijd.
Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts en zijn federale tegenhanger François Bellot hebben een akkoord bereikt over de verplichte wachttijd voor voorlopige rijbewijzen. Die verplichte wachttijd verdwijnt binnenkort
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

Ondertussen is er toch al wat nieuws van GOCA (examencentra)
http://www.goca.be/nl/p/rbw-actualiteit
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jordi

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Jordi »

Hallo allemaal

Ik heb in februari 2016 mijn theorie behaald en sindsdien zeer intensief gaan oefenen met mijn belgeleider. Mijn rijexamen staat ingepland voor maart 2017, indien ik niet geslaagd zou zijn en een nieuw rijexamen vastleg betekent dit dan dat het nieuwe rijexamen dat vanaf 1 juni in voege treed voor mij van toepassing is?

Mijn rij-instructeur wist mij reeds te vertellen dat de wachttijden voor het praktisch rijexamen in Vlaanderen momenteel zeer lang zijn. Ik veronderstel dus dat een rijexamen plannen voor 1 juni helaas niet meer haalbaar zal zijn?

Mijn vraag is m.a.w. of het vernieuwde rijexamen van toepassing is op degenen die hun theorie hebben afgelegd voor 1 juni 2017. Of is het zo dat de hervormde rijopleiding enkele van toepassing is op degenen die hun theorie vanaf 1 juni 2017 behaald hebben.

Al jaren werd er gesproken over de hervormde rijopleiding in Vlaanderen. Na maanden onduidelijkheid werd onlangs meer concrete informatie bekend over het rijexamen in Vlaanderen. Echter werd er nergens vermeld dat het rijexamen niet zou gelden voor al wie zijn theorie behaalde voor 1 juni 2017. Ik concludeer hieruit dat wanneer de nieuwe rijopleiding in voege treed in juni, deze voor iedereen van toepassing is. Klopt dat?

Ik stel mezelf wel vragen indien het vernieuwde rijexamen voor iedereen die hun theorie voor 1 juni 2017 behaalde van toepassing is. Zoals bekend blijft het ook vanaf 1 juni mogelijk om met begeleider(s) te rijden zonder de verplichting rijschool te volgen. Blijft het dan ook mogelijk om met je begeleider en eigen wagen examen af ge leggen. Het is bekend dat rijden met GPS ook onderdeel zal uitmaken van het nieuwe examen. Zijn kandidaten die beslissen met hun eigen voertuig examen af te leggen dan genoodzaakt een GPS aan te kopen? Of wordt deze gratis ter beschikking gesteld door het examencentrum?

Persoonlijk vind ik de hervormde rijopleiding een grote klucht. Prima dat men het rijexamen wil hervormen maar deze verkapte hervorming is m.i. een gemiste kans. Ik had graag een verplichting gezien m.b.t. het volgen van rijschool tijdens de rijopleiding (bv. 6 uur).
Maar soit, mijn mening doet er hier niet toe.

Is het trouwens mogelijk om examen af te leggen in Wallonië (in het Frans) als je gedomicilieerd bent in Vlaanderen? In dag geval zullen de Waalse examencentra in de grensstreek wel winnen aan populariteit denk ik. :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

Vorige week hebben wij nog een toelichting gehad over de nieuwe rij-examens.
Veel wijzer zijn we er niet van geworden en er zijn nog heel veel onduidelijkheden over GPS, risico-perceptietest, info voor begeleiders, terugkom-moment, enz...

De bijkomende manoeuvres zijn bekend en zelfs daarover heerst nog onduidelijkheid en kon men op vele vragen geen sluitend antwoord geven.

Ik vermoed dat begeleiders zonder info-moment hun leerling nog mogen begeleiden en examens doen volgens de datum op het voorlopig rijbewijs maar vanaf 1 juni zou het wel eens anders kunnen zijn.

Nog steeds veel onduidelijkheid, dus.
Amateurisme, gebrek aan communicatie en inderdaad, weeral een gemiste kans om de rijopleiding te hervormen en zelfs te vereenvoudigen en de aandacht te vestigen op de pijnpunten die vaak de oorzaak zijn van dodelijke slachtoffers en zwaargewonden (en dat is echt niet door belachelijk, lage snelheidsbeperkingen in te voeren)...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Gast »

Hoi
In 2001 had ik een voorlopig rijbewijs, maar heb deze laten vervallen.
Vorig jaar heb ik opnieuw mijn voorlopig rijbewijs gehaald en ga nu in mei mijn rijexamen doen.
Moest ik hier nu niet voor slagen, moet ik dan 6 of 12 uur rijschool volgen vooraleer ik terug met mijn begeleider mag oefenen. En moet dit een rijschool zijn of mag dit ook een erkende rijbegeleider zijn?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

Je mag 2x praktijkexamen doen. Daarna ben je verplicht om met een erkende rijschool 6 uur rijles te volgen.
Let op, vanaf 4/3/17 tellen 'alle' praktijkexamens mee 'die je ooit voordien' hebt gedaan!
BVR1 gepubliceerd op 22/02/17 schreef:Alle mislukte pogingen tellen altijd mee

De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uur rijlessen volgen vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktijkexamen.

Wanneer de kandidaat tweemaal uitgesteld werd voor het praktijkexamen onder dekking van een eerste voorlopig rijbewijs en vervolgens na drie jaar een nieuw voorlopig rijbewijs heeft behaald, zal hij toch zes uur rijlessen moeten volgen alvorens een derde praktijkexamen te mogen afleggen. Alle mislukkingen tellen dus mee ongeacht deze voor of na 04.03.2017 hebben plaatsgevonden en ongeacht deze al dan niet onder dekking van een eerste of tweede voorlopig rijbewijs hebben plaatsgevonden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: 06 mar 2017, 10:48 Je mag 2x praktijkexamen doen. Daarna ben je verplicht om met een erkende rijschool 6 uur rijles te volgen.
Let op, vanaf 4/3/17 tellen 'alle' praktijkexamens mee 'die je ooit voordien' hebt gedaan!
Klopt. Intussen zijn de examencentra overberbevraagd, en zelfs al volgeboekt tot 1 juni.

http://www.autoveiligheid.be/rijbewijs/ ... -rijbewijs

Bij deze, wil ik alle jongeren en hun begeleiders hoeden om snel-snel examen te gaan afleggen. Het heeft géén zin om een praktijkexamen te gaan afleggen louter om de deadline van 1 juni nog voor te zijn. Ga pas praktijkexamen afleggen als je er klaar voor bent.

Voortijdig examen willen afleggen, is immers één van de grootste onderliggende oorzaken van een mislukking op het praktijkexamen. Ervaring en verkeersinzicht komen slechts door veelvuldig te oefenen in zoveel mogelijk variërende omstandigheden (verkeersdrukte, weersomstandigheden, plaats, verkeerssituaties, ....). Dit veelvuldige oefenen, valt met niets te compenseren !

Mislukken betekent dat je sowieso zal moeten herkansen na 1 juni, dus wellicht in het nieuwe systeem. En je hebt dan al één van de twee pogingen opgebruikt. Een tweede mislukking betekent dan onverbiddelijk dat je verplicht zal worden tot het volgen van zes uur rijles in een erkende rijschool vooraleer je terug praktijkexamen mag afleggen.

Als je niet tijdig klaargestoomd geraakt, is het zonder twijfel véél verstandiger om eerst nog verder te blijven oefenen en de focus te verleggen naar een praktijkexamen nà 1 juni. De bijkomende maneuvers die je dan onder de knie moet krijgen, zijn heus niet onoverkomelijk. Ben je onzeker, of vreest je begeleider voor blikschade, oefen ze dan desnoods de eerste keer (of keren) op een rustig moment, na sluitingstijd. Vul eventueel nog enkele flessen met zand, en steek er een harde, plastic buis in. De vroegere "pechel"buizen van de electriciteit, waren daarvoor bvb ideaal. Zo kan je makkelijk onderandere voertuigen nabootsen in de parkeervakken naast je. Maak je in den beginne nog een stuurfoutje, dan heb je hooguit een zelfgemaakt obstakeltje omvergekegeld. Niks aan de hand, dus.

Bovendien vermijd je zo om jezelf angstvallig een bijkomende druk op je schouders te leggen mbt die fameuze "deadline" van 1 juni. Dergelijke bijkomende stress, kun je immers echt wel missen als je op examen gaat.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie