geslaagd maar tovh nog geen rijbewijs

Regelmatig plaatsen wij hier ontvangen e-mails van geslaagden.
brierske

geslaagd maar tovh nog geen rijbewijs

Bericht door brierske »

hallo , ik ben net mijn theorie examen gaan afleggen en was door met 2 fouten , maar ik moest de zichtproef doen , en dat kan ik niet vanwege een ziekte aan mijn ogen , verkeersborden , ... zijn veel groter dat lukt wel allemaal . maar die E tjes lukken niet , althans heb ik mijn rijbewijs van traktor al behaald zonder dit te moeten lezen , ik rij dagelijks met landbouwvoertuigen op de openbare weg , EN NU ???? weet iemand soms raad ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste brierske,

Eerst en vooral proficiat met het slagen op je theorie-examen.
Het is natuurlijk spijtig dat je dan alsnog niet verder kun omwille van een leestest
Quote: ik moest de zichtproef doen , en dat kan ik niet vanwege een ziekte aan mijn ogen ,
Het is misschien een prive vraag, maar is dit niet op te lossen met een bril of lenzen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
brierske

ziekte

Bericht door brierske »

ik ben nu naar de oogarts geweest voor een bril , maar dit helpt niet volledig alles , ik kan nu een 50 % zien , de ziekte heet nistacmus ofzo , een trilling van de ogen , mijn ogen trillen voordurent , Maar het stomme ervan is , ik kan geen kleine dingen lezen gelijk straatnamen , maar verkeersborden en lichten enzo wel , want heb 2 jaar geleden mijn examen voor de traktor gedaan , en rijd nu al 2 jaar zonder problemen door het verkeer .
Nu was ik al aan het denken het bord met de E 'tjes erop uit het examencentrum ergens te zoeken en vanbuiten te leren ,
maarja... waar graak je aan zoiets...
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: ziekte

Bericht door Bertje »

De aandoening heet Nystagmus
brierske schreef: Nu was ik al aan het denken het bord met de E 'tjes erop uit het examencentrum ergens te zoeken en vanbuiten te leren
Dat is fraude.
Je moet ook ergens 'naar eer en geweten' bevestigen dat je voldoet aan de medische vereisten om met de wagen te mogen rijden. Kan je dit niet, dan kan je de eer en het geweten van een arts gebruiken om dmv een attest onder de ogentest onderuit te geraken.

Als later blijkt (bv bij een door jou veroorzaakt ongeval, te wijten aan je aandoening) dat je hebt staan liegen over je medische achtergrond op het moment dat je je rijbewijs aanvroeg, kan je (nog verder) in de problemen komen.
brierske

...

Bericht door brierske »

kan dat een attest van de oogarts afgeven op het examencentrum van dat ik 50 % zicht heb , en dat ik dan de test niet moet doen ? en dat van het vanbuiten lerenw as ook maar een idéé , ik weet ook dat ik voldoende moet zien om te kunnen rijden , maar ik rijd nu al 2 jaar constand bijna elke dag met een traktor die 40 km/h rijd , dus zicht heb ik genoeg voor op de rijbaan denk ik hé , alleen lezen gelijk straatnamen lukt me niet , de verkeersborden van 70 km/h en voorang enzo kan ik goed lezen .
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Trouwens, mag een traktor 40 km/u rijden ? Ik dacht dat deze een max. snelheid hadden van 25 km/u.
Quote: Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen

Art. 1 § 2 - 16. &quotlandbouw- of bosbouwtrekker&quot, elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd. De trekker kan ingericht zijn voor het vervoer van een lading en van bijrijders.

Deze omschrijving geldt slechts voor trekkers gemonteerd op luchtbanden, met twee assen en met een door constructie bepaalde nominale maximumsnelheid begrepen tussen 6 en 40 km/u + 4 km/h.

Voor de voertuigen reeds in het verkeer op de datum van het in werking treden van dit besluit, mag de maximumsnelheid op nagenoeg horizontale wegen, door constructie en oorsprong, hetzij 25 + 5 km/u., hetzij 30 + 3 km/u. zijn.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Klassiek ..., je eigen tekortkomingen goed praten met een andere slechte situatie (Ligiers). Bovendien is er op die Ligiers een uitdoofbeleid. Je moet geboren zijn voor een bepaalde datum om hier zonder rijbewijs mee te kunnen rijden.
Ik kan me voorstellen dat 50 of pakweg 60% zicht een serieuze belemmering is bij het autorijden, zeker bij hoge snelheden. Je gaat bij hoge snelheden onverwachte hindernissen niet snel kunnen onderscheiden, vergeet niet dat je bij 40 km/u slechts 11 m/s doet, maar dat dit bij 120 km/u al bijna 35 m/s. Als je theorie op deze site hebt bestudeerd en daar even de reactie tijd tegenover zet, dan zie je direct het probleem.

Ik merk het al wanneer mijn vrouw haar bril vergeet op te zetten. Dit merk ik onmiddellijk aan een veel slechter rijgedrag. Zij heeft zonder bril bovendien nog een redelijk zicht.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Waarom heel deze discussie over het gezichtsvermogen van onze vriend brierske, terwijl alles zo duidelijk geregeld is:
Quote: Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs

Artikel 41

°3. De kandidaat die oordeelt dat hij het gedeelte van de verklaring betreffende het gezichtsvermogen niet kan ondertekenen of die niet voldoet bij de leestest bedoeld in ° 1, ondergaat een onderzoek bij een vrij gekozen oogarts.

De oogarts oordeelt of de kandidaat voldoet aan de criteria vastgesteld in bijlage 6, III en stelt het attest op zoals bedoeld in bijlage 6, VIII.

°4. Indien de geneesheer bedoeld in °° 2 en 3 oordeelt dat de toelating tot sturen moet afhankelijk gesteld worden van bepaalde voorwaarden of beperkingen bij het gebruik van het rijbewijs, maakt hij daarvan melding op het attest uitgereikt aan de kandidaat in de vorm van de codes, zoals voorgeschreven in bijlage 7.
Waar is het probleem?
brierske

geslaagd

Bericht door brierske »

ik ben net terug van het examencentrum en ben geslaagd voor men test , ik kon alles lezen , dus de bril heeft men zicht fel doen verbeteren , vanaf nu mag ik van mijn ouders alleen rijden met een bril op . en snachts rijden doe ik toch niet omdat ik dat voor mijn eigen en voor andere berstuurders in het verkeer beter vindt , dan laat ik mijn vriendin rijden , ik heb ook verteld in het examencentrum over de ziekte , maar zij hebben me getest en zeiden dat ik toch meer dan genoeg zag , er zijn mensen achter het stuur die nog minder zien vertelde ze mij , vandaar dat eigenlijk een oogtest voor oudere mensen ook nuttig kan zijn .


toch dankzij deze site ben ik door geraakt op mijn examenvragen , wil hiervoor alle medewerkers van de site heel fel bedanken , groetjes
os2lover
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2005, 00:00
Locatie: Zulte

Bericht door os2lover »

Allee ik ben blij dat die bril je zicht redelijk in orde gekregen heeft
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

proficiat!!!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: toch dankzij deze site ben ik door geraakt op mijn examenvragen , wil hiervoor alle medewerkers van de site heel fel bedanken , groetjes
Proficiat brierske,

Ik wil je nog voor iets anders feliciteren

Namelijk dat je ondanks dat je hier heel wat tegenwind gekregen hebt
toch steeds beleefd je antwoordt gepost hebt.

Wat mij betrefd ben je een voorbeeld van hoe een gebruiker zou moeten zijn

Laat ons ook aub weten hoe het je in de praktijk gaat
veel succes.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: ik weet niet of het waar is maar ze vertelde me dit op het examencentrum.
Natuurlijk is dat waar
Jozef schreef reeds
Quote: Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs

Artikel 41

°3. De kandidaat die oordeelt dat hij het gedeelte van de verklaring betreffende het gezichtsvermogen niet kan ondertekenen of die niet voldoet bij de leestest bedoeld in ° 1, ondergaat een onderzoek bij een vrij gekozen oogarts.

De oogarts oordeelt of de kandidaat voldoet aan de criteria vastgesteld in bijlage 6, III en stelt het attest op zoals bedoeld in bijlage 6, VIII.
°4. Indien de geneesheer bedoeld in °° 2 en 3 oordeelt dat de toelating tot sturen moet afhankelijk gesteld worden van bepaalde voorwaarden of beperkingen bij het gebruik van het rijbewijs, maakt hij daarvan melding op het attest uitgereikt aan de kandidaat in de vorm van de codes, zoals voorgeschreven in bijlage 7.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
brierske

ja maar ...

Bericht door brierske »

ja , maar ik dacht dat je altijd terug moest naar de rijschool , ook al had je een test van de oogarts dat ja dan daar ook opnieuw moest de leestest doen in het examencentrum zelf , maar blijkbaar niet , althans als het waar is wat het examencentrum me daarstraks vertelde : je kan gewoon met de test van de oogarts en je papier wat je meekreeg op het examencentrum naar het stadhuis gaan en daar krijg je dan je voorlopig rijbewijs . Dus moet je niet terug naar het examencentrum als je je bril niet bij had ofzo , je mag ook naar de oogarts gaan om de test af te leggen.

Maarja , eind goed al goed , maar goed dat ik voor een bril gegaan ben , dat is toch altijd nog veel beter hé .
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ik heb me tot op heden bewust wat afzijdig gehouden om geen voorbarige uitstspraken te doen want er is ook iemand in m'n direkte omgeving die oogproblemen heeft. Niet hetzelfde maar toch ernstig (astigmaat en ... damn ben nu weer die naam vergeten) op beide ogen.
Dank zei goede medische zorgen, 2 operaties en een (dure) bril heeft ze voldoende zicht om overdag met de wagen te rijden. (in het donker ben ik altijd bob ).

Een dikke driedubbele (rijbewijs, ogen en gedrag hier) proficiat van mijnentwege dus.
Plaats reactie