**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Het is wel een stuk makkelijker in Belgie dan in Nederland. Maar binnenkort veranderen de regels en gaan ze heel erg lijken op die van Nederland!
Laatst gewijzigd door de rijprof op 16 dec 2014, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen reclame toegestaan
191214

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door 191214 »

- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf de plaats in de aangewezen straat kiezen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? De examinator wees een auto aan waarachter ik mij achterwaarts in een S-vorm moest parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Motorolie, dimlichten, juiste zitpositie + spiegels uitleggen
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Papa

Geslaagd van de eerste keer! Buiten enkele opmerkingen zei hij dat het perfect was. De examinator was zeer duidelijk en correct, absoluut niet zo verschrikkelijk als ze beweren in Deurne...

De examenroute:
http://i61.tinypic.com/w1p4xz.jpg
EllSim
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2014, 15:19

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door EllSim »

In welk examencentrum ben je geweest?
Oostende

- Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat schuinachter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei, in deze straat mag je keren. Ik had ruim voldoende plaats.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei parkeer je maar achter deze auto. In een vloeiende S beweging. Dit lukte nagenoeg ook. (Normaal is parkeren mijn slechtste punt...)

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de remvloeistof aanduiden. Daarnaast werden de lichter, de richtingaanwijzers en de claxon getest

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb met de rijschool gedaan

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
-
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Ik heb eerste 20uur rijschool gevolgd met een manueel geschakelde auto. Thuis hebben we enkele automatic geschakelde auto's, dus was de aanpassing van manueel naar automatic voor mij zeer groot. Het rijden een groot jaar laten liggen en dan er uiteindelijk voor gekozen om mijn rijexamen in automatic te doen. Ik heb dan daarvoor nog eens 6u rijles genomen om wat beter voeling te hebben met een automatic. Voor het examen nog eens twee uur gedaan. En dan examen gedaan.

Examinator was een zeer correcte man. Hij leidde me goed naar waar ik moest rijden.
Ben van de eerste keer geslaagd, met 1 (voor mij wel grote) fout.
Tijdens het rijden op de autosnelweg haal ik een camionetteje in. Maar ik voegde redelijk dicht voor hem in. Dit was mijn grootste fout daarvoor heb ik dus wel een onvoldoende gekregen. Wat verstaanbaar is.

Al bij al vond hij dat het examen goed gegaan en daarom kreeg ik dus het felbegeerde papiertje.

Bedankt GRO voor de goede site & forum, waar mijn vragen redelijk snel werden beantwoordt!!
Succes aan de rest van L - drivers :)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Hey,

Sinds een maandje dit forum ontdekt en me lekker laten gaan in het vergaren van kennis en het opdoen van tips en trics.
Vooral de animatiefilmpjes van de rijprof vond ik GE-WEL-DIG!
Vorige dinsdag, de voorlaatste dag van het jaar dan eindelijk gaan afrijden in Deurne. :mrgreen:
Ik was, in tegenstelling tot enkele rijlessen, helemaal niet nerveus. :lol:
Ik had een aardige, correcte man als examinator.
Hij legde alles goed en duidelijk uit en hup, we konden de baan op!
T was een prettig ritje, ik maakte nagenoeg geen enkele fout met als resultaat: "ik ben GESLAAGD!"
Helemaal door het dolle heen, maar belangrijker, ik weet nu hoe ik wèl moet rijden en ga mijn rijvaardigheid netjes onderhouden! :D

Ooh, ja, mijn examinator zat achter mij, een vriendin ging met me mee.
Voor we vertrokken moest ik alle lichten aantonen, de bandenspanning, het ventiel, de richtingaanwijzers, de ontwaseming van de achterruit en alle andere ruiten.
Ik moest de meneer ook uitleggen hoe mijn spiegels moesten staan en hoe ik wist dat ik een goede zithouding had.
Parkeren deed ik nadat hij een voertuig aanduidde, het keren in een straat mocht ik zelf kiezen, nadat hij de straat zelf had uitgepikt!
Eerlijk, na alle horror verhalen omtrent de examinators, vond ik het reuze meevallen.
Mijn 20 uur rijles deed ik 16 maanden geleden bij de Merksemse rijschool, naar mijn mening een geweldige keuze wat prijs-/kwaliteit betreft!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: T was een prettig ritje, ik maakte nagenoeg geen enkele fout met als resultaat: "ik ben GESLAAGD!"
Proficiat :!:

Denk er aan: autorijden begint nu pas ... :wink:
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast schreef: T was een prettig ritje, ik maakte nagenoeg geen enkele fout met als resultaat: "ik ben GESLAAGD!"
Proficiat :!:

Denk er aan: autorijden begint nu pas ... :wink:

Inderdaad Inazuma, daarom dat ik ook in mijn tekst schreef dat ik mijn rijvaardigheid netjes ga onderhouden! :D
Ik ben zelfs van plan regelmatig de theorie online nog eens te doen, gewoon om me ervan te vergewissen dat mijn kennis nog up to date is!

Aan alle L-ekes, heel veel succes!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest? EREMBODEGEM
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf de plaats in de aangewezen straat kiezen, dit was wel in een serieus hellende straat.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? De examinator wees een auto aan waarachter ik mij achterwaarts in een S-vorm moest parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ruitenvloeistof,alle lichten, juiste zitpositie, voorruitontwaseming
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Papa

Geslaagd!

Het was op een periode van 3 jaar tijd, de 4de keer dat ik examen ging doen, maar wel de eerste keer dat ik me er zelf volledig 100procent klaar voor voelde. En dat is (denk ik), het geheim van het al dan niet succesvol afleggen vh examen. Ik heb de afgelopen maanden eindelijk de tijd genomen om veel te rijden, op alle mogelijke momenten van de dag, op zoveel mogelijk verschillende locaties.

Was mijn rit vandaag perfect? Neen. Ik heb enkele foutjes gemaakt waarvan ik tijdens de rit dacht, "oei, dit is niet goed, dit is het foutje teveel". Maar niets was minder waar,ik was geslaagd, en van die foutjes heeft hij zelfs niet gezegd.

Wat ik gewoon wou zeggen tegen iedereen die leert rijden: Blijf rustig, bouw voldoende rijervaring op, en maak dan pas een afspraak om je examen af te leggen. Laat je daarnaast ook niet gek maken door verhalen van 'vrienden' over unfaire examinatoren, dat ze gebuisd waren omwille van 1 klein foutje... Niets is minder waar! Uiteraard kan het altijd zijn dat er ergens een rotte appel tussenzit(die er in elke job trouwens is), maar het is ook niet meer dan dat.

Ik heb steeds een faire beoordeling gekregen, niet alleen vandaag, maar ook alle andere keren toen ik er niet door was, met als voornaamste commentaar: onvoldoende rijervaring. En dit heeft vandaag het verschil gemaakt, dat ik door de rijervaring de kleine foutjes kon opvangen en rustig mijn weg te vervolgen.

Heel veel succes aan iedereen die nog leert rijden! En denk eraan; de volhouder wint, altijd! :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Het was op een periode van 3 jaar tijd, de 4de keer dat ik examen ging doen, maar wel de eerste keer dat ik me er zelf volledig 100procent klaar voor voelde. En dat is (denk ik), het geheim van het al dan niet succesvol afleggen vh examen. Ik heb de afgelopen maanden eindelijk de tijd genomen om veel te rijden, op alle mogelijke momenten van de dag, op zoveel mogelijk verschillende locaties.
En denk eraan; de volhouder wint, altijd! :)
Voilà... Proficiat :!:
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Asse-Mollem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat achter de passagierszetel, dus rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht zelf de plaats kiezen. Het was een hele smalle straat waardoor ik het keren in 5 bewegingen moest doen. Dit was oké.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij duidde de auto aan, er stond er slechts één geparkeerd. Ik had dus ruim voldoende plaats achter me. Die ruimte heb ik evenwel niet gebruikt. Ik heb enkel de auto moeten stilleggen, maar ben niet moeten uitstappen omdat het regende.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
De slijtage van de banden controleren. Daarna werden de pinkers, standlichten, dimlichten, remlichten en claxon overlopen. Ik heb mijn stoel en/of spiegels niet moeten verzetten.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik ben met een begeleider geweest.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Met mama.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Ik heb 12u rijles gevolgd, 6u helemaal in het begin om de juiste technieken aan te leren en 6u op het einde. Ik heb zeer intensief geoefend de weken voor het examen en daarvoor ook regelmatig, in verschillende weersomstandigheden.

Deze site was zeer nuttig, alsook het praktijkboek. Ook de site van de rijprof heb ik meermaals doorgenomen. Ook al vond ik dat ik in het begin niet zo goed reed (vb. eenmaal stil gevallen aan de lichten door de zenuwen), daarna was ik minder zenuwachtig en verliep het zeer goed! Dit was mijn eerste poging en ik ben geslaagd zonder opmerkingen. :D Correcte en vriendelijke examinator gehad; hij gaf ook steeds ruim op tijd aan of ik moest afslaan en in welke richting. Heel fijn.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Gast schreef:Ik heb 12u rijles gevolgd, 6u helemaal in het begin om de juiste technieken aan te leren en 6u op het einde. Ik heb zeer intensief geoefend de weken voor het examen en daarvoor ook regelmatig, in verschillende weersomstandigheden.
Een voorbeeld zoals de rijopleiding zou moeten aangepakt worden !!

Proficiat
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sanne87 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
"in deze straat", dus ik had een paar honderd meter om uit te kiezen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
"achter die grijze auto mag je parkeren"
Omdat ik het gevoel had dat ik op de stoeprand ging terechtkomen, zei ik "ik ga het opnieuw proberen". (de examinator had hier van te voren niets over gezegd, maar het was geen probleem)
Bij de 2e keer stond ik goed.
Toen ik gestopt was, zei de examinator dat ik de motor moest stilleggen, uitstappen alsof ik de auto zou achterlaten en terugkeren via het voetpad.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Peilstok van de motorolie.
Dimlichten, grootlichten, achtermistlicht, remlicht. Richtingaanwijzers links en rechts, ruitenwissers, voorruitontwaseming, achterruitverwarming.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Begeleidende persoon: mijn schoonvader.
Ik heb 20 uur rijschool gevolgd. Daarna meestal met mijn vrouw geoefend (en steeds gereden als we ergens naar toe moesten). Omdat zij te veel zenuwen zou hebben, vonden we het geen goed idee dat zij mee zou gaan tijdens mijn examen.

Na mijn laatste rijles (begin dec. 2013) twijfelde de instructeur of ik mijn attest wel zou krijgen, omdat ik toen heel erg onzeker was. Ik reed toen ook echt nog niet goed, maar na veel oefenen, ging dit beter. Het heeft nog wel een tijd geduurd voor ik klaar was voor mijn examen. De laatste tijd ging alleen het parkeren vaak nog niet goed.

Het was mijn eerste examen. Resultaat: geslaagd.

De examinator was vriendelijk en zei alles duidelijk.

Mijn belangrijkste fout was een zijstraat met voorrang aan rechts die ik pas op het laatste moment gezien had.
En ik ben na het parkeren mijn handrem vergeten af te zetten, of dit niet fatsoenlijk gedaan. Gelukkig had ik het snel door. En de examinator heeft hier niets over gezegd.

Omdat ik het zelf altijd interessant vond om te lezen en daardoor te weten waar ik kon gaan oefenen, mijn route:

Examencentrum uit naar links (Neerveld). Aan het licht naar rechts, N1. 1e links Mechelsesteenweg, door Kontich-centrum. Aan het einde van het Gemeenteplein naar rechts, Antwerpsesteenweg. Links Altenastraat, in een van de zijstraten rechts keren. Rechts, Altenastraat nog wat verder. Rechts Abelenlaan, parkeren. Links Helenaveldstraat, rechts Edegemsesteenweg. Aan het licht rechtdoor (dit zei de examinator), Kontichstraat. Rechts afbuigen Trooststraat, rechts Hovestraat. Rechts Mechelsesteenweg (N1), aan het licht links (dit zei de examinator op tijd, zodat ik kon voorsorteren), Jan Frans Gellyncklaan. Aan de rotonde de 2e afslag, rechtdoor, Jan Frans Gellyncklaan, verderop Dennenlaan. Links Meylweg, einde rechts Ooststatiestraat. Aan het licht links Koningin Astridlaan (N1). Links Blauwesteenstraat, rechts + links, Neerveld.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stewie
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2014, 22:27

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stewie »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Erembodegem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator zei dat ik in 'die' straat mocht keren. Waar precies koos ik zelf.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In vlotte S beweging achter 'die zwarte wagen daar' parkeren. Vervolgens uitstappen alsof je een boodschap zou gaan doen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorkap openen, aanduiden remvloeistof, dichtsmijten ( :p ), uitleggen wat een goede zithouding is.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleidster (mama). Heb wel 6uur rijlessen gevolgd.

Van de eerste keer geslaagd! :) Aan de mensen die volop aan het stressen zijn, net zoals dat bij mij het geval was..
Nergens voor nodig. Examinatoren zijn geen monsters. Wat mij heeft geholpen is de volgende gedachte:
Je moet gewoon een onbekend persoon een vriendendienst bewijzen en die ergens naartoe brengen. Zo veilig mogelijk. :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Aan de mensen die volop aan het stressen zijn, net zoals dat bij mij het geval was..
Nergens voor nodig. Examinatoren zijn geen monsters. Wat mij heeft geholpen is de volgende gedachte:
Je moet gewoon een onbekend persoon een vriendendienst bewijzen en die ergens naartoe brengen. Zo veilig mogelijk.
Heel juist.
Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie