**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Gast09 schreef:EXAMENCENTRUM HAASRODE

In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? schuinachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? "In deze straat mag je keren"
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "achter die grijze auto mag je parkeren", zover als ik mij herinner was er geen tweede auto, ging vlot van de eerste keer, na parkeren lichten uitdoen, motor afzetten, "boodschappen doen'' en terug instapen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? motorkap openen & koelvloeistof tonen, contact aanleggen & pinkers, ruitenwissers, claxon, dim- en grootlichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

BEDIENING VAN HET VOERTUIG: Voorbehoud
1/7.00 rem en vertragingstechniek
1/11.0 lichten
PLAATS OP DE OPENBARE WEG: Slecht
2/1.00 rechts houden
2/4.00 pijlen
2/9.00 zigzag
SNELHEID EN VERKEERSINZICHT : Voorbehoud
8/1.00 niet aangepaste snelheid
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10)
kruispunt - borden B 1-17: Ik herinner ik mij nog altijd niet waar ik dat bord tegengekomen was. Normaal gezien kijk ik altijd rechts en links als ik een fietspad oversteek. Blijkbaar moest ik een eentje gemist hebben.
Afbeelding

verkeersbord B1: voorrang verlenen


Afbeelding

verkeersbord B17 voorrang van rechts
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

onderbord M9

Afbeelding



onderbord M10

Afbeelding
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Leuvenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2016, 11:43

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Leuvenaar »

In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? schuinachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? "In deze straat mag je keren", plaats zelf te kiezen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "achter die zwarte auto daar mag je parkeren", ging vlot, wel vergeten auto te sluiten bij het boodschappen doen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? motorkap openen & koelvloeistof tonen, contact aanleggen & pinkers, ruitenwissers, claxon, dim- en grootlichten, mistlichten, achterruitontdooiing (of hoe heet dat), positie stoel/stuur
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? rijschool De Demer

Ik had aan het begin van het examen een zone 30-bord gemist en reed ongeveer 40, waarop een opmerking kwam, en even later bleken we nog steeds in een zone 30 te zitten :(
Toch heeft hij mij het examen uit laten doen. Ik vraag me alleen af of mijn beoordeling wel uitgebreid genoeg is, ik lees hier allerlei opmerkingen over de defensieve aanpak van een manoeuvre en zo.
Ik had er na het examen niet bij stil gestaan omdat me wel verteld werd wat de redenen waren waarom ik niet geslaagd was, maar heb nu schrik dat er de volgende keer ineens allerlei dingen bij op het blad zullen staan, omdat ik er onterecht van uitga dat die punten goed zaten. Het parkeren en keren gingen wel vlot, maar ik vergat bvb een keer mijn pinker bij het keren.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest? Antwerpen
- Zat de examinator naast of achter jou? schuinachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? "In deze straat mag je keren", plaats zelf te kiezen waarin ik een verkeerde keuze in de smalle straat maakte. Ik koos een opening tussen twee voertuigen en kon niet genoeg afstand nemen met het achterop liggende voertuig om in één keer te keren dus moest ik terug vooruit en achteruit waardoor ik drie maal terug vooruit en achteruit moest. Was een inschattingsfout om daar het manoeuver te willen uitvoeren wat ik ook direct toegaf aan de examinator waarop die botweg antwoorde "je hebt zelf de plaats gekozen."
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "achter die blauwe auto rechts mag je parkeren. Dat ging vlot omdat er een plaats voorzien was waar wel twee auto's tussen konden. (was voor garagepoort).
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? motorkap openen & koelvloeistof tonen, contact aanleggen & pinkers, ruitenwissers, claxon, dim- en grootlichten, mistlichten, achterruitontdooiing (of hoe heet dat), positie stoel/stuur
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? met een begeleider.

Afdraaien eerste straat links voorbij het examencentrum, dan rechtdoor en dan de Bisschoppenhoflaan oversteken en links afdraaien, rechtdoor en dan linksaf via August Vandewielelei rechtdoor en dan terug naar links wijk zwarte arend daar terug tweede straat links, terug rechtdoor, dan terug rechts, links dan terug via schotensesteenweg en Ruggeveldlaan, dan terug rechtsaf aan bosuilbaan en dan rotonde nemen en aan de lichten rechtdoor gereden (Bisschoppenhoflaan overgestoken) en dan zo tweede rechts terug naar het examencentrum dat zich aan de linkerkant bevond.

Was reeds mijn vierde poging en naar mijn gevoelen vrij foutloos gereden met aandacht voor zwakke weggebruikers, aangepast snelheid en ook ecologisch gereden (remmen tot stilstand en dan naar eerste bij rood licht). Commentaar van de rijinstructeur: waar staat uw rem en waarom gebruik je die niet? Je gebruikt de koppeling en je staat daarom te laat stil. Ik werd opstandig en vroeg direct of ik geslaagd was wat de man beaamde. Ik hoop nooit meer een rijexamen te hoeven afleggen want op latere leeftijd (ben 49) is dit niet evident. De examinatoren zijn niet van de meest toffe types en doen alles heel strikt volgens het boekje. Ik had beter meer geoefend om eerder te slagen. Mijn bescheiden tip is dus veel oefenen met uw begeleider (drie vier keer in de week gedurende een paar maand) en vooraf zeker een x aantal uren rijschool nemen voor het eco rijden en het verkeersinzicht. Op cadeaus moet je bij het rijexamen niet rekenen. Mijn indruk is dat die mannen louter vriendelijk en voorkomend zijn tov lieftallige jongedames en rijinstructeurs van de rijscholen. Het is ook toch een winkel die moet blijven draaien. De rijlessen in de rijschool goedkoper maken en een examen met GPS (met de examinator vooraan) zou beter zijn. Zo'n man achteraan die iedere beweging gadeslaat werkt toch intimiderend.
Saffraan1996
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2016, 12:48

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Saffraan1996 »

EXAMENCENTRUM HAASRODE

Eerst en vooral, het beruchte kaartjestrekken is bij mij niet gebeurd. Ik vond dat vreemd & zorgde meteen voor stress. Hij zei enkel open de motorkap en dan moest ik 2 zaken aanduiden. Ook geen kaartje voor de route, dus ik had ook geen idee langs welke punten we zouden gaan rijden. Hangt dat af van examencentrum tot examencentrum ofzo?

- Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat rechtachter mij, dus achter m'n begeleider. Ik denk dat dat zo goed als altijd het geval is?

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in, en meteen daarna zij hij, ergens in deze straat mag je keren. De gekozen plaats was volledig aan mezelf.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Bij het inrijden van de Leeuwerikenstraat in Heverlee, duidde hij ongeveer 50m verder een auto aan waarachter ik moest parkeren. De Leeuwerikenstraat is heel smal én druk, dus dat gaf me veel stress doordat ik constant m'n manoeuvre moest onderbreken om mensen die langs me heen wilden rijden voorrang te verlenen. Ik had gehoord - "van horen zeggen dus", dat parkeren in een relatief rustige straat gebeurt, dat was dus bij mij allesbehalve het geval. Parkeren ging wel redelijk goed, kreeg enkel een voorbehoud voor vlotheid, wat ik enigszins vreemd vind, gezien het toch verplicht is om telkens andere weggebruikers voorrang te verlenen?

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de koelvloeistof & waar je het oliepeil kan meten aanduiden, eitje dus :). Verder ook uitleggen hoe ik weet dat m'n stoel juist staat, de ontwaseming voor- en achteraan, alle lichten overlopen, de claxon... Dat ging allemaal prima.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb enkele uren rijschool gevolgd (12 uur in totaal geloof ik), zij hebben me de basis aangeleerd, waarna ik geoefend heb met m'n pa. Vandaar zat hij dan ook naast mij.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Ik ging met m'n pa dus.

M'n resultaat; helaas gebuisd, of zoals dat eufemistisch wordt uitgedrukt op het formulier: "uitgesteld" :mrgreen:. Ik had 2x voorbehoud en 1x slecht, en ik wist op voorhand al dat ik niet geslaagd zou zijn, aangezien de examinator ingreep. Ik ben overigens terecht gebuisd.

Bij het vertrekken moest ik aan de zijkant van het centrum op een heuveltje vertrekken, daarna rechtsaf, nogmaals rechtsaf door het bedrijventerrein, naar de baan naar de IJsbaan (wie Leuven kent weet wat ik bedoel). Deze weg langs de kazerne blijven volgen, en vervolgens linksafslaan, richting de weg naar het kerkhof. Daar had ik m'n 1e voorbehoud al te pakken, er kwam een auto uit de straat waar ik in moest draaien, dus had ik voorrang van rechts. Deze auto kwam echter enorm snel aangereden en gaf geen aanstalten te stoppen, dus deed ik dat wel. Deze kwam letterlijk met gierende banden tot stilstand half op het kruispunt en gebaarde dan druk dat ik door kon rijden. Ik was even verbouwereerd en was niet in 1,2,3 weg, wat mij een voorbehoud voor voorrang van rechts opgeleverd heeft :!:

In de straat naar het kerkhof moest ik dus keren, dat was niet echt moeilijk, ik heb leren keren in een smallere straat. Deze straat was ook erg rustig, dus dat ging prima. Daarna moest ik terugrijden, nu rechtdoor door de Pakenstraat, in 1 van die woonwijken rechtsaf waar ik een rondje moest rijden alvorens uit te komen op de Leeuwerikenstraat. Al snel zei de examinator daar te parkeren tussen 2 auto's. Zoals gezegd hierboven werd ik daarin constant verstoord door langsrijdend verkeer, inclusief fietsers. Uiteindelijk stond ik goed, maar kreeg ik hier ook een voorbehoud voor "vlotheid". Dit is eentje die ik nog steeds niet begrijp, tho.

Na het parkeren moest ik de Leeuwerikenstraat verder volgen, daarna naar rechts, deze straat (ik ken de naam niet) volgen tot de Naamsesteenweg. Rechts de Naamstesteenweg op richting Leuven, deze volgen tot de Naamsepoort, waar ik naar rechts de ring op moest rijden, en deze volgen tot de Parkpoort, waar ik rechtsaf de stad in moest rijden. Deze straat volgen tot aan de Vesaliusstraat waar ik naar rechts moest afdraaien. Daar ging het echter volledig fout bij het kruispunt met de Tiensestraat. Het nieuwe circulatieplan in Leuven heeft enorm veel veranderd de laatste weken & ik had hier nog niet gereden in de huidige situatie. Er staan enorm veel nieuwe borden bij, en je mag in veel straten niet meer in rijden. Bij dit kruispunt stonden vroeger lichten, maar deze staan nu op pinken. Ik moest stoppen (want STOP-bord), wat ik ook deed. M'n achterligger stak me echter vlotjes voorbij, en reed rechtdoor, iets wat daar verboden is. Ik zat met m'n gedachten vooral bij de tientallen fietsers die kriskras overal vandaan komen en zich totaal niet aan welke regel dan ook houden. Omdat ik daar enkel rechtsaf mocht, de Tiensestraat richting ring in, zei de examinator uiteraard niks, en reed ik met m'n domme kop rechtdoor, waarbij de examinator STOP riep, waarna ik uiteraard gebuisd was. Daarna geen fouten meer gemaakt, de stad uitgereden, langs de Tiensesteenweg en de expressweg (Meerdaalboslaan) terug naar het centrum.

Ik baal er nog steeds van, maar uiteraard is het negeren van een C1-bord onvergefelijk. Toch blijf ik erbij dat de situatie in Leuven tig keer gevaarlijker is geworden met dank aan dat nieuwe circulatieplan. Ik durf te zeggen dat dat me echt wel genekt heeft.

De examinator zei dat ik veel dingen goed tot uitstekend deed, zo vond hij dat ik heel ecologisch rijd, altijd goed en tijdig schakel, vlot rijd, enzovoort, maar dat hij me moet buizen, ook al omdat hij ingreep.

Ik weet wel wat me nu te doen staat en da's Leuven verkennen met de auto langs alle mogelijke kanten. Helaas gaan er nog nieuwe fases van het circulatieplan in voege tussen nu en 25 november, wanneer m'n nieuwe examen plaatsvindt, en dus is het alwéér aanpassen. Ik kan zeggen dat ik mensen die in pakweg Limburg of West-Vlaanderen examen mogen doen best wel benijd... :mrgreen:

Waar ik me nu het meest zorgen om maak, is dat m'n examen om half 8 's ochtends is op een vrijdag. Dat wilt zeggen: midden in de ochtendspits, vol met fietsers, voetgangers, auto's en dat in het donker. Iemand die me daar tips voor kan geven? Met een beetje pech is het ook nog eens aan het sneeuwen en dan lijkt me dat het slechts denkbare moment om examen te moeten doen... Helaas moet ik wel want m'n voorlopig rijbewijs vervalt op 2 december en ik heb geen zin om 3 jaar te moeten wachten of een fortuin uit te geven aan de rijschool.

Afbeelding

Eerste geel is het voorbehoud voor voorrang van rechts. Tweede geel is voorbehoud voor vlotheid parkeren. Rood is waar ik rechtdoor wou rijden, maar rechtsaf moest slaan en waar de examinator ingreep.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft. Alvast bedankt de mensen hier voor de tips die ik al ontvangen had.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

De examinator zei dat ik veel dingen goed tot uitstekend deed, zo vond hij dat ik heel ecologisch rijd, altijd goed en tijdig schakel, vlot rijd, enzovoort, maar dat hij me moet buizen, ook al omdat hij ingreep.
Betekent dat je goed bezig bent en geslaagd zou geweest zijn indien je niet dreigde in een verboden richting te rijden.
Volgende keer beter.
midden in de ochtendspits, vol met fietsers, voetgangers, auto's en dat in het donker
Als het donker is, moet je nog meer je snelheid aanpassen en bijzonder goed uitkijken naar fietsers zonder licht.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Axl
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2016, 14:23

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Axl »

Examen gaan afleggen in Kontich en van eerste keer geslaagd.

- Examen afgelegd met begeleider na eerst 6 uur les te hebben gevolgd.
- voorafgaande controles: aanduiden vloeistof voor ruitenwissers, dimlichten, grootlichten, achtermistlicht, rem, ...

Dan examenroute:

Neerveld -> mechelsesteenweg -> Kontich centrum binnenrijden -> aan gemeenteplein de molenstraat inslaan -> eerste kruispunt oversteken -> volgend kruispunt naar rechts (N173) -> rechts (3 eikenstraat) -> links (oude godstraat) -> rechts (molenlei) -> rechts (lourdeslaan) -> daar parkeren -> links (hovestraat- -> rechts (mechelsesteenweg) -> rechts (blauwesteenstraat) -> daar keren in de straat -> kon. astridlaan oversteken en dan zo terug naar examencentrum.

Examinator was heel vriendelijk. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Mvg,
Elisa9420
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2016, 10:06

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Elisa9420 »

Ik ben in Bree geweest, examinator zat achter mijn begeleider.
Beide keren mocht ik een plek in de straat kiezen om te keren, en bij het parkeren werd een auto aangeduid waar ik achter moest gaan staan.
Voorgaande controles waren bij de eerste poging de vloeistof voor de ruitenwissers, alle lichten, hoe je de stoel goed zet en ruitontwaseming. Bij de tweede poging was het de remvloeistof, alle lichten, hoe je de stoel en spiegels goed zet en ook ruitontwaseming.
Ik ben beide keren met een begeleider (mijn papa) geweest.

Eerste keer niet geslaagd, alhoewel ik vond dat ik heel goed had gereden. Manoevres waren gelukt, niets op aan te merken. Ik had enkel ergens te traag gereden (in Bree heb je van die smalle straatjes met veel bochten in zone 70, ik vind het niet verantwoord om daar 70 te rijden eigenlijk), niet genoeg naar rechts gekeken bij voorrang geven (vond ik onterecht, ik remde elke keer af als ik voorrang moest geven en kon het dan ook duidelijk zien of er iemand aan kwam of niet, volgens hem zag ik alleen het begin van de straat en zou ik er helemaal in moeten kunnen kijken), en dan nog na het remmen mijn koppeling te lang ingehouden. Hij zei ook dat het iets vlotter kon (stond niet als fout op mijn papier)
Eigenlijk vond ik het niet eerlijk dat ik gebuisd was, omdat het naar mijn mening echt goed ging, dus ik had meteen een nieuwe afspraak voor de week erna gemaakt.

Dan tweede keer ook gebuisd, dit keer had ik zelf veel stomme fouten gemaakt door de zenuwen en te veel na te denken over wat de vorige examinator had gezegd.. stom eigenlijk want als ik gewoon hetzelfde had gereden en iets meer rechts had gekeken was ik geslaagd geweest. Parkeren en keren was dan ook beiden niet gelukt door de zenuwen (terwijl ik dit echt kan, stom van mij dus), dan als opmerking dat ik mijn pinkers een paar keer niet had aangezet bij het uitwijken, ik had ergens iemand voorrang gegeven waar ik voorrang op had, en dan ergens een weg te snel opgedraaid waardoor ik de anderen hinderde.

Nu ben ik dus verplicht van 6 uur rijles te volgen, maar aangezien ik binnenkort examens heb op school, ga ik het uitstellen tot februari. Hopelijk ben ik dan ook iets minder boos op mezelf en zie ik het weer positief in. Ik vind het vooral heel jammer dat ik het de tweede keer zo verpest heb door de zenuwen en te veel na te denken, terwijl ik de eerste keer geen zenuwen had, en echt wel goed gereden had (volgens mij en mijn begeleider dan toch).

Als iemand nog tips heeft zodat ik de derde keer wel slaag, altijd welkom!
Saffraan1996
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2016, 12:48

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Saffraan1996 »

Rij-examen in Haasrode

Vervolg op m'n post van 30 oktober: vandaag rijexamen gedaan en wél geslaagd! Enkel 1 voorbehoud voor "te veel rechts rijden". Ik had niet genoeg uitgeweken naar links voor een kleine wegversmalling, en dat is het.

Rest is ongeveer hetzelfde. Ik moest wederom alle lichten tonen en dergelijke, zeggen hoe ik m'n stoel moest zetten, tonen waar ik de bandenspanning moet regelen & waar de juiste waarden voor bandenspanning staan in m'n auto (heel makkelijk dus).

Moet zeggen dat ik echt een makkelijke route kreeg... Vorige keer door het drukste deel van Leuven, ditmaal zijn we niet eens in de buurt van de stad geweest. Heb ook hoogstens 20 minuutjes moeten rijden.

Afbeelding

Een makkelijkere route kun je denk ik niet hebben in de buurt van Leuven :mrgreen: . In de Anemoonstraat moest ik zowel parkeren als keren, en dat ging ook vlekkeloos. Waar ik vorige keer echt een moeilijke route had ging het deze keer best van een leien dakje.

Dinsdag kan ik m'n rijbewijs afhalen op het gemeentehuis.
Devvv

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Devvv »

Rijexamen in sint denijs westrem

Heb mijn examen voor de 1ste keer afgelegd maar spijtig genoeg niet geslaagd.
Was met eigen auto, opa naast me en examinator schuin achter me. Zelf heb ik 20 uur rijles gevolgd.
Het parkeren lukte pas na een aantal pogingen dus toen wist ik al hoe laat het was. De overige opmerkingen waren wel wat vaag, ze vond dat ik te gehaast reed. Nochtans reed ik altijd de toegelaten snelheid. Verder reed ik langs een andere auto die midden op een kruispunt besloot om te keren en ze vond dat ik had moeten wachten. Voor de r4 is er een fietspad waar je voorrang moet verlenen en ze zei dat ik liefst moest stoppen ook al kwamen er geen fietsers.

Examenroute vooral rond sint pieters station, alle eenrichtingsstraten, stukje r4, rondpunt sterre...
deser11
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2016, 11:33

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door deser11 »

EXAMENCENTRUM: Schaarbeek

Over dit examencentrum wordt niet vaak gepost, hier dan nog eentje!

Gisteren geslaagd voor examen B. Een kleine opmerking gekregen: ergens voorrang verlenen over het hoofd gezien (rondpunt, naderende auto reed zeer traag en ben toch vertrokken, terwijl ik beter wachtte).

Verder is de motor een keer stilgevallen bij het achteruitwaarts parkeren, geen opmerking over gekregen.

Over het parcours zeg ik niets, dit heeft geen zin want de rijscholen werken met bepaalde routes. Het beste is om de buurt van het examencentrum te gaan verkennen.

Ik heb het geluk gehad mijn laatste (verplichte) rijles van twee uur van de rijschool net voor het examen te kunnen doen. Ik had intussen een Bijlage 4 waardoor ik enkel en alleen met de rijschool mocht rijden en het examen doen. Probeer in dit geval te vragen om je laatste les en examen te combineren!!

Ik had een vrij coole typ, deed niets als praten met mijn rijschoolinstructeur, welke naast mij zat. Dit stelde mij enorm op mijn gemak.

Rijexamen en rijschool in het Frans gedaan.

Controles voor het vertrekken:

- Binnenin: pinkers, claxon, ruitenwissers en alle lichten en ontwaseming.
- Buitenkant: bandenslijtage (aan stuur draaien voor betere zichtbaarheid is een must). Ventiel en slijtageindicator aantonen. 1,6mm zeggen.

Korte samenvatting van de route:

- start: 13u
- duur: 40 min
- Veel fucking trage zone 30's gekregen. Vaste zones of tijdelijke (werken aan de gang) zones. Heb geduld..
- Montgomery-rondpunt meteen rechts afslaan (eerste straat).
- 2-3 momenten gehad waar ik uitkwam op een straat waar ik niet in mocht (staat aangegeven met verbodsbord). Steeds waar ik dan alleen naar rechts of alleen naar links kon, maar het afslaan werd niet gezegd, moet je zelf op anticiperen.
- Keren in een smalle straat: Stond bijna volgeparkeerd aan beide kanten, heb toch rechts plaats genoeg gevonden om erin te rijden en vervolgens het manouevre uit te voeren.
- Achterwaarts parkeren. Kreeg plaats genoeg tussen beide wagens. Toen ik liet merken dat ik klaar was (op neutraal punt zetten en handrem op!), werd er gevraagd om uit te stappen alsof ik alleen was en mijn huis wide binnenstappen. Ramen waren open, gelukkig eraan gedacht deze te sluiten. Na alles 'afgesloten' te hebben, uitgestapt langs achter etc.. jullie kennen het wel.
- NIET op de autosnelweg gereden.

Tip: gewoon de buurt goed verkennen en concentreren en vooral goed kijken!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Devvv schreef:Rijexamen in sint denijs westrem

Heb mijn examen voor de 1ste keer afgelegd maar spijtig genoeg niet geslaagd.
Was met eigen auto, opa naast me en examinator schuin achter me. Zelf heb ik 20 uur rijles gevolgd.
Het parkeren lukte pas na een aantal pogingen dus toen wist ik al hoe laat het was.


Niet noodzakelijk. Je mag 1x herbeginnen, zonder dat het als fout aangerekend wordt. Moet je méér dan 1x herbeginnen, komt dit onderdeel in aanmerking voor een beoordeling. Maar dat betekent daarom nog niet dat je toen al gebuisd was. De examinator houdt rekening met het aantal pogingen, maar ook met aardig wat andere elementen. Keek je nog goed ? Verleende je telkens correct voorrang ? Waren de stuurbewegingen nog iets of wat relevant ? enz.

Daarom : probeer om niet te sakkeren om 1 of meerdere fouten die je al gemaakt hebt. Dat heeft geen zin meer. Dan dreigt het alleen maar van kwaad naar erger te gaan. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer je dan te concentreren op de rest van je examen. Vergelijk het een beetje met je examens op school. Het heeft daar ook geen zin om te blijven tobben over pakweg een slecht verlopen examen voor een welbepaald vak. Die knop kan je niet meer terugdraaien. Het is dan zinvoller om je te concentreren op de examens van de vakken die nog moeten komen.
Devvv schreef:De overige opmerkingen waren wel wat vaag, ze vond dat ik te gehaast reed. Nochtans reed ik altijd de toegelaten snelheid.
Opgelet. Er zijn de absolute snelheidsbeperkingen enerzijds. Maar bovenal, moet je rijden met een aangepaste snelheid. Dat is ook hetgeen de examinator je letterlijk vertelt voordat je aan de rit op de openbare weg begint.

Is er bij de evaluatie iets niet meteen duidelijk, mag je altijd wat bijkomende uitleg vragen. Let wel: de examinator zal je géén rijles geven. Maar een beetje toelichting waar nodig, kan je zeker krijgen. Een beleefde vraag stellen, neemt niemand je kwalijk.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Starlet

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Starlet »

- In welk examencentrum ben je geweest?
ALKEN
- Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat rechts vanachter.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Dit manoeuvre heb ik niet moeten doen!!
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren achter een auto, het lukte perfect. Als ik vond dat de auto goed stond moest ik hem stilleggen en doen alsof ik boodschappen ging doen, dus uitstappen en afsluiten en rondje rond de auto wandelen. Ik moest dit doen in Runkst.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
De koelvloeistof aanwijzen, hoe je goed zit in de auto en hoe je de linker achteruitkijk spiegel afstelt.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Vriend
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb in 2009 rijles genomen (20 uren) zodat ik alleen op de baan kon oefenen want toen had ik niemand om begeleider te zijn. Ik heb toen in 2009 en in 2010 praktijkexamen gedaan en 2 keer gebuisd. Nu weet ik dat ik onmogelijk kon slagen want ik had een verkeerde rijstijl (altijd koppeling induwen) en toch heeft de rij instructeur mij hier nooit iets van gezegd!! Nu dacht ik naar aanleiding van minister Weyts zijn hervormingsplannen voor het rijbewijs NU OF NOOIT! Dus hup theorie gaan doen, auto gekocht en gaan rijden met een L met begeleider, die heeft me dan een goede rijstijl aangeleerd. Na 3 maanden ben ik dan examen gaan doen (direct na het halen van theorie examen online afspraak praktijk examen gemaakt want blijkbaar was er pas plaats na 3 maanden!) Ik ben dus GESLAAGD :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
limburgsmeisje
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2016, 14:41

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door limburgsmeisje »

Hoi allemaal, dit is m'n eerste bericht hier dus hoop dat ik het op de goede plek gezet heb :D
DUS: vandaag (21/12/2016) voor de eerste keer m'n rijexamen afgelegd!

- In welk examencentrum ben je geweest?

DEURNE om 8u20 moest ik: het was druk en donker, niet zo leuk haha.
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter me! De instructeur van rijschool Sanderus zat naast me. (zal even vermelden: heb 20uur rijles gevolgd, daarna nog eens 5uur in totaal. Lijkt misschien veel maar mijn ouders en/of vrienden konden me dit totaal niet leren dus ik ben blij dat ik de kans heb gekregen om naar zo'n goede rijschool te gaan, ben er heel tevreden over!!)
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in en hij zei gewoon "hier mag u eens keren", sidenote: het was echt een rotte straat. Enorm smal (no biggie) maar het stond links en rechts vol met auto's dus dat was effe stressen, het is wel heel goed gegaan!
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Na een rotonde waren er een 20tal meter verderop parkeerplaatsen naast de rijbaan en hij zei "Parkeer maar naast de tweede auto daar" en toen ik in de buurt kwam zei hij nogmaals "achter deze". Eerste keer mislukte het (drukke weg dus goed moeten kijken naar het verkeer zodat ik niemand hinderde) maar ik heb gewoon gezegd dat ik mezelf even ging corrigeren en daarna stond ik goed. Hij zei wel "U mag nog naar voor, anders nemen we wel heel veel ruimte in beslag" dus dat gedaan (ik voelde me best slecht dat ie commentaar geven moest :? )Hij zei dat ik gewoon moest doen alsof ik een boodschapje ging doen en dat ik dus zeker de deur op slot moest doen. Dus via achter (eerst in de spiegel kijken voor je deuren openzwiert!) eruit en langs voor erin. Daarna weer rustig weggereden.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik had echt geluk! Moest bij het inchecken met de rijschool een nummertje kiezen en uit bijgeloof had ik 5 gekozen. Eenmaal bij de auto moest ik enkel zeggen hoe ik me klaar ging maken voor het verkeer (stoel, polsen op stuur, koppeling indrukken been lichtjes gebogen, spiegels afstellen: 1/3e lucht 2/3e grond en zo breed mogelijk zicht op de weg, kwestie van je dode hoek te verkleinen :) , gordel) Vervolgens vroeg hij of ik de dimlichten even aan wou doen (uit stress vergeten wat die waren) toen zei ie "de lichten waar u zojuist mee aankwam" dus dat gedaan, groot licht, knipperlichten effe aan, remlichtern (gewoon op de rem duwen) achterruit verwarming en voorruit, en waar je de bandendruk meet dus moest alleen het ventiel aanduiden. Ben blij dat m'n instructeur nog had gezegd dat hoe ik contact moest leggen anders had ik mooi gestaan haha :D
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Sanderus in Antwerpen Noord, heb 3 of 4 verschillende begeleiders gehad en allemaal even professioneel én vriendelijk. Echt zalig.

Even over de rit zelf: toen ik vertrok merkte ik dat ik m'n been niet stil kreeg waardoor ik op een gegeven moment echt zat te stuiteren (pure stress!!). We waren nog geen 5 minuten vertrokken of ik trapte al enorm bruusk op de rem om te stoppen voor een oranje licht op de Bisschoppenhoflaan (tweede lichten moest naar links) (had gezien dat er niemand achter me was maar was beter doorgereden, dat wist ik ook toen ik stilstond want ik wilde bijna huilen :lol: ) Het was zo hard dat de auto een geluid maakte en de instructeur en examinator allebei echt naar voren klapten. (whiplash!)
Daarna langs veel punten gekomen die in het praktijkboekje stonden van gratisrijbewijsonline! (had ze zelf enkel gereden met de rijschool wat een jaar geleden was, extreem uitstelgedrag :D )
Moest al vrij snel keren en parkeren, wat goed was want dan was ik ervanaf. Verder heb ik constant de spiegels lopen checken (bij zowel links als rechts gaan en afremmen etc), m'n voorrang gegeven voor zover ik het wist en op m'n snelheden gelet voor zover ik de bordjes had gezien, denk dat ik er 2 gemist had en heb toen 40 gereden uit veiligheid, goed opletten dus! haha) . Op een gegeven moment stond er een vrachtwagen op mijn rijstrook (links) en de tegenliggers gaven 2 auto's voor mij en mij voorrang dus ik sloot aan (dat was commentaar nr 1: tegenliggers hebben voorrang).
Soms ook te links gereden (wel gecorrigeerd maar dat is commentaar nr2 -- slechte positie op de weg).
Bovendien betekent niks zeggen dat je rechtdoor moest rijden en op een gegeven moment ging ik naar rechts (geen idee waarom) en de examinator zei "dat was wel niet de bedoeling he" dus ik word nog nerveuzer "sorry meneer ik heb zoveel stress sorry!" Hij was echt supervriendelijk, zei gewoon "het is niks, rijd de volgende maar naar links").
Terug aangekomen, gauw geparkeerd: auto uitgezet en alles. "Dus..Proficiat u bent geslaagd " WAT BEN IK BLIJ!! (hij zei wel dat ik echt niet zo hard moest remmen bij dat licht, maar hij vond het nog acceptabel omdat hij zag dat ik goed in de spiegel had gekeken of ik wel kon remmen)
DASSIT!!!!
Plaats reactie