**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

michieln schreef:- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Bij een rijcoach. Dat is hetzelfde als een rijschool, alleen mag hij je geen licentie voor bv. alleen te rijden uitreiken. Ik kan niet fel genoeg benadrukken dat dit een van de beste beslissingen uit mijn leven was. Het is goedkoper dan een rijschool, maar (vaak) kwaliteitsvoller. Zo'n rijcoach overleeft van mond-aan-mondreclame. Ik merkte dat hij echt wel alles deed om mij zo goed mogelijk voor te bereiden en om mij te doen slagen.Daarnaast heb ik nooit een les gevolgd bij een echte rijschool.
Als hij jou vertelt dat je op bovenvernoemde parallelweg naar terkoest 120 mag rijden... zou ik toch best deze coach niet aanbevelen.
Wat een flater.
Shimoku

Bericht door Shimoku »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Erembodegem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
vrij keuze
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
veel plaats achter auto, maar het was wel bergop...niet echt simpel maar het ging
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
alle lichten + ruitenwissers + vloeistof ruitenwissers
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
vader

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20u rijschool met VAB

Niet geslaagd > straat waar je tot in de helft in mocht, daarna verboden toegang, stond een verbodsbord maar er stond ook een vrachtwagen uit te laden...stomme fout :( (de rest was allemaal goed)
Michieln

Bericht door Michieln »

Nancy (van den eddy) schreef:
Michieln schreef:- Deze situatie is ook bij het baantje dat parallel loopt met de expressweg. Zoek maar eens op op google maps. Als je op de expressweg rijdt, kun je op een gegeven moment aan de rode lichten links richting terkoest afslaan. Daar meteen rechts is er een baan die evenwijdig met de expressweg loopt. Ook daar geen verkeersbord, dus opnieuw tot 120 km/u
Moet ook weldra examen afleggen in Alken, kan je nog eens duidelijker zeggen welke weg je bedoelt waar je zelfs 120 mag rijden???
Hmm, blijkbaar zou dat daar toch 90 zijn. Heb ik even geluk gehad dat ik op die weg maar aan 80 ben geraakt :P Het is de baan die naast de expressweg tussen Hasselt en Alken loopt. De Jardinstraat.
Michieln

Bericht door Michieln »

Gast schreef:
michieln schreef:- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Bij een rijcoach. Dat is hetzelfde als een rijschool, alleen mag hij je geen licentie voor bv. alleen te rijden uitreiken. Ik kan niet fel genoeg benadrukken dat dit een van de beste beslissingen uit mijn leven was. Het is goedkoper dan een rijschool, maar (vaak) kwaliteitsvoller. Zo'n rijcoach overleeft van mond-aan-mondreclame. Ik merkte dat hij echt wel alles deed om mij zo goed mogelijk voor te bereiden en om mij te doen slagen.Daarnaast heb ik nooit een les gevolgd bij een echte rijschool.
Als hij jou vertelt dat je op bovenvernoemde parallelweg naar terkoest 120 mag rijden... zou ik toch best deze coach niet aanbevelen.
Wat een flater.
Ik had me even vergist, mijn excuses. Als jij echter de eerste persoon op aarde bent die altijd alles juist heeft, wil ik je dolgraag ontmoeten. Dat afbreken op die internetfora, het kan er precies echt niet zonder.
Misska

Bericht door Misska »

Deurne

Achter mij, rechts.

'Keer maar ergens in deze straat.

Ze zei gewoon "Parkeer achter die zwarte auto" , het ging perfect bij de eerste poging!

slijtage van den banden, hoe ik ze kan controleren, en de minimum profieldiepte (1.6mm)
In de auto met raam open: een goede zitpositie, hoe de spiegels moeten staan, dimlichten, grootlichten, remlicht, pinklichten links en rechts, ontwasseming vooruit en achterruit, klaxon

Met de rijschool (VAB )

Het was mijn tweede exaam poging, de eerste keer was ik niet geslaagd omdat ik te veel kleine fouten had gemaakt, mijn examinator was ook niet echt vriendelijk, hij keek altijd serieus en boos, en het maakte me nog meer zenuwachtig! Dat had ik echt niet nodig! Ik begrijp dat examinators hun werk serieus moeten doen, maar een beetje "vriendelijkheid" kan nooit geen kwaad... maar ja ik voelde me niet op mijn gemak door de stress en maakte meerdere kleine fouten (een voorang gemist, slecht richtingsverandering volgens hem), de parkeren en keren gingen heel goed...(bij het parkeren dacht ik dat ik tegen de trottoir stond dus ben ik uit en heb terug geprobeerd, maar mijn rij instructor vertelde me daarna dat de eerste poging eigenlijk al perfect was!)
Dus te veel zenuwen en een examinator die niet helpt met de stress, integendeel!

Tweede keer ging veel beter, mijn examinator (een vrouw) was meer sympathiek, zette me op mijn gemak en was vrolijk, grappig etc..Dat hielp met de zenuwen, ik voelde minder dat ze probeerde me te laten mislukken, het rijden ging ook vlotter, ik heb opgelet op de fouten die ik de eerste keer had gemaakt, probeerde ook meer in mijn spiegels te kijken, lette op de voorangs, parkeren en keren ging zonder problemen...
Ik heb nog een paar opmerkingen gekregen op het einde, maar het was goed genoeg in het algemeen, dus geslaagd! Heel blij :)

Ik denk dat we ook geluk moeten hebben met de examinators, sommige zijn minder streng dan anderen, natuurlijk is het het rijden dat telt, ik heb veel beter gedaan dan de eerste keer, maar een sympathieke man of vrouw kan toch een positief invloed hebben ! :)

Sorry voor enige taalfouten, nederlands is niet mijn moedertaall! :P
Gast

Bericht door Gast »

Omdat er hier precies weinig volk van Gent zit:

Sint-Denijs-Westrem

Achter

Vrij keuze - het was echt wel een ruime straat, was een fluitje van een cent

Achter een auto parkeren zeker? Ook hier, er was veel plaats erachter, het was eigenlijk niet zo moeilijk. En toch had ik drie pogingen nodig... het ging ook niet vloeiend genoeg, is toch anders met de auto van de rijschool dan met eigen auto. Maar het was 'onder voorbehoud' goed genoeg.

- Voorafgaande controles: wat heeft ze gevraagd?
alle lichten + remvloeistof + claxon + achterruitverwarming

Rijschool

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20u rijschool. Helaas waren ze daarbij vergeten te vertellen dat je maar één keer in je leven model 18 maanden mag hebben, heb dus alsnog met begeleider moeten oefenen.

De route was niet zeer moeilijk, we hebben vooral in Latem gereden, alles op het gemakje, véél zone 30, geen Sterre of Dampoort gezien. Vond dat de examinator ook zeer vriendelijk was, een rustige hartelijke vrouw, bij wie ik me op mijn gemak voelde.

Helaas ben ik niet geslaagd... Op het moment zelf dacht ik 'die gaat mij straks proficiat mogen wensen', maar toen ze uitlegde wat ik verkeerd had gedaan, vond ik dat zeer redelijk, twee fouten die ik op het moment zelf ook wel doorhad maar waarvan ik hoopte dat ze niet zo zwaar zouden doorwegen. Daarnaast kreeg ik als feedback dat ik meer afstand moet houden bij fietsers. Ben ook een paar keer stilgevallen, de koppeling was véél gevoeliger dan van de oude auto waarmee ik normaal oefen, dat deed er natuurlijk ook geen goed aan. Alles samen snap ik heel goed dat ze mij er niet door heeft gelaten.

Ik ga het snel nog eens proberen, ik denk dat de basis goed zit (ook al klinkt dat nu misschien niet zo) en als ik de komende weken nog goed kan oefenen, moet het in orde komen. Ik was ook blij dat ik mijn zenuwen een stuk beter in bedwang kon houden dan ik had gedacht. Nu ik weet dat het allemaal wel meevalt, zie ik minder op tegen het volgende examen.
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Erembodegem
- Zat de examinator naast of achter jou? Zij zat achter mij
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeer achter die zwarte auto daar, er was plaats voor 2 auto's.
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Motorolie, alle lichten, rem, pinkers, zithouding, spiegels, voorruitverwarming en achteruitverwarming
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? met de rijschool

Dan de weg op.
Het was een vriendelijke examinatrice, ik voelde me op mijn gemak bij haar. Na 5 minutes mocht ik al keren in een straat , die was heel breed dus gemakkelijk. We zijn dan naar Aalst gereden en daar heb ik mij mogen parkeren. Mijn stuurslot was na het parkeren wel opgesprongen en ik wist niet wat ik moest doen, maar zij zei wat ik moest doen. We zijn dan terug gereden naar erembodegem.
De rit heeft ongeveer 40 minuten geduurd en ik was GESLAAGD!!!

Ik heb één fout gemaakt. Ik stond te wachten om links af te slaan, toen er iemand mij voor liet gaan omdat hij rechts af moest, maar achter hem was er een auto aan het manoeuvreren om hem voorbij te steken. Ik moest dus eigenlijk blijven staan.
Daarvoor gaf ze mij een onvoldoende op defensief rijden. Er stond ook nog ECO+ op
Lotte T.

Bericht door Lotte T. »

Kontich
achter mij
De examinator zei me: 'Wanneer je die auto bent gepasseerd mag je een plek kiezen om te keren'. Ging vlotjes zonder problemen.
Ik moest parkeren achter een grijze Golf in een vlotte S-beweging. Van de eerste keer goed!
1. motorkap openen -> remvloeistof
2. de juiste zithouding -> rug tegen zetel, polsen op het stuur, hoofdsteun juist
3. spiegels -> wat moet ik kunnen zien in de achteruitkijkspiegel en de zijspiegels?
4. linker- en rechterpinker
5. standlicht, grote lichten, remlichten en mistlicht
6. ontwaseming achteraan
7. ruitenwissers
8. claxon

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
mijn mama

Dit was mijn tweede poging, en ben geslaagd! Tijdens mijn eerste poging was ik veel te zenuwachtig waardoor ik toch wel enkele zware fouten heb gemaakt (inhaalverbodsbord niet gezien en een grasmaaier die tegen 20km/u reed ingehaald, situatie verkeerd ingeschat waardoor ik heel dicht tegen auto's aan de rechterkant moest rijden). Terecht gebuisd toen. Nu wist ik waar ik me aan kon verwachten en daardoor had ik mijn zenuwen veel beter onder controle.
Ook was ik erg tevreden met mijn examinator. Dat zorgde ook al voor minder zenuwen en ik was op mijn gemak. Het was een oudere, grappige man met een bril. Hij begroette me meteen op een vrolijke manier, sloeg tussendoor een babbeltje en zat erg relax in de auto. Terug op de rijschool heb ik complimenten gekregen voor mijn rijgedrag. Alleen 2 foutjes gemaakt (zo staan ze ook op mijn papier): 1 keer in een scherpe S-bocht vergeten te schakelen van 3de naar 2de door de zenuwen omdat ik bijna terug aan de rijschool kwam na amper een halfuur en dacht dat ik terug gebuisd was (schakelen: in voorbehoud), en 1 keer nog een auto voorgeweest waarvoor ik eigenlijk beter was gestopt (voorrang verlenen: in voorbehoud), ook al was ik hem nog voor. Op mijn blad stond ook eco +.
Ik heb 20 uur rijschool gevolgd en dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Binnen een maand verliep mijn voorlopig rijbewijs, dus de stress zat er wel in om te slagen. Anders 6 uur rijschool... En dan had ik nooit binnen die tijdslimiet opnieuw examen kunnen doen.
Ik ben dus erg tevreden!
Lotte T.

Bericht door Lotte T. »

Ook wil ik nog eventjes zeggen dat ik vol lof over jullie website ben! Ik heb hier mijn theorie geleerd en had 48/50.
Voor het praktijkexamen heb'k ook enorm veel tips hier opgepikt, en het heeft zijn nut gehad.

Gouden regel is inderdaad relax blijven, maar ik kan echt goed snappen dat dat niet evident is. Ikzelf had de 1ste keer ook erg veel zenuwen waardoor ik fouten maakte. Drinken én eens naar het toilet gaan voor het examen kan ik ook wel aanraden. :wink:
what

Bericht door what »

hallo allemaal
Volgende week leg ik mijn praktijkexamen af.
Ik vroeg mij af, is het verplicht in bepaalde situaties terug te schakelen?
ik schakel namelijk nooit terug.

bedankt
Gast

Bericht door Gast »

what schreef:hallo allemaal

bedankt
Hoezo, je schakelt nooit terug?

Je schakelt normaal gezien toch altijd terug wanneer je bv. een straat inrijdt, een scherpe bocht neemt, moet afremmen voor de auto voor je,...
Zo'n dingen doe je dan niet, of bedoel je nog iets anders? Als je niet terugschakelt in zo'n situaties voel je je auto toch vaak protesteren? :p
Sprot

Bericht door Sprot »

- In welk examencentrum ben je geweest? Oostende
- Zat de examinator naast of achter jou? Hij zat rechts achter mij.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik kwam in een rustige straat en hij zei achter welke auto ik mij moest parkeren. Er was heel veel plaats achter die auto (ik denk dat er nog vier auto’s achter konden parkeren). O ja, ik moest natuurlijk met de beruchte S-beweging achter die wagen komen te staan.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest tonen waar de ruitenwisservloeistof in moest. Daarna controleerde hij of alle lichten werkten (anders mag je de baan niet op).
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) papa

Ik heb voornamelijk met mijn papa gereden, maar ik heb nog zes uur rijschool gedaan eenmaal ik dacht alles te kunnen. Die zes uur zijn zeker van pas gekomen, want ik keek niet voldoende als ik ergens in draaide en mijn remtechniek was verkeerd. (Koppeling samen met rem i.p.v op het einde.)
Rijschool is heel sterk aan te raden. Al is het maar om de moeilijkste punten in je stad eens te verkennen en de mogelijke routes van het examen te rijden.

Een week lang voor ik mijn rijexamen moest doen, was ik zenuwachtig. De ochtend zelf kon ik amper eten. Je hoort veel verhalen over de strenge examinatoren. En mijn papa is ook heel streng als het op rijden aankomt.
Dus ik was volledig overtuigd dat ik ging buizen en dat ik niet goed kon rijden. Dus dacht ik: “We doen dit examen om te zien hoe ver ik er al mee sta.” (Helpte een beetje kalmeren.)

In de eerste vijf minuten van het examen liep het al fout. Ik moest rechts uit het examencentrum rijden en dan het volgende kruispunt naar links. De Zandvoordestraat is een baan waar veel zwaar vervoer rijdt en de verf op de baan is op veel plaatsen heel erg vervaagd. Ik zag niet dat er een voorsorteerstrook was. Ai! Plus het is een voorrangsbaan en ik gaf voorrang aan de mensen die van rechts kwamen. Dubbel ai. En ik stond niet ver genoeg om mooi links in te draaien. Drie keer ai! En ik was vergeten terug te schakelen dus de auto sputterde zwaar tegen toen ik weer aanzette. Natuurlijk besefte ik al die dingen pas toen het te laat was. Zei dus: “Oei, het is van de zenuwen.” Maar hij zei niets en liet me gewoon doorrijden. (Bij de evaluatie zei hij dat hij op dat moment dacht dat het een heel slecht rijexamen ging worden.) Verder heb ik nog een foutje gemaakt op de autosnelweg door veel te vroeg te vertragen. Er reed een bestelwagen voor mij die veel trager reed dan ik, maar het was vlak bij de afrit dus ik durfde niet meer in te halen. Maar ik zakte dus traag van 110 km/u naar 80 km/u. Maar voor de rest zei hij dat ik veilig reed en me goed gedraag in het verkeer. Dus ik ben geslaagd!! Het was ook de allereerste keer.

Mijn route:

Uit examencentrum rechts Zandvoordestraat -> links Stationstraat tot aan de vaart (over spoorweg) -> links Oudenburgsesteenweg -> Vaartblekersstraat in -> rechts en over brug -> rechts Molendorpskaai in -> links naar Prins Albertlaan tot aan Ringlaan -> links Ringlaan -> rondpunt -> Konterdamkaai -> rondpunt -> Slachthuiskaai -> links langs de jachthaven Mercator -> rondpunt -> Leopold II-laan -> links Alfons Pieterslaan -> links Antwerpenstraat -> Edith Cavellstraat -> rondpunt -> rondpunt -> Boogschuttersstraat -> rondpunt derde afslag = Frère Orbanstraat -> Rechts Waterwerkstraat (parkeermanoeuvre) -> rechts Hofstedestraat -> links Bosduiflaan (manoeuvre keren in straat) -> terug naar Hofstedestraat -> rechts Meeuwenlaan -> links in Parklaan -> links Elisabethlaan richting Kennedyrondpunt (niet erop maar erlangs) -> autosnelweg -> afrit Zandvoorde -> rechts Kasteelstraat -> links Zandvoordestraat -> examencentrum

Tips:
Veel oefenen! Heb zelf zes maanden bijna elke dag een halfuurtje gereden.
Er zijn vast wel heel norse examinatoren, maar ze zijn niet allemaal zo. Wees ook vriendelijk tegen die mensen, ook al lijken ze nors te zijn.
Niet veronderstellen dat je met glans zal slagen. Niet veronderstellen dat je zal buizen.
Doe het examen pas als je denkt te kunnen slagen.
Theorie nog eens herhalen voor rijexamen kan geen kwaad. (Je weet nooit dat je enkele kleinigheden vergeten bent.)
Rij waar je kan de maximumsnelheden of 5km/u minder (autosnelweg min. 100km/u). Maar waar veel voorrang van rechts is, mag je gerust wat trager rijden. Beter commentaar op wat te traag rijden dan op voorrang niet verlenen of een ongeval!

Dankzij deze site was ik in een keer geslaagd voor mijn theoretisch rijexamen. (47/50) En dankzij dit forum was ik heel wat kalmer voor mijn praktisch rijexamen. Dank u!
whatev

Bericht door whatev »

Gast schreef:

bedankt

Je schakelt normaal gezien toch altijd terug wanneer je bv. een straat inrijdt, een scherpe bocht neemt, moet afremmen voor de auto voor je,...
Zo'n dingen doe je dan niet, of bedoel je nog iets anders? Als je niet terugschakelt in zo'n situaties voel je je auto toch vaak protesteren? :p

Als ik moet afremmen schakel ik naar neutraal, laat ik uitbollen en rem ik. Voor de rest lukt het perfect zonder terug te schakelen. Enkel bij autostrade doe ik het. wanneer ik van de autostrade kom. De auto protesteert niet eigenlijk. Nu doe ik dit al de hele tijd verkeerd???
fanet

PRAKTIJKEXAMEN

Bericht door fanet »

Deurne

Achter de passagier

Ik mocht een plaatsje in een straat kiezen. Het was een straat met veel geparkeerde auto's. Gelukkig vond ik op het einde een plaatsje waar ik goed kon keren. Ging prima!

Examinator vroeg me om te parkeren achter een auto die hij zelf heeft gekozen. De eerste keer ging niet zo goed. Ik ben er terug uit gereden en daarna terug in gereden. 2de keer ging super goed!

Bandenspanning (waar moet je lucht inpompen), pinkers aan en uit, grootlichten aanduiden & achter-ruitverwarming aanduiden.

Rijschool. Ik heb 20 u les gevolgd via de rijschool.

Ik was SUPER-zenuwachtig. Gelukkig had ik een examinator die mij meteen op mijn gemak stelde en die echt heel vriendelijk was. Gevolg: geslaagd!
Gast

Bericht door Gast »

whatev schreef:
Gast schreef:

bedankt

Als ik moet afremmen schakel ik naar neutraal, laat ik uitbollen en rem ik. Voor de rest lukt het perfect zonder terug te schakelen. Enkel bij autostrade doe ik het. wanneer ik van de autostrade kom. De auto protesteert niet eigenlijk. Nu doe ik dit al de hele tijd verkeerd???
Ik ben zelf geen rij-instructeur dus daarvoor wacht je best hier op antwoord van iemand die dat wel is, maar ik heb 20 uur rijschool gevolgd. De juiste manier van schakelen én terugschakelen is één van de eerste dingen die ik heb geleerd en waar ook veel aandacht aan besteed is.
Bij afremmen aan de rode lichten bijvoorbeeld: ik schakel altijd terug zodat wanneer de lichten op groen springen ik vlotjes kan doorrijden. Een auto die voor mij een oprit of straat in moet: altijd terugschakelen zodat je terug vlotjes kan vertrekken.
En protesteren i.d.z.v. dat je toch wel wat moeite moet doen om niet stil te vallen en terug te vertrekken. Een straat indraaien doe ik zo goed als altijd in 2de omdat je snelheid bij het afremmen toch wel snel daalt naar 20km/u. Door naar 2de te schakelen kan je vlot indraaien en vlot voort rijden.

Om je een voorbeeld te geven op mijn examen gisteren: ik ben door de zenuwen in een scherpe S-bocht in zone 50 vergeten te schakelen naar 2de waardoor het een beetje stroef ging, en dat staat als commentaar op mijn uitslagblad. Ik vrees dat je er niet door gaat zijn als je uitbolt in neutraal en zo goed als nooit terugschakelt...
Plaats reactie