Rijbewijs scooter 125cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Leanvdin
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2012, 18:20

Rijbewijs scooter 125cc

Bericht door Leanvdin »

Hallo!

Ik ben nu ongeveer 1 jaar in het bezit van een rijbewijs B en zou graag met de scooter van mijn vader rijden (125cc).
Ik heb me wat geïnformeerd en in principe moet ik dus nog een jaar wachten om met die scooter te mogen rijden, maar dan moet ik wel een praktische opleiding van 4u volgen...

Bestaat er een mogelijkheid om toch al met de scooter te rijden nu? Bijvoorbeeld door de theorie af te leggen voor het rijbewijs A1?
Dit voorlopig rijbewijs zou dan een jaar geldig zijn (denk ik toch?!) en als dit voorlopig rijbewijs verloopt (na een jaar), dan ben ik ondertussen 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B en hoef ik enkel 4u praktische opleiding te volgen..

Klopt deze uitleg of kan dit niet?

Groetjes,
Leander
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs scooter 125cc

Bericht door de rijprof »

Volgens mij is rijden met een 125 cc motorfiets met een rijbewijs B, dat je minsten 2 jaar hebt, afgeschaft. (in 2011, dacht ik)

Even geduld, onze collega's weten misschien iets meer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs scooter 125cc

Bericht door Inazuma »

Leanvdin schreef:Ik ben nu ongeveer 1 jaar in het bezit van een rijbewijs B en zou graag met de scooter van mijn vader rijden (125cc).
Ik heb me wat geïnformeerd en in principe moet ik dus nog een jaar wachten om met die scooter te mogen rijden, maar dan moet ik wel een praktische opleiding van 4u volgen...
Klopt.
Je moest je rijbewijs voor 1 mei 2011 behaald hebben om op 1 mei 2013 (de nog maar eens uitgestelde ingang van de nieuwe rijbewijsregeling) als "verworven recht" met een 125cc/11kW motorfiets te mogen rijden na 2 jaar in bezit te zijn van rijbewijs B.
Je bent dus niet in dat geval aangezien je nog maar goed een jaar je rijbewijs B hebt.
Bestaat er een mogelijkheid om toch al met de scooter te rijden nu? Bijvoorbeeld door de theorie af te leggen voor het rijbewijs A1?
Theorie afleggen voor categorie A en praktische rijopleiding volgen bij de rijschool.
Nadien meteen examen via rijschool, ofwel met een voorlopig rijbewijs A maximaal 1 jaar oefenen en dan examen afleggen.

A= A2 of A ifv je leeftijd
Dit voorlopig rijbewijs zou dan een jaar geldig zijn (denk ik toch?!) en als dit voorlopig rijbewijs verloopt (na een jaar), dan ben ik ondertussen 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B en hoef ik enkel 4u praktische opleiding te volgen..
Wordt een dure regeling, omdat je er dan altijd nog de volledige rijopleiding voor het rijbewijs A bij de rijschool moet bijtellen.

Dan kan je beter ineens examen doen met een "echte" motorfiets ;)

De gevolgde uren gaan waarschijnlijk - maar 100% zeker ben ik er ook niet van - wel meetellen voor die 4 uur praktijk.
Na te vragen bij een rijschool.


Data aangepast aan het voorlopig laatste "uitstel-KB" ... :roll:
Leanvdin
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2012, 18:20

Re: Rijbewijs scooter 125cc

Bericht door Leanvdin »

Ik heb eens op jullie site gekeken, en daar staat het volgende:
--

RIJDEN MET EEN VOORLOPIG RIJBEWIJS A

Rijden met een voorlopig rijbewijs.

. Je moet 6 uur praktijkles volgen in een rijschool. Dit is wettelijk verplicht.
. Na de lessen krijg je een voorlopig rijbewijs dat 12 maanden geldig is en dat niet verlengd kan worden.
. Je mag praktijkexamen afleggen nadat je minimaal 1 maand je voorlopig rijbewijs hebt.
. In dat geval leg je het examen af met je eigen motorfiets.

. Je moet voor het examen nog 2 uur extra rijles volgen in de rijschool indien je met de rijschool op examen wil gaan.
--

Als ik het goed begrijp kan ik het volgende doen:

1) Ik wacht gewoon tot ik mijn rijbewijs B 2 jaar heb en dan moet ik enkel 4u opleiding volgen.
2) Ik wacht niet, doe het theoretisch examen voor rijbewijs A + 6u opleiding, en daarna mag ik een jaar rijden met het voorlopig rijbewijs. Als mijn voorlopig rijbewijs vervalt, dan ben ik ondertussen 2 jaar in het bezit van mijn rijbewijs B en mag ik met de scooter rijden (max 120 CC), mits ik dus de 4u opleiding heb gedaan, maar ik heb dan al 6u gedaan, om mijn voorlopig rijbewijs te kunnen bemachtigen.

Is dit juist?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs scooter 125cc

Bericht door Inazuma »

Denk er wel aan dat je met een voorlopig rijbewijs, gebonden bent aan tijdsbeperkingen
Michael wf

Re: Rijbewijs scooter 125cc

Bericht door Michael wf »

Ik heb mijn auto rijbewijs B van 2009 mag ik met en moto rijden of brommer 125cc rijden met welke motoren mag ik allemaal rijden 125 cc of 250cc
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs scooter 125cc

Bericht door Inazuma »

Michael wf schreef: 12 feb 2020, 22:21 Ik heb mijn auto rijbewijs B van 2009 mag ik met en moto rijden of brommer 125cc rijden met welke motoren mag ik allemaal rijden 125 cc of 250cc
Zoals je verder bovenaan kon lezen, mag je met een rijbewijs B van voor 1 mei 2011, nu met een motorfiets (géén "brommer" :!: ) A1 rijden .
(de naam van die categorie is door de jaren paar keer veranderd, uitkijken :!: )


2° Categorie A1 :

motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3,
[en] een maximumvermogen van 11 kW
en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;



Deze toelating geldt echter enkel binnen België :!:


Motorfiets, betekent ook dat de regels daarvoor gevolgd moeten worden - zoals de weliswaar minimale kledij-vereisten , handschoenen, lange mouwen/broek , schoenen die enkel "beschermen" , helm
Plaats reactie