Vraag 100 - Inhalen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Wizzie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2016, 02:34

Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Wizzie »

Tijdens het maken van de oefenvragen kreeg ik volgende vraag: De bestuurder van de bruine auto blijft op de linkse rijstrook rijden. Mag de blauwe auto hem langs rechts inhalen? Hierbij wordt er een afbeelding getoond met 2 rijstroken, waar de bruine auto op de linkse strook rijdt en de blauwe auto op de rechtse strook.

Ik weet dat rechts inhalen niet mag, maar in deze situatie vind ik het verwarrend :? .
Stel dat de maximumsnelheid op deze autoweg 90 km/u is en ik rijd in de blauwe auto aan 90 km/u. De bruine auto rijdt echter slechts 80 km/u. Als ik mijn snelheid aanhoudt dan zal ik hem op een gegeven moment sowieso voorbijrijden (= rechts inhalen = verboden), maar ik kan hem niet links inhalen, want hij rijdt zelf al op de meest linkse rijstrook. Wat moet ik in deze situatie dan doen?

En ook, stel dat er wél een derde rijstrook is en de bruine auto rijdt op de middenste strook aan 80 km/u, terwijl ik rechts 90 km/u rijd. De "correcte" manier van inhalen lijkt me dan dat ik moet manoeuvreren naar de middenstrook (achter de bruine auto), dan moet manoeuvreren naar de linkse rijstrook, de bruine auto moet inhalen, terug moet manoeuvreren naar de middenstrook (voor de bruine auto), om ten slotte te manoeuvreren naar de rechtse rijstrook (waar ik oorspronkelijk vandaan kwam). MAAR in dit geval doe ik ongelooflijk veel manoeuvres, die zowel voor mezelf als andere chauffeurs een zeker gevaar inhouden. Is het dan niet veel veiliger om gewoon op de rechtste rijstrook te blijven rijden aan 90 km/u (ook al haal ik dan rechts in :?)?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door GRO »

Dat staat toch duidelijk uitgelegd op onze theoriepagina's. Het is heel eenvoudig... HET MAG NIET.
Wizzie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2016, 02:34

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Wizzie »

Ja, ik weet dat het niet mag, maar ik heb in mijn vorige post uitgelegd waarom ik het niet zo "heel eenvoudig" vind in dergelijke situaties :?. Als het niet mag wat moet je in zo'n situatie dan wél doen? Dat staat in de theorie niet vermeld.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Rafael »

Wizzie schreef:Als het niet mag wat moet je in zo'n situatie dan wél doen? Dat staat in de theorie niet vermeld.
De correcte manier van inhalen staat toch in de theorie? :wink:

In je eerste geval kan je weinig doen, je kan er niet links langs. Je zal dus jammer genoeg zelf moeten vertragen en afwachten. In je tweede geval moet je inderdaad van de rechtse rijstrook helemaal naar de linkse en terug. Beide irritante gevallen, maar anderen hun overtreding geven geen toelating om zelf ook een overtreding te begaan.
Wizzie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2016, 02:34

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Wizzie »

Rafael schreef:In je eerste geval kan je weinig doen, je kan er niet links langs. Je zal dus jammer genoeg zelf moeten vertragen en afwachten. In je tweede geval moet je inderdaad van de rechtse rijstrook helemaal naar de linkse en terug. Beide irritante gevallen, maar anderen hun overtreding geven geen toelating om zelf ook een overtreding te begaan.
Dank je, dit is al veel duidelijker.
Ik vind het wel heel bizar. In het eerste geval kan er dus een gigantische file ontstaan omdat één chauffeur links te traag rijdt en je rechts niet sneller mag rijden. In het tweede geval moet je dan weer onnodig over de weg heen en weer schaatsen.

Ik merk bij het leren van de theorie dat er regelmatig dergelijke vervelende situaties voorkomen :? . Je moet dan als leerling het antwoord geven "volgens het boekje", maar als de helft van de chauffeurs deze regels niet naleeft op de openbare weg, lijkt het mij in de praktijk niet altijd even veilig of efficiënt om al deze regels strikt na te leven :? .
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Rafael »

Wizzie schreef:Dank je, dit is al veel duidelijker.
Ik vind het wel heel bizar. In het eerste geval kan er dus een gigantische file ontstaan omdat één chauffeur links te traag rijdt en je rechts niet sneller mag rijden. In het tweede geval moet je dan weer onnodig over de weg heen en weer schaatsen.
Klopt...
Wizzie schreef:Ik merk bij het leren van de theorie dat er regelmatig dergelijke vervelende situaties voorkomen :? . Je moet dan als leerling het antwoord geven "volgens het boekje", maar als de helft van de chauffeurs deze regels niet naleeft op de openbare weg, lijkt het mij in de praktijk niet altijd even veilig of efficiënt om al deze regels strikt na te leven :? .
Als leerling moet je nadien ook "volgens het boekje" rijden. Laat je niet verleiden tot rechts inhalen of anderen toeren, het is bijzonder jammer dat er zovelen zijn die maar wat aanmodderen maar een beter/veiliger/... verkeer begint bij jezelf. Daarna maar hopen dat de "rotte appels" ooit het licht ook eens zien.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Inazuma »

Dat het niet gemakkelijk is klopt, omdat de wegcode belabberd onduidelijk is.
Er is al nergens bepaald wat inhalen is om te beginnen.

De voorwaarden wanneer er geen inhalen is, zijn vaag, en je moet al verdomd goed de wegcode kennen op te weten wanneer je al dan niet inhaalt.
Je bent vaker aan het rechts inhalen dan je denkt, enig voordeel : ook de politie is er niet mee bezig als het er niet te dik opligt.

Als beginnend bestuurder cat B is een PV voor rechts inhalen een ticket voor een trip richting politierechtbank en nadien examencentrum om minstens theorie of praktijk te herdoen
Django
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:13

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Django »

Wizzie schreef:Ja, ik weet dat het niet mag, maar ik heb in mijn vorige post uitgelegd waarom ik het niet zo "heel eenvoudig" vind in dergelijke situaties :?. Als het niet mag wat moet je in zo'n situatie dan wél doen? Dat staat in de theorie niet vermeld.
Je kan je eigen snelheid wat laten zakken en achter die wagen gaan rijden... wanneer dit alles buiten de bebouwde kom plaatsvindt, mag je dan even claxoneren om die andere bestuurder te verwittigen van het feit dat je gaat inhalen :wink:
Django
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:13

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Django »

Wizzie schreef:Ik vind het wel heel bizar. In het eerste geval kan er dus een gigantische file ontstaan omdat één chauffeur links te traag rijdt en je rechts niet sneller mag rijden.
Je kan daar natuurlijk ook op inspelen door even snel op jouw rijstrook naast die andere wagen te gaan rijden. Hopelijk veroorzaak je hierdoor inderdaad files achter jullie beiden aan... en dan mag je volgens de wet wel even langs rechts voorbij want dan is het officieel geen inhalen meer. :mrgreen:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door de rijprof »

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Afbeelding F13 Afbeelding F15
In bepaalde gevallen mag je je voorligger rechts voorbij rijden:
- binnen de bebouwde kom (artikel 9.4)
- voorsorteren en keuze van bestemming (F13, F15)
- verkeersdrukte (artikel 9.5)
Artikel 9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
Dus pas wanneer er verkeersdrukte (file) ontstaat omdat een bestuurder hardnekkig links blijft rijden, mag je er rechts voorbij.
Of bij rustig verkeer, zoals Django voorstelt, op veilige afstand er achter gaan rijden en met de (licht-)claxon aangeven dat je graag links wil inhalen.
In Duitsland zet men continu de linkse pinker aan om te 'vragen' aan jouw voorligger naar rechts te willen rijden, maar dat staat niet in ons verkeersreglement.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Els3

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Els3 »

Ik had deze vraag op mij examen. Ik had zelf ook aangeduid om te claxoneren, maar dat werd fout gerekend. Het juiste antwoord was dat je er achter moest rijden en gewoon wachten. Het leek een gewone autoweg (er werd niets vermeld van bebouwde kom) dus ik ben nog steeds verward waarom mijn antwoord fout was. Help?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door GRO »

Afbeelding
De bestuurder van de bruine auto blijft op de linkerrrijstrook rijden.
Mag de blauwe auto hem langs rechts inhalen?
Antwoord is NEEN
Het leek een gewone autoweg (er werd niets vermeld van bebouwde kom) dus ik ben nog steeds verward waarom mijn antwoord fout was.
Het is een autoweg. Twee rijstroken voor bestuurders die langs rechts rijden. Rechts inhalen is verboden.
er werd niets vermeld van bebouwde kom
Nooit iets bijfantaseren. Als in een vraag niet duidelijke gezegd wordt dat het binnen de bebouwde kom is, of er is op de afbeelding geen bord te zien dat het binnen een bebouwde kom is, dan is het daar niet. Zo zou je ook kunnen fantaseren dat net buiten beeld een kruispunt is en dat de bruine auto die op de linkerrijstrook rijdt, op dat kruispunt naar links wil afslaan. Etc...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door de rijprof »

rechts inhalen is een overtreding.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Els3

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Els3 »

Akkoord dat je niet rechts mag inhalen, maar waarom was het fout om te claxoneren als je hem wilt inhalen? Als je achter hem rijdt natuurlijk
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 100 - Inhalen

Bericht door Jozef »

Els3 schreef: 29 jan 2018, 10:34 Akkoord dat je niet rechts mag inhalen, maar waarom was het fout om te claxoneren als je hem wilt inhalen? Als je achter hem rijdt natuurlijk
Ik zou het niet weten.
33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.
Plaats reactie